Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knut.aulie

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Europeisk lynladenettverk
onsdag 01. november 2017, klokken 18:45
Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 13:45
Nå snakker vi :)

Og 6 stk ladere i snitt per lokasjon er jo virkelig gode nyheter.
Så får vi se hva de gjør med pris og tilgang. Blir det utelukkende for dem med biler fra disse merkene eller åpnes det for andre osv. (håper personlig at tilgangen begrenses til de gjeldende merkene)
Nå snakker vi ikke synes jeg, i forhold til merkespesifikke ladestasjoner.

Det største drawbacket med Tesla SC er jo at det er merkespesifikt. De slapp/slipper unna med det fordi de var først ute og ingen skjønte omfanget det ville få og de betaler selv.

Det er uholdbart å ha merkespesifikke ladestasjoner som nettverk. En og annen har lite å si, men lading bør være som bensinstasjoner dvs for alle!
#2
Kia Soul EV / Mulighet for å fjernstyre varme på Soul
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:53
Det er bare å skru på bilen sette på varmeapparatet så er bilen varm på tre minutter. Tuller ikke. Den har det beste varmeapparatet jeg har vært borti og er mye bedre enn nåværende elbil jeg har, som har app.
#3
Høres ikke ut som lastdeling men to separate kurser. Blir antagelig mye rimeligere på grunn av effekttariff. Dette er ren spekulasjon fra min side.
#4
De er begrenset til 60 kW slik at det kan lade to biler samtidig
#5
Sitat fra: Ebe på mandag 30. oktober 2017, klokken 18:18
Men her er jo problemstillingen at elbilister er mye verre enn andre...
Mitt innlegg går på at typen bil nok ikke forandrer det grunnleggende, hverken i positiv eller negativ retning.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Europeisk lynladenettverk
mandag 30. oktober 2017, klokken 22:36
Dette er ikke noe nytt, og fort går det hvertfall ikke.
Snakket en del med Haugen Ihle på E-tron visningen og slik jeg forstår er det først og fremst 150 kW ladere som kommer. De vil ha biler på veien som kan utnytte 350 kW før det kommer.
Det er jo veldig dyrt å drifte så høy effekt med dagens tariffer, bransjen håper på andre regler i forhold til det.
#7
Det er ingen bilister som er bedre enn andre. Alle er like dårlige.
Det er en utopi å tro at elbilister er mer lovlydige enn andre!
#8
Model 3 / Produksjonstakt
søndag 29. oktober 2017, klokken 23:37
Sitat fra: Rollep på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:49
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:27
Virker som selve underleverandøren leverer, men at det ikke er behov for mer enn 3000 per uke - ned fra 5000 per uke. Så de leverer vel én komponent per bil, og at Tesla nå innser at de høyst kommer opp på 3000 frem til desember. Men synes egentlig ikke det er så verst, hvis de når 3000. Da går det jo alt i alt rimelig bra.
Et set består helt sikkert av mer enn en komponent. Skulle vært intressant å vite hvor mye av bilen som egentlig er amerikansk og hvor mye som er fra Taiwan eller kanskje til og med fra Kina, skrekk og gru [emoji50]
Ben Sullins hadde en video om dette, mener bilen er 75% amerikansk (da tror jeg de tar med Canada)

https://youtu.be/e1Z_vSixL4o
#9
Zoe / Sv: Kva vinterdekk kjører dere på?
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:21
Jeg kjører ikke Zoe, men bruker Nereus 805 (205/60-16). Disse er solgt inn som et bedre alternativ enn Nokian R2.
Billige og skal ha bedre våtegenskaper enn R2 samt at de har lav rullemotstand og lager lite lyd.
#10
Sitat fra: andsti34 på søndag 29. oktober 2017, klokken 19:53
Takk for svar!


Hvordan fester du kjettingen da?
En øyekrok eller noe sånt som Vollis viser på bilde.
Når jeg er på tur låser jeg til felgen med vaier.

Eller rundt hjulet

#11
Hengelås og vaier eller kjetting vil kunne graderes til å bli så sikkert som du ønsker.

Bruker det på kabel når jeg lader på «utsatte steder».
#12
Det faktumet at Tesla bruker aerokapsler på sin Model 3 indikerer at det har signifikant betydning.
Sjefsingeniør for Tesla sa det hadde ca 10% effekt.
Hadde vært interessant å sett en test på autobahn da det ville gjort størst utslag.
#13
Interessant hancke [emoji1360]

Hvor stor plass tar boksen/sekken når den er sammenslått?
#14
Fant disse på nett.

https://www.takboks.no/produkt/handirack-universalsystem/handirack-takstativ-enkelt-i-bruk





Noen som har prøvd disse i praksis?

990 kr for stativet og 1990 for en liten takboks er ikke veldig dyrt i hvertfall [emoji847]
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Øvelseskjøring
søndag 29. oktober 2017, klokken 15:08
Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 09:31
Vi kjøpte likesågodt en "utrangert" skolebil til slik bruk.

La den ut på Nabobil.no til andre med samme behov.
Dette er jo langt over hva folk generelt kan gjøre.
Det er jo en investering med kostnader og i tillegg kommer driftsutgifter inkl forsikring,årsavgift ol.
Skjønner at noe (eller kanskje alt) tas inn ved utleie, men dette innbærer ytterligere jobb.

Imponerende løsning  synes jeg [emoji1360] Kudos for den. Det stiller seg noen spørsmål som blir ganske viktige.

Hvor mye kostet det å kjøpe en skolebil? Og hvor mye tar du inn på utleie? Og ikke minst hvor mye jobb er det å leie ut bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA