Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - corvy

#1
Carwing / Nissan Connect EV sluttet å virke
onsdag 11. mai 2022, klokken 22:01
Klarer å logge inn og jeg får oppdatert uten feilmelding men dataene er fra 22 april klokken 0211. Dette er en 2011 leaf. Er det noe ninja triks?

Har også satt opp integrasjon på Home Assistant som har fungert fint men nå er begge to ubrukelig...
#2
Lade hjemme / Lading og kostnader i fellesanlegg
lørdag 28. mars 2020, klokken 09:54
Vi har fått etablert infrastruktur som vi deler med et sameie for lading ev el/hybrid biler i garasjeanlegget. Der har vi satt opp ladere med egne målere i hvert ladepunkt. Systemet fungerer ganske bra, og er basert på Salto. Jeg forstår det slik at det også er mulig å sette opp en sentral kontroll-enhet for å styre simultanforbruket for å redusere effekt kostnader o.l.

Det jeg ikke skjønner er at det kan bli så dyrt som det har blitt i dette tilfellet og jeg er på jakt etter erfaringer. Vi har Hafslund som leverandør på nett og strøm. I de første månedene var sameiet litt trege så vi fikk levert nødstrøm og det kosta ganske mye. Men over langen så er det kostnadene på "effekttariff" som dreper oss. For enkelte ladepunkter snakker vi 5-6 kroner per kWh for å lade i perioder av vinteren. Snittet av kost per kWh er 3,3 som også er alt for høyt mener jeg.

Nå er det ikke så mange som tar tak i dette selv om alle klager men jeg tenkte at jeg må ta en diskusjon med Hafslund og elektrikeren i løpet av sommeren for å få på plass noe som gjør at vi slipper dette til vinteren igjen. Dersom vi får kontroll på "effektledd" delen av regnearket tror jeg mye er ordnet. Noen som kan forklare meg på en enkel måte hvordan dette med effektledd fungerer? Jeg antar det har noe med strømforbruk i "peak" perioder å gjøre. Er det slik også for private husholdninger eller er det bare for sameier/bedrifter?

For masse detaljer se vedlagte regneark. Jeg har prøvd å anonymisere litt ... kanskje ikke nok? Men det er jo heller ikke så veldig sensitivt. Dersom noen har lyst å se på underlaget på faktura send meg en PM så kan jeg sende over. Men jeg har hentet ut alle fakturalinjene i arket for å få en bedre forståelse av hva som skjer her så jeg tror det meste er dekt i regnearket.

Hadde jeg gått ut med disse prisene til naboene den gang de vurderte el-bil hadde de aldri kjøpt det tror jeg......
#3
Vi har en Tesla wall connector på et gammelt IT nett med 32A enkeltfas. Vi ønsker å benytte denne til også å lade en gammel Leaf fra 2011 med Type1 kontakt. Den kan maks lade med 16A.

Finnes det overgang fra Teslas Type2 kontakt til Leafens Type1?  Eventuelt en type2 hun - hun da vi har en type2 ladekabel til Leafen, men denne kan ikke kobles til Tesla laderen fordi den har kabel på ladestolpen ferdig montert.

Tips mottas med takk! :D
#4
Model 3 / Salg av reservasjoner
tirsdag 15. mai 2018, klokken 10:36
Hei, vi har en reservasjon på Model 3 men vurdere å avlyse eventuelt å selge den. Ikke fordi vi ikke vil ha bilen men vi må kanskje prioritere å selge våre Model S og erstatte den med en X. Total pengeinvestering i bil blir for høy med enda en Tesla da så vi strekker heller strikken på Nissanen vår....

Noen med erfaring? Går det å selge reservasjonen og hvordan ville dere gått frem i så tilfelle?
#5
Tesla / Virker laderen på Sandane??
fredag 28. april 2017, klokken 11:23
Noen som har ladet på Sandane i dag?  Navigasjonen er litt utvetydig og det ser ikke ut til at noen lader der noen gang. Ringte Tesla og de "mente" at tre ladere var OK. Om noen kan bekrefte at laderen virker blir jeg litt mer rolig ellers kommer vi oss ikke helt frem i dag....

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#6
Hei. Jeg har en Tesla og en Leaf som begge skal lade på samme boksen så derfor tenker jeg med Type2. Har Type2 kabel i Teslaen allerede og må kjøpe meg en til Leafen uansett da det spretter opp Type2 lading overalt uansett. Alt er klart med jordfeilbrytere og overspenningsvern og alt ihop så nå skal bare boksen kobles opp. Det er lagt ut kabel og vi venta bare på at tæla skulle slippe før vi monterer opp boksen. Så er det valgets kvaler. Hvilken skal vi velge? Trenger en enkel boks som er godkjent for opp til 32a på en-fas. Ikke behov for noe RFID, lås eller noe annet mikkmakk. Viktigste er pris, kvalitet og utseende (siden den blir stående på husveggen).

Så langt er det vel denne som er beste kandidat: http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p20b-32a#product
#7
Lade hjemme / 3fas 32A hjemme
fredag 22. august 2014, klokken 13:43
Hei, vi har en Leaf og vurderer å skaffe oss en Tesla i fremtiden. For å få ladet dette har vi planlagt å legge ut en stolpe utenfor huset med 3fas 32A tilførsel og en ladestolpe med 1xType2 + Schuko eller 2xType2 lademulighet. Da må vel stolpen ha sikring og balansering av last ved lading, finnes det noe slike produkter?
#8
Elbilen i Samfunnet / Brannfare ved el-bil vs fossile biler
tirsdag 22. januar 2013, klokken 11:54
Hei, på jobben har vi blitt fratatt noen ladeplasser til fordel for nye som har blitt etabler rett innenfor inngangen til garasjeanlegget grunnet frykt for tilkomst for brannvesen ifm eventuell brann i el-bil. Har vi noen dokumentert erfaring med at det er grunn til frykt ved el-bil utover andre biler? Er dette reelt?

De tingene vi har fått høre fra brannvesenet tilsier at det ikke er noen spesiell grunn til bekymring, men jeg tror for å få snudd bildet av dette ovenfor FM ansvarlig må vi komme med harde fakta som er dokumentere. 

Det er ikke ulovlig å parkere el-bilene på andre steder i garasjeanlegget når de ikke lader forøvrig.

Dersom noen har noe å dele som er litt mer faktabasert og ikke synsing så jeg meget interessert!
;D
#9
Elbilen i Samfunnet / Ladeplasser i sameie
tirsdag 28. august 2012, klokken 19:55
Hei, sliter litt med å få etablert ladepunkter i fellesgarasje for sameiet der jeg bor. Rent teknisk er det ikke et problem men det er litt mikk mhp deling av kostnadene som tilløper og det dreier seg om en fellesgarasje delt mellom to sameier. Tvilen beror mest på at jeg er første elbileier og beboerene er i snitt litt eldre .... akkurat nå er vi to med konkret interesse så tiden er nok moden. I alle fall er debatten i gang og da begynner jeg å fundere på incentivmuligheter ... lurte aller mest på om noen er kjent med støtteordninger for sameier/privatpersoner som etablerer denne type infrastruktur for sine beboere? Har søkt litt rundt men er ikke sikker på hvor jeg bør henvende meg. Bor forøvrig i Bærum kommune. :)

Tips og retning mottas med takk!
#10
Elbilen i Samfunnet / Roma og Vatikanstaten
søndag 08. juli 2012, klokken 01:12
Ser ut til at myndighetene i katolikkenes høyborg har tatt miljøet på alvor, sammen med de blå i Roma by. Imponert!




Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
#11
Norsk Elbilforenings oppgaver / innmelding
søndag 01. juli 2012, klokken 18:00
Helle, fylle ut skjema på nettsiden men har ikke mottatt noe bekreftelse. Ønsker å melde meg inn for å få nøkkel osv ....  ;D

Har gått noen uker nå ... Ingen som sjekker innmeldinger?

Videre god sommer!
#12
Elektriske utfordringer / Venstre taklys på hele tiden
tirsdag 12. juni 2012, klokken 09:07
Hjelper ikke med knappen, den styrer nå bare det høyre lyset. Noen som har opplevd dette?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
#13
Leaf 2010-2017 / Kontrakt signert på Leaf
lørdag 05. mai 2012, klokken 10:44
Jeg har jo fundert i 4-5 år nå og endelig er nummer 2 bilen blitt så elendig at vi måtte gjøre noe. Sjanset på en ny Leaf levert av Acar med varmepakke. Tidligere kunne han bare skaffe europeisk versjon uten kuldepakken men nå tror jeg Nissan selger bare bilen med kuldepakke overalt. Uansett blir det samme bilen som BNH leverer bare litt billigere :)

Levering estimert midten av Mai. Vi får nå se. Gleder meg!

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
#14
Leaf 2010-2017 / Erfaringer med Acar bilselger firma?
lørdag 10. mars 2012, klokken 07:38
Vi har som noen kanskje har sett vurdert å kjøpe en think men kona er ikke glad for manglende seteplasser så da må vi gjøre en vurdering av Leaf eller trillingene. Ser at man kan spare ~30 tusen på å kjøpe via Acar.no men er usikker på seriøsiteten. Noen som har kjøpt fra de og kan dele erfaringer?

Påstanden hans er at det er "varmepakke" på batteriene men ikke varme i ratt eller seter. For meg er ikke varme i ratt og seter så veldig viktig men det er jo dumt for annenhåndsverdi. Videre sier han at han skaffer dette fom. Mai estimert (tror Nissan skulle normalisere utvalget til en utstyrsvariant eller noe slikt).

Noen som har kunnskap om dette firmaet og bilene han selger?
#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Postet i feil forum?
søndag 05. februar 2012, klokken 10:05
Dersom jeg postet i feil forum beklager jeg, trenger uansett noen tips iom. dette er mitt første potensielle elbil kjøp (vært på tanken ca 1 million ganger men aldri blitt).

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4810.0.html

Kopiert inn fra post under Buddy/Kewet forumet:

SitatHei, kan jeg be dere om råd vedr "ny" buddy:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33026353

RS i Sandvika skal selge denne, jeg har en gammel haug som ikke er verdt mer enn 2-3000 så vrakpant tilbudet er ganske bra. Uansett føler jeg de ligger 20-30 000 for høyt på denne buddyen. Etter det jeg kan lese er det bly batterier så de ligger bare 10 000 under listepris. Dette kombinert med usikkerhet rundt fremtiden til bilens support osv kan da ikke hjelpe.

Hva mener dere er en god pris? Tror jeg kan diskutere ned litt ved å smekke kontanter i bordet, men ønsker ikke å betale mer enn den er verdt.

Takk for alle tips og råd! :)
#16
Tidlige: Buddy / Kewet / Pris
lørdag 04. februar 2012, klokken 13:26
Hei, kan jeg be dere om råd vedr "ny" buddy:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33026353

RS i Sandvika skal selge denne, jeg har en gammel haug som ikke er verdt mer enn 2-3000 så vrakpant tilbudet er ganske bra. Uansett føler jeg de ligger 20-30 000 for høyt på denne buddyen. Etter det jeg kan lese er det bly batterier så de ligger bare 10 000 under listepris. Dette kombinert med usikkerhet rundt fremtiden til bilens support osv kan da ikke hjelpe.

Hva mener dere er en god pris? Tror jeg kan diskutere ned litt ved å smekke kontanter i bordet, men ønsker ikke å betale mer enn den er verdt.

Takk for alle tips og råd! :)
#17
Tidlige elbiler: Reva / Reva NXR Produksjon utsatt til 2011
fredag 26. mars 2010, klokken 21:22
Følgende tekst fikk jeg fra Reva fabrikken i dag:

I am writing to inform you that the start of production of the REVA NXR will be delayed by a few months to early 2011. As a result of this delay we have decided to refund customer deposits for this model.

:-[ :-[ :-[ :-[

Bra de refunderer, men nå må jeg jo finne ut hva jeg skal gjøre.
#18
Elbiler i media / Årets 10 Grønne Håp
søndag 17. januar 2010, klokken 10:54
Fin artikkel med to 100% rene alternativer.

http://www.dn.no/dnBil/article1817658.ece

Nissan Leaf ser smekker ut.

Kildene for artikkelen henter mye herifra: http://www.whatgreencar.com/index.php
#19
Tidlige elbiler: Reva / Nye Reva til testkjøring
søndag 03. januar 2010, klokken 21:58
Lurer på når den nye Revaen kommer til norge med mulighet for en liten test tur ...  ::)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA