Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - olehenrikfjeld

#1
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: transformator lading
torsdag 12. november 2015, klokken 17:50
Sitat fra: Sandpusher på torsdag 12. november 2015, klokken 15:27
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. november 2015, klokken 14:57
Ingen biler som lader enfase 400 volt.
Trodde ikke det jeg heller, det jeg egentlig prøvde å påpeke var at man ikke kan få 11 kW ut av en 230V IT 32A kurs? IT nett er vel kun en-fase?
Lading fra IT nett er kun enfas. IT nettet er trefas, derfor kan en via transformator endre denne 400V TN nett.
#2
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Ny software oppdatering
onsdag 18. desember 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Neemaz på onsdag 18. desember 2013, klokken 13:49
Sitat fra: rklokk på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:32
Sitat fra: Jimpec på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:31
Etter .30 oppdateringen har i alle fall min DAB gått helt bananas. Den har køddet en del tidligere men i dsg måtte jeg bare slå den av rett og slett. Den restarter og bytter kanal i ett kjør. Nå har den fått KlemFM som favoritt. Før var det #Rock.

Har du forsøkt å skru av "Use Strongest Frequency" på DAB-radioen? Jeg har etter tips skrudd denne av og opplever at DABen er helt stabil. Jeg mister av og til signal i garasjen på jobb (under bakken) og i noen tunneler, men er stabil ellers.

"Use strongest frequency" har jeg aldri sett i bilen, hvor finner jeg denne innstillingen?  Litt lei KlemFM nå..

Under Control-Settings-Media appen

#3
Ladeplasser og ladekabler / Hjemmeladeboksen som Nissan tilbyr
fredag 09. august 2013, klokken 10:04
Jeg fikk et pristilbud på en Leaf Tekna hos Nissan forhandler. Dersom jeg velger denne tror jeg at jeg vil ta med 6,6Kw lader. Nissan forhandleren tilbød å selge hjemmelader med bilen. Prisen på disse var 9.000,- for 16A lader og 13.000,- for 32A lader. Tror nok det holder med 16A for hjemmebruk, men kan være kjekt å ha 6,6Kw lader i bilen for å ha mulighet til å lade 32A. Spurte om spesifikasjoner for disse laderne og fikk da tilsendt vedlagte brosjyre. Jeg ble ikke mye klokere. Det ser ut til at antall ampere den kan trekke er noe som konfigureres i laderen. Så hvorfor da 2 priser, eller er det den dyreste jeg har fått brosjyre på? Tror ikke selger hos Nissan har helt oversikt.

Er det noen som har erfaringer med eller mer info om laderne Nissan tilbyr (KEBA KeContact)?
#4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Nytt tak på huset?
onsdag 12. juni 2013, klokken 20:51
Hvorfor ikke- jeg har ventet på slike takstein- taket er tett, uten stygge utspring og produserer strøm- ulempen er vel at prisen er høyere enn for vanlige paneler og virkningsgraden lavere.
Har dere som kan noe om dette (-som mye annet), Kirkebø og Griffel noen andre motargumenter??
#5
spurte om det her tidligere (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6235.0.html) men er ikke noe nyhet om det er mulighet til og koble 2 stk 16amp slik att man får kortere lade tid? (en ting er og vente 2 timer før man kjører videre får og komme frem de siste milene men 4 timer er jo en del lengre ;)? Hvordan merker bilen hvor mye strøm den kan trekke? vil jo være en del sikkringer som går hvis nye leafen har "default" 32amp eller må det være en spesiel kabel slik att den lader raskere?  ser ut som den kabelen her kan "justeres" http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2 ?
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lader til TMS
tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:17
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:09
Det blir nok dette alternativet for min del.
1 fase - 240V/32A    Derfor jeg valgte dobbelladder :-D

Men da trenger du ikke det.

"Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader."
#7
Ganske rævva hvis det ikke produsereres/leveres en egnet og godkjent skjøteledning til Model S. Trenger ikke tenke lenge på å komme til ulike steder jeg har behov for skjøteledning :-\
#8
Sitat fra: roarskog på mandag 15. april 2013, klokken 09:10
Vet ikke om det var en "Get Amped Tour", men fikk inntrykk av at res. holdere skulle bli invitert til prøvekjøring.

Det begynner jo å nærme seg datoen for "Finalize", så det hadde vært flott med en prøvetur...

Jeg sliter litt med å velge farge, og skulle gjerne sett biler ute i dagslys i alle de forskjellige fargene.

I USA har de vel vist biler med alle de forskjellige fargene på Get Amped arrangementer. Men det er vel liten sjanse for å få sett fargene på bilene i Norge eller et eller annet sted i Europa før det blir min tur til "finalize" om ca en mnd?
#9
Tja, byttet viskere i oktober og har tilbakelagt ca. 18.000 km siden da, for en stor del under vanskelige forhold. Byttet igjen nå og det var på tide for å si det sånn. Et par bytter i året er nok realistisk med min bruk.
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Fremtiden for elbiler
mandag 17. desember 2012, klokken 20:33
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. desember 2012, klokken 19:16
Gikk en tur og bladde gjennom et tjuetalls blader fra 2010, 2011 og 2012 som jeg ennå ikke har arkivert i kjelleren. Skummet innholdsfortegnelsen. Ikke en eneste overskrift som omhandler elbil i de jeg så gjennom. Og i nr. 5/2012 er det tema om nybil over 13 sider. Men elbiler nevnes ikke i det hele tatt. Muligens overså jeg noe med liten skrift.. :P
Jepp, er sikker på det ikke står noe om elbil med liten skrift. Denne artikkelen husker jeg provoserte meg til de grader, var vel den som fikk meg til å si opp abonnementet. Forsiden er prydet med "Kjøp nybil, prisene har falt". Elbiler nevnes overhodet ikke - de eksisterer liksom ikke. På side 54 diskuteres bensin vs. diesel, og konklusjonen er at om man bor i/nær by bør man velge bensin. Strøm som drivstoff er ikke nevnt med ett eneste ord. De kunne jo skrevet at "vi vil ikke behandle elbiler i denne artikkelen pga. manglende sammenligningsgrunnlag" eller noe. Men på arrogant vis blir elbilen bare rett og slett ignorert.  >:(
#11
Sitat fra: eivisa på mandag 10. desember 2012, klokken 20:12
Sitat fra: PK på mandag 10. desember 2012, klokken 18:28
Hvor jobbet du og hvor bor du...?
Ser Arnanipatunnellen er nevt, så i bergen omeng....?
Eg får min bil i januar, har 48 km hver vei. Nordhordland -Sandsli...så veldig spent på om det går bra :-)

Har kjørt den strekningen mange ganger . Null problem :)

Hva er det kaldeste du har opplevd på turen? Hvordan gikk det da?
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Carwings - trøbbel
onsdag 14. november 2012, klokken 12:34
Når jeg kobler opp mot CW i bilen, har jeg bil-med-signal-ikonet. Hvitt. Kjempeflott.
Under oppkoblingen endres ikeonet til grått med en fet grå strek over bilen, for så å vende tilbake til den fantastiske hvite.
Damen sier hun kobler til connection center. Noen sekunder senere står det connection failed.

Den vanlige logoen med en telefonstolpe, og antall streker som kommer opp ved siden av bilikonet, gjelder for telefon koblet til anlegget via bluetooth.

Min bil var for øvrig 3 dager gammel når feilen inntraff. Så noe jubileums-feil er det nok ikke.

#13
Leafster: så den selv. Skal ringe ned til mcdonalds og høre om de vet noe, om ikke får jeg bare ta livet med ro en tre timer her. C-zero + 3 personer og bagasje i høstvær går bare ikke  :)
#14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Oppheng av klædd
mandag 30. juli 2012, klokken 14:35
Sitat fra: cra på mandag 30. juli 2012, klokken 07:50
Sitat fra: Go-carter på mandag 30. juli 2012, klokken 00:45
Hengelås, gjemme den under panseret, kjøre over kabelen, låse lokket på ladeboksen. Mange alternativer :)

Har lurt på å montere på en liten lenke på "pistolen" med et endestykke som jeg klipser i låsemekanismen for luka. Da må man inn i bilen og løse ut ladeluka for å få den løs. Da slipper jeg å ha liggende hengelås og mikke med nøkkelen. :)
Jeg har en Abus kombinasjonslås som henger på pistolgrepet hele tiden. Ingen nøkkel og tar meg 5 sek å få løs.
#15
Erik e: Vi slipper å betale ferge når vi skal til Sandnes, det er jo noe. Og bompenger mellom Sandnes og Stavanger. Men det er jo ikke så ofte vi skal dit. Om noen år er Ryfast-tunnellen en realitet, den må jo også bli billigere for elbiler, blir svinedyr for andre i alle fall.

Er det mindre miljøvennlig å selge diesel- unnskyld, fossilbilen, for å kjøpe elbil? Er det ikke det som er framtida da, at vi skal kjøpe elbil? Jeg skjønte ikke den helt jeg. Vi skal ikke kaste den "gamle" bilen altså, men selge den. (Den er en 2010-modell så den er helt tipp topp den).

Nå har jeg i alle fall lært et nytt ord, om ikke annet. Fossilbil:-) Sikkert helt standard uttrykk her inne, men nytt og artig for meg:-) Takk for hjelpsomme svar! Vi skal snart prøve denne bilen og se om vi får "fot".
#16
Ja det er en hurtiglader på Jæren, nær vindmølleparken visst.
#17
Takk alle svar. Som dummies på dette lurer eg på om eg har forstått rett.... Vi bør ikkje stå lenge etter at den er fulllada. Men bilen stopper ladinga sjølv? Men kvifor er det så mange som sverger til tidsur?.. Treng en det viss bilen skal brukes neste dag? Kan en ikkjesette bilen på lading om ettermiddag? Er detviktigste med tidsuret å starte ladinga til optimal tid eller er det å unngå belastninga på laderen etter bilen er fulllada? 


Og så det med kor  mykje av kapasiteten en bør bruke?  Er dette rett? Prøve å aldri kjøre helt tom. Men passe på å komme ned mot 20% ca 1gang i veka? Da er det ok at i kvardager med kjøring fram og tilbake til jobb (30 eller 37km) kvar veg. Lader mens vi er på jobb, og om natta?
#19
Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 13:05
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 08. mai 2012, klokken 12:23
Har dere prøvd å justere ned lufttrykket i dekkene til fabrikkens anbefalte verdier og se om lydene blir borte?  Wink
Mange rare lyder som provoseres frem når man ruller på steinharde dekk. Omtrent samme fenomen som når det er -30 grader ute om vinteren og alle gummideler i bilen er steinharde av kulda... Jeg er ganske sikker på at Nissan ikke tester bilen for ulyder med max lufttrykk i dekkene...
Er vel bare å skru på volum knappen, så hører man bare god lyd og ikke alt annet...  ;D

En jeg kjenner har BOSE-anlegg i bilen sin, og det har visstnok aktiv støydemping (a'la BOSE QuietComfort 15 headsettet som jeg har - funker utrolig bra!). Med et slikt anlegg i elbil ville det vel bli rimelig stille, skulle jeg tro?  :D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA