Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Kryten

#1
Lading / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
søndag 01. januar 2017, klokken 16:59
Sitat fra: Jarl-Egil på søndag 01. januar 2017, klokken 16:45
Hallo!
Har hatt bilen i to månader nå, og så langt veldig fornøyd. Skulle i dag fjerne ladekabelen frå Bilen ( den som føller med bilen), men den sitter bom fast >:(. Låser og åpner bilen same problem. Så nå kommer jeg ikke av flekken. Har prøvd det meste, men den sitter fortsatt fast. Noen andre som hatt lignende problem? Må kontakte Auto Elite i morgen for å finne ut kva en må gjøre for å få den løs.

Har du prøvd som det står i instruksjonsboken å trekke i nødutløseren i bagasjerommet?
#2
Enkle batterispørsmål / Sv: Pumpe til vinduspyler
mandag 01. oktober 2012, klokken 23:38
Sitat fra: Elmo på søndag 30. september 2012, klokken 23:59
Såvidt jeg husker er pumpa med to slanger sånn at den går den ene veien når du spyler frontruta og den andre veien når du spyle bakruta.
Det stemmer ja...

Sitat fra: Elmo på søndag 30. september 2012, klokken 23:59
Tror ikke jeg har sett pumpe med bare en slange. Har bakruta egen beholder og pumpe da, eller ???
Nei 106E har felles pumpe, mens for eksempel en annen PSA (Citroen XM) har separate pumper.
#3
Carwing / Sv: Dugg inni bilen ved forvarming
onsdag 12. september 2012, klokken 21:55
Har hatt Leaf siden desember 2011 og min erfaring er at dette er den bilen med best vintercomfort jeg noen gang har hatt. Behagelig forhånds oppvarmet kupe og herlig varme i rattet er helt supert. Benyttet forhåndsvarme hver dag sist vinter og begynt å bruke den nå på kalde høstdager. Jeg har også opplevd dugg på vinduene i fuktig vær noen ganger men den forsvinner raskt når jeg bruker viften på 4-5 "hakk" og AC er på. Men som jeg og andre har sagt tidligere på forumet så er det lurt å tørke ut anlegget med AC skrudd av i slutten av en "fuktig" kjøretur. Og med viften på fullt (eller nesten fullt) går prosessen mye fortere. Dette får man igjen med mindre dugg til neste tur. Når Leaf'en forhåndsvarmer er det med resirkulering på og AC er faktisk av selv om AC-lyset lyser, - litt forvirrende, men slik er det. Det er klart den mest energiøkonomiske måten å gjøre det på, men ulempen er dugg i fuktig vær. Hvis AC kompressoren hadde vært på ved forhåndsvarming ville vi ikke fått dugg, men strømforbruket hadde da vært noe høyere. Så det er nok et kompromiss Nissan har gjort.
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Semihurtiglading
onsdag 12. september 2012, klokken 21:02
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. september 2012, klokken 10:04
Forutsatt en nogenlunde fornuftig pris. Hva koster noe slikt?
ABB har oppgitt listepris 150.000 for 44 kW og 75.000 for 22 kW. Så er det nok ekstrautstyr som kommunikasjon, betalingsmulighet osv i tillegg. Så er det helt sikkert prutningsmonn.
I alle fall, de sier halv pris for halv fart. Den største innsparinga er for installasjonen av den.
#5
En elektrisk ål har allerede testet flere froskerenna og andre stikkrenner med sin autopass brikke med elektrisk fritak, og kan melde om at systemet fungerer utmerket.
#6
Dekk / Felger / Sv: Stavekontroll i forumet...
torsdag 23. august 2012, klokken 23:05
Sitat fra: cra på torsdag 23. august 2012, klokken 17:47
Når du skriver en tekst er der tre knapper under feltet du skriver i; [Legg til innlegg] [Forhåndsvisning] [Stavekontroll]. Det ser definitivt ikke ut til at den er norsk, nei.
Åja, der, ja! Må ha sett den hundrevis av ganger, men aldri brukt den.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Li-ion som fritidsbatterier?
fredag 10. august 2012, klokken 16:02
Etter min mening er litumbatteri uforholdsmessig dyrt til stasjonær bruk. Vekten eller hvor stor plass batteriet tar spiller jo liten rolle.

Snakket for en stund siden med en som hadde tenkt å bruke Saft STM5-100MRE som han har allerede på hytte med solcellepanel i stedet for å kjøpe nytt blybatteri. Vet ikke hvordan det gikk med hans prosjekt, men jeg har tenkt litt på dette og er enig med Jkirkebo i at NiCd kanskje har for stor selvutlading. Dette kan nok kompenseres med større solcellepanel, men man flytter da bare kostnaden. Sannsynligvis trenger man også en annen laderegulator fordi laderegulatoren til blybatteri gir for lav spenning til at 10 celler NiCd blir fulladet. En stor fordel med NiCd er at de tåler godt å bli helt utladet, men de bør ikke stå fulladet.

Derimot skulle laderegulatoren til 12V blybatteri passe  til et 4 celler LiFePO4 batteri. Men sannsynligvis er minimumsspenningen for lav. Nå trenger man uansett overvåking på cellenivå til litiumbatteri og det kan sikkert kombineres med et rele som bryter utladekretsen ved riktig spenning.

Eksempel på 12V LiFePO4: http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/
#8
Jeg tror det er liten sjanse for at dagens biler vil ha mulighet til å få nye mer energietette batterier, og dermed lengre kjørelengde. All erfaring tilsier at prisen på batterier til sluttkunder holder seg stabilt eller øker, etterhvert som bilene blir eldre.

Så nyt den elbilen du har, med de fordeler og begrensninger bilen i dag har. Så tror jeg det er nye modeller som vil nyte godt av fremtidig prisredusksjon på batterier.

Lars
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA