Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PK

#1
Det er fortsatt bilen som låser fast pluggen, det er ingen mekanikk i pluggen for å gjøre det fra laderen sin side.

Bilen bruker gjerne en annen logikk for CCS-plugger enn den bruker for en ren AC-plugg. e-Golf slipper i alle fall CCS-pluggen så snart lading avsluttes, imens den holder på en AC-plugg til bilen låses opp.
#2
Sitat fra: fiskeri på fredag 23. januar 2015, klokken 10:09
Rekkevidde-utviklingen er spennende, men jeg tror en del bilprodusenter er vel optimistiske angående 400-kilometers-bilene. Jeg er litt enig i dem som "frykter" at vi kanskje ender opp med annonserte 300/320 km.
Slik jeg forstår det skal Nissan doble rekkevidden til Leaf. 400km er i den sammenheng en dobling av teoretisk rekkevidde på 200km i dagens Leaf, noe som skulle tilsi at man på sommeren fint kan kjøre nærmere 300km med ny Leaf, og på vinteren 200-250km. For mange er det rekkeviddeøkningen som skal til for å få behovet sitt tilstrekkelig dekket.
#3
Model 3 / Sv: Elbilistenes hurtigladerlag?
mandag 12. januar 2015, klokken 14:01
Hei - siden noen må ha det inn med spade:Denne tråden handler om ladelag. Er nå bygget om til ladeproblem, og at av den grunn ikke kan ha ladelag. Akkurat som  problemet forsvinner, om alt kan være som det er.


#4
Model X / Sv: Erfaringer i Europa
torsdag 07. august 2014, klokken 10:08
Sitat fra: GeirHM på torsdag 07. august 2014, klokken 09:31
Omlag 10 tusen for boks og kabel. El installasjonen må jeg gjøre uansett. Og når jeg kan få 400 volt 3fas 32a så er det vel ikke lurt å begrense seg til 16a? Eller? Og så får jeg altså samtidig en løsning som jeg kan bruke i Europa - som jeg erkjenner at tråden egentlig handler om.  :)

Om du evt. vil se på rimeligere alternativer har du ett her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkering ladeplass uten å lade
tirsdag 22. januar 2013, klokken 12:00
Og dette temaet blir ikke noe mindre interessant når "elbil overklassen" kommer i Model S og parkerer sine enorme elbiler på plasser hvor det tidligere var plass til 2-3 Buddy/think, og plugger i for å lade opp et batteri som fortsatt har 30-40 mil restkapasitet :) Eller kanskje batteriet er nesten tomt, og vedkommende bruker sin Model S som pendlebil?

I tillegg kan de fort lade et døgn før batteriet er fullt, så mange vil kanskje koble til uansett fordi de kan fylle mye strøm gratis? Jeg vil riktignok aldri parkere på en ladeplass om ikke jeg trenger strøm (om ikke ladeplassen er den eneste ledige plassen, og jeg parkere), men det er garantert mange kommende Model S eiere som kommer til å bruke alle godene på den måten de finner mest hensiktsmessig for seg.

Interessant debatt i tiden som kommer :)
#6
Ladeplasser og ladekabler / Low battery gitt - jomfruturen
mandag 10. desember 2012, klokken 16:25
Første tur til jobb med ny Leaf som vi fekk på fredag (og mitt første innlegg her). Det gjekk på hengande håret - var svært letta då eg kunne parkere bilen i garasjen heime og plugge i. Da hadde eg vore nede 1 "strek" og 0,8 på skjermen, men det auka litt på slutten sidan eg kan trille nedoverbakke. Eg starta morgonen med det eg trudde var fullt batteri, men det viste at rekkevidden var berre 110. Da mistenker eg at det hadde gått litt ned, sidan eg testa ut forvarming (med kontakt i :D). Bør ikkje forvarme bilen da kanskje? Får heller fine fram ulltrøya? Eg kjørde på  Eco dei 4,5 mila eg har inn til byen (men lurer nå på om eg har feilberekna avstanden). Siste mila hadde eg rattvarme på for da fraus eg...

Etter jobb kjørde eg også på Eco, og starta med rekkevidde på 7,9 (som eg altså veit ikkje seier så mykje om kor langt eg kan kjøre). Det var -8 ute, og eg såg berre strekane blei færre og færre, særleg i ein lang tunnell med slak oppoverbakke (Arnanipatunnellen). Opp bakken heime hadde eg fått is på vindua :D

Men det gjekk da godt... fra nå  av trur eg at eg kjører ein kortare rute, men som inneber meir køståing + ferge. Nåvel - det gjekk da godt :) 
#7
Hordaland elbilforening / Sv: 10/16A ladekladd
søndag 18. november 2012, klokken 19:05
Sitat fra: Toralf Bakketun på lørdag 17. november 2012, klokken 18:14
Ein viktig årsak til ulike måleverdiar er nok måleutstyret. Har sjølv to like UPM PM300 målere frå Clas Ohlson, som viser svært ulike verdiar, både for V og A, og dermed også Watt.

Bilde av denne typen her:http://baatplassen.no/i/topic/48723-hvor-man-faar-kjoept-en-enkel-og-rimelig-stroemmaaler/.

Med meir nøyaktig måleutstyr vil nok også resultatet bli meir likt?

Har i kveld gjort måling med begge UPM PM300 målere.

Kobla målere etterkvarandre, og målte volt med multimeter fyrst.

Resultat:
PM 300 nr 1: 233
PM 300 nr 2: 253
Voltmeter: 237

Så kobla eg til ladekabel, fekk desse resultat:
         
6 A innstilling på Charge Amps kabel:
C.O Måler 1, C.O Måler 2
V 232
A 5,2, 5,7   
W, 1185, 1404   

10 A innstilling på Charge Amps kabel:         
C.O Måler 1, C.O Måler 2
A,8,9, 9,7   
W,2013, 2416   

16 A innstilling på Charge Amps kabel:         
C.O Måler 1, C.O Måler 2
Volt   227   249   
Amper   13,1   14,6   
Watt   2954   3586   

8 A orginal kabel:
C.O Måler 1, C.O Måler 2
V, 230, 251
A, 7,0, 7,6
W, 1595, 1920

Som oversikten viser er det stor forskjell, som enkelt forklarar den variasjon som blir rapportert. At lader i trillingene er på maks ca 13 A stemmer nok bra.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA