Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - langemand

#1
Hyundai Ioniq 5 / Soul EV Spy debugging support?
lørdag 04. september 2021, klokken 10:34
Hvis du har en Ioniq 5 og en Konnwei KW902 bluetooth OBD dongle, så kan du afprøve test-versionen af android-app'en Soul EV Spy.

Skriv til mig på soulspy@evranger.com, så sender jeg en rabatkode (hvis du er den første), så får du app'en gratis.

App'en udlæser kun data fra få systemer: BMS (delvist) varmepumpe og TPMS. App'en læser også VIN og ODO, men den er ikke testet endnu.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulspy



Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk

#2
Hyundai KONA / App: Oversættelse til Norsk?
lørdag 28. september 2019, klokken 08:38
Android app'en Soul EV Spy Lite (gratis) fungerer med Hyundai og Kias elbiler, og udlæser data via en OBD-II bluetooth adapter. App'en kan hentes fra Google Play Store, og der er en indbygget demo (Kia Soul EV data, den har lidt flere data-værdier, end der endnu er tilgængelige i Kona EV). I Kona udlæser app'en Batteri-celle-spændinger, temperaturer mm fra BMS. Den læser også OBC-data, motor-controller-data, VIN, DTC koder, dæk-tryk og temperatur, ODO, mm.

App'en findes nu med følgende sprog, alle oversat af frivillige:
Engelsk, Fransk, Tysk og Dansk.

Hvis du vil melde dig til at oversætte app'erne til Norsk, så skriv til soulspy@evranger.com.
#3
Hyundai Ioniq / Oversættelse af Soul EV Spy Lite til Norsk?
fredag 27. september 2019, klokken 08:19
Android app'en Soul EV Spy Lite (gratis) fungerer med Hyundai og Kias elbiler, og udlæser data via en OBD-II bluetooth adapter. App'en kan hentes fra Google Play Store, og der er en indbygget demo (Kia Soul EV data), der viser mange flere data, end der er tilgængelige i Ioniq EV. For Ioniq udlæser den batteri celle spændinger og batteri temperaturer.

Soul EV Spy appen (betaling) har desuden VIN, DTC koder, dæk-tryk og temperatur, ODO, mm.

App'en findes nu med følgende sprog, alle oversat af frivillige:
Engelsk, Fransk, Tysk og Dansk.

Hvis der er en der vil melde sig til at oversætte app'erne til Norsk, så skriv til soulspy@evranger.com.
#4
Jeg har solgt min Peugeot 106, men har den oprindelige motor der brændte kommutatorne. Den er blevet drejet af "Hens" for 5-6 år siden, men har ikke kørt siden, og er ikke blevet kontrolleret for isoleringsfejl og lakeret.

Gearkassen er defekt (den fulgte med den motor jeg satte i bilen).

Hvis nogen er interesserede, kan jeg tage den med til Oslo med båden fra København, der ankommer på torsdag d. 13/7 kl. 9:45 (kan levere langs E18 indtil Drammen, langs E134 indtil Røldal).

Prisen er et stik som dette (så jeg kan komme til at lade):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33119.msg571233.html#msg571233
#5
Hej.
Vi er en familie på 4 der tager på elbilferie fra Danmark til Norge i Juli, men vi har svært ved at finde et sommerhus/hytte vi kan leje i en uge (15-22/7), hvor bilen kan lade op om aftenerne. Det er en Kia Soul EV, så en 32 ampere EVSE med type 2 stik eller type 1 kabel vil være ideelt, men vi kan nøjes med et 230 Volt stik der kan levere 10 ampere i 12 timer, til mormorladeren.
Jeg er også i tvivl om hvordan jeg enklest muligt får adgang til de fleste ChaDeMo hurtigladere. Vi regner med at køre fra Oslo til Lysefjord af de seværdige ruter (måske op om Hardangervidda) med overnatning undervejs. Vi tager nok på dagture omkring Lysefjord / Stavanger), og hjemturen bliver formodentlig langs sydkysten, indtil vi når en af færgerne mod Danmark.
Er der noget særligt vi skal tænke på når vi skal over fjeldet på sommerdæk?
#6
Kia Soul EV / Kan Soul'en bruges til V2G?
fredag 02. september 2016, klokken 22:45
V2G (Vehicle2Grid) tillader at bilens batteri kan levere kraft til nettet når der er peak forbrug. Det kræver en speciel lader, samt at bilens ChaDeMo software tillader det. Dette kan muliggøre store besparelser på investeringer i elnettet, og vil derfor omtrent kunne financiere opstilling af laderen.

Nissans biler understøtter V2G og kan derfor deltage i dette projekt i Danmark: https://www.enel.com/en-gb/Pages/media/news/detail.aspx?curPage=1&Title=&id=839

Projektet søger selskaber og elbiler der vil have en V2G ladestander stillet op, men jeg har hørt at Kia Soul EV ikke understøtter V2G?

Det undrer mig, da jeg netop har læst om at Kia har doneret biler til et V2G projekt i Californien: http://www.kiamedia.com/us/en/media/pressreleases/11526/kia-motors-america-provides-electric-vehicles-to-the-advanced-power-and-energy-program-at-the-univer

Ved nogen her hvad Kia'ens ChaDeMo understøtter?
#7
Hej.
Jeg fik nogle bud på 15.000 DKK for min P106, fra folk i Danmark der vil ombygge til Lithium.

Hvis du ønsker at kontakte dem, så send mig en PM med din kontaktinfo, så sender jeg det videre. 
#8
Bilen er nu solgt. Den oprindelige tekst er herunder:

Nu skal bilen sælges, vi får en Nissan e NV-200 i stedet.
Robometer er monteret, relight-2010 diagnoseapparat og vandservice udstyr medfølger.
Vinterdæk på stålfælge, sommerdæk på alufælge.
Bilen er indregistreret i Danmark, nær København.
Pris 25000 dkk.
Se http://elbil.spjeldager.dk/ for bilens historie gennem de seneste 5 år.
#9
Årgang 1999, har kørt ca. 66.000 km
Robometer er monteret, webastoen kan tændes med telefon, komplet batteriservice-udstyr medfølger (relight 2010). Auto-radio med bluetooth. Vinterhjul monteret, alu-sommerhjul medfølger.

To batteriblokke er udskiftet i min ejertid (5 år), resten er originale.

Kører 8-9 mil om sommeren 6-7 mil når det er koldt. Ladelampen tænder under 0.

Bilen er dansk indregistreret og kører omkring København.

Se fotos her: http://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/el-bil/anden-model/annonce/25938909-elbil-peugeot-106

#10
Min gamle elbil er sat til salg. Jeg har erkendt at efter jeg er startet som selvstændig får jeg ikke tid til at ombygge bilen til Lithium, når NiCd batterierne engang bliver slidt op.

Bilen er indregistreret i Danmark. Kan leveres i Oslo med danskerfærgen. Bilen kører dagligt 60 km.

Ekstraudstyr  der medfølger, samt udskiftninger:
- Batteriovervågning (Robometer)
- Webasto kabinevarmer tændes fra telefonen, så bilen er varmet før man kører
- Vandpumpe udskiftet med en børsteløs vedligeholdelsesfri
- Bluetooth autoradio
- "Relight2010" (til udlæsning af fejlkoder og speciel ladning før vandservice)
- Sæt til vandservice
- Vinterdæk på stålfælge
- Gamle sommerdæk på alu-fælge

Bilens historie (siden 2010) er her: http://elbil.spjeldager.dk/
#11
Se http://www.regionh.dk/menu/Trafik/Elbiler/Nyheder/Verdensrekord+for+flest+elbiler+i+en+parade.htm for tilmelding.

Paraden starter fra afslutningen af Oresund Electric Car Rally (www.oecr.org).
#12
Er der nogen der ved hvor man kan købe det stik der tilsluttes bevegelsesensoren på gearkassen?

Det begyndte med at speedometeret gik i nul og kom tilbage under kørslen. Nu viser det hele tiden nul.

Tilfældigvis havde jeg en anden gearkasse liggende, så jeg skiftede bevegelsessensoren, men det har ikke ændret noget. Jeg har set nogle tråde der nævner at ledningerne ofte korroderer og falder af dette stik, og at løsningen er at forlænge ledningerne, og lodde de nye på. Hvordan kan jeg måle om det er dette der er sket? Hvilke ben i det store stik på Sagem-boksen går de tre kontakter i bevegelsessensor-stikket til?

Ifølge denne post er det muligt at skifte stikket uden at demontere motoren: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12642.msg188471.html#msg188471, men det tror jeg ikke jeg vil kunne, jeg kan kun få en hånd ind til stikket, og intet se imens! Vil sætte pris på en forklaring  :)

Jeg forbereder mig på at tage motoren ned, for at ordne det. Jeg søger derfor information om hvilke farver ledninger der går til de tre kontakter i stikket, så jeg kan forberede mig. Helst vil jeg have et nyt stik med ledninger klar, inden jeg tager motoren ned.
#13
Min Peugeot 106, årgang 1999, 60.000 km er til salg grundet ændret kørselsbehov; jeg har desværre måttet købe en benzinbil.

Prisforslag 47.995 danske kroner i Danmark. Bilen kan leveres I Oslo med færgen.

Det er den bil jeg tidligere omtalte her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7836.0.html

De seneste 3 år / 18.000 km af bilens historie kan læses på min blog: http://elbil.spjeldager.dk/.

Kort opsummering for dem med forstand på de gamle PSA-biler:
Dinitrolbehandlet, service (undtagen batterier og motor) og "almindelige" P106 reparationer er udført på autoriseret Peugeot værksted. Elbil-specifik service og reparationer har jeg selv udført. Motor udskiftet vinter 2012, et enkelt batteri er udskiftet i foråret, resten er de originale fra 1999. Batteriservice er udført korrekt med diagnoseinstrument (medfølger), Webasto benzinvarmeren er renoveret og kan tændes med telefonopkald, Robometer (batteriovervågning) monteret, bluetooth/SD/USB/minijack autoradio.

Bilen deltog i Øresund Elbil Rally i starten af juni, den kørte ca. 85 km om lørdagen og 88 km om søndagen, med etcifrede procent restkapacitet i batteriet begge dage. Om vinteren er rækkevidden kortere, ned omkring 50-70 km når det er rigtig koldt, så er det rart at kunne tænde for varmen inden man skal ud i bilen, og at det ikke tager ret meget strøm at køre webastoen.

Bilen har LED-lys monteret (giver 1% længere rækkevidde).
#14
Hej.
Jeg tænker at der måske er kommende PSA købere der kigger her, så jeg vil lige gøre opmærksom på muligheden for en lang prøvekørsel af en Peugeot 106 electrique (samt at se nærmere på stort set alle andre elbiler på markedet) i en hel weekend (København - Malmø): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7820.0.html - der er 60 deltagende elbiler!

Jeg overvejer at sælge bilen pga. ændret kørselsbehov, så denne posting er ikke helt off-topic ;-)
Se http://elbil.spjeldager.dk/
Robometer, ny børsteløs vandpumpe, 12 Volt vedligeholdelseslader, isoleret kabinevarmetank, ombyttet motor og en enkelt batteri-blok udskiftet.
Killer feature: Renoveret webasto der tændes med mobil-telefonen - skønt om vinteren :-)
Bilen kan leveres i Oslo (med færgen fra København).

Kontakt Henrik Scheel på mobil +45 2720 9828 for mere info.
#15
Elbilforum er et super forum for elbil-interesserede, derfor fungerer det også det primære forum for danske elbilister - jeg håber Elbilforeningens medlemmer bærer over med denne post, selv om det er mest interessant for øst-danskere og syd-svenskere!

Min Peugeot 106 Electrique er tilmeldt Öresund Electric Car Rally (se http://www.oecr.org/arkiv/author/rklm?lang=da), men jeg mangler en co-driver.

Gerne med kørekort og erfaring med TSD-rally, men de eneste krævede kvalifikationer er evnen til at aflæse kort, tage tid, give forståelige køreinstruktioner og undgå at blive køresyg.

Der er 60 deltagende elbiler, så hvis du interesserer dig for elbil-teknik er her chancen for at se de tilgængelige modeller, og sludre med dem der kører dem.

Hvis du vil med skal du selv sørge for transport til starten i København og fra Malmø (med mindre du vil vente på at bilen er ladet op efter præmieoverrækkelsen). Du skal selv betale overnatning og morgenmad i Helsingborg (under 400 dkk på vandrehjem).

Kontakt mig på mobilen hvis du har spørgsmål: +45 2720 9828
#16
Jeg har ved en fejl modtaget 50 liter batterivand (bestilte bare 10 liter).

Vandet kan afhentes på min adresse i DK-2630 Tåstrup.

Vandet er destilleret 1. marts 2013 på Skanderborg Apotek, og de vil ikke have vandet retur. Det er i 5 liter dunke.

Send mig en PM hvis du ønsker at afhente nogle dunke.
#17
Tidlige elbiler: PSA / Vacuumpumpe kører konstant
tirsdag 06. desember 2011, klokken 22:58
Vacuum-pumpen startede med under 2 minutters mellemrum, så jeg skiftede plastik-hætten til en af de gule. Det hjalp.

Efter at bilen har stået uden at køre i nogle måneder kører vacuum-pumpen konstant. Det er tydeligt at høre en effekt når der trædes på bremsen, så jeg gætter på at der er en vacuum-føler-kontakt der ikke reagerer på at der er opnået tilstrækkeligt vacuum.

Nogen der har skiftet til en alternativ, lydsvag, vacuum-pumpe? Det irriterer mig at pumpen larmer så meget, når nu bilen i øvrigt er stille, så jeg vil gerne skifte til en ny.
#18
Tidlige elbiler: PSA / Sidste chance for at købe ReLight2010
søndag 24. april 2011, klokken 08:22
Ifølge hjemmesiden http://www.becker-elektronik.net/produkte/relight2010-english:
"Please note: The distribution of Relights is suspended due to insufficient demand. A few devices are still available."

Prisen er 199 Euro + post.

Jeg bruger min til at igangsætte vandservice-ladning, slukke vandservice lampen, udlæse fejl og slette fejl, og det gør den fint.
#19
Tidlige elbiler: PSA / Skadet kommutator - hvad gør man så?
lørdag 23. april 2011, klokken 14:38
Hej.
Jeg skiftede børster fordi bilen ind imellem "tabte" forbindelsen mellem speeder og motor, og den kom så igen ved lavere fart. Dette symptom havde den før jeg skiftede børster sidst, og det var væk med de nye børster. Denne gang er der fortsat samme symtpom med de nye børster, og der er tydelige tegn på en skadet kommutator, og skader på de nye børster.

Skaderne sidder så vidt jeg kan bedømme 90 grader forskudt af hindanden, med to over for hinanden der er helt grelle, og de to andre lidt mindre.


Børsterne er også "brændt" forskelligt parvis: De to der sad nede og oppe ser nogenlunde pæne ud, de to andre er "kogt op" på kanten af børsten, så meget at de var svære at få ud af holderen:


Jeg kan forestille mig to forskellige årsager til disse symptomer:
1: Varmgang: Bilen er måske blevet holdt stille på en skråning, på speederen.
2: Korstslutning i motoren.

Hvis det er varmgang, forestiller jeg mig at jeg måske vil kunne redde motoren uden at tage den ud af bilen, ved at slibe kommutatoren med en "kommutatorslibesten" til vaskemaskinemotorer. Hvis der er en kortslutning skal motoren ud og til en ekspert.

Hvordan afgør jeg om motoren har en kortslutning? Kan jeg selv måle den igennem mens den sidder i bilen, med et almindeligt multimeter?

Jeg har fejlkode Q0 fra computeren (sporadisk isolationsfejl), og har haft denne fejlkode de sidste 2-3000 km, hvor den ikke havde disse symptomer. Fejllampen i instrumentbordet lyser ikke.

Alle gode råd er velkomne :-)

#20
Se http://www.becker-elektronik.net/videos/62-v20

Det kunne ligne en måde at få hustruen til ikke at trykke så hårdt på speederen, når batteriet er ved at være fladt. Hvis ikke lige det var fordi kølepumpen og computeren er tændt, når relight'en er tilsluttet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA