Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AppleKnocker

#1
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 18:06
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
"Musk also promised an autonomous cross-country drive from California to New York by the end of 2017 but appeared to push that timeline back a bit on his last earnings call."

Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-31/five-things-wall-street-wants-to-know-about-tesla-s-model-3?utm_source=google&utm_medium=bd&utm_campaign=Pursuits&cmpId=GP.Pursuits
Modus operandi for Musk er at han lover mer enn han kan holde på tid. De som lar seg lure av det i 2017, må skylde seg selv. Men så langt har han jo levert etterhvert.

Manuell kjøring blir forbudt før autopilot. Du har åpenbart ikke prøvd en bil som har dette sikkerhetsnettet.
#2
Brukt Leaf i det rimeligere skiktet har ingen konkurrenter. Soul og nyere Leaf koster mer og da er det også andre konkurrenter.

Leaf er Norges og verdens mest solgte elbil. Soul er en ombygd bensinbil med knøttlite bagasjerom og elendig aerodynamikk. For de som kjører på motorvei er ikke Soul egnet.
Mulighet for å fjernstyre varme fra app uansett om bilen er koblet til strøm er grunnleggende funksjonalitet - ikke kjøp bil uten.
#3
Model X / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
lørdag 28. oktober 2017, klokken 17:12
Sitat fra: T.K på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:46
Vi som har bestilt Tesla har virkelig lyst på Tesla. For er det noen andre vi ville kjøpt noe av om kundebehandling og feil på produktet og alle varslene på forhånd hadde vært som på Tesla?
 
for teslaeiere tjener mer enn snittet

da kan dette gå galt til slutt.
Teslaeier tjener mer en snittet. Bileiere tjener mer enn snittet. De som kjøper ny bil tjener mer enda en det igjen. Tjener Teslaeiere mer enn BMW eiere? Ikke så sikker på det.

Kundebehandlingen hos Tesla oppfatter jeg generelt som bedre enn hos Audi, BMW og alle andre bilmerker jeg har hatt. Som selskap har Tesla imidlertid en lei tendens til å love mer enn de kan holde. Personlig har jeg lært meg å leve med det, og jeg finner jeg i det så lenge det ikke finnes konkurrenter. Vi får se senere.

Det som kan potensielt slå beina under Tesla er hvis Model 3 har for mange feil i for lang tid. Men konkurs vil i så fall bety at de blir tatt over av noen andre og fortsetter i en eller annen form. Mine fem cent.
#4
BMW i3 / Sv: Lønner forvarming seg?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 11:53
Sitat fra: SveinJ på lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:50
Tror nok forvaring lønner seg. Gårsdagen opplevelse: 4 timer etter ankomst jobb og ladet med ladekladd, startet jeg med kaldt batteri og 168km rekkevidde. Kjørte oppover fra Notodden mot Kongsberg, etter 20 km 186 km rekkevidde. Etter 46 km tilbake til 168km. Artig erfaring!
Fra målinger på min tidligere elbil Nissan Leaf hvor jeg kunne sjekke batteritemperaturen med LeafSpy, skal det en del til før batteriet blir kaldt.
Med kjøremønster t/r jobb 20% igjen på batteriet og lading på 16A for avreise til jobb nesten morgen holder batteriet alltid varmegrader selv ned mot 15 minus. Parkering i ikke oppvarmet garasje. Nissan Leaf har ikke aktiv batterivarmer slik som bla I3 har, men lading varmer også opp batteriet noe.
Så for at batteriet skal bli  kaldt (like kaldt som det er ute) må bilen typisk stå rolig i nærmere to døgn i kuldegrader uten lading eller bruk.
#5
Kapitalismen er ikke perfekt, men for å gi den best mulig kår og dermed best mulig vilkår for oss forbrukere, er det helt sentralt med åpenhet. Når noen argumenterer med at prisen på en bil skal være hemmelig, er de på ville veier.
Diskuter i vei sier nå jeg. Hvis Agrolavtalen eller andre tilsvarende avtaler er for gode, vil de forsvinne av seg selv. Og det er kanskje like greit. I et velfungerende marked betaler alle samme pris.
#6
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:44
Sitat fra: Goggen123 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 09:34
AppleKnocker: Har du noen erfaring med forbruk i motorveishastighet i vintertemperaturer? (100-120 km/t)
Ja.
For det første vil jeg påstå at forskjellen er stor på 100 og 120 km/t. Det er selvsagt mange faktorer, men man kan forvente rundt 22kwh/100 km i typisk 120 km/t. Det gir 18-19 mil i en Zoe.
100 km/t som er 16% reduksjon i hastighet gir mer enn 16% økt rekkevidde - anslagsvis 25% mer rekkevidde. Så 22-23 mil i 100 km/t.
Men kjørestil, temp i kupe, utetemp, førforhold m.m har mye å si som i alle elbiler.
Forvarming av kupe og batteri er selvsagt viktig for å få maks rekkevidde.

Personlig synes jeg ECO mode i Zoe funker bra for å maksimere rekkevidde uten å gå helt av skaftet. Den gir akkurat nok varme til å holde et komfortabelt  minimumsnivå og makshastigheten blir 96.
#7
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:19
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:04
Dersom batteriet på ze40 blir forvarmet  helt til 15c vil jo det i praksis gi sommerrekkevidde med forsiktig bruk av varme på vinteren!
Det er et par andre ting med føreforhold og mer luftmotstand i kald luft som forpurrer det. Men det er en annen verden enn å starte med et bunnfrosset batteri. Limer inn et par bilder fra en tur fra Drøbak til Geilo i 24 minus sist vinter. Det er 800m stigning, og jeg endte opp med å måtte lade litt - brukte 43 kw på turen som var 24 mil.

Usikker på om batteriet varmes mens man kjører.



#8
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:43
Dette synes jeg er en helt legitim tråd. Etter hva jeg har lest er flere som opplever dette problemet selv etter å ha skiftet bremser hos Tesla, meg inkludert.

Oppførselen til min Model S i vått vær hvor bremsen ikke tar de første meterne er helt unik. Har aldri opplevd noe lignende i noen annen bil. Så likhet med TS lurer jeg på hva som skal til for å få skikkelige bremser som også fungerer i vått vær.

#9
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:33
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...

Forvarming av batteri på norske ZE40 fungerer ved at man tidsinnstiller forvarming av kupe fra bilen og er tilkoblet strøm. Hvis man starter forvarming fra app eller fob vil batteriet ikke forvarmes. Heller ikke om man ikke er koblet til strøm. Jeg har testet ned til 11 minus og fikk da en batteritemp på pluss 15, målt med CANZE.
Det gjør underverker for rekkevidden om vinteren.
#10
Model S / Sv: Når skal Summon kunne gjøre dette?!?
søndag 22. oktober 2017, klokken 18:54
Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:37
Autopark er tydeligvis innstilt på dr***sekk. Kledelig  ;D
Adaptiv cruise kontroll har visstnok bare to innstillinger: 1m og 0,5m avstand.
Mange Audi sjåfører blir utrygge hvis det er for langt til bilen foran på motorveien :police:
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nabobil.no vs Leieting.no vs avamera.com
søndag 22. oktober 2017, klokken 18:47
#12
Sleng på et hengerfeste også. Så kaprer Hyundai halvparten av Model 3 reservasjonene i Norge.
#13
Elbilen i Samfunnet / The Economist: 2018 tipping point for elbiler
søndag 22. oktober 2017, klokken 11:38
Som forventet tegnes det et nyansert og helhetlig perspektiv av elbilen når økonomer får snakke ferdig, uten innblanding fra ingeniører og andre som roter seg bort i detaljer ;D

#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bruktbilpriser på fossilt
søndag 22. oktober 2017, klokken 11:34
Sitat fra: Agmuns på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:58
Man må også huske at vi er litt sære i Norge med lite motorvei og generelt lave hastigheter. Det passer elbilene fint. I Europa kjører de derimot stort sett i 130+ på motorveier over større avstander. Da passer elbilene særdeles dårlig.
Hvis man ser på geografi, har Norge lite motorvei. Men der folk flest bor langs Oslofjorden og oppover mot Hamar, er det  godt dekket med motor vei. Hvorav mye med 110 sone. Halve Norges befolkning bor i områder det motorvei er hovedferdselsåre. Mange elbiler trives fint i 130 på motorvei, f.eks Model S, Model X og Ioniq og Nissan Leaf. I 110 sonene hvor jeg kjører daglig kryr det av elbiler. Etter hvert som batteriene har blitt litt større, observeres de stadig oftere i venstre felt.

Av biler er særdeles lite egnet for motorvei vil jeg heller trekke frem: Opel Zafira, Renault Kangoo, Toyota RAV og stort sett alle fossilbiler med under 150hk  som må tynes for å holde følge i venstrefelt på E6.
#15
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
lørdag 21. oktober 2017, klokken 23:45
Husk at ZE40 har skikkelig batterivarmer som gir batteriet en temperatur på 15 grader når man er plugget inn om vinteren. Forskjellen om vinteren er flere mil. Så sammenligning med eldre ZOE er ikke helt relevant.

22 mil er mulig, men det krever forvarming av kupe og batteri samt ECO mode og moderat fart de kaldeste dagene.

Har selv kjørt 24 mil i 24 minus med ZOE.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA