Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Radiobil1

#1
Ta bort ALT, men IKKE ta bort adaptiv cruise control! Og vinterdekkpakke må du på ingen som helst måte kjøpe hos VW! Dem overpriser noe sinnsykt på slike ting.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for at det var adaptiv cruise control og keyless entry (trykke på knapp for å starte bil). Tror dette er billige komponenter å ta med og det gjør bilholdet uendelig mye lettere! Og om mulig så kjører du en hvit standard lakk, for da sparer du vel 5500kr også.
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Android Auto - tips og triks
tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:33
Hva med hurtigladestasjoner i GM?
#3
 Oljebransjen bør muligens også ta en ekstra titt på Goyals uttalelser.. Det var vel Kina og ikke minst
India som skulle opprettholde det globale oljeforbruket når forbruket i Vesten går ned ...
Siden oljebransjen skal kjøre bånn skuffe til langt over 2050 og India skal kjøre utelukkende elektrisk
fra 2030....... De ser for seg et voldsomt oppsving i salget av oljelamper eller ? :o  ;D
Også litt morsomt at deler av LO vil begrense oljeletingen etter 2050  ;D 
#4
Focus / Sv: Spørsmål om EL varebil
tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:25
Berlingoen min drar IKKE skinnet av pølsa nei :o men den fungerer overraskende bra. Tar uansett de alle fleste ut av lyskryssene. Den er rimelig rask opp til 50 så tar det laang tid. Sperret på 110. Kangoo er litt raskere og NV200 ER raskere. Men den går langt bedre enn Caddy 75HK Diesel som jeg hadde  som leiebil sist-den var bare trist som fa..
#5
Ford / Sv: Ulyd i forstilling
mandag 27. februar 2017, klokken 12:48
Samme lyd fra forstillingen min, har ikke klagd ennå, men skal nevne det for dem ved en passende anledning, bilen er kun gått 3500 km, og den har vært slik fra den var ny. greit det er en 'mikke mus' bil, men dette er for dårlig til å være BMW, ikke noe problem fra Audi'en, den er stille som en mus .....  8)
#6
Hmm. Ny app om 2 uker? Spørs om det er noe særlig vinter igjen når den kommer mtp eventuelle nye klima-funksjoner.
Men kanskje noe annet spennende :)
#7
Sitat fra: Amoss på mandag 30. januar 2017, klokken 12:17
Men i det jeg lukket døren på Ampera-e så følte jeg "oj, dette er jo ett hardplastbur!". Denne følelsen var svært påtrengende og uventet da jeg normalt ikke bryr meg stort om slikt. Den følelsen fikk jeg ikke da jeg satt i Ioniq'en.

Dørene i Ampera-e gir nok litt plastikkfølelse fordi de er laget i aluminium. Jeg tipper at de ikke har brukt mye tid og ressurser på å skape den riktige følelsen eller riktige lyden når du lukker døra, men heller sett hvordan de kunne få bort noen kilo.
#8
Andre elektriske doninger / Sv: Teslabjørn prøver Zoe på langtur
mandag 23. januar 2017, klokken 08:50
Filmen oppsummerer veldig godt årsaken til at mange av oss med 43kW-Zoe har et noe anstrengt forhold til Renault etter at 43kW-punktene begynte å forsvinne på tross av lovnadene til Renault...

37km/t snitt er ikke så uventet med stort sett 22kW lading med de forholdene turen gikk under. Bruker man 1t på å lade 100km og kjører med 75km/t snittfart, så vil snittfarten med 22kW ladeeffekt bli snaue 43km/t. Med 43kW effekt økes dette til snaue 55km/t teoretisk snittfart.

Bjørn kjørte riktignok i ganske frossent vær, men klarte likevel å dra på seg et imponerende forbruk. Er dette tilsvarende det andre erfarer når været blir skikkelig bikkjekaldt? For å komme opp i over 20kW/100km på langtur må jeg grisekjøre skikkelig. Var bilen utstyrt med 17" felger?

Her hos meg på sørvestlandet har det aldri vært så kaldt de to årene jeg har hatt bilen at jeg har opplevd merkbare begrensinger på ladefarten, så den type erfaringsdata mangler jeg også helt.
#9
Test av elbiler / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
lørdag 10. desember 2016, klokken 14:03
Bare se på det store gliset, det kommer av penger :)
Her skal vanlige folk flås for å øke formuen.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 22. november 2016, klokken 22:32
Er det mulig å få blå bil i "i Remote" appen?
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 27. september 2016, klokken 21:58
Den skal være i Durban 2.oktober.
Fra Banda Aceh til Durban er det ca 10 døgns overfart.
#12
Jeg vet ikke hvordan du kan se forskjell på bilen. Men går du inn på nettsidene til vegvesenet, og på "kjøretøyopplysninger", kommer det hvertfall opp "30kw" på min. Mye mulig det står i vognkortet også, men det har jeg ikke her nå.
#13
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Leaf bakruter
fredag 23. september 2016, klokken 10:38
Har du en slik som dette så er det like lett i alle hatchbacks og stv.


;)
#14
Avansert: Batterier og Lading / Sv: 3 barneseter i nv200?
tirsdag 07. juni 2016, klokken 15:29
Breiere enn den bilen jeg har, men ingen lar seg montere med isofix når en har 3 seter i nv200, iflg naf. Litt dummt.
#15
Plugg-inn hybrider / Sv: Hurtiglading på beste måte?
torsdag 25. februar 2016, klokken 16:41
Nå virker det som om Tesla og lagt inn muligheten for 3 fase lading 230v der en bruker 2 av 3 faser, dette har akkurat blitt testet for Tesla og det er da spennende og se om dette og virker for MB e.  Må da bruke Tesla UMC med rød kontakt og lage en overgang fra 16a 3fase.

#16
Kjøpe elbil? / Norsk el-bil politikk omtalt på CBS
onsdag 02. desember 2015, klokken 20:44
How electric cars are taking over Norway's roads:



Åpenbart at norsk politikk vekker oppsikt i resten av verden.
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D
lørdag 14. februar 2015, klokken 13:31
Sitat fra: Amper på lørdag 14. februar 2015, klokken 13:13
det er vel ikke noen grunn til at D modellene skal ha en annen finish på åpninger andre...  min bil var helt ok på det, den var levert sent nov. 13

Dem har forandret litt på låsemekanismen på panseret å dem har produsert tesla over flere år nå så dem bør jo ha forbedret dette. Har sett tilfeller med svært dårlig tilpassning. Men som du sier, gjelder ikke kun D, det bør være bedre på alle tesla som blir produsert i dag. Men føler meg ikke trygg på at det nå er blitt bra. Så til dere som mottar bil i disse dager så hadde det vært kjekt med en tilbakemelding på hvordan inntrykket er når dere får bilen.
#18
Twizy / Sv: Ladeuligheter i Bergen
tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:19
Jeg tenkte å kjøre Stavanger Bergen om en uke eller to. Men det var jammen ikke mange lademulighetene på haugalandet.

Blir kanskje langt å kjøre helt til Stord i januar
#19
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!
mandag 05. januar 2015, klokken 14:00
Her er to langturer jeg fikk i julen:
22.12.14 er Hamar - Drammen, langs E6/E18, ACC 90KM/t. Hurtigladet på  McD Gardermoen. Hadde 30km igjen på GOM da vi kom til McD, og ladet til ca 85 %. Det var 5 minus da vi startet i Hamar og 1 minus ved ankomst Drammen. Fikk noe kø gjennom Oslo. Startet med forvarmet bil og kjørte i ECO, men byttet til normal etter noen mil når jeg skjønte at rekkevidden ikke ble noe problem, 20 grader kupe temp. Ved ankomst Drammen hadde vi 35 km igjen på GOM. Vi var to voksne og et barn, med bagasje for hele julen og masse julegaver.

03.01.15 er Hokksund - Hamar, altså nesten samme rute tilbake bare litt lenger. ACC på 90KM/t. Startet i ECO og gikk over til Normal rundt Asker. 20 grader kupe temp. Siden McD Gardermoen gikk i stykker i julen ble det KIWI Kløfta som ladet oss halveis. Vi hadde 17km igjen på GOM da vi kom dit, ladet til 86%. Hadde 11km igjen på GOM ved ankomst Hamar. Igjen var vi 2 voksne og et barn, med bagasje og julegaver vi hadde fått :D Utetemp var 2 minus i Hokksund og 7 minus i Hamar. Ingen kø gjennom Oslo på denne turen.

Alt i alt var vi kjempefornøyd med turen, men hadde det vært noe kaldere måtte vi lagt inn en ladestans til. Blir en veldig safe tur når Statoil på Minnesund får Combo lading, skal vistnok skje ila første kvartal 2015. Det var første langturen vår, så vi var ganske spent på hvordan det ville gå, men bilen infridde de forventingene jeg har fått av å lese forumet her. Samboeren min hadde med seg et pledd til bena, da hun har litt høyere krav til komfort en meg ;)
Erfaring er at det er lurt å lage seg en plan A og en plan B for lading. I tillegg følge med på Fortum sine Facebook sider, og ladekartet de har på hjemmesidene sine, hvor du kan se hvilke ladestasjoner som fungerer. I tillegg til dette var LadeNå! appen grei for å navigere seg frem til KIWI Kløfta, da jeg ikke var kjent i området. Appen har en tast som tar deg rett til Google maps med kjørebeskrivelse.
Og som du skriver Ohm, skulle vi fortsatt videre hadde det blitt lading på KIWI Ottestad(Ikke Ottar) rett før Hamar, da hadde vi lett kommet oss til Lillehammer.
#20
Hei - Ingen er vel for en årlig elavgift. Men å få bygge ut ladesystemet tror jeg alle vil se er en gode som alle vil få av. El selskapene skal dekke nettleien og vil øke prisene på nettleien, og dette vil falle på oss alle. Men lade stolper på offentlige plasser og parkeringshus vil uansett bli et problem jo flere vi blir. Jeg har lade muligheter hjemme og på hytta. Lader bilene stort sett bare der. Men ser at friheten er truet, når andre også kjøper elbil og det ikke er mulig å normallade. parkeringsplass er ikke en selvfølgelighet men må til om du skal ha elbil. Ellers stopper alt opp. Når det gjelder langkjøring er alle avhengig av å lade. Om ikke er elbilen ikke et alternativ i lengden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA