Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Eyvind

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaringer med blått adapter
fredag 14. februar 2014, klokken 11:25
Ringte Tesla i dag og en hyggelig kar fortalte at adapterne skal bli levert ut i løpet av mars.
#2
Fikk mail fra Heidi i dag ifm ett par tillegg jeg ønsket på bestillingen min. Hun fikk da beskjed fra kolleger ved fabrikken at disse tilleggene ikke kunne legges til nå da bilen var på vei til å fabrikkeres ila de nærmeste dagene. Synd men samtidig moro. Det vil si at min bil som pleide å være P1329 står for tur. Da vet vi litt mer om hvor langt i prod.rekkefølgen de har kommet. (Får heller få spoileren satt på etterpå..:)).
#3
Hei,

Tenkte vi kunne starte en tråd hvor vi samler rekkevidde-erfaringer fra virkeligheten. Her kan vi legge inn rekkevidde og forbruk vi finner i utenlandske forum, erfaring fra egne prøveturer i Model S, og etter hvert erfaringer med våre egne biler.

"michiganmodels" fra US forumet melder følgende:
- Å holde kupetemperaturen på 22 grader ved -1 utetemp påvirker ikke rekkevidden noe særlig. Han kjørte 192km med snittforbruk 197w/kilometer. Snitthastighet 112km/t. Dette gir en rekkevidde på 425 kilometer

- Oppvarming av kupeen trekker nesten ikke strøm, men oppvarming av batteriet trekker strøm. Ved kjøring i ca 0 grader brukte bilen ca 312w/kilometer de første kjørte kilometerne for å varme opp batteriet. Etter ca 4km falt forbruket ned til rundt 200w/km.

- Det tar bare et par minutter å løfte kupevarmen fra 0 til 22 grader. Kupeen virker ekstremt godt isolert og varmetapet er visst minimalt når temperaturen er løftet.

New York Times journalist
http://www.nytimes.com/2012/09/30/automobiles/autoreviews/one-big-step-for-tesla-one-giant-leap-for-evs.html?pagewanted=all

- Klarte drøye 48 mil ved pen kjøring (snitthastighet ukjent)
- Klarte 373km ved hard kjøring/underholdningskjøring, aksellerasjonstesting mm. (snitthastighet ukjent)

StephRob
- Kjørte en rundtur på 290 km. Noe kupert terreng. Snitthastighet 105km/t halve tiden. 13 km i kø. Andre halvdel av tiden varierte hastigheten fra 72-97km/t. Midtveis på turen møtte de noen som fikk prøvekjøre bilen og teste akselerasjon. Aircondition på hele veien. 2 voksne og tre barn var med på hele turen, dvs. 250kg last ca.
- Rekkevidde på denne turen var 378km

Jason S
- Kjørte frem og tilbake på CA 99. ca 218w/km med snitthastighet på 120km/t. Mener "rated" og "projected" range sammenfaller om man ligger i ca 105km/t på motorvei.
- Melder om ca 205w/km ved snitt 105km/t

"Digitaltim
433km est rekkevidde ved start
Kjørt 315,5 kilometer med snitt på 215w/kilometer
Snitthastighet 105km/t
55km igjen på tanken ved ankomst.
Total rekkevidde med snitthastighet 105km/t = 370km.
Strekning Baltimore - New Jersey

Knut Chr. Hallan for Broom.no
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-dette-er-en-julegave-fra-norske-politikere-3910171.html

- Var journalist nummer 5 i rekken til å kjøre en Model S i Tyskland. Med en fast rute på ca 40km og journalister som tester ytelsen på autobahn hadde altså bilen blitt utsatt for 20 mil med hardkjør når Hallan var ferdig, og da hadde bilen 18 mil igjen på tanken. Antatt rekkevidde 35-40 mil med journalist hardkjør på høsten i Tyskland. Rimelig å anta at bilen har hentet inn mye med regenerering i forbindelse med akselerasjons-tester.
- Tesla tekniker melder at han har klart å tømme bilen på 16 mil (kanskje banekjøring?).


Stephenpace
- Ca 207w/kilometer mellom Houston og Austin i tett trafikk.
- Ca 217w/kilometer Mellom Austin og Houston, snittfart 125-130km/t.


Kvietor
Ca 52 mil rekkevidde estimert ved pen kjøring - snitt 75km/t.

Testbiler hos Tesla Alnabru
Prøvekjørings-bilene hos Tesla Alnabru fikk ca 270km og 300km+ rekkevidde ved minus 10-15 grader. Performance-versjoner med 19" vinterdekk. Antatt hardere kjøring enn hva som er vanlig ettersom disse rekkeviddene kommer fra prøvekjøringer hvor de fleste vil teste akselerasjon, bremser mm. Kupeen måtte varmes opp ca hvert 20 minutt ved bytte av sjåfører. Forbruk hhv 317w/km og 283w/km

Prøvekjøring 8. desember
Undertegnede kjørte på morgenen 8. desember. 19" vinterdekk, Performance versjon, 4 voksne i bilen. Temperatur -13. Føret var vått/snø på småveiene og vått på motorveien. For Teslas standard testrute med 6-7 harde akselerasjoner på motorvei fra rundt 60-120 normal kjøring på småveiene.
Forbruk ca 320w/kilometer.

Doug_G
Canadisk Model S eier. Melder om ca 35 mil rekkevidde i -12 med varme på og snittfart 90km/t.

Dmetcalf rekordforsøk - 643,6km uten lading (400 miles)
Klarte 681,4 kliometer uten å lade i en Model S 85kWh.
Holdt rett over 40km/t i snitt. En passasjer, noe regn og motvind, 21" performance dekk (ukjent om bilen er Performance-versjonen, men det har lite å si når kreftene ikke brukes).
Ca 124w/km.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11699-Dave-Metcalf-s-attempt-at-400-miles-(live-today)
http://twitpic.com/bkah3t

Aviators99
Har per 6. januar 2013 kjørt ca 3300km i sin Model S. Snittforbruk ca 200w/km.

cinergi
Kjøretur fra Boston til Milford. Kupert terreng. Snittforbruk ca 260w/km. Utetemp -6, snittfart ca 120km/t.
Rekkevidde ca 325km.

Ferdinand Motor fredag 15 feb 2013
Kjøretur Bergen-Hemsedal. Startet på 0 grader og endte i ca -10. 220w/km. Forbruk 63,7kWh på ca 290km. Kupert terreng, klatret 1130 høydemeter vinterstid. Rekkevidde på ca 360km. 2 personer, 100kg bagasje, normal kjøring med forbikjøringer, varme etc.

Ferdinand Motor søndag 17 feb 2013
Kjøretur Hemsedal-Bergen. Forbruk 59,7kWh på 290km. Ca 105km rekkevidde igjen ved ankomst. Total rekkevidde 395km. Temperatur i snitt 3-5 minusgrader. Aktiv kjørestil.


Generell info

- Flere brukere kommentere at bilen henter inn veldig mye på regenerering. Har dessverre ikke tall foreløpig.

- Flere melder at http://www.jurassictest.ch/GR/ gir et riktig bilde av forbruk, men at den ikke tar høyde for vær. Jurrasictest er også helt på linje med mange av brukererfaringene som er postet.
Det man dog må være oppmerksom på er at Jurrasictest ikke forstår tunneler. Det betyr at tunneler misforstås som kraftig stigning/høydefall. Forbruket beregnes dermed ut fra at man kjører over fjellet tunnelen går igjennnom.

- Roadster eiere melder om rundt 7% reduksjon av rekkevidde på vinteren, men den største reduksjonen i rekkevidde kommer ved kaldt vær og regn. Da øker rullemotstanden kraftig, i tillegg bruker du slik jeg har forstått det både varme og AC for å holde kupeen varm og tørr/duggfri. Dette kan slå ut så hardt som opp mot 30%. Det er dog i Roadster uten varmepumpe og med en mye mer utett kupe. Tallene er dermed ikke direkte sammenlignbare, men indikerer allikevel at det verste for rekkevidden kanskje ikke er kulde og -10, men heller et par plussgrader og kraftig regn.
#4
Ja jeg er spent på om det går en ganske stor flykasse/hundebur inn, så mål gjerne høyden med nedslått baksete. Det skrår vel ltt så det hadde vært kjekkt å visst høyden i forkant og bakkant av bakseteryggen nedslått.
#5
Enkle batterispørsmål / Sv: Nydelige bilder av Model S
onsdag 14. november 2012, klokken 15:05
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 14. november 2012, klokken 13:22
Sitat fra: cra på onsdag 14. november 2012, klokken 12:21

Men den bilen der kunen jeg virkelig tenke meg!  :D

+1

med rails til og med  8)

+1+1

OH.. den vil eg ha!!! :-D

DET er bilen Tesla burde ha laget!
#6
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Omprogrammering av CMU.
tirsdag 13. november 2012, klokken 19:56
Sitat fra: asbkar på mandag 12. november 2012, klokken 23:20
Jeg skal innom i morgen tidlig. Fikk beskjed om at det ikke tar lange tiden, godt under en halvtime.
Her spriker det litt. Min selger hos BOS sa det tok 1.5 arbeidstime så jeg fikk låne demo-iOn'en dele den dagen de vil ha den inne ...  ;D

;-D Hans
#7
Hmm... Nå er jeg ikke helt med. Hvorfor mobbes vi for å tenke konspirasjoner når det viser seg at det jeg først tenkte med nissan+apple viser seg og mest sannsynlig være sant? Er vel ingen her som har tatt opp 9-11 eller lignende.

Ellers vet jeg at daggad startet tråden for å få respons Roger, det er derfor jeg gir det til ham uhemmet. Tråden heter da mac + bensin  :) Dette er like moro som å hetse hverandres fotballag, og hvis du ser bildet til daggad så er han Ålesundsupporter. Vel vant i gamet med andre ord!  ;D
#8
På 09modellen og sikkert noen før og er det slik at ett lett trykk på bremsepedalen i nedoverbakker gjør at den "bremser på motor" for å lade som sies over her.
#9
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 03. januar 2012, klokken 20:31
Uinterressant for den som ikke bryr seg om tallenes tale når det gjelder energieffektivitet på de tre forskjellige typene motor, ja. Men jeg går ut fra det er flere enn meg som synes de tallene er interressante.
Energieffektivitet har vært diskutert mange ganger på forumet og det er interesant tema, og bilen er vel mer interesant i denne sammenhengen enn motoren.
(l/mil, kWh/mil)
Virkningsgrader for ulike motorer har også vært tema i flere tråder. 30-40 % for bensin, 90-95 for elmotorer, men minder når en tar med drift, batteri og lader.

Men her var altså utgangspunktet effektforbruk (l/s, kW) sammenligning på motorer noe som egentlig ikke gir mye mening uten at en må lage en del definisjoner.
Som nevent tidligere er både strømforbruk og effektforbruk lovlige norske ord, men siden vi altså hverken bruker effekt eller strøm er begrepene litt problematiske når en stiller noen minimuskrav til nøyaktighet som er nødvendig for sammenligning.

Utgangspunktet var vel egentlig om en kan sammenligne oppgitt effekt for en elmotor med oppgitt effekt for andre typer motorer, og det er mulig men bare ved et gitt turtall.

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 03. januar 2012, klokken 20:31
De som driver med dragracing går jeg ut fra er minst opptatt av dette,
Siden de bare har med drivstoff for noen sek. er nok l/s (effektforbruk) av interesse , men dette er et sidesprang.
#10
Det er tydelig at disse buddyene har samme problemer som min gamle Maserati, mao sikringsboksen... igår kom ikke nærlysene på ved oppstart.. byttet sikringen selvom den ikke var røket og vips.. ett tips på disse bilene er er bare å bytte alle sikringene, så slipper man flere problemer med den.
#11
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Transport 2011
lørdag 10. september 2011, klokken 21:39
Her er masse info om Ford E Connect:   http://media.ford.com/mini_sites/10031/2011TransitConnect/     
#12
Agder elbilforening / Sv: Varmetråder i frontrute
tirsdag 22. mars 2011, klokken 12:31
Hei
Har sjekka den blå mappa som fulgte med bilen, der var det ingen uttrekksbøyler.
Men eg kjører forbi Biltema kvar dag eg er på kontoret, så difor tar eg turen innom der og handlar bøylane som Elmo tipsa om.

:D Dette er eit fantastisk forum (og det er alle som bidrar som gjer det til det)  :D
#13
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Reperasjon av DC-DC converter
tirsdag 01. mars 2011, klokken 22:22
Spenningen inn til DC-DC var 116V så den var i orden (målt i interfaceboks)
Spenningen på 12V batteriet var 12,7V uten belastning og 12,3V når bilen var startet.
Bilen er en jeg kjøpte i fjor og prøver å få på veien igjen. Heldigvis hadde jeg en DC-DC i reserve og når jeg satte inn den var ladingen 14,2V :-)
Åpnet den gamle, og ser ikke noen fysiske feil, hverken brent eller merker etter fukt.
#14
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: En del bilder av Citycar
tirsdag 01. mars 2011, klokken 10:39
Den har tydligvis stått modell for Kewet ;D
#15
Slik motoren er koblet nå, kan shunt minus legges til batteriminus. (5mm skrue) motoren kjøres da i "lavgear".
Strømtrekket vil da bli lavere, og turtallet begrenses. Shuntviklingen er på ca 3 ohm, og trekker ca 4 A på 12 voltbatteri, men ankerstrømmen vil reduseres mer enn det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA