Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#1
USAleaf / Sv: USA leaf på vinteren
fredag 03. februar 2017, klokken 08:07
Varmeteppet skal beskytte batteriet fra frostskade, ikke gi bilen lengre rekkevidde.

På biler uten varmeteppe (enkelte US-modeller) er det flere måter å unngå frostskade på:

* Parker i garasje, gjerne oppvarmet
* Lad bilen om natten når den ikke er i bruk (lading øker batteritemperaturen)
* Bruk hurtiglader (øker varmen mye)
* Bruke oppvarming av kupe, når bilen ikke er tilkoblet lader (øker batterivarmen noe)
* Bruk bilen hver dag når det er kaldt
* Følg med på temperaturmåleren

Thomas
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Spinnville priser?
onsdag 01. februar 2017, klokken 16:25
Sitat fra: Småfly på onsdag 01. februar 2017, klokken 14:46
Hva skjer når garantien går ut på leaf da?
....
Noen tanker?

Når garantien utløper (i dag for vår del), skjer det ingen ting.
Det er lite som går istykker på Leaf -de fleste som har hatt problemer med varmeapparat fikk det tidlig (i løpet av det første året).

Etterhvert dukker det også opp mer og mer brukte deler (http://www.nbfbildeler.no/templates/PartGroups.aspx?Model_Id=2163&Brand_Id=2100&Matrix_Id=1&sp=1).

Vanlige slitedeler (som bremser og luftfilter) kjøper du billigt på bildeler.no.
Vurderer å bytte skiver, klosser, bremevæske og pollenfilter -kommer på under 3000,- fra bildeler.no og tar meg et par timer å gjøre selv.

I teorien blir Leaf billigere i drift når garantien løper ut, siden man ikke trenger unødvendig service. (Se punktene på serviceskjema her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.msg196380.html#msg196380).

Thomas
#3
DRIFTSBATTERI / Sv: Nye batteripakker på gamle biler
tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:40
Sitat fra: jarand på mandag 09. januar 2017, klokken 20:08
Hei ! Jeg har en nissan leaf fra 2012. Kjørt 100000 og merker at batteriet begynner å bli litt sløft. Har 8/12 batterihelse prikker igjen. Tror dere Nissan kommer til å lage nye utbyttbare batterier som har bedre kapasitet til de eldre modellene også ? Synest det er litt trist viss man må kjøpe en helt ny bil for å oppnå dagens rekkevidder. :-[

Nissan produserer ikke batterier med høyere kapasitet for denne modellen.
Å bytte pakke i Norge koster 90.000,- (en kollega sjekket med Birger N Haug for noen måneder siden), mens den samme pakken (med arbeid) koster under 50.000,- i Storbritania.

Du kan alternativt bytte enkeltceller, men prisen er ganske høy pga. arbeidskostnadene.
Elbilmek i Asker kan gjøre dette.

Thomas
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
mandag 24. august 2015, klokken 14:12
Naboens bil døde etter sommerferien (de var borte to uker tror jeg), men kom til live etter en natt med lading.
Vi kjører muligens litt lenger (dvs. vi gjorde det til jeg kjøpte elsykkel), men jeg lader også (med Ctek Zafir 45) hver vinter.

En Ctek Zafir 45 (eller tilsvarende) koster 500,- og sparer oss for mye mas (og 500,- i egenandel til redningsbil).
Det burde selvfølgelig ikke være nødvendig på en moderne bil, men vi slipper jo å sjekke olje-nivået...

Thomas
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Calipper til nissan Leaf.
fredag 14. august 2015, klokken 10:39
Sitat fra: eivisa på fredag 14. august 2015, klokken 10:32
Har alt fått en calipper sendt til meg fra opphugger. Er i posten no. Takker for tipset, Thomas.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Calipper til nissan Leaf.
torsdag 13. august 2015, klokken 17:17
Hvis du har hatt den til årlig service som inkluderer smøring av bremser, ville jeg krevd pengene tilbake!

Kjøp heller en brukt caliper, koster deg 812,- og er sannsynligvis i bedre stand enn de tre du har:
http://www.nbfbildeler.no/(S(fxpzusm143ibwy2kkpetbpar))/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=2100&Model_Id=2163&PartGroup_Id=5&Part_Id=7612

Har du fått sjekket de andre tre caliperene?

(Caliper kan du bytte selv, tar en halvtimes tid og krever ikke spesialverktøy)
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tunnelbranner
torsdag 13. august 2015, klokken 10:02
Sitat fra: emil på onsdag 12. august 2015, klokken 15:23
Hvor mye energi kan frigis når metallene og de andre stoffene i batteripakken tar fyr? Kan vel fort bli en del mer.

Helt sikkert, men dog marginalt i forhold til drivstoffet i fossilbilen.


Thomas
#8
Sitat fra: weld77 på onsdag 12. august 2015, klokken 18:33
Så vidt jeg har kunnet finne på internett er det største effektuttaket i Norge noen sinne ca 23000MW. Det er fortsatt et godt stykke unna den totale installerte effekten på norske kraftverk som er ca 29000MW.

Det er distribusjonsnettet som er problemet, ikke produksjonen :)

Thomas
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tunnelbranner
onsdag 12. august 2015, klokken 15:11
I tunnelbranner er det vel samlet energimengde som er "problemet"?

Et 20kWh batteri har samme energimengde 2.5 liter bensin...
(1kWh = 3412 Btu, 1l bensin = 30379 Btu)

Thomas
#10
Sitat fra: stefse på onsdag 12. august 2015, klokken 14:18
Det er dette jeg protesterer på. Hvis jeg klokka 03-04 skal fylle en powerwall eller en elbil med 22kW vil jeg bli straffet for det, mens en annen som fyller strøm klokka 07-09 på 11kW vil slippe billigere unna. Selv om sistemann bidro mest til kapasitetsproblemet. Effektleddet må altså gjelde for aktuell time, drit i denne gjennomsnittsberegningen.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "aktuell time", det er jo toppene man betaler for?

Det mest rettferdige ville jo vært en variabel effektavgift basert det totale forbruket i nettet -til ethvert tidspunkt.
Da kunne man ladet med 22kW om natten (hvor belastningen på nettet er lav) og betalt mindre enn 11kW lading om ettermiddagen (når belastningen er høy).
Men det er både dyrt og komplisert, så man bruker heller snittmålinger.

Thomas
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva tenker dere om denne?
onsdag 12. august 2015, klokken 12:27
Sitat fra: bjoris på onsdag 12. august 2015, klokken 11:04
Hvilke sier er bare på å søke opp brukte Leafs?

Det er flere i USA, men da skal du passe deg for useriøse forhandlere/verksteder!
Ikke kjøp bil med "salvage title" uten å få en autorisert mekaniker til å gjennomgå bilen, spesielt ikke hvis den har vært i kontakt med vann.

Personlig kunne jeg godt kjøpt en brukt US-bil i Norge fra en solid forhandler, men å kjøpe en "salvage" er risikosport jeg aldri ville prøvd meg på. Heller basehopping for min del (har ikke prøvd....).
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust
tirsdag 11. august 2015, klokken 16:53
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. august 2015, klokken 16:38
Men selvfølgelig er det helt legitimt å ønske at andre betaler en større andel av hva det koster å dekke ditt behov.

Det oppsummerer vel egentlig argumentasjonen fra mange  ;D

Jeg forventer insentiver både fra netteier og staten hvis vi skal redusere forbruket.
Med dagens strømpriser er det dårlig økonomi i de fleste ENØK-tiltak og vi risikerer heller en økning i forbruket.
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/08/10/2006/Handel/bensinslukere-tilbake-p-topp

Thomas
#13
Elbiler i media / Sv: Har du råd til Tesla har du råd til strøm
tirsdag 11. august 2015, klokken 15:49
Det er vel ingen som egentlig tror det er gratis lading fra alle offentlige bygninger?

Å nødlade (når alternativet er å ringe veihjelp) er en ting, men å forsyne seg på denne måten er (for) drøyt.
Jeg lurer også på om det er offentlig parkeringsplass inntil barnehagen, eller om han i tillegg til å stjele strøm parkerte ulovlig?

Thomas
#14
Sitat fra: weld77 på mandag 10. august 2015, klokken 13:53
Det fundamentale problemet er dog at folk ikke tar hensyn til slikt med mindre det koster penger å ikke gjøre det, samt at folk flest har noe begrensede regneferdigheter i forhold til faktisk behov for ladeeffekt for å dekke faktisk forbruk.

Det vil jo i praksis koste penger -og man kan jo håpe det blir så dyrt at kundene faktisk etterspør digitale strømmåler (med mobil-app) og "intelligente" hus.

Thomas
#15
Sitat fra: elbil-1 på mandag 10. august 2015, klokken 12:34
Her er nok NVE og forsikringsbransjen på skikkelig kollisjonskurs!

Skal bli spennende å se første rettsak når et hus er brent ned av elbil eller annet elektrisk utstyr som står på om natta eller vannlekkasje fra vaskemaskin som står på om dagen når ingen er hjemme...

Jøss, vi har ladet elbilen(e) om natten i snart ti år!
Er det bedre å lade om dagen når vi er på jobb? (nei, vi bruker ikke elbilen hver dag)

Ellers står både varme og VVB på om natten hos oss, bør vi skru av alt? Bør vi trekke ut alle støpsler?

På både vaskemaskin og oppvaskmaskin har vi hatt vannstoppere de siste 10-15 årene, men den virker ikke?
Må jeg sitte å se på vaskemaskinen, eller holder det å være i samme etasje som den?

Thomas
(litt bekymret)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA