Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kringon

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Salg av min Ampera E
søndag 25. februar 2018, klokken 18:28
Etter 18 218 kjørte km velger vi nå å selge vår Ampera-E.

Den er Quantum Grey, alt av utstyr, 2 sett dekk, takstativ og Ditec Behandlet.

Hvis noen er interresert så gi meg en PM. Finn-annonse dukker opp i løpet av uka dersom ingen her inne er ute etter bil.


//Jørgen
#2
Ladeplasser og ladekabler / Fakkeltog mot Ishavsveien
søndag 16. november 2014, klokken 08:44
Nok er nok.

Ishavsveien har jo ikke en gang begynt å grave / tilrettelegge for laderene sine på jaren eller noen av de tildelte områdene langs E18.

Prisene de har lansert der de har lading er helt horrible kontra sine konkurenter.

Hvordan kan det ha seg at ikke Transnova har trukket støtten? Hva gjør elbilforeningen for å belyse problemet? Her trengs det politisk press, da markedskreftene ikke greier å ordne opp i dette selv ( i og med at vi har en lat og doven statlig pengesekk som gir fra seg midler uten å stille skikkelige krav / følge opp de kravene).

#3
Kia Soul EV / Hvor langt har din Soul EV gått?
lørdag 15. november 2014, klokken 22:45
Har selv hatt bilen i ca 6 uker nå, og har kjørt +- 4500 km.

Må si jeg er MEGET fornøyd med doningen. Den oppfører seg eksemplarisk.
#4
Morgen godtfolk!

Jeg trenger noen som kan forklare en gjennomsnittelig person hva som er lurest her:

Elektrikeren kommer i morgen for å trekke opp 230V 32A (3 faser) ut til garasjen. Skal nå sette opp en ladeboks til Kia'n der ute.

Har sett på flere versjoner og jeg syns slimbox ser ut som en av de bedre variantene. Min tanke er at jeg vil "til nød" kunne dra med meg denne boksen ut på tur, slik at jeg kan få ladet med en fornuftig hastighet dersom infrastrukturen støtter dette, og det er her problemet ligger.

Det er jo et utall typer koblinger for å hente den søte honning.

Hva slags kontakt bør jeg installere i garasjen, og hva slags støpsel bør jeg ha på ladeboksen slik at jeg (med overganger) kan bruke den flest mulig steder?

Vil jo helst ha mulighet til å koble den til 400V uttak og til 230V uttak, men her også er det jo et utall koblinger, og er det mulig? Finnes det koblinger / overganger mellom 400V til 230V?
#5
Kia Soul EV / Hurtiglading
søndag 05. oktober 2014, klokken 20:51
Ladet i dag sammen med en Trilling på Grønn Kontakt ved Lierstranda (gamle kjellstadbommen) og min Kia ladet med vesentlig mer ampere enn det Trillingen gjorde.

Kia Soul EV = 120A ish, Trilling = 85A ish.

Begge startet med batteriprosent rundt 35-40% hvis jeg husker riktig. Begge var ferdig tilnærmet likt. Greit å vite at dersom laderen støtter det, så tar det ikke lenger tid å hurtiglade en Soul kontra en Trilling, selv om du får dyttet på vesentlig lenger rekkevidde!
#6
Kia Soul EV / Hvordan fikse mangelen på app
søndag 05. oktober 2014, klokken 07:47
Da begynner jo bilene å bli levert, men det mangler jo app til bilen.

Her er det tre fremgangsmåter, slik jeg ser det, for å få info til telefonen / pc'en i fremtiden.

1. Overbevise KIA om å gi etter for presset og utvikle en app som fungerer via GPRS / GSM. Dette skjer jo mest sannsynlig ikke.

2. OVMS: http://www.openvehicles.com/ -> Litt mye bokser for min del. 2 antenner (GSM + GPS ) + OVMS sin egen boks + OBD-com connect for OVMS boksen.  Er nok noe innebygd som allerede fungerer generisk, men må jo utvikles egen driver for Kia. Fordel: Alt er open source og ligger på github.

3: Custom OBDII  - http://www.ebay.com/itm/Original-Meitrack-GPS-TC68-OBD-II-tracker-Free-web-account-to-use-/271147869731 eller http://www.dx.com/p/heacent-908-quad-band-obd-gps-gsm-gprs-car-positioning-anti-theft-alarm-tracker-223929#.VDDZb_mSybi     Lage en egen liten app for koblingen til en av disse to modulene. Finnes OBDII-kabler som jeg TROR vil passe innenfor dekselet på Soul'en. Fordel: Kjapp / billig løsning. Ulempe: meget begrenset tilgang til data regner jeg med. Usikker på hva de har tilgjengeliggjort over SMS / GPRS. Meitrack ser ut som det beste alternativet av de to.


Dersom noen er interresert i å løse dette problemet / utfordringen, så si ifra! Selv kan jeg stille med programmeringserfaring og 1 stk testbil.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Transnova svir av 23 millioner
fredag 22. august 2014, klokken 15:28
http://www.dinside.no/930031/her-kommer-de-40-nye-ladestasjoner

Ser at DinSide rapporterer at det skal bygges 40 ulike hurtigladestasjoner.

Hvordan er disse plassert mtp bruk ved langkjøring? Kan kun snakke for eget fylke (Vestfold) og jeg er ikke imponert.

Laderen i Sandefjord (Brygga 11) er jo 12 min kjøring fra E18 -> nesten 25 min t/r og ubrukelig for langkjøring i praksis.

Laderen på grelland er "grei nok" avhengig om det kommer både nord og sydgående. Problemet her er at du må ha dobbelt antall ladere for å ha samme redundans som ved f.eks nykirke eller fokserød. Man kan ikke kjøre av sydgående, dra til statoil på motsatt side og fortsette sydover (eksempelvis).

#8
Morgen folkens. Har laget et kjapt lite spørreskjema ang. opplevd kvalitet m.m. på hurtigladetilbyderene fordi jeg er nysgjerrig. :) Svar om du vil.

Hvis det er alternativer som bør legges til / andre spørsmål som bør være med, så skrik ut!

Link til skjemaet er:
https://docs.google.com/forms/d/11V7J4aCnlG3rPrVHCKTRU0I4BKz-J3c2ZyEis77BAQs/viewform?usp=send_form

#9
Kia Soul EV / Ladeboks for hjemmelading
mandag 04. august 2014, klokken 22:33
Har planlagt å legge opp en kraftig kurs til garasjen / carport med egen fordelingsboks/sikringsskap der ute.

For å kunne benytte meg av laderen til Kia Soul, så trengs det vel en dedikert 32A kurs -> Spørsmålet blir vel hva slags veggboks jeg bør montere? Foreløpig har jeg kun elbiler med "type 1" ladekontakt på bilen (C-Zero, og nå snart Soul EV), men har jo bekjente med andre koblinger (type-2

Personlig vil jeg helst ha noe som er fremtidsrettet, slik at den dagen jeg får en bil med type-2 kontakt, så slipper jeg å bytte ut veggboksen -> Noen som har gode forslag?

Vil helst kunne lade både Soul EV + C-zero + Tesla fra samme veggboks (dog forskjellige kabler skjønner jeg jo)
#10
Kia Soul EV / Bestilt en Soul EV? Post her!
tirsdag 08. juli 2014, klokken 17:37
Tenkte å se hvem på forumet som tør å stå frem som Kia-kjørere :)

Personlig tok jeg spranget i dag med en blå/hvit exclusive.
#11
Da var jeg på prøvetur med eGolf (knall bil forøvrig)  og Combo laderen på Liertoppen er ute av drift. Dette er 6 gangen jeg er der og den ikke fungerer Til Tross for at error_status = in service med nylig oppdatering.

Skamme seg skulle de.

Rant over
#12
e-Golf / E-golf en helg!
lørdag 28. juni 2014, klokken 06:53
Da har jeg vært så heldig at jeg får prøve E-golfen en hel helg!!

Kommer til å poste en del oppdateringer med litt bilder og erfaringer, men før jeg begynner:

For en service fra forhandler!! Møller i Sandefjord har uten tvil hatt den beste oppfølgingen, raskeste responsen og beste innstillingen fra noen av bilforhandlerne jeg har hatt kontakt med de siste 6 mnd.

Første inntrykk etter en ettermiddag med eGolf:


  • + Enorm akselerasjon til 60
  • + Flott estetisk fører miljø og lite vind/hjulstøy
  • + Grei bagasjeromsplass
  • - Førersetet er ikke tilpasset min kroppsfasong (armlener etc.)
#13
Kia Soul EV / Soltak som ekstrautstyr?
søndag 08. juni 2014, klokken 07:46
Har sett på disel/bensin versjonen at soltak kun kommer i fargeutgaver med lik farge på hele bilen.

Soltak på denne som elbil ville jo vært knall! Forøvrig drømmer jeg om et tilhengerfeste godkjent for sykkellast.

Bilen ser ellers komplett ut. Spent på hva vintertester vil vise i praksis på rekkevidde. 212 km NEC tilsvarer vel ca 15-16 mil om sommeren. Dropper kanskje til 10-11 om vinteren?
#14
e-Golf / e-golf som bil nr 1 inkl pendling
søndag 01. juni 2014, klokken 22:02
Morgen folkens!

Har allerede en ypperlig Citroen C-zero som kona bruker t/r Sandefjord - Larvik hver dag. Dette går knirkefritt og vil fungere knallbra om vinteren med full varme, 110 på motorveien og god stemning.

Jeg derimot prøver å løse gåten der jeg pendler Sandefjord - Fornebu/Lysaker 1-2 ganger i uka. Har prøvekjørt Zoe på 0-føre uten hell pga. ladeproblemer på jobben (er TN-nett, men Zoe'n er veldig følsom).

Har nå lagt min elsk på e-golf. Litt dyrere enn Zoe, men men.

På jobb kan jeg lade i ca 10 timer før jeg rusler hjemover. Er ikke fremmed for en hurtiglading i ny og ne heller.

Vil e-golf kunne takle oppgavene? Håper å kunne kjøre t/r 75% av året uten å hurtiglade. Vinteren forventer jeg å lade for å holde varmen.
#15
Zoe / Zoe på hjemlån
mandag 05. mai 2014, klokken 19:36
Da har hjemlånet startet. Første tur hjem fra forhandler gikk innom barnehagen for å hente 2 barn. Deretter dro vi til byen for å handle + fullade bilen før morgendagens "langtur" (siden jeg har IT nett i huset)

Vel parkert på Hvaltorvet, Sandefjord så kobler jeg til bilen og forlater skuta. Når jeg kommer tilbake har ikke bilen ladet et fnugg (til min store forbauselse). Laderen var av Type 2 og sto at skulle støtte inntil 7.4kw (noe Zoe burde kunne nytte seg av).

På dashbordet sto det kun "ongoing checks" og ladelyset i fronten blinket blått (hvilket jeg tenkte at betyr: jeg lader). Jeg var av den oppfatning at alle "type 2" ladekontakter skulle kunne lade Zoe -> tar jeg feil her?

Kjørte hjem, koblet til med vanlig schuko-kontakt og samme saken dukket opp her. Forventet ikke at det skulle fungere, men iallefall at jeg skulle få en feilmld...

Nå står bilen på 90%, og vi får se om jeg rekker inn i morgen. Jeg kan trøste meg med at dersom jeg rekker inn i morgen uten å lade, så vil bilen fungere lenger utover høsten / tidligere på våren til pendling når jeg da starter med 100%.

Forslag til "100% sikre" ladepunkter mellom sandefjord og lysaker?
#16
Zoe / Kan jeg få "hurtiglader" hjemme?
torsdag 01. mai 2014, klokken 21:52
Ser på Renault.no sine sider at de krever at man har 3 faser inn i huset + nok kapasitet for en hurtiglader tilgjengelig.

Såvidt jeg skjønte så er denne "hurtigladeren" (Supercharger som de kaller det) en lader med 11kW kapasitet, og bør således kreve ca 48A på 230V. og 7.4kW bør kreve 32A?

Jeg tror (utifra bildene nedenfor) at jeg har 3 faser inn i huset med en 50A hovedsikring. Bør da være mulig å gi meg 32A ut i garasjen så bilen kan lade me 7.4kW? Vinterstid er det kanskje mest trekk av strøm i huset med noen varmekabler + stekeovnen/platetoppen, men varmepumpen sørger for at dette er kraftig redusert.

Er det dyrt / vanskelig / krevende å trekke mer strøm inn i huset (400V / 230V)? Kan det være at nettet er "fult" i nabolaget og således umulig? Bor i et gammelt område med en del utbygging.

#17
Morgen folkens.

Har planer om å kjøre en tur fra Stavanger til Oslo i en Nissan Leaf.

Har snust litt på hurtigladerkartet, og såvidt jeg ser så skal dette godt gjøres uten å bruke minst 3 dager på ruten.

Strekningen stavanger - kristiansand har kun 2 ladepunkter mellom der, og dette er vanlige ladestasjoner.

Kristiansand har hurtiglader, det har også Arendal, men mellom Arendal og Drammen! ser det tynt ut.

Det betyr at det blir minst 3 stop med 6-7 timer lading i tillegg til hurtigladerene.

Noen som har bedre forslag til rute/gjennomføring?

Google Maps Kart med stoppepunkter

Jeg bør nå Sandefjord samme dag (har ladeplass der over natten) som jeg starter :)

Alle innspill er MEGET velkomne
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA