Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - janhelge

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: System fault ved revers i varmt vær
tirsdag 24. mai 2011, klokken 16:32
Fasiten ble som følger: Gåen motorkontroller, utslitt blinklysbryter og kontaktfeil under dashbordet. Til sammen ga disse feilene alle de rare symptomene.

Automotive Services var veldig greie, de ga en knallpris på både deler og jobb. Om man først må på verksted med en Think så kan jeg anbefale Automotive.
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Nissan elbil på Svalbard
torsdag 04. november 2010, klokken 16:58
Interresant lesning.

Synd bilen ikke lenger er i Norge. Sikkert mange som kunne tenkt seg den.
#3
Sitat fra: AntiRegreim på torsdag 14. oktober 2010, klokken 17:04Større konkurranse kan Toyota få fra Volvo som diesel-plug-in hybridiserer sin V60 med (teoretisk) 50 km rekkevidde på batteridrift.

Avgiftsreglene burde her likestillt Bensin og Diesel/elektriske hybrider med Bensin og Diesel/Hydrogen hybrider ala Mazda RX8.

På hydrogen hybridene tillates drift på fossilt drivstoff om fossiltanken er mindre enn 5 liter (eeler var det 10 liter). Hadde samme regel gjeldt Elhybridene hadde mange flere valgt disse. Skal bilen selges, eller bruksmønster endres kunne normal fossiltank monteres inn mot betaling av avgifter.
#4
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Gratis strøm om natten i Danmark
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 15:09
Det åpner også bur bruk av timer-funksjonen på oppvanskemaskin og lignende, som er laget for å kunne forskyve forbruket nettopp til perioder da belastningen på nettet er liten. :)

At det bryter med brannsikkerheten å kjøre slike apparater mens man sover er en annen sak.
#5
Er det samme type pumpe du satt inn?
Jeg fikk ett ufrivillig skifte av pumpen her om dagen, og synes den bråker mye mere en den andre.
Koblingene til pumpen sitter jo ganske utsatt til, så kanskje det er dårlig kontakt?
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / motorfeil
mandag 07. juni 2010, klokken 17:58
Får opp feilkode,lav isolasjonsmotstand el motor,feilkodelampe lyser konstant.
Har prøvt å  blåse rein motor innvendig og børster med trukkluft.Børster er ok.
Reset med sikring og batteri,men lyser fortsatt.
Nokon som har noken gode tips. På forhånd takk. :)
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ny rekord?
torsdag 11. mars 2010, klokken 09:25
Hvis dette er praktisk rekkevidde så er det ganske imponerende, ja. :) HAr selv klart å klemme ut drøye 109km på en lading, men da var siste mila eller så ikke "praktisk anvendelig" kjøring, men frem og tilbake på veien forbi garasjen; ca 500m i hver retning for å ha kort vei å dytte hvis det skulle gå helt tomt. Når jeg tenker meg om så kunne jeg vel ha kommet enda lenger om jeg bare hadde fortsatt i en retning, i stedet for å stoppe og snu så mange ganger.

Du får ta en ny slik måling til sommeren, med gunstigere folhold og uten varmeapparat, så kommer du sikkert godt over 100. :)
#8
Nå har jeg endelig fått bilen tilbake fra verkstedet. Verkstedet leste ut feilen som isoleringsfeil på kontroll enheten i nærheten av motoren. De slettet feilen og vedlikeholdslading gikk fint. Jeg fikk beskjed at feilen kan komme tilbake, som betyr at jeg muligens ikke lenge kan utføre vannfylling selv.  :( Det er vel ikke noen elbil enthusiaister i Oslo og Akershus som har original diagnose utstyr til Peugeot?

Gode råd ønskes å unngå "isoleringsfeil" på kontroll enheten! Takk på forhånd!
#9
Sitat fra: HHF på søndag 23. november 2008, klokken 09:05
Fine skilter dere har fått! Visste faktisk ikke engang at vi hadde passert 12-tallet ennå
Jeg har sett flere EL-12xxx registrete biler i Asker de siste par tre månedene, men jeg tror faktisk bare jeg har sett det på nye Think'er.  Det til tross for at jeg kjenner til 2 nyregisterte PSAer fra Enviro som har fått EL-11xxx på senere tidspunkt.
Kanskje Think har fått en deal med noen om at alle nye Think'er skal være på 12 tallet ?
#10
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: nytt emne: Elbilforum
fredag 07. november 2008, klokken 12:57
Som vi har snakket om før så synes jeg det er vanskelig å sensurere hva man skal kunne skrive så lenge det ikke bryter med norsk lov. Noe av meningen med et forum er jo at man får et objektivt syn på saker som ikke er styrt av produsentinteresser.

Når det er sagt så er det noen innlegg som er veldig subjektive noen ganger, men når det gjelder fora rundt omkring på nettet så er alle inneforstått med det. Jeg mener det er vanskelig å ikke la det innlegget til Boggie gå gjennom, det bryter jo ikke med noen regler? Man kan veldig godt lage noen retningslinjer for posting på forumet, men dersom de inneholder krav om at man ikke snakker negativt om noen av elbilprodusentene som støtter Norstart så mener jeg det blir sensurering, og mer enn halve poenget med forumet vil være borte. Jeg er ikke veldig glad for leieavtalen, jeg heller, men det eneste fornuftige vil være å skrive innlegg som påpeker at en slik fordreining av tall som Boogie gjorde ikke er riktig, akkurat slik du har gjort.

Jeg foreslår at du/Norstart kommer med forslag til noen retningslinjer, så kan vi publisere disse som et prioritert emne et sted slik at vi kan fjerne innlegg med henvising til disse retningslinjene.

Lars, hva er din mening?

ilmar
#11
Sitat fra: ravn på torsdag 25. september 2008, klokken 11:15
så får jeg reklamere litt :)

Bare positive opplysninger her. Kanskje bør man også opplyse at dette er brukte biler som er innpå 10 år gamle. Når batteripakka er dobbelt så tung som den i Th!nk kan man forvente enten adskillig lengere ladetid eller en vesentlig høyere ladestrøm.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buddy 2007 modell i Kristiansand til salgs
onsdag 24. september 2008, klokken 10:39
Ja det er greit nå.

Første gikk jo rett igjennom når den først fikk bli vist,
mens de neste 7 fikk mangellapp fordi park-lys (hvem bruker vel sånt) lyste ut til siden. Noe Johannes ordna greit med å flytte
parklyset inn i hovedlykta.

#13
elbil.no og elbilforumets nettsider / Nytt treff i Kristiansand
søndag 01. juni 2008, klokken 17:14
Vi treffes på tirsdag kl 18:00 på Dueknipen 1, Bellevue i Kristiansand. Kjør mot Arkivet som ligger like ved Samsen. Etter ca 100m kommer du til et stort hus, og vips så er du fremme. Det er lademuligheter der!

Ravn skal montere en av hans SMS datalogg og diagnose apparat vil være tilstede så at vi kan logge ut data og sjekke vannfyllingsbehov før sommerferien.

Ellers blir det elbil prat og orientering om P-hus skandale ved Slottet.

Ikke meldeplikt, bare kom.

#14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 106 motorhavari
fredag 16. mai 2008, klokken 01:37
Hvorfor ikke spør hos Enviro.

Han har mange motorer, og dersom du kan ta til takke med en "defekt" motor burde ikke dette koste deg all verden.

Fiksing av kommutator koster ca. 2000 kr på et proffesjonelt verksted.

Tok gamle motoren til Think fra hverandre i dag, og det tok ikke 10 minutter som jeg sa, men 5 min til rotoren var ute, og klar til å spennes opp til dreiing av kommutator. ( 4 bolter, og 2 segeringer )

Desverre var utgående drev defekt, så jeg er igang å fikse opp en annen motor med brent kommutator, som senere skal inn i AX'en.

Lurer på om den biten som utgående drev er en del av, kan byttes mot en ny del, eller om rotoren er skrap?
#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: 106 motorhavari
onsdag 14. mai 2008, klokken 07:11
Sitat fra: hens på tirsdag 13. mai 2008, klokken 22:47
Jeg har ingen erfaring med motor ut/inn i psa, men synes det høres drøyt ut med 8000 kroner. Det burde være mulig å gjøre billigere, eventuelt selv.

Tok ut motoren av AX'en i går, for så å ta motoren ut av Saxo'en til Think, og satte AX motoren i denne.

Prøver du å si at dette arbeidet hadde kostet 2 ganger 8000 kr på et verksted?

Det er snakk om 1 drøy times arbeid ut, og tilsvarende inn. Eller for å ta godt i ca. 3 timer inn og ut. Det får da være måte på timepris. >:(

Sist vi demonterte selve motoren, var vi nede i 10 min fra motoren var demontert, til rotoren var ute, og klar til oppspenning i dreiebenken.
#16
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Forslag: elbil-wiki
søndag 11. mai 2008, klokken 17:48
Hallo godtfolk og andre...

Jeg synes vi burde sette opp en wiki her på elbil-no. Jeg ser for meg en wiki ganske tilsvarende hva som wikipedia bruker hvor vi alle kan ha mulighet for å skrive wiki-sider og samle og dele vår kunnskap om bilene våre og alt vi mener vi kan om batterier og denslags.

Jeg har satt opp mediawiki (som er hva wikipedia bruker) flere ganger, og tilbyr meg å gjøre dette om det er ønskelig. I motsetning til wikipedia, synes jeg vi skal kreve at de som skal skrive i elbil-wiki'en skal være registrerte brukere.

Hva mener elbil-folket om dette?

Med vennlig hilsen Jan Helge
#17
Trodde dollar kursen var under 5 kr ikke 7,99 >:(

Det får da være måte på mark up. Eller har prisen i USA steget?
#18
det er riktig El Rayo. De siste revideringer kom som et resultat av denne dialog. Deler av reglene er nå "spesial designet" for disse mc mekkere. kanskje det var noe norstart kunne jobbe med?
#19
Hvis dette er sant bestiller jeg en 4 seters cab straks jeg ser det virker 8)

De sier riktignok ikke noe om hva en kompressor koster og hvis jeg drar på hytta trenger jeg en kompressor der også (evt ta med en på henger - hvis den kan trekke henger da  :o)
#20
Så veldig mye politi var det ikke å se så jeg tok sjansen. Noe særlig bråk som kunne forstyrre noen kommer det jo heller ikke fra en elbil som spinner rundt på snøen.

Jeg er enda ikke blitt helt dus med bremsesystemet til Thinken på glatta, så det å prøve seg litt tenker jeg er lurt. Nå laver snøen ned her og jeg tenker vel at det blir dieselbielen min som blir best de neste par døgn. Jeg skulle forresten opp en glatt og bratt bakke med Thinken idag for å hente dattra. Jeg kom ikke helt opp og stoppet før jeg skled sidelengs ned flere meter. Føltes ikke helt godt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA