Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PSA106_2001

#1
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. november 2009, klokken 08:28
Meget godt og interresant innlegg.

Vi trenger slike kjøretøy like mye som vi trenger sykler, scootere, motorsykler etc. Sammenlignet med disse er nok disse kjøretøyene å foretrekke rent sikkerhetsmessig.

Vel.... det er vel et av mine hovedpoenger - om du sykler med eller uten motor så oppfører du deg fundamentalt annerledes i trafikken enn om du sitter inne i et skall med fire hjul. En bilsjåfør er en helt annen trafikant enn en 2-hjulingssjåfør. Er man på motorsykkel er du alltid klar over faren for å bli kastet av...holder avstand, er var på vikeplikt og slikt på en helt annen måte. Jeg har selv vært der.

På 4-hjulsmotorsykler-uten-hjelm oppfører du deg som bilist, men med sikkerhet som på motorsykkel (uten hjelm). An accident waiting to happen. Det kan bli spennende å være den norske Vegvesen-mannen som har signert på "OK å typegodkjenne uten 40% av bilens vekt (batteri)" og "OK å kjøre uten hjelm" .... den dagen VG har blod på forsiden..
#2
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Rustne skive bremser...
torsdag 12. mars 2009, klokken 11:56
Hei

Ta av skivene og bremseklossene, og spør etter like deler fra Mercedes Bens Vito, Peugeot 106, eller Citroen Saxo. ;)
#3
Vi har full kontroll på  programvaren, og endringer som du nevner er fullt mulig å gjennomføre.
Men dette har vært en omfattende jobb som jeg har gjort for en kunde, og er således ikke i mine hender lenger.
Så da vet du hvor du må henvende deg med din forespørsel.

Arne Magnus
#4
Hei,

Eg skal sjå på ein EVT 168 som har stått ubrukt og ulada heilt sia mai. Seljaren seier scooteren har gått totalt 10 km, og har ikkje vorte lada etter den turen. Batteria er av typen blyakkumulator. Så, er det game over for batteria? Kraftig redusert kapasitet?

Om det er tilfelle, tenkte eg på nye batteri, og lurde på kor og kva slags type eg kan kjøpe. Og kva som vil passe. Scooteren har 4 x 12 v batteri på 15 kg kvar og kan gå 50 km på ei lading. Kva alternativ har eg? Kor mye kostar dei forskjellige variantane?

Dette blir det første elektriske kjøretøyet eg kjører, så eg gler meg jo litt :)
#5
I går tok jeg vannfylling. Det gikk 11,2 liter etter 600Ah overlading og 3750km, 5620Ah ladet siden vannfylling. Synes dette er noe høyt forbruk, og i tilegg har rekken med 7 helt nye blokker (1/2 år) det høyeste forbruket, 0,63 liter pr blokk mens 5-er rekka hadde 0,52 liter pr blokk.
Noen som har forklaring på dette?
#6
Sitat fra: Ken på mandag 14. april 2008, klokken 22:10

Du bør koble fra 12volts batteri før den tømmes helt. BMSen bruker strøm, den som overvåker traksjon batterier. Ikke skadelig å koble den fra.


Husk å først koble fra framdriftsbatteriet, ellers kan DC-DC converteren få seg en smekk.
#7
Kolegaen Think undret seg over dårlig virkningsgrad på Webastoen, ut fra teorien om at vanntanken ligger uisolert til i et kaldt motorrom.

Dermed var ideen sådd, og idag ble tanken isolert etter alle kunstens regler.

Glava har et produkt som kalles Membransmatte, og består av 5 cm glava med "armert" aluminiumsfolie på ene siden.

Jeg oppsøkte en blikkenslager og fikk tak i matten, og brukte aluminiumstape for å montere matten rundt tanken på AX'en. Ved tilbakemontering ble det selvfølgelig litt trangere, og fikk ikke montert nedre skruen da tanken nå står litt sjevt montert. Ser ikke noe problem med dette, da tanken står fast nok montert med kun øvre skruen.

Fikk noen gnister under montering grunnet kortslutning til jord via aluminiumsfolien, så batteriet måtte ut til tanken var trygt på plass. Må nok likevel vurdere litt bedre strømisolering mellom + pol på 12V batteriet og den nå strømledende vanntanken. :o

Tidligere ideer gikk ut på å skaffe og montere en termos som Saab brukte i sin tid for å ta vare på varmtvannet slik at en ved neste kaldstart ville få varmt vann fra tanken, og raskere oppvarming av motor og kupe'

Ser nå fram til raskere oppvarming, spesielt ved ny kjøretur etter få timer samme dag, samt noe redusert bensinforbruk grunnet mindre varmetap. Samtidig blir det litt bedre arbeidsbetingelser for 12V batteriet, som ikke lenger blir utsatt for spillvarme fra vanntanken.

Se før og nå bilder under:
#8
Corbin sparrow har vært i produksjon i 10 år, men etter konkurser og spekulasjon tror jeg den ligger nede nå.
enkelte privatpersoner har tatt over service, som Clare Bell, som var ansatt som ingeniør på Think.

Søk på:   Clare Bell, ev California    

Henning.
#9
Nå er noe galt med Thinken min, ser det ut til. På fredag var den sist i aksjon og kjørte en normal tur og ble parkert med 15-20% strøm i følge måleren. Nå i dag skulle jeg kjøre den igjen, men får en "System failure" melding når jeg prøver å starte den. Slik melding har jeg sett før også, men den har blitt borte igjen og start har vært mulig på forsøk nr 2. Nå ga den seg ikke og til sist tenkte jeg at det kanskje ville være lurt å lade. Det gikk heller ikke - det kommer opp en melding som sier "Charging fault" og Service required.

Nå står jeg rådvill tilbake og lurer på om noen har noen tips her. 12v batteriet er byttet på forrige service. Er eneste mulighet å ringe NAF og få den fraktet til verkstedet?
#10
"Ikke kjøp biler under 1000 kilo" står det bl.a å lese på denne siden til VG i dag:
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=140898

Jeg trodde at elbilene var ganske tunge pga alle batteripakkene. Hvor mye veier egentlig de forskjellige elbilene? Noen som vet?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA