Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - janhelge

#1
Elbilen i Samfunnet / Er elbiler gratis på bilferger nå?
mandag 25. april 2011, klokken 13:59
Hvem kjenner konkret til om elbiler kan tas med gratis på bilferger nå?
Kan man ta dem med på Stenaline gratis?
Moss-Horten (Bastøferga)?

Jeg forstår at tilbudet om lading om bord har blitt begrenset etter brannen på Stenaline, men det er vel mulig å lade når man kommer i havn...
#2
Er det noen som har en Palm m500 eller m515 til salgs? Jeg trenger ikke lader
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / "Service Req", men ingen feil
torsdag 30. september 2010, klokken 09:13
Hallo venner.
Jeg håper noen kan hjelpe med info vedr følgende:

Dashbordet lyser med utropstegn og blinkende "Service required" (slik det vanligvis er når feil varsles), men ingen feil vises verken i BMS-, Lader- eller ECU-feilmenyen.

Det eneste sporet av at noe er galt som kan sees gjennom diagnoseinstrumentet, er at det under BMS Hovedmeny -> Vis parametere -> Vanlige parametere står FEIL: JA.
For øvrig i denne visningsmenyen står følgende:
BATTERISTRØM: -2A (Tenning er på)
BATT SPENNING: 126V
SPENNING 12V BATTERI: 12V (Skifter litt, Noen ganger 13V)
REDUSERT EFFEKT: 80%
BATTERI KJØLING: NEI
VANNPUMPE: JA
FEIL: JA
VANNBEHOV: NEI
DC OMF LAV EFF: JA

Hva kan dette være? Jeg er jo så sørgelig avhengig av bilen, så jeg må jo fortsette å kjøre den - eller?

Håper noen kloke hoder her på forumet vet hva slags feil som ikke vises...

mvh Jan Helge

(OPPDATERING)....

Etter ca en times tid forsvant feilindikasjonen og jeg kjørte da til jobben. Rett før jeg landet her hjemmeigjen (ca 25km kjøring)  skjedde det igjen. Jeg stanset derfor umiddelbart og sjekket om feilkoder ble vist gjennom diagnosemenyen, men nei - ikke denne gangen heller. Jeg la imidlertid merke til at "MAX BATTERITEMP=34" - Dette er vel høyt, er det ikke? Kan det være at det hele er en "nær-temperaturgrende-overskredet-opplevelse" vi har med å gjøre og at BMS'en ikke klarer å registrere dette korrekt? BMSversjon er forresten B116. Hendelsen i dag morges kom rett etter jeg koblet fra overnatten-lading, men jeg la ikke merke til batteritemperaturen spesielt da.

DS
#4
Avansert: Batterier og Lading / Spørsmål om Nikometer
søndag 26. september 2010, klokken 22:21
Hvordan skaffer jeg meg et Nikometer til Think classic 2002?

Er det bare å kjøpe meg en Palm og laste ned SW fra nettet (Er SW gratis?)

Jeg forstår Nikometer plugges rett på OBD-porten - Hvor får jeg tak i kabel mellom OBD og Palm'en - må jeg lage meg kabel selv? Hvor finner jeg i såfall pinnekonfigurasjon og hvilke kontakter skal jeg skaffe (Jeg tenker nok at Elfa har OBD kontakt, men hva slags kontakt skal inn mot Palm-siden? Hvilke modeller av Palm kan brukes? Jeg forstår den kan logge til SD og ha program liggende på SD  - Er det lurt med noen spesiell type SD-kort?

Seså - det var noen spørsmål på strak arm.

På forhånd takk

med vennlig hilsen
Jan Helge
#5
Avansert: Batterier og Lading / Kontrollert utlading av gammel-Think
tirsdag 21. september 2010, klokken 21:31
Jeg har en gammel-Think og jeg har hatt trøbbel med batteripakken. For å gjøre en lang historie kort har den restaurerte batteripakken fått ca 14 erstatningsbatterier og har svært dårlig kapasitet ihht kapasitetsmeteret på dashbordet. Faktisk er kapasiteten omtrent halvparten av hva den var før batteriproblemene begynte. Etter kapasitetsmeteret går det med ca 90% av hele batterikapasiteten på strekningen Lysaker-Stovner, ca 26 km.

Jeg har mulighet for å lese av strøm og spenning gjennom et diagnoseinstrument. Jeg ser at spenningen (målt fra BMS-menyen) fortsatt er ca 116V til tross for at kapasitetsmeteret står på 0%. Dette synes jeg er merkelig i tillegg til at det er ganske upraktisk å "liste meg frem til jobb" med nesten 0% igjen... For meg virker det som om kapasitetsmeteret er på tyttebærtur...

Jeg vet jeg bør være forsiktig med utlading - spesielt nå da jeg har erstatningsbatterier i batteripakken, og spesielt når jeg nærmer meg lavere nivåer på batteripakken. Men det kan da ikke være riktig at jeg ikke skal trekke mere ut av batteripakken når den står såpass høyt som 116V?

Spørsmålene mine er:
Hvor lavt bør jeg kunne senke batteripakken, gitt at jeg f.eks. gjør dette ved en ganske konstant last på omtrent 10A til 15A (=varmeapparatet). Er det greit å lade ut batteripakken til ca 110V på denne kontrollerte måten?

Etterhvert når jeg har kjørt batteripakken litt inn - hvor lavt bør jeg kunne utlade den da? - Bør det være greit å lade batteripakken ned til 95V med konstant 10A utladingsstrøm? Kan jeg gå lavere enn det?

med vennlig hilsen Jan Helge
#6
Jeg fikk en henvendelse på epost vedrørende reservedeler. Jeg poster henvendelsen her på forumet i håp om at noen kan svare:...

... Men det viktigste denne gangen er panelet hvor ladeinntaket er festet under frontruta. Det begynner å sprekke opp slik at ladeinntaket svikter når jeg forsøker å sette inn ladeledningen og "forsvinner" snart under panseret.

Vet du hvor jeg kan få kjøpt en ny panelplate (den sorte som sitter under vindusviskeren langs hele frontvinduet). Automotive skulle ha ca. 2200,- for kun platen, så kommer jobben i tillegg! Alternativet er muligens å forsterke selve hullet (festepunktet )hvor ladeinntaket er, har du noe forslag til hvordan?

Vet at du har den "amerikanske" versjonen med ladeinntak på siden (som trolig er mer robust enn mitt), og at du kanskje ikke får dette problemet.

Uansett kan det være greit å vite hvor man kan få tak i reservedeler etter hvert :-O, for det er mye av plasten som begynner å sprekke opp rundt omkring.

Hører gjerne fra deg for råd.


Er det noen som har forslag til hvordan dette kan/bør utbedres.
Med vennlig hilsen Jan Helge
#7
I dag har min gode gamle think prestert å stoppe midt på motorveien!

Feilsymptomet er at system-fault service-required blinker.

Nå er det null drivkraft.

Jeg tror det var slik at drivkraften gradvis falt ut (det er litt vanskelig å si, fordi siste del av veien før totalstopp var nedoverbakke).

Jeg har tilgang til diagnoseinstrument, og jeg har sjekket feil i "drivsystem", "bms" og "lader". I "drivsystem" var det noen midlertidige feil vedrørende spenning elle rnoe sånt. - Jeg slettet alle feil i håp om at det ville resette logikken, men det hjalp ikke.

Så nå er situasjonen: ingen feil vises på diagnoseinstrumentet mhp "drivsystem-feil", "bms-feil" eller "lader-feil" - likevel blinker "System-fault-service-required" og det er ingen drivkraft.

Batterinivå er på ca 60%.

Har noen noe forslag til tiltak?

mvh Jan Helge
#8
Hallo venner!
Jeg skulle fylle vann for en kollega på jobben og opplevde at jeg ikke fikk fylt vann på to av de tre påfyllingsniplene. Bakgrunnen var at jeg hadde startet vedlikeholdslading på en Think ute - det var ca fem-seks minusgrader. Vanndunken ble oppbevart inne, vanntemperatur ca 20 grader, tenker jeg. I alle fall: Jeg fikk fylt bakre rekke helt som normalt, men da jeg skulle fylle midtre og fremre, var det helt stopp. Vannet ville ikke renne gjennom niplene. Jeg trippelsjekket at tilkoblingen var OK og jeg kontrollerte at vannet rant greit gjennom vannslangen og gjennom tilkoblingsnippelen.

Jeg har lurt på om det kan ha frosset mellom nippelen og batteriene.

Hva mener ekspertisen: Kan det fryse mellom påfyllingsnippel og batteri? Har tenkt å ta med en vifteovn/føner og blåse varm luft ned neste gang.

mvh Jan Helge
#9
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Termostatbryter 220V/10A.
lørdag 08. november 2008, klokken 21:48
Hallo venner !
Dette er egentlig ikke et elbil-spørsmål, men det er så mange kloke hoder her at jeg tar sjansen på et slikt spørsmål likevel. De som misliker alt annet en elbil-spørsmål må lukke øynene...

Er det noen som vet om en elektrisk bryter styrt av termometer, en slags termostatbryter. Jeg tenker å bruke denne på hytta for å la noen ovner bli slått på når temperaturen nærmer seg frysepunktet. Jeg vet det finnes ovner hvor man kan stille temperaturen, men problemet er at temperaturinnstillingen blir resatt til 18 grader ved strømutfall - og det skjer støtt og stadig. Jeg ville gjerne hatt noe som slo på strømmen på en ovn dersom temperaturen faller ned mot tre-fire grader. Er det noen som kjenner til noe slikt?

På forhånd takk for svar.

Mvh Jan Helge
#10
Jeg har tenkt til å legge opp en jordkabel for et ladeuttak, og jeg hadde tenkt at denne skulle kunne takle 16A. Hvor tykk ledning må jeg ha da? - Jeg har allerede vært på Biltema (favorittbutikken :-) ) og fått tak i en 2,5mm2 norsk jordkabel, men det hadde vært greit å få bekreftet av kloke hoder her at denne kabelen tåler 16A.

Jeg har forstått det slik at denne kabelen kan legges rett i jorden, uten at det er krav til noen form for stålrør som beskyttelse. Er det rett?

Siste spørsmål i denne omgang: Et parti av kabelføringen blir ned langs en betongvegg. Er det der krav til at kabelen skal ligge inne i et stålrør, eller er denne "norsk jordkabel" fysisk sterk nok til at den kan festes rett på veggen uten ytterligere form for beskyttelse?

mvh Jan Helge
#11
Enkle batterispørsmål / Batterivann og kjølevæske
tirsdag 09. september 2008, klokken 17:12
Jeg har fått et spørsmål via epost som jeg besvarer her slik at andre kan supplere mitt svar...

Spørsmål:
> Jeg har kjøpt meg et rep.objekt av Think, batterier og kabler levert 
> hver for seg.
> Nå har jeg lest alt tilgjengelig dokumentasjon, men lurer på dette 
> med vannfylling.I dokumentasjon står det påfylling med vann (antar 
> dette er destilert) Andre steder står det med frostveske.
> Hvis jeg har forstått det riktig så går batterivann+ kjøling av 
> motor osv i samme vannkrets.
> Jeg må jo blande frostveske sammen med destilert vann ?
> Det som forundrer meg at at dette også skal gå i batteriene ? 
> Blandingsforhold ?
> Eller er jeg helt på jorde ?


Svar:
Du må ikke blande frostvesken med batterivannet!

Et Think-batteri er et nikkel-kadmiumbatteri ("NiCd") med vannkjøling.

I et Think-batteri er det "batterivann" (som er en kadmium-lut elektrolytt) i ett "kammer" og fysisk adskilt fra dette er det kjølevæske, som du refererer til som frostvæske. "Batterivannet" er vann renset i et avioniseringsapparat, altså ganske tilsvarende som destillert vann. Når batterivannet helles på, blandes det med den øvrige elektrolytten. Når batteriet er helt eller delvis utladet, er dette kadmiumlut - nikkel-lut blanding som er veldig giftig. Når batteriet er fullstendig oppladet, er kadmium-ionene (Cd) på nikkel-elektrodeplatene, og væsken er i teorien "rent" vann. Jeg benytter anførselstegn fordi dette likevel skal betraktes som giftig væske fordi det kan være avleirede krystaller av kadmiumsalter.
#12
Elbilen i Samfunnet / Solidaritet og kollisjonssikker bil
søndag 07. september 2008, klokken 21:40
Ofte hører man at "småbiler er så farlige dersom man kolliderer med dem" – Dette er jo egentlig å snu det hele på hodet. Det er STORE biler det er så farlig å kollidere med – for de andre. I en kollisjon er det lover som gjelder, spesielt loven om massefartens bevarelse.  Jo mindre massefart du/din bil har i forhold til de kolliderende bilenes summerte massefart, desto større akselreaksjon (retardasjon) opplever du og favorittkroppen(e) din(e).

I bunn og grunn er det lite solidarisk å kjøre stor bil fordi man vil sikre seg ved en eventuell kollisjon, og dette synes jeg vi burde bli flinkere på å fremheve i debatten om kollisjonssikre biler. Dette vil jo i prinsippet ikke stanse. Neste gang folk snakker om kollisjonssikre biler, , kan det være greit å ta det helt ut og foreslå noe ala dette http://www.bamses.net/bamses_bilder/firma/maskinerna/dumper1.JPG Hvordan skal man kunne lage fornuftige biler når folk etterspør stadig større masse pga "kollisjonssikring". Det tar jo aldri slutt!  Kunne noen være så snille å hjelpe politikerne til å skjønne dette...

#13
elbil.no og elbilforumets nettsider / Forslag: elbil-wiki
søndag 11. mai 2008, klokken 17:48
Hallo godtfolk og andre...

Jeg synes vi burde sette opp en wiki her på elbil-no. Jeg ser for meg en wiki ganske tilsvarende hva som wikipedia bruker hvor vi alle kan ha mulighet for å skrive wiki-sider og samle og dele vår kunnskap om bilene våre og alt vi mener vi kan om batterier og denslags.

Jeg har satt opp mediawiki (som er hva wikipedia bruker) flere ganger, og tilbyr meg å gjøre dette om det er ønskelig. I motsetning til wikipedia, synes jeg vi skal kreve at de som skal skrive i elbil-wiki'en skal være registrerte brukere.

Hva mener elbil-folket om dette?

Med vennlig hilsen Jan Helge
#14
Viser til  http://elbil.no/forum/index.php?topic=873.0 der det fremgår at enkelte Kewet-modeller er typegodkjent som bil mens andre er typegodkjent som firehjuls motorsykkel. I "parkere på tvers" saken har jeg i mitt stille sinn tenkt at dette bare gjelder Kewet siden den er firehjuling, men nå ble jeg litt i tvil. Er det slik at også vi Think-eiere kan parkere på tvers?
#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Er Kewet firehjuls (lett) motorsykkel
onsdag 30. april 2008, klokken 18:29
Hallo venner.

Jeg må innrømme at jeg muligens ikke har det helt rette navnet på begrepene "tung/lett motorsykkel" - det har muligvis endret navn siden den tid da det var aktuelt for meg. Om noen kjenner korrekt betegnelse - vær så snill å korrigere...

Men i alle fall: Jeg har forstått det slik at en Kewet er teknisk sett å betrakte som en firehjuls motorsykkel, og da regner jeg med at det må være en slags "lett motorsykkel" fordi "tung motorsykkel" vel hadde krevet et spesielt førerkort. I sin tid var det bare 16 års grense for å ta førerkort for "lett motorsykkel". Mitt spørsmål er: Er den noen regler iveien for at en 16 åring kan ta et førerkort for derved å kunne kjøre Kewet?

Er det noen regler for effektbegrensninger som eventuelt forhindrer en slik ordning? - I så fall: Er det da enkelt å sette inn el liten "duppeditt" som gjøre at Kewet'en får lavere effekt og etter reglene kan bli "lett motorsykkel" (eller tilsvarende) med bare 16-årsgrense?

Dersom en slik ordning hadde vært mulig - tenk da hvilken god konsekvens dette kan få. Ungdom kan få sin første bil som elbil - to år før tilsvarende bensinbil. Kanskje de lærer seg å klare seg med bare elbilen.  Dette er vel en fin idé for Norstart å følge opp vis a vis våre politikere... Ungdom er eksperter i å kunne anvende ny teknologi. Ungdom er på mange måter teknologiske trendsettere - tenk bare på sms-revolusjonen...
#16
Dette er ingen ny sak, bare av veldig stor interesse for mange.

Jeg kommer etterhvert til å bli veldig interessert i å kunne ha mulighet til å konvertere Think City NiCd original batteriutrustning til en ny og sveisen Li-ion type. Foreløpig er vel dette science fiction.  Jeg har merket meg at om man skal konvertere, blir dette en større operasjon idet man må skifte ut lader og muligens bygge om bms'en på et vis. Men likevel: Er det noen i kongeriket som jobber med en slik idé?

Har også lyst til å minne om at dersom noen går i gang med et slikt prosjekt, så er det sikkert mulig å regne at de gamle NiCd batteriene også har en viss restverdi, og at noen (boogie, pluto m.fl) sikkert kan ha glede av erstatningsbatterier.

Er det noen her som vet noe...
#17
Jeg skulle veldig gjerne hatt med meg min sykkel når jeg kjører think'en. Jeg har ikke tilhengerfeste på Think'en min.

Spørsmål 1: Er det mulig å montere tilhengerfeste på Think? Er det noen som kjenner noen som har prøvd?

Svar: Det er mulig på et vis å feste en tilhengerkule, men den må absolutt ikke brukes til å trekke tilhenger - kun til å feste en sykkelkrok. Les videre, så ser du hvordan.

Antar at svaret på spørsmål 1 er negativt slik at jeg ikke kan bruke standard løsning - og i såfall:

Spørsmål 2: Er det mulig å feste et "få-med-seg-sykkel-arrangement" på bakluken på Think'en? Er det noen som kjenner til om det finnes noe slikt som "få-med-seg-sykkel-arrangement"  som ikke er basert på tilhengerfeste?

mvh Jan Helge
(...som helst ikke bare kjører elbil....)
#18
Hallo venner!

Jeg har som sikkert flere av dere andre, vært plaget av kondens på frontruten. Jeg er ikke av de heldige som er utstyrt med webasto varmeapparat og har ikke annet enn det innebyggede elvarmeapparatet - derfor er det ofte at jeg ikke har strøm nok til å få varmluft på frontruten. Jeg tenkte at jeg skulle prøve med en NAL - En nal er et spesialverktøy som man bruker når man vasker vindusruter - fåes kjøpt på Rimi og andre spesialutstyrsforretninger av tilsvarende slag. En nal brukes til å fjerne fuktighet fra glassruter i forbinelse med vindusvask, og kondens på Th!nkfrontruten er ikke noe unntak i så måte.

I alle fall:

Bruk nalen og fjern kondensen på innsiden av frontruten - sett deretter på viften - med kald luft bare (varmen sparer vi på for det bruker strøm). Duggen forsvinner veldig lett - kanskje en omgang til med nalen når du står på rødt lys og venter, men greia er at nalen fjerner det aller meste av fuktigheten og bare litt luft skal til for å få helt klar frontrute. Lykke til!

Nal - det er tingen!!!

mvh Jan Helge 
#19
Avansert: Batterier og Lading / Hvordan regulerer AC-DC'en innstrøm?
tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:17
Høysærede elbilnerder og andre som føler seg kallet: Jeg lurer på hvordan en AC-DC virker - spesielt hvordan den regulerer innstrømmen, og det er  spesielt den jeg har i min Think som er av interesse. I en annen tråd på forumet her ble det opplyst at AC-DC converteren hakket opp strømmen i en høy frekvens - høyere enn 50Hz. Dette lurer jeg veldig på. Jeg trodde det var slik at det å bryte strømmen med elektroniske duppeditter var en komplisert operasjon fordi når strømmen brytes vil det induseres spenning som igjen fører til at komponentene som switcher brenner opp - dersom de ikke er av det spesielt hardføre slaget. Derfor er det veldig vanlig å switche 220V innstrøm ved nullkryssing, dvs at strømmen brytes på det tidspunktet 220V-ledningen er nær 0V ( - den pendler som kjent mellom +220V (380) og -220V). Dette gir en høyeste switchefrekvens på 50Hz (vel, egentlig 100Hz siden vi har oppgående og nedgående nullkryssing) siden 220V-innsiden ikke passerer null oftere enn det.
#20
Avansert: Batterier og Lading / Lengre NiCd ladetid ved streng kulde?
lørdag 22. desember 2007, klokken 23:26
Jeg har den siste tiden hatt problemer med å få ladet min Think innenfor et 8-timers tidsvindu. Dette har falt sammen med relativt lav temperatur her i Oslo. Jeg har begynt å lure på om streng kulde vil føre til lengre oppladingstid for NiCd batterier. Såvidt jeg har forstått er oppladingen av NiCd-batterier en kjemisk prosess som ikke avgir varme (en sk. endoterm kjemisk prosess) - i alle fall i nederste del av ladekurven (første oppladingstiden). Det jeg da går ut i fra er tilfellet, er at den kjemiske prosessen som finner sted ved oppladingen nødvendigvis går langsommere som en følge av at temperaturen er lavere. Generelt regner man vel med at en kjemisk prosess går halvparten så raskt dersom temperaturen senkes 10 grader Celsius.

Ved lading av blybatteri tror jeg det er slik at prosessen i seg selv fører til en viss varmeutvikling, og at oppladingen av et blybatteri derfor ikke er like følsom for lave temperaturer. (Er dette riktig?)

Hva mener elbil-folket om denne teorien om at streng kulde fører til økt ladetid for NiCd-batterier?

I alle fall måtte jeg skru over på 16A lading for å kunne lade opp hva som svarer til ca 50 km kjøring innenfor 8 timers ladetid. Jeg er kjent med at det i utgangspunktet er uheldig å benytte 16A lading på Think da dette kan føre til varmgang i enkelte komponenter. Imidlertid antok jeg at faren for varmgang ville være betydelig redusert da det var såvidt kalt i været. For å få litt mindre dårlig samvittighet for varmgang, har jeg kveilet opp noen meter av skjøteledningen. Jeg tror at det vil føre til en viss reduksjon av spenningen og derved redusere varmgangen noe. Er det noen som har synspunkter på dette? - Vil en oppkveilet skjøteledning føre til redusert spenning (redusert effekt) inn slik at det blir litt mindre varmgang?

Jeg vil imidlertid ikke anbefale folk å skru over på 16A lading - Jeg erfarte at sikringen til interface-boksen gikk. (Se annen tråd på dette forumet). Av grunner jeg ikke forstår, er denne sikringen bare 15A-kvikk, og risikoen for at denne sikringen går når det benyttes 16A lading er vel da ganske stor. (Burde ikke dette vært en sikring som er mer enn 16A når dette tross alt er dimensjonerende kapasiteten?)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA