Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hisoka

#1
Model S 2013 - 2022 / Ulyd Tesla S 2016 70D
tirsdag 07. mars 2023, klokken 23:28
God kveld !


Har en utrolig sær ulyd fra bila, Tesla S 2016 70d - lyden kom kanskje for ei uke sia, og merkes "mer og mer" ved høyere fart. Mellom 0-40 så høres den i ny og ne, men alt over 70 så hører man det greit... Rundt 100 så høres det egentlig ut som at bila har lyst til å riv seg i stykker  :o

Helt i starten, før ulyden her ble til, så hørte jeg en svært lav "tikke" lyd, var et tikk med helt like mellomrom, før det en dag var borte og denne lyden her kom inn i bildet. Noen som har peil på hva det kan være??
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: kjøp av Tesla via Finn
mandag 03. august 2020, klokken 20:56
Har da sett i det siste på forbruket til Teslaen. Med tanke på at det ble fortalt at jeg burde ligge rundt 180wh/km.

Faktisk lagt merke til at forbruket på det aller høyeste var idag 210wh/km med 4 dekk i bagasjerommet, ellers har forbruket på sitt meste vært rundt 200 (dårlig vær, del bakker), og på sitt laveste rund 160-170wh/km (da helt vanlig vær).

Vil da anta at det faktisk er noe galt med batteriet? med tanke på rekkevidden jeg taper tross for at jeg holder meg godt innenfor estimatet til Tesla?


Og tusen hjertelig takk for alle gratulasjoner, må si meg ganske fornøyd med Teslaen ellers akkurat nå, det samme er min samboer! :D
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: kjøp av Tesla via Finn
tirsdag 28. juli 2020, klokken 23:52
Kan si meg enig at sjekken på bilen burde ha vært bedre, ble desv gjort med dårlig tid og rommet de hadde bilen i var mer eller mindre relativt mørkt  ::)   ,etter en god del fram og tilbake med forhandler så endte det opp med en avtale (på lørdag).

Skal se hva jeg får til med forhandler, men får håpe at de retter litt opp i det sløvet de har ordnet selv. Evt så får jeg tenke på om det er noe vits å levere tilbake bilen for å se på alternativer på Finn.

#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: kjøp av Tesla via Finn
tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:46
Hjertelig takk for all hjelp så langt.

Skjønner godt hva du mener Øyvind, så fult mulig at det blir en hjemmelader her også nå! :) Kommer en elektriker på Torsdag så får vi se hvilken pris han har sett for seg for installasjonen.

Da har det som sagt blitt kjøp av en 2016' mod 4WD. Nextgen stoler, isofix, vinterpakke etc. IKKE lydpakke eller lyspakke, men det går helt fint.

Det er derimot noen ting jeg gjerne ønsker å få litt råd rundt. Litt grunnet at det er min første Tesla, men også min første bil via en forhandler.

Hentet bilen på lørdag, og kjørt alt 500km med den (litt testing og diverse). Har da kommet fram til noen feil med bilen som burde fikses, og da lurer jeg på om dette er noe forhandler burde stå ansvarlig for?.

Først og fremst, vinduet på førersiden har den tendensen til å ikke heve seg etter å ha senket seg når jeg åpner/lukker døren, har ringt inn til Tesla og de fortalte hvordan man kunne rekalibrere vinduet, uten hell.

Så har vi det problemet med batteriet? for en grunn så føler jeg at km på batteriet blir spist opp helt latterlig fort. Hadde inntrykket av at jeg muligens måtte lade max 2 ganger i uken (sommerstid) men ligger an til 3-4??????.

Her er det jo selvfølgelig mye forskjellig som spiller inn, men har da prøvd batteriet med å ha på autopilot (80km/t), ingen vifter, chill akselerasjon, og komfort kjøring. Har fortsatt da mistet 30-40km på en strekning som er ca 8-10km. (ringt Tesla angående dette også, de mente at jeg måtte registrere det på mytesla, dessverre får jeg ikke oppretta bruker, står bare "prøv igjen senere").
Har også ladet bilen på SC, og det kom noe helt inni satans høy lyd fra bilen, vet at dette er ish normalt..men det hørtes virkelig ut som noen turbiner, kunne stå 50-60m unna og fortsatt hør lyden som om det var rett inntil øret.

Også var det mini problemet at når jeg svinger hardt til høyre/venstre, så hører man noe gnikking eller rett å slett en ulyd fra bilen, hva kan det være?


Til syvende og sist --> på rattet, der skinnet går, så er det en del av skinnet som har løsnet av, noe som både ser estetisk fælt ut, men også plagsomt for høyrehånda som fort kan ripes opp av det skinnet som stikker ut som en mini nål..

Ellers er det jo selvfølgelig småpirk, og diverse ting jeg syns forhandlere gjør dårlig.
Det ene er at forhandler ikke hadde sommerdekkene på, men vinterdekk. Ikke ei hadde de sommerdekkene inne siden de ble sendt ut med en annen Tesla, de har derimot kjøpt inn brukte dekk til meg som mest sannsynlig ikke varer ut en eneste sesong engang (på det grunnlaget at jeg blir å endre til 21' felger ved senere anledning)..hva synes dere om den praksisen her?.

Det andre er at det føles ut som om vasken til bilen ikke ble tatt noe ordentlig (innvendig), og forhandler hadde tilåmed glemt å legge inn bilmattene, noe jeg måtte hente ut på mandag. (Trodde helt ærlig at bilen kom uten og at det var noe jeg måtte kjøpe selv  ::) )


Så hva tenker dere? burde jeg ta en prat med forhandler og få de til å fikse alle feilene? eller burde jeg levere bilen tilbake og heller lete på ny??.

Mvh Hiso.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: kjøp av Tesla via Finn
torsdag 23. juli 2020, klokken 23:50
Takker for alle flotte svar!

Tror mest sannsynlig at jeg ender opp med en Tesla via en forhandler, 2016' mod som kun har kjørt 80k. De var også villige til å senke prisen samt slenge på ekstra ting slik som 21' felger med lik farge som lakken. Beste var vell at bilen faktisk var 4WD! (Tatt det i betraktning etter hva du fortalte, Jambo.)

Er også helt enig angående at høy kmstand kan bli et problem når det kommer til MCU1 og andre ting, men håper iallfall at MCU'en på denne isåfall stryker før 100k er nådd, og evt at andre problemer som kan fikses på også stryker før den tid, ellers håper jeg at super dekning via forsikringen vil dekke det (MCU).

Vil takke stort for alle innspill, og dere har virkelig gjort det enklere å ta valget på å gå for nyere modell kontra 2013' modellen til min kompis, tross prisen på den!.



Har bare et siste spørsmål --> Forhandler var usikker på om det var gratis SC på bilen, tross for at reklameres om det på annonsen. Så vidt meg forstått så har aldri bilen her vært innom Tesla etter første salget, så da lurer jeg på, vil jeg miste gratis SC om den har det?

Samt, er det lurt å egentlig benytte seg av kun SC? fikk estimert ca 20k for installasjon + ladeboks, og tenker da at det er like så greit å kun bruke SC som er noen få hundre m fra mitt hus, stedefor å bruke så mye på det hjemmelader.


Mvh Hiso
#6
Model S 2013 - 2022 / kjøp av Tesla via Finn
torsdag 23. juli 2020, klokken 01:43
Heisann!

Er da endelig på utkikk etter å kjøpe min første Tesla, og må ærlig si at jeg går meg litt vill her på alle de forskjellige typene det fins innenfor en og samme modell.

Er hovedsaklig på utkikk etter en model S med facelift. Jeg kjenner per dags dato noen som har tilbydd meg sin P85+ 2013' mod for 300k (da med nytt batteri, nye vinterdekk og utført service, bilen har også kjørt 115k). Den frister stort, men slik som jeg kjenner meg selv så vet jeg at savnet for facelift blir muligens litt for stort.

Så da kommer vi til min forvirring. Ser jo at det ligger en drøss med forskjellige spec'a Teslaer, og skulle gjerne ha hatt litt hjelp til å evt navigere meg fram til en bil som faktisk er verdt pengene. Hva er det som egentlig er "must" å ha i en Tesla? er det slik at man burde ha AP1? eller ha AP2 /2.5?? samt forskjellen på batteriene?.

Budsjettet mitt ligger på ca 450k, og vil gjerne ha en bil med minst mulig km på tellern (grunnen til det er at jeg blir å beholde bilen her i minst 5-6år, og ønsker en toppdekning på den.)
Vil jo selvfølgelig også at bilen helst har vinterpakken, men annet enn det vet jeg helt ærlig ikke hva som er bra og ikke bra å ha på bilen. Lurer jo også litt på om avtalen som jeg har fått fra min venn er bra, og noe jeg burde slå til med, eller burde jeg heller bare kjøpe en nyere modell?.


Ting som kan være pluss å ha evt?;
- Panorama tak
- "Premium" lyd.
- "Lys" pakke? aka lys på dører og slikt.


Har seg også slik at der jeg bor, så er det en ekstremt bratt bakketopp siste 20m til huset, noe som har vært et problem på tidligere biler uten 4hjulstrekk (om vinteren). Lurer da på om en Tesla uten det vil få seg opp en slik bakke om vinteren?.



Hvis dere har noen tips, og eventuelle linker, så mottas det med en hjertelig stor takk, :D

Mvh Hiso.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA