Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kodalse

#1
Elbiler i media / Sv: E-Golf 2018. Ladestasjon -> 3-Fase 230V 16A
torsdag 22. juni 2017, klokken 07:28
Kaster meg på her:
Med det oppsettet du her skisserer, kva ladeeffekt får du då på bilen? Vurderer sjølv ladeboks og etter å ha snakka med nettselskapet så virker det å gå over til 3-fase som eit lurt/nødvendig steg. Ønsker jo max ladeeffekt som er 7,4kW(?)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Øke rekkevidde
søndag 29. januar 2017, klokken 18:24
Vil Twizy komme med oppgradert batteripakka som Zoe?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 29. november 2016, klokken 22:33
Sitat fra: hoffa på tirsdag 29. november 2016, klokken 21:35
Sitat fra: orjan på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:45
Han har selv avkreftet på facebook at det var Optimus Prime som gikk på en smell.
Det høres bra ut. Men hvor på FB?
Gruppen "Tesla Owners Club Norway"
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hilse på andre Teslaer?
fredag 26. august 2016, klokken 11:45
Ny med TMS og er på ukentlig tur/retur Hønefoss - Gausdal og hilser på andre like = rød  8)
PS har EL38xxx (har AP) og rødt tak.
#5
TEST TEST TEST / P85 forskjell på ytelse med lav / høy SOC
lørdag 13. august 2016, klokken 22:17
På P85D er det velkjent at det er forskjell i ytelse ut fra SOC.
Er det også forskjell på min P85?
Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt over 70%, men mener bestemt at jeg merker forskjell over 85%..
Psykisk eller er det en forskjell??
#6
Elbiler i media / Sv: Hengerfeste Tesla modell s
søndag 22. mai 2016, klokken 13:10
Tesla fraråder uorginale felger også, og hevder garantifrafall her også. Og om du monterer led-bar - grøss og gru, bilen må bare kastes på dynga!

Jeg har montert både led-bar, uoriginale felger og hengerfeste, og hatt bilen inne til service med garantireparasjoner uten anmerkninger til annet enn at de ikke kunne ta hjulstillingskontroll siden maskinene deres var justert til originale dimensjoner.

Hengerfeste/sykkelstativet var montert av Flesland Auto, inkludert lyskontakt.

Sjekk denne linken for mere info
#7
Hvilke ladere krever at man må ha med seg egen type 2 kabel og ikke ? Oversikten her er jo fin men jeg har forstått at noen kan kobles rett på bil, mens andre krever at jeg har med egen type 2 kabel ? http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor kjøper dere Sommer/vinter dekk.
torsdag 12. mai 2016, klokken 01:35
Klarte 60 000km, måtte bytte både sommer & vinter nå i våres.
Synes dette var i tidligste laget selv;  Sommerdekkene måtte byttes hovedsakelig pga at de var skakkslitte bak.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Ustabil DAB?
søndag 01. mai 2016, klokken 12:00
Sitat fra: o.b.lix på søndag 01. mai 2016, klokken 11:12
Kan være du hører på annen kanal som ikke har FM-backup?
Det er Petre det gjelder men også Mpetre har samme problem, kan prøve med en av de kommersielle kanalene på vei til jobb imorgen.

Men dette fungerte for ca 2 uker siden helt fint, så derfor jeg ikke tror det er noe med radiokanalen.

Cobos
#10
Elbiler i media / Sv: Nye BMW i5
lørdag 30. april 2016, klokken 21:25
@TM
Sitat
Ser fram til å få en i Protonic Blue
Pell deg bakerst i køen. :P

Dette bildet her synes jeg så bra ut jeg da men. :)
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 30. april 2016, klokken 10:12
Sitat fra: JorgenM på lørdag 30. april 2016, klokken 08:26
Rendering som ikke er lagt ut her tidligere. Bare en i3 XXL, men hadde i5 endt opp slik hadde jeg vært godt fornøyd :)



#11
Innlegget til kos vil jeg ikke ofre tid på å kommentere. Når det gjelder BMW er jeg fortsatt optimist så mitt stalltips er produksjon i juli og levering i august  :)
#12
Elbiler i media / Sv: Kostnad ved lading på feks. Statoil
torsdag 11. februar 2016, klokken 22:02
Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 16:20
Om det tar en halvtime å lade en Zoe så kommer man bare 10 km for 90 kroner.

Mener du 100km?
#13
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 07:19
Mistenker at Pirelli-dekkene er synderen, det får vi se til våren når sommerdekkene monteres. I mellomtiden konstanterer jeg at Tesla justerte rekkeviddeestimatene slik at de stemmer enda dårligere. Så da blir det å bruke %-visning.
Hm, vi og har hatt høyere forbruk med vår 85D på vinterføre enn S85en. Men Conti CVC6 på 85D, Michelin Xi3 på gamlebilen. På sommerføre var forbruket merkbart lavere på 85D enn 85, men da med Michelin på 85Den og RS-A2 på 85en.

Kan virkelig dekkene gi så store utsalg?
#14
Sitat fra: GOS på onsdag 13. januar 2016, klokken 06:33
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:25
Og ChaDeMo er ikke noe tregere enn gjennomsnitts-ladehastigheten på SuperChargere.

??Hvordan får du til det?
Den påstanden skjønner heller ikke jeg ???

SuperCharger begynner ladingen med 120kW. Også synker det sakte nedover i effekt etter hvert som batteriet fylles opp.

Når batteriet ikke kan ta imot mer enn 40-50 kW lading, så vil SuperCharger og Chademo ha samme ladeeffekt.


Men da har SuperCharger kunnet lade med mye større effekt enn Chademo i 30-40 minutter.
#15
Sitat fra: cirys1 på onsdag 06. januar 2016, klokken 09:51
Sitat fra: dosmont på onsdag 06. januar 2016, klokken 02:25
Ser brannvesenet sier at det trengs kobber i vannet for å slukke batteribrann.
Men sånn som jeg forstår det, så er det ikke stor fare for utvikling av knallgass før ca 1000v?
Knallgass er et mye større problem med blyakkumulatorbatteri og utvikles også ved 12V lading..
Hvis spenningen blir stor nok så hvis du tilfører ferskvann, så vil det vannet spaltes til knallgass ved ca 1000v når det kortslutter polene.
Ja det spaltes ved betydelig lavere spenning i saltvann eller syrebatteri.
#16
Kjøpe elbil? / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 13. november 2015, klokken 23:32
Sendte min klage til Tesla i dag.  Fikk følgende svar tilbake:
"Behandlingstid for din klage kan mulig overstige frist som er oppsatt i klagen, dette grunnet stor pågang."

Sendte umiddelbart en klage videre til Forbrukerrådet.
#17
Elbiler i media / Sv: Hvor langt har din I3 gått?
mandag 02. november 2015, klokken 12:51
24000 - Nov 2014
#18
Elbiler i media / Sv: Supercharger-plasser ikke bare for Tesla...
mandag 26. oktober 2015, klokken 09:31
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:53
Det blir effektivt å gjøre det når man har biler med en stor rekkevidde. Dvs. dyre biler. ...

Folk flest har ikke råd til så dyre biler, så man må ha tettere hurtigladere. ...

... dersom man tillate seg å bare løse problemet for bler som koster rundt 700 000 kr. .... men veldig få har råd.

Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring. ...

Ser ikke ut til at du klarer å ta inn over deg hverken det som sto i innlegget over dette du skrev her, eller hva som blir sagt andre steder:
JA, i dag er de eneste bilene som kan utnytte dette ladenettverket, og med lang rekkevidde, biler som i dag er i prisklassen 600k og oppover.
NEI, det kommer ikke til å fortsette slik. Nettverket bygges ikke bare for "dyre biler", men også for de kommende rimeligere modellene til Tesla, og om de andre fabrikantene vil - også langtrekkende elbiler fra de andre, enten de er dyre eller billigere. Dette er altså en  del av disse 80% i innlegget over ditt: "Deretter bruker du de resterende 80% på å lage den fremtiden her og nå."

Ja, du har helt rett i "Skal man utkonkurrere eksosbilismen kan ikke bilene koste 700 000 kr eller deromkring.", men det har da heller aldri vært meningen. Det er ikke dagens biler fra Tesla som skal utkonkurrere eksosbilismen. Men morgendagens mindre og billigere biler med den samme rekkevidden. Det Tesla har gjort så langt er å vise at det er mulig å lage gode praktiske elbiler med lang rekkevidde og ett godt ladenettverk. Det som har vært planen fra dag en er å vise at det er mulig å lage gode praktiske elbiler med lang rekkevidde til en "normal" pris. Og det kommer.
#19
Sitat fra: jazzwheel på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:59
Jeg var ikke klar over dette og syns det høres rart ut at det i det hele tatt går an å sette den på hold på den måten uten å betale depositum først. I så fall kunne jeg tenke meg å gjøre akkurat det samme selv i disse tider, siden jeg muligens skal selge min og kjøpe en ny.
Dette er ganske vanlig og mange av oss oss har gjort det men det betinger at depositum er betalt. Ordningen er svært kundevennlig og det er ikke så underlig at de vil ha en avgjørelse. Det høres likevel rart ut at selgeren gir så kort frist. Det har jeg ikke hørt om før.
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lengre rekkevidde fra 2017?
torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:13
Sitat fra: Mazzbot på torsdag 22. oktober 2015, klokken 05:14
Gruer meg til å selge min 2015 modell når det kommer en som kan kjøre 300km.
Alle biler opplever verditap, men jeg ville vært mer bekymret over bruktprisen på en 2015 dieselbil om få år når det blir vanlig med elbiler med 300 km rekkevidde. Da faller argumentene for å kjøpe disse bort og etter hvert vil det også bli mange elbiler tilgjengelig på markedet. Mange fler elbiler vil også føre til bedre økonomi for hurtigladere og tettere nettverk. Som igjen gjør det enklere å kjøre langtur også med (eldre) kortrekkevidde-elbiler som da blir et godt alternativ også for de med dårlig økonomi.

I 10-20 år har mange mast om høyere drivstoffavgifter, men motargumentene har hele tiden vært at folk er avhengige av drivstoff for å få hverdagen til å gå opp. Det vil ikke bli store protester mot å øke avgiftene på dette forurensende veterandrivstoffet og en da akseptabel prisøkning på f.eks 2 kroner i året til man når en pris på 20 kr literen vil gjøre mye med bruktprisene på eksosbiler samt opprettholde etterspørselen etter brukte elbiler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA