Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Håkon

#1
Enkle batterispørsmål / Sv: Lader defekt; kan den reparerast?
tirsdag 20. november 2007, klokken 21:30
Ford sender de defekte ladere til reparasjon så det ikke er noe garanti at du få en ny en engang. En har i Kristiansand jobbe for tiden ved å lage kretskort diagram av den Actia laderen så at han kan lettere fikse flere.  De er utsatt for fuktskade som ødelegge dem. Søk på Joey på forumet og høre med han via privat melding hvis ikke du kan lett få den i gang, men han har det travelt for tiden. Husk ikke om han bruker brukernavn her eller på Thinkers forum. Mvh, Ken.
#2
Ett enkelt tips:
Varmeapparatet trekker 10-30A ved bruk, det kan derfor brukes som belastningsmotstand ved kapasitetstest.
Men det krever att man måler strømmen ut fra batteriet.
Med vifta på trinn 2, varmen på maks og vinduene oppe vil strømtrekket bli ganske jevnt.
#3
Andre Elbiler / Sv: Verdens mest miljøvennlige bil
fredag 28. september 2007, klokken 15:41
Sitat fra: eledille på torsdag 27. september 2007, klokken 00:15
Høres rart ut. Så vidt meg bekjent skades ikke ozonlaget av CO2, og da blir jo tallene meningsløse.

Interessert i mer info/linker.

Jeg har ikke fått med meg reportasjen om biodrivstoff som ozonnedbrytende.

Komplekse problemstillinger dette. Ozon i seg selv er i tillegg til at den beskytter mot UV stråler en drivhusgass slik at en nedbryting av ozonlaget minker drivhuseffekten direkte.

Med mindre ozon når mer UV stråling troposfæren hvor den bryter ned klimagassen metan. Dette fører til en ytterligere reduksjon av drivhuseffekten. Imidlertid er de aller fleste ozonnedbrytende stoffer er også sterke klimagasser slik at drivhus effekten øker mer enn bidraget fra redusert Ozon.

Drivhuseffekten gjør at den laveste del av atmosfæren blir varmere mens den øvre del hvor vi finner ozonlaget blir kaldere. Nedbrytningen av ozonlaget øker ved lave temperaturer, det er derfor ozonhullene oppstår i Arktis og Antarktis. Paradoksalt nok øker derfor drivhuseffekten nedbrytningen av ozonlaget selv om CO2 ikke gjør det direkte kjemisk slik for eksempel KFK gjør.

For øvrig melder forskning.no at ozonlaget snart er friskmeldt.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/september/1189603171.19
#4
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
onsdag 19. september 2007, klokken 18:38
Jeg skjønner ironien og er forsåvidt enig med deg. Tenk om vi kunne fått 16-åringenes egentransport inn i et mer beskyttet miljø slik hensikten var med mopedbilene!

Dessverre var det noen som ødela for dem, ikke minst voksne som uten trafikforståelse nok til å ta sertifikat, kunne kjøpe sertifikatfri "bil" og legge i vei. Det måtte gå galt. Restriksjonene rammet mange.

Mye er galt i verden og det kan vi gjerne minne hverandre om, men det mest konstruktive er å gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Det vi som elbilmiljø kan gjøre er å klarlegge forskjellen mellom biler og motorsykler mht kollisjonssikkerhet og si klart ifra at en elbil skal ha sikkerhet i toppklasse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA