Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Tommy

#1
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Pris og levering av nye e-golf
søndag 12. mars 2017, klokken 10:44
Det er ingen automatikk i at en får melding om når bilen går i produksjon. Selgeren må selv gå inn i systemet og sjekke status manuelt for å sjekke fremdriften. Så hvis du vil ha svar må du mase litt på selgeren og få vedkommende til sjekke status jevnlig.
#2
Sitat fra: TorAtle på lørdag 09. mai 2015, klokken 16:09
På sikt bør hvert hjul få hver sin motor. Ingen grunn til å beholde differensialen.
en diff gjør jobben sin veldig bra. Det er ikke bare MB som har løse motorer. think hadde også prototyper med dette. minst mulig vekt og minst  mulig deler
#3
Alt det andre / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
torsdag 12. mars 2015, klokken 07:50
Bestem deg superkjapt. Dollaren styrker seg mot krona i rekordfart. Tesla prisene i Norge henger etter i forhold til USA prisene. Dette får selvfølgelig impact på bruktmarkedet også. Det ser man jo på bruktbilprisene som rår der ute.
#4
I Trondheim kjører elbilene langt sjeldnere i kollektivfeltet enn før selv om det fortsatt er lov. Såpass sjeldnere at en kollega av meg med fossilbil har lagt merke til det og bemerket det. Et slikt krav vil ikke ramme elbilister i Trondheim i særlig stor grad ihvertfall, faktisk bare være et positivt tiltak.
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Lading fra strømaggregat
mandag 28. oktober 2013, klokken 12:37
Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V.  ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem.  :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..

Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)

Vinterdiesel er vel lurt. :P Er endel rimeligere i bruk, kan i tillegg bruke avgiftsfri diesel.
#6
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 28. oktober 2013, klokken 12:33
Ved bestilling 5. sep fikk jeg estimert levering januar. For 2 uker siden ble jeg forespeilet levering februar / mars. Idag fikk jeg beskjed om levering i slutten januar  :) Nå går det den rette veien!
#7
Sitat fra: eledille på torsdag 24. oktober 2013, klokken 00:09
Jeg klarer ikke å komme i nærheten av 10 k inkl mva. Tirerack ville ha 606 dollar for frakten, og det ser ut som jetcarrier blir enda dyrere. Hva betalte du for frakten, Stellar?

$325. Er det Turk du prater med? Vet han allerede har solgt 5 nye sett til norske kunder etter mitt kjøp. Bare henvis til den prisen jeg fikk. Er det forresten kun dekk du har fått fraktpris på?
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Montering av antenne på TMS
søndag 01. september 2013, klokken 02:20
Det aller enkleste for de med pano-tak er
Enten å montere festet direkte i boltfestet til halvtimes tak-grinda,
Eller å sette på en wisphbar (?) eller thule takstativ og montere antennene der. Gjorde dette på Thinken og det fungerte knallbra.

Ikke like enkelt på det ordinære taket dessverre.

#9
Rogaland elbilforening / Sv: BMW 3i til Norge i november 2013?
lørdag 03. august 2013, klokken 21:02
Sitat fra: Martin- på fredag 02. august 2013, klokken 21:15
Jeg hadde, men avbestilte da jeg fant ut at det snart åpner forhandler her i Trondheim (hadde opprinnelig bestilt av Bavaria i Oslo). Mer praktisk å få kjøpt her i byen  ;) Men det skal sies, jeg har jo langt fra bestemt meg, hehe  :P

Jeg er også i dialog med Sulland. Til info vil selgeren av Mini på Strandveien begynne hos Sulland. Anbefaler ham :)
#10

Sitat fra: kjølholdt på søndag 21. juli 2013, klokken 11:29
Noen som skal ha disse http://www.abstractocean.com/

Niks. Nøkkelen er alt for kul til å gjemme bort.

Jeg skal derimot trekke min i hvit folie med svart på tak og vinduer sånn at den matcher bilen. Vurderer blank folie på de svarte delene, slik at fargen under synes, men blir beskyttet.

Tror dette kommer til å tiltrekke litt oppmerksomhet og byr på litt Teslatime. Jeg pleier å ha bare bilnøkkelen med meg løst, siden vi har kode (eller kodebrikke om man vil) på døra hjemme. Den ligger alltid o egen lomme uten småpenger o.l. Så den blir veldig lite slitt. Som oftest ligger den på skrivebordet på jobben slik at den ikke ligger i lomma og slites.


Tapatalkin' from iTalatut...
#11
demobil = avslag på pris, men ellers 0 problem med kjøpe en lett brukt
#12
Foreslår at du først leser nøye gjennom http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf

Dersom du bruker en lader som er til blybatteri (f.eks. CTek) så må du passe på tiden og stoppe ladingen når batteriet er fullt. 10A (ampère) skulle være trygt å lade med selv om det blir litt overlading, men vær forberedt på at vannforbruket sannsynligvis vil øke. (Eventuellt minke hvis du ikke lader fullt).

Hvorfor vil du lade 4 blokker (tilsammen 24V) i gangen? Tror det kan føre til stor ubalanse i cellene. Når jeg bruker ekstra-laderen lades alle blokkene samtidig og den ekstra ladestrømmen går gjennom kontaktorboksen slik at strømmen registreres av energimeteret. Jeg skrur av ekstraladeren med koblingsur når fase 1 lading er ferdig og lar originalladeren toppe opp og balansere batteriet. Se tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2675.0.html
#13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Bytte batteritype?
søndag 11. september 2011, klokken 19:13
LiFePo4 koster visst ca 3800 kr/kwH inkl frakt, men uten batteribalansering (BMS) og ny lader, pluss evt kostnader for å integrere de nye batteriene med bilens andre systemer, som tankmåler etc...

Jeg hadde prutet med verkstedet(eller -r) på nye blybatterier, eller funnet fram til en netthandel som selger passende moderne traction batterier og gitt dem et skambud og hentet batteriene og satt dem inn selv.

Eller solgt bilen som delebil og gitt opp.
#14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Hjemmelaget vindmølle?
søndag 21. august 2011, klokken 16:21
Sitat fra: hens på lørdag 20. august 2011, klokken 14:15
Det skarpe innhakket ved roten av bladene må avrundes eller fjernes helt, hvis ikke er det en kilde til brudd.


Støttes. Bladen vil høyst sansynlig knekke etter ganske kort tid om det har slike skarpe hjørner, her vil det oppstå lokal forsterkning av stress.

#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Dekk til Elbil
fredag 19. august 2011, klokken 20:15
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 19. august 2011, klokken 19:12
For elbiler som kjøres kort (<5000 km i året) og i lav hastighet, f.eks. Reva/Buddy i nærtrafikk, så er det etter min mening akseptabelt å vurdere bruk av vinterdekk hele året. Vet at forståsegpåere mener noe annet, men det er marginalt økt risiko sett opp mot innsatsen rundt dekkbytte.

Hva mener dere?

Carl Anton
Jeg kjører under 5000 km i året. Har sommerdekk og vinterdekk. Vinterdekk om sommeren gir kortere rekkevidde.
#16
Enviro Elbilsalg og Elbilshop i Tønsberg har testutstyr for blokker, Du vil få svar på hvordan hele batteripakken er med å kjøre test hos dem.

Det er feil oppgitt at det er ulovlig å skifte til LiFePO4 batterier, så lenge LiFePO4 blokkene er innenfor samme karakteristikken som den originale NiCd pakken er det ikke ansett som en endring av bilen.

Det finnes noen som installerer en batteripakke med helt annen karakteristikk en bilen ble bygd for, det er da ansett som en endring av bilen!
#17
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Lagring av SAFT blokker
torsdag 12. november 2009, klokken 12:25
Interessant Boogie. Kanskje man bør lade med lavere effekt et stund så at de kjemiske prosseser kommer igang.
Fikk en skikkelig overaskelse i forgårs da en blokk satt til opplading eksplodert. Lut overalt men heldigvis ikke på meg. Kjøpt en stor dunk nå hvor blokkene kan plasseres under behandling og en kraftig duk på toppen til å begrense sprut. Tror ikke at blokken manglet vann så det er et mysterium til hvorfor det gikk. Kjøpt visor også, skummelt.
#18
EVS-24 og EV2009 / Hvem som helst kan nå leie en think
onsdag 27. mai 2009, klokken 11:43
Nettavisen.no:

Den norske Think har fått en ny storkunde, og Oslo har fått et nytt tilbud til alle som trenger et kjapt fremkomstmiddel rundt i østlandsområdet. Det er administrerende direktør Jan-Olaf Willums i Think som har spyttet penger i denne nye måten å bruke elbilen på.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2634013.ece
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Norstart har nye hjemmesider
søndag 24. mai 2009, klokken 22:27
I tillegg så trenger vi en oppskrift på vannfyllingen: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:_prosedyre_for_vannservice
#20
Sitat fra: Laban på torsdag 30. april 2009, klokken 23:32
Er det så nøye med "riktig" trykk, så lenge alle dekkene har samme trykk, bilen triller lett og man ikke overstiger "max pressure"?

NEi, det var i grunn det jeg ville fram til: det viktigste er at den måler likt hver gang, så kan man godt ta selve trykke på gefühlen. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA