Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodalse

#1
Nissan e-NV200 / Sv: Årsservice
onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:57
Her er det en mengde (288) svar på temaet :)

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.0.html
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 22:05
Ikke begynn du å PK! Det var du som startet hele rabalderet. ;)
Forøvrig må jeg si meg noe enig med for mange biler og motorsykler, selv om 80% av kjøringen er elektrisk.
Leafen er bil nr 1 de andre av nødvendighet eller pur glede.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:51
Sitat fra: Ferry på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:46
Sitat fra: kodalse på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)
Har dog støtende fuglehund, så vi støkker i lag. Har mine timer og km alene i skogen. Triveligere å ha med en firbeint.
Beklager snippen, var egentlig enig i alt du sa, men denne linjen med at vi støkker i lag er vel kjent fra min tidligere jakthund.
Bikja var skuddredd og jegern syntes sausen var best :D
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Sitat fra: Ferry på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:24
Sist jeg kjørte bare for å kjøre var etter å ha overhalt bremsene, men da for å sikre at de virket ok. Ellers husker jeg ikke sist gang, da jeg "alltid" har et formål med kjøringa. Siste kjøretur var for å jakte tiur, og det finnes ingen biltur i verden som kan måle seg med å snike med bikkja etter "svarteper" :)
Hvis det jeg beskriver (bortsett fra tiurjakt!) ikke kvalifiserer til å være interessert i bil, så er det helt greit. Jeg ønsker det ikke annerledes.

Btw. Er ikke kjøring kun for kjøringens skyld egentlig forbudt? Mener å ha hørt det, men klarer ikke å finne noe i lovverket i farta. Kanskje bare en hvit løgn vi fikk servert i ungdommen. Skal uansett alltids finne en grunn om jeg må  :angel:
Siden du beveger deg ut på farlig "off topic" grunn her ferry må jeg bare si en ting. Skogsfugljakt og hund??? Skjerpings!!!
Kan aldri måle seg med snikende støkkjakt, utelukkende med egne sanser.
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
onsdag 27. september 2017, klokken 12:59
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 27. september 2017, klokken 12:15
Det som ikke tas med er reparasjoner.

På min billige dieselbil, så kom først bremser til 20 k og så drivstoffpumpe til 40 k (BMW vet å ta seg betalt...)
Slike ting driver opp kostnadene voldsomt på biler uten garanti. For ikke snakke om all tid og krefter det tar å ordne ting, låne bil osv.
For mitt regnestykke var årlige reparasjoner tatt med:
"Vedlikehold snitt de siste 7 år 5k pr år"

Totale eierkostnader på kjipbilen 17.000,- absolutt alt inklusive
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
onsdag 27. september 2017, klokken 07:53
Kan jo bruke mitt regnestykke fra en kjip bil i et tidligere innlegg:

Kostnaden for dieselpurka (Peugeot 307, 2005)
Verdi anslag 20k - Årlig verditap 2k
Årlig forsikring og veiavgift 6k
Vedlikehold snitt de siste 7 år 5k pr år
Drivstoff ca 3k
Årlig totalkostnad altså 16.000.
Bomkostnad snitt siste 3 år pr år kr 800,-

Med 17k i årlig kostnad er det vanskelig å argumentere annet enn følelsesmessig for bytte.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bruktbilpriser på fossilt
tirsdag 26. september 2017, klokken 21:07
Av alle ting har jeg stikk i strid all fornuft kjøpt en gammel dieselkjerre.
Peugeot 607 2,7 Hdi biturbo V6 fra 2007.
Kostet ny rundt 690k (toppmodell) kjøpt etter 10 år for kr 51k.
Nå er jo ikke franske biler kjent for å holde seg særlig godt i pris, men tør man kan man få morsomme kjøretøy til en billig penge.
Denne tenkte jeg å ha i 5 år før den selges/kondemneres, altså verditap på 10k pr år hvis den vrakes.
Etter 5 år regner jeg at utbudet av elbil med hengerkapasitet er noe høyere enn i dag.

Uansett sier det noe om verditapet på Diesel biler. Det er kun en måte å selge på - dumpe prisen.
#8
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
lørdag 19. august 2017, klokken 12:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 18. august 2017, klokken 15:05

Jeg er, som nr1rayner, like overbevist om at samtlige eksisterende bilprodusenter oppgir feil forbruk.
Vitsen med dette er selvsagt å få solgt sine produkter i et marked der alle jukser.
Løsningen på problemet ligger ikke innenfor den etablerte bilindustrien, men fra aktører utenfra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er jo søtt at du mener at alle bil/motorprodusenter er kjeltringer, mens (alle) nye aktører er det ikke!

Selv skjelner jeg mellom bevisst svindel (slik som VAG gjorde) og tilpasning til testregler. Det siste er ikke ulovlig, men svært forkastelig. At det er blitt tiltakende forskjell mellom testet forbruk og reelt forbruk er noe myndighetene burde ha reagert på for mange år siden. Slik sendrektighet bør ikke aksepteres lenger.
Søtt - er ordet :)
Det er søtt å se hvordan man ut fra noen få linjer klarer å utlede noe helt annet enn hva som blir sagt.
Det er søtt å høre at man til tross for utallige eksempler på bevisst juks fortsatt "tror på det gode i bilbransjen" :D
Det er søtt å høre begrepet "svindel(slik VAG gjorde) og tilpasning til testregler" (mener du her slik alle andre gjør?)

For ordens skyld kan det være greit å liste opp de jeg i første omgang kan finne som er avslørt som svindlere:
VAG - VW, Audi, SEAT, Skoda, Porsche
GM - Chevrolet, Opel, Buick
Mercedes/Daimler
Fiat/Chrysler
Mitsubishi
PSA/Renault - Peugeot, Citroen, Renault
ref: http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a29293/vehicle-emissions-testing-scandal-cheating/

Såvidt jeg kan se er det vel kun Toyota av eksisterende bilmerker som ikke er omfattet av dette.
De har vel ikke vært spesielt interessert i annet enn Hydrogenbiler utover det de driver med til daglig.
#9
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
torsdag 17. august 2017, klokken 13:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. august 2017, klokken 13:46
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36
Ja, slik jeg ser det er det ALL grunn til å mistenke.... alle (da mener jeg alle produsenter og alle motorer, bensin og diesel)  ;)

Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å mistenke alle bil/motorprodusenter? Blir verden bedre av det, eller er det at du føler deg bedre? Det er ikke uten grunn at en har utrykket "en er uskyldig til det motsatte er bevist".

Jeg er overbevist om at flere bilprodusenter ikke har gjort noe klanderverdig, men du insisterer på at alle er skyldige. Hva er vitsen?
Jeg får mer følelsen av at spørsmålet "Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å rettferdiggjøre bil/motorprodusenter?" burde være det riktige.
Det er vel like mange som tror at øvrige bilprodusenter er "rene" som at friidrett var ren på 70-80-90-tallet?

Bare forskjellen på oppgitt forbruk og målt forbruk skulle gi veldig klare indikasjoner:

Jeg er, som nr1rayner, like overbevist om at samtlige eksisterende bilprodusenter oppgir feil forbruk.
Vitsen med dette er selvsagt å få solgt sine produkter i et marked der alle jukser.
Løsningen på problemet ligger ikke innenfor den etablerte bilindustrien, men fra aktører utenfra.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
søndag 13. august 2017, klokken 23:35
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. august 2017, klokken 22:57
Sitat fra: Løve på søndag 13. august 2017, klokken 20:13
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. august 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Burger på søndag 13. august 2017, klokken 01:17
Etter å ha sett hvor elendige sjåfører andre og meg selv kan være så håper jeg vi får slutt på mennesklige sjåfører så fort som overhodet mulig når det er statistisk sikrere med selvkjørende biler.
Man har allerede hatt en dødsulykke med selvkjørende biler. Det viser at teknologien ikke alltid er feilfri. Derfor vil man nok måtte regne med at ulykker også kan skje med selvkjørende biler. Selv har jeg kjørt skadefritt i 30 år.

Nei, vi har ikke hatt en dødsulykke med en selvkjørende bil, og at du har kjørt 30 år skadefritt er ikke nødvendigvis din fortjeneste alene.
Vi har hatt en dødsulykke med Tesla som kjørte på autopilot. Nå kan du godt kverulere å si at det er en tidlig utgave og ikke tilsvarende nivå 5 av selvkjøring, men fakta er at teknikken sviktet i det tilfellet. Og det er ingen garanti for at fremtidige løsninger alltid gjør riktige valg heller.

Og selvsagt er det min fortjeneste at jeg har klart å kjøre skadefritt i 30 år selv om det for så vidt er flaks at jeg ikke har kommet opp i ulykker uforskyldt på grunn av idiotkjøring fra andre bilister.
Beklager langt sitat men forsøker å forkorte her.
Må si jeg er helt enig med Burger om at så snart man får nivå fem på selvkjøring er det til fordel for absolutt alle i trafikken.
Har også 31 år skadefri, men har følt på kroppen hvordan det er når en kar med illebefinnende kjører inn i oss front mot front i 80-sone...
(Han mistet selvsagt lappen, og i mine øyne burde leger som lar slike potensielle dødssjåfører ferdes i trafikken vært stilt solidarisk ansvarlig)
Når det gjelder dødsulykke med selvkjørende bil ble sjåføren advart 7 ganger om å ta over rattet. Altså sjåførfeil, og ikke pga autopilot.
http://www.dn.no/nyheter/2017/06/21/0811/Motor/tesla-sjafor-ble-advart-syv-ganger-for-dodsulykke
#11
Tesla / Sv: Tesla bestilt - Prisene har gått ned
fredag 28. juli 2017, klokken 12:35
Sitat fra: ModelXoslo på fredag 28. juli 2017, klokken 11:52
Jeg har aldri i mitt liv brukt hengerfeste, og har ikke planer om å gjøre det heller.

Har tilgang på større biler om jeg må frakte noe. Hva er grunnen til at alle trenger hengerfeste, hva frakter dere egentlig?

Er det snakk om 1-2 ganger i året kan man alltids låne eller leie noe som har dette. Liker ikke å slite ekstra på bilen unødvendig heller.

Grunnen er vel at det totalt er registrert nærmere 1,4 millioner hengere her til lands.
Tror nok jeg trygt kan si at minst annethvert hus her i byggefeltet har en tilhenger.
Selv brukes min et par ganger i måneden til frakt av hageavfall, materialer, møbler, stillas osv.

SSB har statistikk på antallet her:
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28
#12
Lade hjemme / Sv: Kan jeg bruke denne veggkontakten??
torsdag 27. juli 2017, klokken 18:25
Har du en standard 10A schoko (vanlig stikkkontakt) trenger du en slik:



http://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039

#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Feilmelding: i-key system fault
fredag 21. juli 2017, klokken 18:49
Hvis du får igang vanlig lading vil du samtidig kunne lese av LeafSpy kodene.
#14
Kommer Leafen med 64kWh OG hengerfeste revurderer jeg anskaffelse av Tesla M3.
Litt avhengig av godkjent tilhengervekt også. Småhenger er uansett uaktuelt, den jeg bruker i dag har tillatt totalvekt 1300 kg.
#15
Merkelig, på min 2012 model virker det fint stort sett hver gang med Leaf Manager.
De eneste gangene det feiler er stort sett når telefonen selv bytter nettverk fra wifi til 4G.
Senest brukt i dag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA