Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mrydningen

#1
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
tirsdag 07. februar 2017, klokken 23:06
Men E39 har vel prosjektorlys selv med Halogen? Eller gikk de bort fra det etter E34?
#2
Er det LED-lykter på Ampera-E? Virker somom LED lykter ikke har samme krav om lyktespylere og lysmengde om Xenon har ref nye mercedes biler med LED leveres uten
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 26. november 2016, klokken 00:23
Ja er vel en grunn til at Tesla bygger verdens største batterifabrikk og sier den er essensiell for å kunne produsere over 500 000 biler i året. Den har vel røft regnet mer kapasitet en totale Li-ion produksjon er i dag
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 25. november 2016, klokken 20:03
Kan jo hende Opel/GM vil kjøre samme taktikk som KIA med Soul EV og begrense litt på salget til Norge og "selge" (dvs registrere bilene) i Tyskland for å så eksportere dem til Norge slik at EU tallene demmes ser bra ut?
#5
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
onsdag 23. november 2016, klokken 16:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 15:21
Noen som kan ta et bilde fra luken der en fyller hydrogen.

Skal visstnok være en advarsel der om å ikke fylle hydrogen etter år 2030

Ja bilen har 14års holdbarhet, da må tankene og hydrogensystemet byttes ut
#6
Sitat fra: nie på mandag 29. august 2016, klokken 09:35
Sitat fra: ChrML på søndag 28. august 2016, klokken 16:52
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Hadde ikke vært litt i tvil engang om å gå over til trefas. Av flere grunner:
- Mer strøm til rådighet (induksjon, lading, boblebad mm...)
- Mindre sjanse for at sikring ryker

Men kanskje den viktigste grunnen et at de fleste norske e-verk jubler over de som gjør det. I gamle huset jeg hadde før kom e-verket å satt inn ny 3-fas KV ute i stolpen, byttet luftstrekket, koblet på ny kabel og satt inn ny strømmåler til den nette sum av 500 kr.

Grunnen et at anlegget gjøres bedre. Hadde jeg valgt å beholde 1-fas og skulle hatt de til å gjøre samme jobben hadde det kostet 5- 10 000 kr.
Hvis det er sånn at jeg i tillegg sparer penger på å gå fra enfas til trefas, så er jo dette en no-brainer.
Takker for alle gode tips.
Da blir det Tesla-boks 16A trefas.

Vi har også en Model 3 i bestilling som bil nr 2.
Hvis vi om ett år kobler til en ekstra Tesla-boks og har 16A trefas frem til garasjen; hvilken lade-effekt vil vi da få når disse boksene.....
a) brukes samtidig
b) kun den ene er i bruk

Den ene boksen settes opp som Slave til boksen som har maks Ampere instillingen så da blir det:
a) Effekten deles likt og du får 8Ampere(5,5kW) til begge bilene, når en er ferdigladet så får den andre 16A(11kW)
b) 16A(11kW)
#7
Model X / Sv: Erfaringer med model x
tirsdag 16. august 2016, klokken 23:24
Sitat fra: RonnyØ på søndag 14. august 2016, klokken 22:34
Sitat fra: eha på søndag 14. august 2016, klokken 22:13
Sitat fra: RonnyØ på søndag 14. august 2016, klokken 22:08
Har veldig liten erfaring med strykekvartetter, men slik moderne popmusikk (som ungdommen lika) er fantastisk bra. Hadde med en som ikke er så godt vant (Toyota) og han satt å lo over hvor bra det var. Noe jeg syns selv også

Da vi prøvekjørte satte Tesla-dama på noe Justin Bieber... Lyden hørtes veldig bra ut, den, men vi var allerede overbevist om at vi uansett måtte ha ultra hifi. Så det er bestilt :) Håper virkelig at det lever opp til forventningene. Blir uansett milevis bedre enn Golf-en :D



Så det var det som skjedde på den testturen i Frankrike der Teslaen begynte å brenne :P
Uansett testet ut anlegget i den kvite USA modellen og det var bra trykk i det :) likte også de kvite setene godt, men med dagens priser og et behov for minimum 90D så blir det nok venting på bruktmarkede :)
#8
Model S / Sv: En haug med feilmeldinger.......
tirsdag 16. august 2016, klokken 18:34
Samme feilmeldingene som poppet opp når bremsene frøs fast på min i vinter så er nok en sensor som sviktet et sekund eller så.
#9
BMW i3 / Sv: Spørsmål om lading av i3 på 400V anlegg
torsdag 04. august 2016, klokken 21:28
2 Stykk Tesla Wall Connectors er vel bortimot det billigste du kan montere for lading av i3 og Tesla. De linkes i hop og justerer automatisk styrken slik at du ikke overbelaster sikringen. Ergo er kun Teslaen tilkoblet så trekker den 11kW. Når i3en kobles til så fordeler den mellom bilene :) pris på boksen er vel bare 5500kr for en med kort kabel og 6000kr for en med lang hvis jeg ikke husker feil :)
#10
Model X / Sv: Mod X spottet i Norge!
onsdag 29. juni 2016, klokken 15:12
Ja Tesla Clubhouse inviterer til bli kjent med X'en kveld i Tromsø 1. Juli :)
Er såklart ikke hjemme da :/
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 11. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Griffel på fredag 10. juni 2016, klokken 20:02
De begynner vel den nye nummerserien på 1. Altså EK10001.

De begynner på EK10000 :)
#12
Model S / Sv: Smell/skudd
søndag 05. juni 2016, klokken 21:30
Kan ha vært en kondensator som smalt da og førte til brudd i kretsen. De smeller ganske kraftig ;) (Hadde mye gøy med å sprenge dem på GK Elktro i sin tid)
#13
Model S / Sv: Oppgitt rekkevidde på 70, 75 og 90kWt
onsdag 13. april 2016, klokken 10:22
Hvis 75kWt batteriet har 75kWt tilgjengelig så er det omtrent like mye som 85kWt batteriet har tilgjengelig for bruk og da burde rekkevidden ligge rundt det samme som en 85D :)
#14
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
fredag 18. mars 2016, klokken 10:34
Det beste er å se på tallene fra amerikanske EPA. NEDC som brukes i europa er totaøt urealistisk og laget for at produsentene skal ha en enkel måte å oppnå utslipsmål. Neste år rulles de nye testmetodene inn og en del av sannheten med utslipp fra fossil bilene. Peugeot 308 ble nylig testet etter en av de nye standarene og viste hele 60% høyere forbruk i forhold til NEDC!
#15
Model S / Sv: Firmware v7.1x
torsdag 17. mars 2016, klokken 11:13
2.14.50 her nå, ser ut til å ha fikset et problem med at vindusviskerne stoppet på maks hastighet etter noen sekund :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA