Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Focus

#1
Andre elektriske doninger / Vil ha en slik
tirsdag 25. april 2017, klokken 14:23
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: TESTE BATTERIER
onsdag 15. februar 2017, klokken 21:24
Du må tenke gammeldags helt tilbake til win 2000.
du kan prøve om du finner noe her http://elbilwiki.no/index.php/Forside
I denne tråden står det og noe om problemet http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,401.0.html

#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Tegninger ønskes
lørdag 28. mai 2016, klokken 19:34
har du sett her?   http://www.elbil.no/wiki/Buddy
#4
Hvis du henvender deg til en lakkforhandler kan de lage en sprayboks med original lakken. Du må ha nummeret på lakken. jeg tror den står i håndboka, hvis ikke må du få koden av forhandler.
Da er det ingen kunst å pusse forsiktig med fint smergel papir kamuflere rundt og spraye på.
Et tips gjør det når det er varmt i lufta og varm spray flaske opp i kokende vann først.
#5
Focus / Sv: Typisk rekkevidde
torsdag 21. januar 2016, klokken 18:40
Når du snakker om normalrekkevidde på ca 80 ved minus 15 og ca 105 om sommer er det da det som bilen bregner eller faktisk kjørte km.
For å beregne rekkevidde bruker bilen de siste kjørte milene når den regner ut rekkevidde. DVS at dersom du kjørerer en lang oppover bakke som de siste 2 milene vil du få en dårlig rekkevidde fra bilen, motsatt dersom det er en lang nedoverbakke.
Skal du få et noenlunde riktig svar på rekkevidden bilen har må du lade opp 100% 0 stille trippteller for så  kjøre den nesten tom for strøm lese av trippteller. Når du så har ladet opp får du en rekkevidde fra bilen som er noenlunde korrekt med den topografien, temperaturen og bruk av varme du har. Jeg har klart å komme opp i nesten 118 km med min, men da snakker vi om sommer helt flat vei og ikke over 70 kmt.

Jeg ser at jeg har en trykkfeil i den siste setningen. Det skal selfølgelig være (nesten 181 km).
#6
Kan du ikke bare sette sammen beltet og la det stå innkoblet hele tiden.
#7
Focus / Sv: Kjøpt Ford Focus fra USA
lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:19
Du trenger en helt vanlig type 1 kabel.
Du bør forlange å få med en kabel fra forhandler som fungerer.
Det eneste som kan være et problem for deg er at du er på et IT net som jeg tror kan være et problem.
Hvis du ikke får noe av forhandler finner du det du trenger her  http://elbilhjelpen.no/
Han holder til i stavanger som du tydelighvis er i siden fu snakker om både Forus og Lura
#8
Zoe / Sv: Hvordan kan man selv måle batterikapasiteten?
tirsdag 26. mai 2015, klokken 13:10
Den eneste metoden jeg kan tenke meg er å gjøre som jeg har gjort.
Du finner en rute som er passe lang slik at du bruker nesten hele kapasiteten. Så kjører du den ruta noen ganger i året registrerer temp, føre og andre relevante verdier. Da vil du etter hvert kunne registrere om rekkevidden blir mindre, i hvert fall med 10 til 30 %. Det er jo og viktig å kjøre med det samme mønster hver gang og tidspungt slik at du kan holde den samme hastigheten.
#9
Jeg tror du overdriver ladebehovet ditt som de fleste gjør til å begynne med.
Jeg har hatt elbil siden 2007 og har klart meg med 16a 1 fase uten noen problemer.
Når jeg skal oppgradere lademuligheter blir det 3x32A selv om jeg pr dato ikke trenger det.
Derfor mener jeg at du kan legge ut som du selv sier en 3x32A med tanke på fremtiden. Det koster ikke mye mer enn om du legger 3x16. Det kan senere vise seg at det blir bruk for det. FEKS ZOE som kan lade 3 fase. Det er det sikkert flere som kommer med.
#10
Etter mitt syn så er det helt fornuftig. Det eneste det krever er at du har full kontroll over det totale forbruket. DVS at du kan skru av alt annet forbruk. Ta for eksempel at du har et totalforbruk inklusive lading på 9 KW, hvis du da har en bereder på 3 KW som slår inn så ryker hovedsikring. Så alt forbruk som er termostatregulert må holdes under kontroll mens ladingen er på. Normalt er jo dette gjort på et par timer, dersom du ikke skal lade fra 0 til 100%.
Jeg regner med at du bare skal bruke 1 fase siden det dreier seg om en leaf som har en begrensing på 7 KW dersom den er utstyrt med det. Hvis ikke er du begrenset til 16 A uansett.
#11
deler av den går på 12 v, men selve oppvarmingen går på kjørbatteriet.
Dersom du har satt på ladingen burde du kunne sette på tenningen for å se om den nå er klar til å starte.
#12
Sansynlighvis er 12v batteriet ditt flatt. Det står fremme sett på en vanlig 12v bil lader så er nok alt i orden etterpå
#13
Focus / Dab kanaler i focus.
fredag 19. desember 2014, klokken 13:31
Er det noen som forklare meg eller har oppskriften på hvordan man søker / finner nye DAB kanaler i sony radioen som står i fokusen.
#14
Zoe / Sv: Hjemmelader med justerbar effekt?
tirsdag 16. desember 2014, klokken 15:35
Sitat fra: Tormy på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:44
Focus: Ikke dumt. Må i så tilfelle ha noe som tåler IT-nett siden det er det jeg har hjemme. Men, kjedelig om jeg må løpe inn i huset, slå av varmtvannet, ut igjen, koble til lading og så gå inn igjen. Vent en time eller to og så må jeg ut og trekke ut lader for så å gå inn igjen og slå på varmtvannet igjen og så evt. gå ut igjen for å kjøre :-)
Bor i Bergensområdet og rekker å bli kliss våt et par ganger på en slik dag når vi har "litt høy luftfuktighet" her i vest( ca. 50 meter å gå fra lader i garasjen og til ytterdøren) :-)

Dette burde lett kunne styres fra begge plasser med litt kobling. Snakk med elektrikkeren om det eventuelt via en fjernbetjening. Jeg tror ikke du vil merke noe på gulvvarmen om berederen  er av i noen timer hver dag. Jeg regner med at ditt behov er rimelig på det samme tidspungtet hver dag. Dersom det er det kan du jo bare sette berederen på et tidsrele slik at den slår seg av kl 16 hver dag og på kl 18. Jeg regner og med at du kan bruke den mye omtalte bøtta som lader med 10A det burde holde for å lade hele natta.
#15
Zoe / Sv: Hjemmelader med justerbar effekt?
tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:35
Sitat fra: Tormy på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:59
Jeg har bestilt en Intens med 11kW hjemmelader. Huset er forsynt med 3-fas 63A sikringer, men likevel innser jeg at jeg kommer til å slite med å få 11kW til bilen. Utfordringen er at huset har vannbåren gulvvarme som varmes med en dobbeltmantlet varmtvannsbereder fra 1985. Berederen har 3 elementer på 4kW, noe som betyr at den maks kan trekke 12kW. Det er nærliggende å tro at lader og varmtvannstank begge vil være i drift enkelte tider av døgnet og da vil totalt strømtrekk være så stort at en risikerer at hovedsikringene ryker.

Noen som har gode ideer på hvordan jeg kommer rundt dette? Jeg er avhengig av å kunne lade raskt for å kunne benytte bilen også etter jobb da det kan bli inntil 10 mil tur/retur jobb og jeg ikke har bestilt hyttebøtta. Det er også så mange el-biler på jobb at det ikke er ladeplass til alle. Jeg ser for meg at det kan gå an å montere en justerbar lader som får signal(rele) fra sikringsskapet hjemme når varmtvannstanken er på og struper ned laderen tilsvarende. Dette må da gå an i 2014?

Håper å få avklart dette snarest da jeg har bil i bestilling og elektriker som venter på klarsignal fra meg.

PS! Vi har TN nett på jobb, men vanlige stikk på ytterveggen, er det "bøtta" som er eneste løsning eller kan man kjøpe annen kabel også.

Slik jeg forstår deg trenger du 11kW bare når du skal bruke bilen etter jobb. Da kan du jo bare slå av berederen i den korte tiden det tar å lade opp bilen etter jobb. Når du setter bilen inn for kvelden kan du jo bare ha en enkel Kabel med kladd på for eksempel 3,3 kW så står bilen til lading til neste dag. Det eneste problemet med det er at du må huske å skru vv bereder av og på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA