Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Walker

#2
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
lørdag 21. oktober 2017, klokken 12:04
I ettertid er det lett å innrømme at ordvalget i innledningen her har vært uheldig. Jeg burde poengtert at det dreier seg om et relativt stort problem, men at tilsvarende på andre kjøretøyer overskygges av andre ulemper. Dette viste seg dessverre mindre selvfølgelig enn jeg antok.
#3
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
mandag 09. oktober 2017, klokken 11:36
Det er en vinkling jeg overhode ikke har tenkt på. Utgangspunktet var å gjøre elbiler enda mer vedlikeholdsfrie sammenlignet med tradisjonelle utslippsbiler. Det er beklagelig hvis dette skulle oppfattes som et ankepunkt mot elektriske biler.

#4
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
søndag 08. oktober 2017, klokken 18:15
I kosmisk sammenheng er få av våre problemer store, selv ikke togavsporinger. - Det er greit nok at Elbilforeningen har større oppgaver å ta seg av. Likevel kunne det være nyttig å vite om motstreberne her er mobilisert på vegne av denne.  I så fall er det skuffende at foreningen nå føler seg så stor og mektig at den ikke lenger behøver å lytte til enkeltmedlemmer. - Det er bare snakk om å ta noen få telefoner - eller sende et felles brev til norske bilimportører med appell om å tilby alternative bremser. Dette behøver ikke ta mer tid og krefter enn det som brukes på ordkløyveri på denne siden.
#5
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
søndag 08. oktober 2017, klokken 13:04
Jeg vil ikke kverulere om andres motiver, men ber i stedet om støtte for aksjonen. I det minste at man ikke motarbeider den, eller forsøker å bagatellisere problemet.

#6
Ut fra denne videoen, mener GM at deres korrosjonsfrie bremseskiver gir en besparelse på omtrent 400 dollar i løpet av bilens livsløp:

https://www.youtube.com/watch?v=i5rBH8z0lnk

Se også:

https://beta.theglobeandmail.com/globe-drive/culture/commuting/gm-develops-rust-free-rotors-to-keep-car-wheels-shiny/article11408699/?ref=http://www.theglobeandmail.com&

#7
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
søndag 08. oktober 2017, klokken 07:09
Å være motstander av rustfrie bremser, blir vel omtrent som å være mot farge TV (eller mot elbiler, for den saks skyld). Dette er sannelig noe som den enkelte må få anledning til å velge selv (inntil det blir lovpålagt).

Ut fra denne videoen, mener GM at deres korrosjonsfrie bremseskiver gir en besparelse på omtrent 400 dollar i løpet av bilens livsløp:

https://www.youtube.com/watch?v=i5rBH8z0lnk

Se også:

https://beta.theglobeandmail.com/globe-drive/culture/commuting/gm-develops-rust-free-rotors-to-keep-car-wheels-shiny/article11408699/?ref=http://www.theglobeandmail.com&

#8
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
lørdag 07. oktober 2017, klokken 10:59
Det ser faktisk ut til at Opel Ampera-e allerede blir levert standard med rustfrie bremser. Se

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35941.0.html

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36010.0.html

#9
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
lørdag 07. oktober 2017, klokken 10:55
Takk til jche for svært nyttig informasjon. Men er det noen her som har lignende erfaring med Tesla? Se også

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36010.0.html
#10
En av bidragsyterne på dette forumet (jche) har observert at bremseskivene på hans Ampera-e er helt uten rust, selv etter at bilen har stått i ro i flere dager. Derfor kunne det være interessant å vite om andre her har erfart det samme - om Ampera-e virkelig er utstyrt med rustfrie bremser. Det vil i så fall være et betydelig konkurransefortrinn her i landet. Se

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35941.0.html

#11
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:15
Uansett vil den beste løsningen for mange være rustfrie bremser. Det er derfor ingen grunn til å motsette seg at de som ønsker dette, gis akkurat det valget.
#12
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
torsdag 05. oktober 2017, klokken 07:23
Selv bremser jeg både ved starten (i nedoverbakke) og avslutningen på hver tur, men har likevel hatt en utgift på nær 6000 til nye bremser. Ved siden av at slik bremsing sliter litt på dekkene, er metoden også både upraktisk og risikabel (hvis det er annen trafikk). - Muligens er rustproblemet mindre på Leaf enn en del andre merker - ettersom eierne synes å være mindre opptatt av det. Håpet er at de likevel unnlater å bagatellisere saken.
#13
Norsk Elbilforenings oppgaver / Aksjon for rustfrie bremser
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02
Elbilenes akilles hel - spesielt i Norge, er rust på bremsene. Ellers er de vel tilnærmet vedlikeholdsfrie. Men det er flere bidragsytere her som har fortalt og vist at rustfrie bremseskiver allerede er tilgjengelige på markedet.

Spørsmålet blir da om noen vil bli med på en kampanje overfor importørene for å påvirke dem til å tilby rustfrie bremser på nye elektriske biler (i det minste som opsjon)? Spesielt hvis Elbilforeningen er villig til å bruke sin innflytelse, kan dette gjøre inntrykk. Selv har jeg vært medlem i til sammen 7 - 8 år, og vil utvilsomt fortsette med det - om foreningen fronter en slik aksjon.
#14
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
tirsdag 12. september 2017, klokken 13:31
Ja, ettersom det allerede finnes rustfrie alternativer på markedet, burde elbil leverandører i det minste tilby dette som opsjon.
#15
BMW i3 / Sv: Faceliften er ute på nettet
fredag 08. september 2017, klokken 06:58
Her er et bilde som illustrerer plasseringen av lysene på den nye modellen.

Oversatt står det noe slikt som:

Komplett LED lyskaster, standard med LED fjernlys. (På det øvre hovedlyset)
LED blinklys erstatter halogen fjernlysene. (På det smale nedre lyset)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA