Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Think1

#1
Først må man sjekke om det er noe feil i airbag systemet med diagnose verktøy, så må du sjekke rac, det er den som styrer airbag lampe.
Får du kontakt med den er feilen et annet sted.
Du kan prøve å resette lampen med å lå bilen stå med tenning i posisjon 1, ta av hovedpluggen med mest kabler på og la den stå et minutt og så kobler du inn kontakten og slår av bilen. En del lamper har da slukt, men det er en vei og koble seg om rac uten og sette inn ny boks.
#2
Hei.
Har fem stykk ladekabler som du kan teste, har også diagnose utstyr så hvis du kommer ut kan jeg ta en titt på den og sjekke ladekabel.
Bor på Hosle.
Nr 41220876
Fredrik
#3
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Ladeproblemer?
tirsdag 08. mars 2016, klokken 20:24
Hv laderen sitter i pcu og er den som setter i gang lading til batteriet.
Det går Ann å prøve å koble på en data logger og se hele ladeforløpet og hvordan den lader.
Kan også se om det ligger noen historiske feilkoder for den registrerer 20 siste feil.
Når har du time.
#4
Jeg har utstyr til dette, har utstyr til alt av diagnose, skal til Tønsberg neste uke så jeg kan kanskje ta kalibrering der og feilsøking.
Vet ikke helt når men der blir tidlig i uken.
Vi kan holde kontakten.
#5
Hei.
Som jeg sa i går og med hva du har fortalt er den en soc på bilen, dvs batteri har 384 volt og er full ladet, men pcu skjønner ikke at den har 100%.
Da må jeg gi en kode jeg får fra bilen og legge den inn i systemet og sette en ny soc på bil, normalt setter jeg den til 85% og lar den gå opp til 100 av seg selv.
Det er viktig å kjøre bilen ned til 30% en gang i uken for den tar en stopp på 30 min på Ca76%for å kalibrere pcu til batteri og får man ikke med seg den så kan denne feilen forekomme.
Men for å være 100% sikkert må ren diagnose til.
Fredrik
#6
Hei.
Det kan være hv laderen som begynner å bli dårlig, men husk at hvis du hadde kjørt bilen ned til under 20 hardt så kan du få problemer med lading for volten på batteriet er lavt så hv lader ikke klarer å lade batteriene riktig, men etter en stund kan den begynne å lade.
Lader den opp til 100% hver gang eller stopper den før hundre, kan være en soc på bilen da vil den prøve å lade batteriene Selvom de er fulladet og da vil du slite med å få igang lading, men den må taes en diagnose og teste hv laderen.
#7
Hei.
Er litt vanskelig å finne ut feil uten diagnose, men blinker den grønne lampa oppå dashbordet eller lyser den konstant, blinker den inndikerer bilen at du den varmer opp batteriet.
Du kan ha et vakum dropp på batteriet d.v.s at batteriet klarer ikke å holde på varmen og må stå på plugg hele tiden.
Det kan også være pcu, de tåler dårlig kortslutning, men mest sannsynlig er det en feil i pcu som kan gjøre at sikringer går i huset når den skal begynne å lade skjer ikke når den varmer, mye som kan være feil men sjekk med lyden grønne lampe først.
Men hvis du ser fysisk at den lader på nåla er det helt sikkert en kalibrering av batteri, dvs at bilen er fulladet men pcu skjønner ikke det.
Hvis den starter også er det sikkert at det kan være en kalibrering av batteri og det må gjøres med diagnose og kode fra f zonic i Sveits.
Fredrik
#8
Det er nok riktig også at når det blir for lav volt og du trekker ut mye amper tar nok batteriet skade.
Når du gir på full gass oppover en bakke trekke du ut nesten 130 amper av batteri og det er mye.
Har sett inni noen batteri som har isofeil og det er at celler kommer i kontakt pågrunn av slitasje. Spesielt med varmgang. Derfor er det smart og bytte til en 3.12.13 software på bmi, den starter på 240 grader men den gamle softwaren som var på gem1 biler som heter 3.11.14 starter på 255 grader. Har også sett at grunnet høy varme gang på batteriet som har tatt kvelden er at det ikke får nok kjølig og at spjeld på selve batteriet som skal slippe ut varmen har sittet fast.
Skal prøve å monter to vifter på min bil og se om det får ned temperatur på batteriet fortere.
Viktig også at når man nærmer seg 30% bør man sette bil i E for da halverer du amper uttaket
Men det er også en annen grunn til at batteriet kan få isofeil, har fått vite at det er også bmi som kan gi isofeil. Har målt på noen bmi som har hatt isofeil.
#9
Hei.
Zebra batterier har en levetid på ca 7 år.
Når batteriet begynner å bli så mange år skjer det gjerne noen feil,spesielt isofeil. Dette skjer når volten er så lav at det blir kortslutning mellom cellene.
Er 144 celler i batteriet og de står som sylinder rør inntil hverandre og så skjer det en kortslutning som kommer som isofeil.
En annen ting er temperatur på batteriet.
Temperatur tar også batteri spesielt når man kjører har kan bli opptil 280 grader og da tar cellene kvelden.
Jeg har sett biler som har godt 170000 km uten problemer 2008 modell og sett batteriet gå på 30000 km 2010 modell med isofeil.
Så det kommer ann på hvordan du kjører og hvordan du behandler det.
Beste for et zebra batteri er at det blir brukt hver dag.
Hvis du skal bygge om til litium batteri på en 2008 modell som har en gen 0 eller 1 må du bygge om ledningsnett og skifte hv kabler.
Men selve batteriet passer om hverandre.
#10
Hei
Har mange av blinklysene på lageret i kjelleren.
Send meg en melding så kan du få kjøpt av meg hvis du vil.  :)
#11
I have a pcu gen 2 and i Can fiks your pcu, but you have to check the fuse also inn the pcu, there are a fuse on the board that brake down.
If you take out the pcu, i Can check if the board  Can be fikst and Can change the fuse.
Fredrik
#12
Hei.
Det er en spesiell lader som think lagde som du kan lade bilens zebra batterier, hvis batteriet har lav volt som kan få opp et dødt zebra batteri
Men og koble til en annen strømkilde hvil ikke bilen fungere pågrunn av programvare og signaler som er anderledes på en ny strømkilde enn på originale think batterier , men får du sendt riktig signaler eller en annen programvare er jo alt mulig.
Den spesielle laderen lader batteri gjennom ac heat og du kobler til et 12 volts batteri. Har testet dette og det fungerer bra også med et lav volt batteri men du må lage kontakt overgang og ha riktig type lader.Hvis noe skulle skje med pcu eller en annen feil er det viktig  å holde batteriet varmt. Det kan gjøres nesten på samme måte med riktig kabel og kontakter da får du også sett om nye batterier eller brukte holder mål
Har lagdt en slik kabel og det fungerer bra.
Så konklusjonen er at det går an å lade batteriene utenfor bilens pcu med riktig lader, men en annen strømkilde tror jeg ikke ville fungere.
Fredrik.
#13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Rød Trekant
torsdag 11. februar 2016, klokken 22:17
Vi kan få til noe.
Men stoppet bilen din flere ganger og Så fikk du start på den igjen.
For har du intern isofeil vil den ikke starte etter at den har stoppet.
Har du ekstern iso feil, vil du få start på den flere ganger etter du har stoppet, men når du har fått 15 isofeil så går den i dvale modus og da må du inn og justere feilen.
Vi får til noe, hvor holder du til hen.
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Rød Trekant
søndag 07. februar 2016, klokken 22:28
Hvis jeg kan være til hjelp har jeg alt diagnose verktøy og alle software til pcu gen 1, 2 og gen 3.
#15
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Bytte PCU selv?
søndag 07. februar 2016, klokken 22:24
Hei.
Det går fint å bytte pcu selv.
Men det sitter en start sperre modul i pcu og en i bilen. En motaker og en sender.
Sender sitter i bilen mens motaker sitter i pcu.
Når det gjelder fra koblingen av pcu, er det veldig viktig å koble fra 12 volts batteri.
Men det er veldig viktig å måle inni pcu på motorkabler og batteri kabler, men vær forsiktig, for en pcu som jeg reparerte var det forsatt strøm i pcu etter 7 timer.
Du behøver ikke alltid og programvare startsperre, det går å fjerne sperre med et program og en spesiell software, du må inn å stille parametre i selve pcu, har gjort det mange ganger på kunde biler.
Lykke til of er det noe er det bare å spørre.
Fredrik
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA