Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kringon

#1
Har ZOE og 11 kw lader hjemme. Batteriet er alltid 100% etter forvarming.
#2
Kia Soul EV / Sv: Konkurrentene sover ikke
lørdag 29. november 2014, klokken 21:59
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:51
Sitat fra: tklev på lørdag 29. november 2014, klokken 21:42

VI kan vel være enig om at verken Model S eller VW e-Golf er biler for "folk flest"? Men hvilken bil dekker behovene for "folk flest"? Hvilken bil ville du hatt hvis du ikke hadde måttet tenke pris?

Det er her Tesla har gjort noe genialt; de har vist at elektriske biler ikke behøver å være dårligere enn "vanlige" biler. Nå ser vi at dette er mulig; og da er det bare ett spørsmål om tid før "alle" biler må være slik. Tesla har egenhendig senket prisen på olje - de er livredde for at elbilene skal gjøre oljeproduksjonen overflødig :).

Jeg er helt enig i at Tesla har gjort noe genialt. Intet av det jeg har skrevet skal tolkes dithen at det er "mot" Tesla.

Men jeg synes vi skal kreditere VW, Nissan, BMW og de andre også, og ikke bare stirre oss blinde på Tesla. For vi trenger biler som passer "folk flest", og der er VW, Nissan og BMW lengre fremme, men selvsagt langt fra målet.

Disse er klare med bilen, som bare venter på billigere og bedre batterier. Massemarkedet er langt viktigere enn luksusmarkedet hva angår utslipp, og jeg synes faktisk VW skal ha skryt for å ha laget en elektrisk versjon av deres toppmodell. :)

Jeg kunne tenkt meg en e-Golf med 2-3 ganger rekkevidden for det høres veldig sexy ut, men samtidig (hvis jeg er ærlig) må jeg innrømme at det er veldig få ganger i løpet av et år jeg kjører så mye at nåværene e-Golfs rekkevidde er et problem.

Helt greit - du har gjort ditt valg og klarer deg med det! All kudos til deg og VW for det!

Jeg kunne aldri tenkt meg å ta en ferietur til Oslo med bil dersom jeg ikke hadde Teslaen. Fly koster en brøkdel av hva det koster å kjøre med bensinbil dit.. Hvor ofte har du vurdert en langtur med e-Golfen din?

Tenk hvor mye CO2 jeg sparer miljøet på å kjøre med elbil dit.. Tesla har vist at de kan lage en elbil som faktisk er *bedre* enn alle andre biler i sin klasse. Det eneste du trenger er en 10 Ampers stikkkontakt hjemme eller på jobb så er du "good-to-go". Jeg lader 1-2 ganger i uken - evt stopper på en supercharger når jeg skal på langtur.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla i utenlandske medier
fredag 17. oktober 2014, klokken 12:34
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:24
I disse dager hvor Tesla har gjort endel eiere usiker på bruktbilverdien, så er det viktig å huske på at disse bilene vil fortsette å bli forbedret med ny funksjonalitet. Mekaniske slitedeler slites som på alle biler, men det er færre av dem på en elbil. Programvaren derimot kan fornyes hele tiden.

Tja, eller blir en tekno-bil fortere utdatert enn en tradisjonell bil? Etterhvert som programvare utvikles, så vil den samtidig kreve mer av maskinvaren: Hvor mange er det som er istand til å kjøre det siste dataspillet de kjøpte på en 10 år gammel maskin.
Er redd vi vil se den samme utviklingen i Tesla programvaren: Når bilen blir et par år så er nye features for krevende, og oppdateringer sendes kun til nyere biler.
#4
Kia Soul EV / Sv: Ønske til Tesla: takoverbygg på superladerne
torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:32
Synes det er helt greit at de prioriterer utbygging av flere SC-lokasjoner (se bare på ladekartet hvor heldige vi er; det må da ha overgått de aller aller flestes forventinger!?!) framfor "bells and whistles" på de stasjonene som allerede er satt opp.

Mulig jeg bare er mer vant til reng og drittvær enn TS, men vi bor nå engang i Norge, og må forvente at det kan regne av og til. Det er^H^H var ikke akkurat noen drøm å stå i 5-10 minutter å fylle snart hundre liter diesel heller, i kulde og drittvær. Riktignok er det overbygg over de fleste dieselpumpene jeg har brukt, men det skal ikke mye vild til før nytteverdien er heller laber. ;)
#5
Kia Soul EV / Sv: Innbytte Q1 2015
torsdag 16. oktober 2014, klokken 00:20
Sitat fra: edorf på torsdag 16. oktober 2014, klokken 00:16
Tesla kan ikke begynne med innbytte før det er bussiness for dem også. De har allerede en avanse på bilene de selger, og derfor må det være endel verditap før de kan ta innbytte. De kan jo ikke selge brukte biler dyrere enn nye. Om de er igang Q1 som her antydet, så blir jeg veldig imponert. Da er de eldste bilene 1,5 år gammel.
Vi får nyte bilens våre, slik de er, så får de sutre de som vil det.

Problemet er vel helst at de ikke har sett noe behov for innbytte før - de har hatt en modell til salgs i litt over ett år. Hvor mange kunne de forvente at ville selge Teslaen sin for å kjøpe en ny?  Altså, før nå... Og er det på plass i Q1, så er det antagelig på plass til de første D modellene skal leveres. Perfekt timing (om det ikke oppstår noen forsinkelser ;) )
#6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: BMW i remote app
lørdag 06. september 2014, klokken 17:58
Alt fungerer normalt igjen for min bil nå. Det virker som om BMW hadde server problemer tidligere i uken.
#7
En gang i tiden kunne du stille fortenningen på motoren med en spak på rattet også, men det trengs ikke lenger...
#8
Kia Soul EV / Sv: Endelig noe nytt om Model-X
tirsdag 19. august 2014, klokken 15:04
Dette var for model S, der signatur for USA var levert ut et år før, samt det meste av backload av produksjon (USA) var levert ut.
X har ca 2000 signature som skal produseres og så er det nå nesten 15000 produksjon for USA og 2200 for Europa. (Pri dag)

Som jeg skrev tidliger er mest naturlig å produsere alle signatur biler først, først USA  så 500 Signatur til Europa (er et par Containere) :-), deretter er det vel svært optimistisk å tro at produksjons modellene til Europa skal produseres før 15000 USA biler, blir vel kjørt batcher som nå.

Oppstart av produksjon tas i rolig tempo, så målet er vel å få signaturene ferdig på våren, mens resten startes i Q2.

Da holder Elon ord med at de første Model X blir levert ca 3-4 måneder etter USA og 2 av månedene var frakt. (Altså første er Signature og levert før sommeren 2015)

#9
Denne tråden ble startet for over to måneder siden, og overskriften gjelder dessverre fortsatt... Det har riktignok vært forandring i hvilke ladere som har vært nede, men i nesten hele perioden har Fortum hatt ca 8-9 ladere ute av drift.

Det burde ikke være slik, men selv drar jeg aldri noen steder jeg er avhengig av hurtiglader uten å sjekke status på hurtigladekartet først. Det virker til å være rimelig godt oppdatert. Å basere seg på at en hurtiglader bare fungerer er dessverre blitt risikosport. Spesielt gjelder dette Fortum sine ladere.

Tenk deg situasjonen at du måtte ringe og sjekke om en bensinstasjon hadde drivstoff før du la ut på kjøreturen...
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva koster en fullspecet E-Up?
onsdag 16. juli 2014, klokken 10:26
Jeg betalte 200.000 med alt utstyr, "panoramatak"(et normalt soltak), teknikkpakke, 15" vinterhjul, metallic lakk.  :)
Siden ingen andre la den ved, her har du prislisten: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/pricelists/prisliste-e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/volkswagen-e-up--prisliste-24-04-2014.pdf
#11
e-Golf / Sv: Problem med Citroen Saxo
tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:47
Be Valdemar/Elbilmek dobbeltsjekke Robometer-koblingene under bilen. Det var iallefall problemet mitt for en stund siden, men det var Elbilmek som fikset det så han burde jo huske å sjekke.
#12
Kia Soul EV / Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt
torsdag 26. juni 2014, klokken 18:29
I følge Amcar Klubben (http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/importguide/920/importskolen.html#Styr%20unna):
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.


Men fra http://www.carautonews.com/what-is-salvage-title-or-rebuilt-title/
Having a "Salvage" or "Junk" title only applies to the United States and Canada. All vehicles imported or exported to other countries will automatically obtain a "Clean" title, even if they have been involved in an accident.


Ser frem til svaret fra Statens Vegvesen!

Thomas
#13
e-Golf / Sv: Forsikring på Tesla Model S
fredag 20. juni 2014, klokken 01:11


Vel, ser at mange avskriver Gjensidige uten å ha snakket med de...

Ringte de i starten av 2013 - og da skulle de ha over 30000 kr  :o
Da jeg bestilte bilen høsten 2013 skulle de ha 14000 kr.

Men da jeg ringte forrige måned skulle de ha 10000 kr for PLUSS forsikring - som ble nedjustert til noe under 9000 kr når bilen kom forrige uke, eller 8000 kr med vanlig kasko.... De har justert seg ::)


...og da har jeg PLUSS forsikring - 25000 km, 70% bonus 4 år, Oslo, fellesgarasje, ingen førere under 25, 8000 kr i egenandel  - men er fordelskunde og Tekna medlem, så egenandelen er i praksis 4000 kr
#14
Zoe / Sv: Bremselengde på TMS
torsdag 22. mai 2014, klokken 10:00
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. mai 2014, klokken 09:28
Sitat fra: erot på torsdag 22. mai 2014, klokken 09:10
Nå har flere nevnt at lavere tyngdepunkt gir kortere bremselengde. Ikke for å kverulere på detaljer, men det er helt feil. Høyere tyngdepunkt er bedre, helt til det punktet du tipper over forhjulene, fordi det gir mer vekt på hjulene som faktisk bremser ved maks brems, nemlig forhjulene.
Med et perfekt avstemt ABS system er tyngdepunktet uten betydning. Er det ikke perfekt, er det umulig å si hva som er best.

Riv ruskende feil! Elektronikk kan ikke endre fysikkens lover. Om du ikke stoler på teorien kan du kjøre og finne det ut selv ;)
#15
Zoe / Sv: Nøkkel til ladestasjoner i Oslo
mandag 19. mai 2014, klokken 12:48
Stemmer det, Askim kommune har RFID som er lukket.  Har testet ut med de RFID'ene jeg har og det funker ikke...
#16
Sitat fra: vegarda på fredag 18. januar 2013, klokken 11:50
sjekket at gasspedal var helt ute forsøket jeg å starte opp igjen og fikk bilen i gang en eneste gang,

Tror dette kan være et clue.

Når bilen komputer blir programert ser den på verdien fartspedalen gir, og lagrer dette. Den forventer ved senere start å se denne verdien. Over tid kan pedalen bli slitt og gi et endret signal. Er du heldig vil en simpel reprogramering få gang på bilen igjen.

Alternativet er desverre (gjerne) defekt IGBT.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA