Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luring

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 03. mars 2025, klokken 16:28
Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mars 2025, klokken 15:15Prøveboring er i gang nå og fullføres i løpet av året.
Eg skriver jo at det utprøves ?

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mars 2025, klokken 15:15Samme greia du hadde med gamle utsagn om fusjon, det stemte lenge at det var alltid 30 år frem (fra 1940 tallet) men nå er flere milepæler oppnådd sist 20 minutter vedlikeholdt fusjon.

Så les litt før du poster gamle og utgåtte holdninger.
20 minutter vedlikeholdt fusjon? Tull og tøys, dei har kjørt plasma i ring i 22 minutt med 2 MW tilført energi. 0 - null fusjonsmaterialer og null fusjon. Slutt å poste rein bullshit. Denne reaktoren (CEA West) kan uansett ikkje brukes til fusjon.

Det er INGEN som har et einaste estimat for når dei vil produsere strøm for kommersiell bruk med fusjon.
ITER håper å produsere for forskning i 2036 som er dei har som komme lengst og da er målet "The goal of ITER is to operate at 500 MW (for at least 400 seconds continuously)"
Kanskje på 40 tallet kan dei produsere, me kan håpe, det er 20 år til, men kanskje kinsererne klarer dette før.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 03. mars 2025, klokken 14:57
Dere har vel hørt om det djupaste holet som er bort?
12km og tok nokre tiår å bore, prisen er det ingen som nevner. Her er i landet nok straumen alt for billig til å satse på geovarme. Der eg jobba før borte me nokre hol på Island til geovarme, og der lar det seg gjere, i Norge trur eg me kan glømme det før ein revolusjon i boreteknikk kjem (eksempel der ein damper vekk steinen - noko som blir utprøvet).


Vannkraft bruker ca. 10 ganger så mykje areal som vindkraft for å produsere samme energimengde, så mulig me kan svelge nokre fleire kameler, me skulle jo være relativt vant til det etter kvart.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 03. mars 2025, klokken 14:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 05:18Pr dags dato er kjernekraft (fisjon / fusjon) det mest klima og miljøvennlige alternativet.
Fusjon er alltid 20-30-40 år unna og fisjon er einaste energitype der kostnader har auka mens alla andre energiformer har synke i pris, tom. SMR (som knapt har vorte levert) har stige kraftig i pris så denne tråden ville fått ein ny giv om dette vart ein realitet.
Nei, me må nok finne andre løysingar.
#4
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 03. mars 2025, klokken 07:43
Halvparten på avdelinga mi på jobb kjører Tesla, og alle kjenner på skam... Ingen selger av den grunn, men ingen kjøper nok ny Tesla.
Og når Trumpedumpen&Muskedusken innfører høgare toll mot Kina & EU stopper Teslaslaget der og i protest.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
lørdag 08. februar 2025, klokken 18:23
2014 us import 150kkm, mistet 1 strek
#6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 07. februar 2025, klokken 06:45
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. februar 2025, klokken 22:02Det får du ikke vite. De som har fått, har alle undertegnet en NDA, Autopilot er neppe et element i forhandlingen. Den virker som beskrevet. Iallfall nesten...

Nesten ? Klart nesten å skifte fil? Klarte nesten å kjøre av på motorvien? Det er vel det som nesten fungerer, resten fungerer vel nesten ikkje :-)
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 06. februar 2025, klokken 21:41
Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. januar 2025, klokken 11:256 års ventetid på et kjøpt og betalt produkt er uansett ikke akseptabelt. Det mener Tesla også, og refunderer de som krever det, og som kjøpte før 1. mars 2019.

Nokon som veit kva ein får i refusjon?
Kjøpsprisen indeksregulert?
Både for oppgradert autopilot og FSD eller kun FSD?
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.44.X (inkl. holiday update)
fredag 27. desember 2024, klokken 21:44
Sitat fra: Luring på søndag 22. desember 2024, klokken 15:02Oppdaterte min X -17 modell til 2024.44.4 siste helg, og ladet den til 81% da, har stått siden og i dag (7 dager seinere) var den heilt tom, måtte nødåpne frunkt og lade 12V batteri for i det heil å få startet bilen. 4 V på 12V batteriet (som er nesten nytt).  Har ikkje hatt noko problem med "drain" før, kun den normale. Bruker ingen apper eller anna som kan trekke strøm, bakluka stod åpen men det gjer den ofte og lyset går av.

Er det endringer i updaten som er årsak? Andre gode tips?
Nå fungerer den som den skal igjen, taper 1-2 km pr dag. Men autopiloten har funne på at den skal ligge heilt til høgre i fila, låg slik fleire mil, men neste tur låg den i senter igjen..
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2024.44.X (inkl. holiday update)
søndag 22. desember 2024, klokken 15:02
Oppdaterte min X -17 modell til 2024.44.4 siste helg, og ladet den til 81% da, har stått siden og i dag (7 dager seinere) var den heilt tom, måtte nødåpne frunkt og lade 12V batteri for i det heil å få startet bilen. 4 V på 12V batteriet (som er nesten nytt).  Har ikkje hatt noko problem med "drain" før, kun den normale. Bruker ingen apper eller anna som kan trekke strøm, bakluka stod åpen men det gjer den ofte og lyset går av.

Er det endringer i updaten som er årsak? Andre gode tips?
#10
Sitat fra: kodax på fredag 25. oktober 2024, klokken 10:52Så det å få fylt på nitrogen (som jeg ser at noen er opptatt av) egentlig er meningsløst?

Nei, luft inneholder vanndamp, og dette kan fryse så om systemet er tett bruker ein nitrogen.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dør åpner seg med full kraft
fredag 25. oktober 2024, klokken 07:00
Eg har skiftet denne (med ein brukt fra hogger), men dør går opp med full kraft fortsatt slik det begynte med den forrige motoren.
Kvar er det korriderer på ledningssnettet (dette ser heilt fint ut).
Motoren fungerer iallefall fint og ingen korrosjon så langt eg såg iallefall.
#12
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 23. oktober 2024, klokken 12:16I følge servicemanualen skal de installere denne hvis den ikke finnes fra før av. Den koster en del i arbeid og deler, men er samtidig kjekk å ha (med den installert kunne du ha fylt opp fjæren din nå manuelt)
Denne er vel for å fylle opp nitrogentanken trudde eg?
Har samme problem (med belger som lekker på 2 året), men enten selger eg i bilen i vinter eller skifer belger og da monterer eg denne ventilen. (Bilen står i oppvarmet garasje så kompressor fryser ikkje så lenge den ikkje står ute i dagevis).
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 29. august 2024, klokken 17:19
I bt.no i dag: krever abbonement: https://www.bt.no/bil/i/W0mdVg/fortsatt-sint-bileier-vant-over-tesla-i-retten

SitatFortsatt sint bileier vant over Tesla i retten
Han har vunnet over Tesla i retten. Likevel er han både sint, frustrert og skuffet.

(Fædrelandsvennen) Dagfinn Norang fikk medhold i Agder Tingrett i saken som Tesla hadde anlagt mot ham. Han ble tilkjent 30.000 kroner som et såkalt skjønnsmessig avslag på en Tesla Model Y han kjøpte i 2022. Det var samme beløp som Forbrukerklageutvalget hadde tilkjent ham, men som Tesla nektet å betale og tok til retten.

Tesla anket avgjørelsen, men ifølge Norang ble denne avvist.

– Eneste mulighet for Tesla er å anke til Høyesterett, men tenker at den også blir avvist der, sier Norang, som bor i Flekkefjord. Det har ikke lykkes avisen å få en kommentar fra Tesla-ledelsen til striden med Norang. (se senere i saken)

Stridens kjerne er at bilen Norang kjøpte manglet parkeringssensorer. Og at systemet som etter flere måneder ble lagt inn, Tesla Vision, etter Norangs mening har store svakheter. Noe han fikk støtte for i retten.

– Man må gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke er hindringer før man kjører videre, sa teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge da saken ble behandlet i retten.
– Eneste mulighet for Tesla er å anke til Høyesterett, men tenker at saken også blir avvist der, sier flekkefjæringen Dagfinn Norang.
– Eneste mulighet for Tesla er å anke til Høyesterett, men tenker at saken også blir avvist der, sier flekkefjæringen Dagfinn Norang. Foto: Torbjørn Witzøe
Tesla møtte ikke

Denne uttalelsen falt i Agder tingrett den andre uken i mai, etter at Tesla Norge hadde saksøkt Norang – fordi de ikke ville akseptere vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Saken startet i Konflikttådet, men der møtte ikke Tesla. Dermed gikk saken videre til Forbrukerklageutvalget. Etter behandlingen der godtok Tesla å betale 30.000 kroner, men snudde etter et par uker og tok saken til retten. Og tapte altså der.

– Tesla godtok aldri å betale. De spurte om vi skulle inngå forlik en måned etter at de hadde anket. Det godtok jeg. Men Tesla ombestemte seg.

– De spurte for øvrig på ny om vi skulle inngå forlik cirka seks uker etter det første forslaget. Da sa jeg at de måtte tilby langt mer enn tretti tusen kroner. I retten sa dommeren at vi burde komme til forlik, noe jeg sa meg positiv til, men Tesla avviste det.

Norang, opprinnelig fra Nord-Vestlandet, men som de siste 14 årene har bodd i Flekkefjord, ønsker å advare andre bilkjøpere mot det amerikanske selskapet. Han tar sterke ord i bruk om måten de opptrer på. Og er langt fra fornøyd med 30.000 kroner i såkalt skjønnsmessig avslag.
Aldri mer Tesla

Han forteller at det er første og garantert siste Tesla han kjøper der stridens kjerne er at han mener å ha blitt lurt i forhold til spesifikasjonene på bilen han inngikk avtale om å kjøpe i juni 2022.

– Jeg har ikke fått det jeg har bestilt og betalt for, sier Norang som etter at han fikk bilen oppdaget at det manglet parkeringssensorer. Det var det på bilen han prøvekjørte.

– Jeg fikk etter hvert tilbud om å få installert Tesla Vision, et kamerasystem som skulle erstatte parkeringssensorer. Og som Tesla hevdet var en klar oppgradering i forhold til biler som er utstyrt med sensorer, forteller Norang.

Han sier at han ikke fikk vite når Tesla Vision skulle komme. Men det tok over fire måneder.
Dagfinn Norang forteller at han flere ganger har forsøkt å inngå forlik med Tesla, uten å lykkes
Dagfinn Norang forteller at han flere ganger har forsøkt å inngå forlik med Tesla, uten å lykkes Foto: Torbjørn Witzøe
Store svakheter

Problemet var bare at da Tesla Vision ble installert, hadde dette systemet ifølge ham store svakheter. I tingretten viste Dagfinn Norang videoer han har tatt opp. Den ene videoen viser at Teslaen hevder at den krasjer, selv om den står parkert på en flat gresslette. Den andre videoen viser at bilen ikke varsler når Norang kjører helt inntil og kommer borti noen bilhjul i garasjen sin.

I tingretten erkjente og bekreftet Teslas vitne, teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge, svakhetene og manglene med Tesla vision. Dette ifølge bilnettstedet motor.no.

I dommen er han gjengitt på at Tesla vision kan gi kollisjonsvarsler selv om bilen står på en flat gresslette, fordi kamerasystemet ikke gjenkjenner og forstår omgivelsene rundt bilen.
Var blitt advart

– Jeg var blitt advart av kamerater om at jeg måtte sjekke lakk og karosseri da det kan være både dårlig lakk og dårlig skrudd sammen karosseri hos Tesla. Det stemmer. Lakken er dårligere enn på andre biler jeg har hatt. Og jeg måtte tilbake til verkstedet for å justere dørene, sier Norang som har opplevd mye annet med bilen han frykter blir vanskelig å selge.

– På turer til Trysil og Hovden i sprengkulde har varmepumpen brutt sammen. I Trysil måtte jeg la bilen stå igjen for at den kunne hentes til verksted, på tur til Hovden kom varmepumpen gradvis i gang igjen når gradestokken sank til rundt 20 kuldegrader.

Men stridens kjerne har hele tiden vært manglende sensorer, som jo skal trygge kjøringen når det er trangt og under parkering. Og at systemet som skulle erstatte sensorene ikke fungerer tilfredsstillende.
Vil heve kjøpet

Norang har krevd kjøpet hevet men har ikke fått Tesla med på det. I store perioder har han hatt vansker med å få kontakt med Tesla. Han mener beløpet på 30.000 kroner som avslag på bilen er altfor lavt. Primærønsket var å få hevet kjøpet.

– Mitt krav er å få kjøpet hevet i henhold til min kontraktfestede rett når Tesla gjør endringer på produktet. Men Tesla nekter. Jeg foreslo i januar 2023 at jeg kunne få kompensert mangelen med gratis programvare. Men Tesla avviste alle mine forslag til å løse denne saken. Jeg foreslo først et prisavslag, så å få takstativ/skiboks og til slutt foreslo jeg gratis programvare. Tesla svarte blankt nei på alle forslag til løsning.

– Jeg opplever også at det er større fare for å komme borti ting slik bilen er i dag. Samboeren vil ikke bruke bilen på grunn av manglene, sier Dagfinn Norang.
Misfornøyd Grimstad-mann

Norang er ikke alene om å være misfornøyd med manglende parkeringssensorer på Tesla Model Y. Herman Ellingsen i Grimstad forteller til bilmagasinet motor.no om den samme erfaringen:

Han hadde tidligere hatt en Tesla Model S som han var godt fornøyd med. Denne ble byttet inn i en Model Y.

Han forteller til motor.no at han har en trang parkeringsplass hos arbeidsgiveren sin. For ham er det svært viktig med parkeringssensorer. Og sier:

– Jeg ville ikke bestilt en bil uten sensorer.

Men han sjekket ikke at den nye bilen hans hadde parkeringssensorer. Det tok han som en selvfølge.

– Det falt meg ikke inn at den ikke hadde noe så elementært. Tesla er jo en teknobombe.
Svensk fokus på saken
Et svensk bilnettsted har også skrevet om dommen mot Tesla.
Et svensk bilnettsted har også skrevet om dommen mot Tesla. Foto: Skjermdump Carup

Også det svenske bilnettstedet Carup har satt søkelyset på striden mellom Dagfinn Norang og Tesla. De skriver blant annet:

«Tesla erkänner nu att bilens kameror är för dåliga för att ge säker parkeringshjälp. I en dom uppmanar de kunderna att gå ur bilen för att titta efter hinder vid parkering. Man måste gå ur bilen för att se til att det inte finns några hinder innan man kör vidare, säger Emil Svenrup, tekniska chef hos Tesla Norge i ett rättsfall, enligt Motor.no», skriver Carup som drives av Maths Nilsson som har mangeårig erfaring som journalist og arbeidet som «nattchef, nyhetsjournalist och motorjournalist på bland annat Aftonbladet, Expressen og Dagens PS».
Tesla svarer ikke

Det har ikke vært mulig for Fædrelandsvennen å få en kommentar fra Tesla-ledelsen om denne saken. Teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge, uttalte seg i retten om svakhetene og manglene med Tesla vision.

Svenrup sier til Fædrelandsvennen at han ikke har tillatelse til å uttale seg om saken.

Vi henvendte oss til hovedkontoret i Oslo der vi fikk beskjed om å sende en mail til eupress@tesla.com. Over flere uker har vi sendt mailer til denne adressen uten å få svar.
Publisert: 29. august 2024 17:03
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
tirsdag 27. august 2024, klokken 18:43
Etter ein 2er på PKK grunna rust på bremseskiver brukte eg rustfjerner (X-rust 7) og skivene ser nye ut.
Den til høgre var ikkje anleggsflaten under væska, såden er fortsatt rusten der.
Neste gang prøver eg elektrolyse for å fjerne rust. 
Nokon som veit om galvanisert jern er betre enn vanleg jern som offeranode? 
Kanskje sink er enda meir effektivt?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
onsdag 21. august 2024, klokken 13:36
Det er mansjetten (tetting mellom stempeltopp og caliperhus) eg meiner, ikkje oringen nede i sylinderen.
Går greit å få ute stempla uten å dele, men mansjetten ser ut til å være limt på caliperhuset.
Blir nok til at eg kjøper nye calipere da bremserøret også er korrodert, bare deler kjem nok på nærmere kr. 6-700 pr. caliper.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA