Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PerBear

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:32
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:58
men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Det er mulig siden pedalgeneratoren fortsatt er i drift, den stopper ikke å virke selv om batteriassist kobler ut ved 25 km/t.
#2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:46
Vår første Podbike velomobil prototype «Knoll» var på forsiden av Finansavisen i går og på forsiden av Rogalands avis i dag. Beregner levering av de første testsyklene i januar.
#3
SVV sitt absolutte nei til elbilbygging burde få konsekvenser politisk. I disse slaktetider for valgflesk burde det vel være mulig å få noen politikere på banen til å promotere kompetansebygging i praksis?
#4
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 21:33
Enkelt.

Kortslutte L1 og L2 på pistolen. Regner med at Salto har kontroll på dette. ;)
Bør nok heller laske på inngangen på veggboksen hvis mulig. Da vil en kunne bruke trefas 16A veggboks.
#5
Model 3 / Sv: Model 3 blir ikke levert med hengerfeste
søndag 30. juli 2017, klokken 02:35
I CleanTechnica gjorde de nylig en markedsundersøkelse blant potensielle elbilkunder. I Europa sa ca 1/3 at tilhengerfeste var vesentlig/avgjørende.
Så det er potensiale for at mange trekker seg, spesielt hvis f.eks. konkurrenter kommer med krok.

Det er i hvertfall helt avgjørende for oss å ha tilhengerfeste på bilen når vi kjøper ny bil. Og TMX er et alt for kostbart og plasskrevende alternativ. Så hvis Tesla Motor/Elon Musk ikke holder ord og tilbyr TM3 med hengerfeste så blir det ikke amerikansk bil på oss.

Jeg er overbevist om at hengerfeste kommer, men at det vil ta tid.

(Dess flere som maser og sier at det er en forutsetning for å bestille bil, dess fortere kommer det ;)
#6
Det er i hvertfall enklere å få godkjent rent teknisk enn å få byttet batteri til moderne type.
#7
Trolig har regjeringen gjort noe som strider med EU direktiv/Forordning (EU) nr. 168/2013 og derved EØS traktaten når de i praksis har forbudt ombygging til eldrift.

les https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering/_attachment/920643?_ts=14e29da4030&download=true&fast_title=MC-høring%3A+Oppdatert+høringsnotat+med+vedlegg.pdf

Der finner en følgende: "I forbindelse med arbeidet med forordningen har det imidlertid blitt uttalt både fra EU-kommisjonen og andre politiske organer i EU at muligheten for enkeltpersoner til å bygge, modifisere og vedlikeholde sitt eget kjøretøy ikke skal hindres"

Trolig vil en klage føre frem, all den tid en bil blir godkjent ombygd i England, Tyskland, Polen osv. men ikke i Norge. Så bilen nektes ikke fordi den er usikker/dårlig ombygd, men fordi reglene er ulike (for strenge) i Norge. det er altså i konflikt med minst en av de fire friheter i EU og derved med EØS avtalen.

Slik det er nå er det mye enklere å bygge om en bil fra eldrift til fossil enn omvendt. Det er moralst sett helt feil!
#8
Kan være dårlig kontakt, det kan gi tilsvarende symptom, så sjekk ladekontakt  og batterikontakt for korrosjon/irring, helst med en ekstra god lommelykt.

Ellers så er batteriet ofte synderen. Har du mulighet så ta det med til butikken hvor du kjøpte sykkelen og be dem sjekke det.
#9
De ekstra ledningene er til datakommunikasjon. Ta den med til et Bosch autorisert elsykkelverksted så kjører de diagnose på elsykkelen. Sparer deg for masse tid på feilfinning. Da kan de også teste sykkelen med et batteri så slipper du.
#10
Sitat fra: rp på torsdag 16. mars 2017, klokken 22:32
Jeg har en Raleigh elsykkel med impuls motor som ikke oppfører seg korrekt lenger, den kobler ikke inn som den skal.

Motoren er 4 1/2 år gamle, så hvis må skiftes, så skulle jo reklamasjonen dekke bytte av motor.

Jeg lurer på hva som er vanlig praksis blant sykkel butikkene, får en dekket alle utgifter, eller får en bare ny motor og må betale for montering?

Er det noen som har erfaring på det området?

Jeg har erfaring med at det er slitasje eller fukt som ødelegger en elsykkelmotor i en fabrikkbygget elsykkel. Da kan du normalt ikke reklamere på produktet. Eneste unntak er hvis sykkelmotoren har IP67 kapsling. Men da må du aldri ha høtrykkspylt sykkelen.  Kravet i EN 15194 (europeisk elsykkelstandard) er IP54 som f.eks ikke er tett for vann fra en kraftig hageslange.
#11
Sitat fra: sveander på mandag 27. mars 2017, klokken 09:42
Hei
Er det noen som kan si noe om erfaringer på de forskjellige.
Det finnes jo både for og baknavmotorer og ikke minst motor i kranken.
Det er jo stor prisforskjell på nav- og krankmotor. Er det reell kvalitetsforskjell?
Og hva består forskjellen i?

Svein-Tore som spekulerer på hva han skal kjøpe

Gå til toppen av forumet og søk på ordet 'navmotor' så finner du flere gode diskusjoner om akkurat det du spør om :)
#12
Andre Elbiler / Sv: Isetta'en kommer kanskje tilbake.
søndag 29. januar 2017, klokken 09:28
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. januar 2017, klokken 11:51
Liker også måten de snakker om kollisjonsikkerhet. Her nevnes kollisjonstester i SUV, mot fotgjengervennligheten til Isetta'en. Bare tenk dere en travel skolestart og velg om dere vil ha skoleveien full av SUV'er eller Isetta'er.

Jeg vil helst ha skoleveien full av sykler, ikke biler ;) men jeg er helt enig i tankegangen. Hvis jeg fikk bestemme ville jeg ha fartsgrenseavkorting avhengig av bremselengde og potensiell kollisjonsenergi. Så alle tunge kjøretøy fikk f.eks bare kjøre i 20 i 30 sone osv :)
#13
Andre Elbiler / Sv: Isetta'en kommer kanskje tilbake.
søndag 01. januar 2017, klokken 11:48
#14
Sitat fra: frank på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:18
Har akkurat satt sammen min lader etter å ha byttet kondensatorer og vifter.
2 av 3 vifter var ødelagt, og den tredje så ikke mye bra ut.
Tror det er lurt å sjekke om viftene går.
Laderen burde jo egentlig vært vannkjølt, her har jo PSA en mye bedre løsning.
Kjøte fire sett IP68 vifter til disse laderne så hvis du trenger reservedeler så
send meg en PM.
#15
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero 2017
fredag 09. desember 2016, klokken 23:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2016, klokken 13:11
Sitat fra: Hansi på torsdag 08. desember 2016, klokken 11:25
Enig.. De burde tilby enten DC mulighet eller 7,2/11/22kW AC lademulighet. 3,8kW er ganske så verst om man skal på tur lenger enn halvparten av sykkelen er beregnet for uten å måtte stoppe i timesvis for å lade

Enig, 22kW AC måtte da vært helt optimalt. 22kW AC finnes overalt der det er hurtigladere + mange andre steder. Gir også automatisk 7,4kW lademulighet.

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:20
11/22 kW AC er nok urealistisk på sykkel, rimelig diger klump du må drasse rundt på da. 50 kW er en kjempediger klump, men så lenge den står fastmontert på ladeplassen er det helt ok.  ;D

Har du holdt i en Tesla 11kW lader noensinne? Det har jeg, veier ikke mange kilo og er ikke større enn en gjennomsnittlig bilstereo-forsterker. Laget i en mer kubisk formfaktor burde en slik være rimelig uproblematisk å få plass til. To er selvsagt litt mer utfordrende men ikke umulig.

Har du vekt og størrelse på Tesla sin 3-fas lader?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA