Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TS

#1
Model X / Sv: Model X som taxi
torsdag 06. juli 2017, klokken 12:56
Ønsker å booke 6 eller 7 seter Model X med 3 barneseter t/r Oslo - OSL i sommer . Noen som vet om noen  ?
#2
Med to elbiler og en batteridrevet snøfreser
i garasjen så føles det helt feil å kjøpe en fossildrevet båt som avgir lukt og støy. Fysikken i sjøen annerledes enn på land så ingen har lansert en "havets Tesla" eller "skjærgårdens Leaf", ennå.
Men med diverse patenter økende energitetthet og fallende priser på Li-ion så ser det lyst ut de kommnede årene ..  For de som vil delta med å gi eller motta informasjon om dette på Facebook, så har nå en gruppe der . 

https://www.facebook.com/groups/1648602208779498/
#3
Elektriske utfordringer / Sv: DAB-adapter - steg for steg
torsdag 08. september 2016, klokken 23:02
Supert.  Jeg spurte de om haifinneantenne, men de monterte stort sett denne i ruta.  Det virker litt "yalla" til å være hos merkeverksted, men dette var jo det de gjorde på nye Leaf for et par år siden også
#4
Elektriske utfordringer / Sv: DAB-adapter - steg for steg
torsdag 08. september 2016, klokken 13:48
Sitat fra: DennisTV på torsdag 08. september 2016, klokken 12:10
Når den gjelder den Dension og andre som bruker USB så står det:
Dette betyr at å bytte radiostasjon kan ta fra 5 til 40 sekunder avhengig av bufferstørrelsen som kreves av den aktuelle spilleren.
Håper bufferstørrelsen er stor på Leaf.
Vil gjerne høre brukererfaringer :-) 5 sekunder er lenge det også men over 10 sekunder er uaktuelt for min del.

Synd Nissan ikke kommer med en bytte modul.

Takk for god info.  Jeg sendte spørsmål på epost til BNH, men har ikke fått svar.  I midlertid fant jeg dette i en annen tråd på forumet her:
Sitat fra: jsa061 på fredag 25. desember 2015, klokken 10:48
Fikk for en tid tilbake PM om DAB radio. Hiver ut svaret her i tilfellet noen er interessert. Jeg kjøpte en DENSION som jeg er nesten sikker på er den samme som selges av Nissan:

Sitat
Hei,

endte opp med å kjøpe den hos http://www.bilradiospes.no/, mest på grunn av at de kunne fikse det på dagen. Prisen var egentlig 3400 med montering, men fikk den til 3000 når jeg nevnte at det var det Nissan ville ta for løsningen. Skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb hva dingsen heter, men mener det var den du refererte til.

Alt er skjult ja med untak av at den lille biten kabel som går inn i USB-utgangen. Selve radioen fungerer utmerkerket. Har ikke prøvd å skifte kanal via rattet, men det er i alle fall mulig å skifte kanal via Touch-skjermen. Men får opp alle radiostasjonene som om det skulle vært mp3-sanger. Man trykker pil opp eller pil ned, på skjermen,  for å bla i sangene og så trykker man på den sangen/stasjonen man vil høre på.  Annlegget tror altså at det er koblet til en minnepenn. Man merker egentlig ikke at man ikke har en original DAB-radio spør du meg.

Når man starter bilen så får man automatisk samme radiostasjon som man hadde forrige gang. Hvis man mister signal, f.eks i en tunnel så sier radioen  "no signal". Det høres faktisk ut som om de har fått tak i samme damen som på navigasjonen. Hvis man ringer med handsfree så kobler radioen automatisk ut og inn igjen etterpå.  :)

Lydkvaliteten er helt topp og dekningen er veldig bra - er alt i alt godt fornøyd. Skal som sagt sjekke hva den heter, men hvis det er samme løsningen Nissan tilbyr så er det egentlig ikke noe å nøle på.

Sjekket og det er Dension jeg fikk montert så da er det nok samme dingsen som Nissan selger.

Det er mulig å skifte kanal via rattet, men egentlig litt ubrukelig. Det tar ca 10 sekunder å skifte kanal så man kan ikke høre seg frem til en kanal. Det kombinert med at man har ca 40 kanaler gjør den funksjonen litt meningsløs. Det er heller ikke mulig å lagre favoritter..

Hvis man skal skifte kanal på rattet så må man i så fall huske nummeret på stasjonen man vil skifte til og så trykke seg frem til den. Man får nemlig ikke opp navnet på stasjonen før det har gått noen sekunder, men man kan se nummeret for nåværende kanal skifte for hvert trykk.

Det beste er altså å bruke touchskjermen - det fungerer greit.
#5
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
torsdag 08. september 2016, klokken 13:45
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. september 2016, klokken 10:22
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 07. september 2016, klokken 12:46
Vi kommer til å sette igang en holdningskampanje, sammen med f.eks. NAF og Trygg Trafikk der informasjon rundt fornuftig kjøring og sunn bilvett står på agendaen. Helt tydelig at folk ikke klarer å beherske bil med mye krefter.

Tolker jeg det slik at skadene skylder kreftene med dertil råkjøring og at bilene ikke over over snittet på parkeringsskader og småbulker?
Jeg har en kilde som sier at det har vært svært mange med utskifte av frontruter.  Også flere ganger på samme bil..       Og at disse hr kostet opp mot 30k...
#6
Elektriske utfordringer / Sv: DAB-adapter - steg for steg
torsdag 08. september 2016, klokken 11:12
Flott med slike videoer.   

Jeg selv har tydd til latskap og bestilt montering av Dension DAB2U adapter i 2012 Leaf hos Birger N Haug i ettermiddag / imorgen ifbm at bilen er inne der for noe annet. 

De har kampanje på 2500kr ferdig montert .  Noe som utgjør 500kr i montering ift priser på selve adapteret rundt om.

Er det noen som har erfaring med Dension montert inn på MP3 signal i Leaf, og som eventuelt vet hvordan dette blir gjort  med plassering og det estetiske hos merkeverksted ?     
#7
Hei Jens. 
Jeg lurer på en "kirkebø" Type2 boks til å lade både Leaf, M.O.PHEV og Tesla Model S 
med manuell switch 16A, 20A og 32A. 
Tenker da å benytte egen kabel (T2-T2 32a og T2-T1 16a)
Inntak 32A CEE 1 fas kontakt.
Først og fremst skal det lades en Tesla 14``modell med enkeltlader og uvvist om det er modifisert relé i den.
Senere i år skal vi lade en ny S90D håper jeg.   
(Vedlagt finner du bilde av sikringen i huset dette skal kobles mot med ca 20m 2x4mm2 kabel. )
Dette er en midlertidig løsning da vi skal flytte og ta med boksen videre.

Kan du levere dette, og til hvilken leveringstid og pris ? 

Kan den leveres med innebygget B-vern ?



#8
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
søndag 27. mars 2016, klokken 01:24
Sitat fra: Amoss på søndag 27. mars 2016, klokken 00:31
Sitat fra: TS på søndag 27. mars 2016, klokken 00:19
Noen postet dette på YouTube, skulle visstnok være filmet utenfor New York. Lite troverdig, men ikke umulig at de bare har valgt å sette på trynet til S.

Pst: Merk deg fargeforskjellen mellom fronten og siden, og mindre hjul bak enn foran +++ 
Dette er altså ett bilde av fronten fra en Model S lagt på en video av en Mazda.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-model-3-leaked-video-fake.65895/

::) Som jeg trodde. Bakenden så veldig japse ut.   Alltid noen som prøver seg..     Aldri i verden om bilen hadde stått ute slik.  Mazda er dog de med mest likheter grunnet designeren Franz Van Holzhausen... 
#9
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
søndag 27. mars 2016, klokken 00:19
Sitat fra: N00b på lørdag 26. mars 2016, klokken 20:53
Alt avhenger av M3 når det gjelder Tesla som selskap.
De har giret opp enormt i infrastruktur. Failure is nt an option.

Med det i tankene så blir ikke M3 en kokevasket S.  De må tenke nytt og samtidig ike stikke ræva for langt utenfor kanten.  Nå er det de viser oss 1 april, flere enn meg som ser ironien med april vits? Så er dette noe som de vil bruke 1,5-2 år på å få ut til oss. 
Utilgivelig lang tid men så får vi tid til å bli vant med utseendet
Det har vært sagt at vi ikke kommer til å se et endelig produkt. Mest sannsynlig er det plattformen vi får se. Det har vært snakk om både sedan og mpv/suv.   Noen postet dette på YouTube, skulle visstnok være filmet utenfor New York. Lite troverdig, men ikke umulig at de bare har valgt å sette på trynet til S.
#10
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
lørdag 26. mars 2016, klokken 14:50
Håper også på Facelift, midtkonsoll (avtagbar) nye sensorer, nye lykter og nye felger på min kommende med levering i oktober (eller før)
Men, det negative vil være at P100D kommer.. Så da har jeg ikke "verdens beste rekkevidde" lenger  ::)

Drømmen er mulighet for hengerfeste, men det tror jeg ikke blir mulig .. I alle fall ikke i kombi med 7 seter
#11
Elbiler i media / Sv: FBI slakter Elbil
søndag 15. november 2015, klokken 18:55
Nei, ingen EV mode : (
Det er 12kwh batteri og lades på 10a , ca 5 timer  (maks 16a)
#12
Elbiler i media / Sv: Varsler at elbilene må bidra til pengestrømmen
fredag 13. november 2015, klokken 22:46
For å sitere NAF: https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/viktig-for-a-na-klimamal/
Bensinbiler blir dyrere uten elbilen   

Uten elbilen kommer bensin- og dieselbiler til å stige i pris og få begrensninger i bruk for å gjøre dem mindre attraktive.

Norge har forpliktet seg til innen 2020 å kutte utslippene av klimagasser med 30 prosent av utslippsnivået vi hadde i 1990. Her spiller elbilene en nøkkelrolle.

Mindre utslipp, eller restriksjoner

Dersom ikke de samlede utslippene fra personbiler reduseres kraftig, vil det i neste omgang være nødvendig å legge sterke restriksjoner på bruk av biler med forbrenningsmotor for å nå klimamålene.

Les mer om hva NAF mener om elbilens viktighet https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/flere-elbiler-pa-veien-er-best-for-alle-bilister/

Vinn-vinn for elbil og forbrenningsmotor

Vi vet at med utviklingen av nye elbilmodeller så kan disse være et fullverdig alternativ for mange trafikanter både i størrelse og med bedre rekkevidde. Men de vil fremdeles ikke dekke behovet for alle. Dersom de som får dekket sitt transportbehov med en elbil faktisk får mulighet til å kjøre en, så vil dette bidra til at de som må ha en bil med forbrenningsmotor fremdeles får lov til å kjøre denne.

Det er en vinn-vinn-situasjon både for den enkelte trafikant, for politikerne og for miljøet. Derfor må elbiler fremdeles gjøres konkurransedyktige gjennom fordeler som oppveier for dyr teknologi, samtidig som bilavgiftssystemet også favoriserer biler med forbrenningsmotorer som har lavt CO2-utslipp.

Dette sier klimaforliket

I klimaforliket på Stortinget er kuttene spesifisert til 15 – 17 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Hva betyr så det?

Jo, nemlig dette: Klimagasser er mer enn CO2, men for enkelthets skyld så regnes alle klimagasser om til CO2-ekvivalenter og vektes etter hvor oppvarmende de er sammenlignet med CO2 over en hundreårsperiode. De tre viktigste klimagassene er karbondioksid (CO2), metan (CH4) og lystgass (N2O).

«CO2-utslipp» slik vi snakker om det her, er altså en forenklet måte å forklare utslipp av flere forurensende stoffer.

Ingen urimelige tiltak for trafikantene

I 2012 var utslippene fra transport i Norge på omtrent 13,8 millioner tonn CO2. Av dette sto persontransporten for rundt åtte millioner tonn. Siden 1990 har utslippene fra transport i Norge økt med 27 prosent. Utslippene øker mindre enn hva økningen i transport skulle tilsi. Dette henger sammen med stadig bedre teknologi i kjøretøyene. Likevel øker transportens betydning for norske klimagassutslipp totalt.

Dette vil trafikantene måtte forholde seg til på et eller annet vis. NAF engasjerer seg i klimapolitikken for at trafikantene ikke skal pålegges urimelige tiltak som kan gå ut over våre daglige behov til å komme seg rundt i hverdagen.

Norge strengere enn EU

Et av forlikets mål er at gjennomsnittlig utslipp fra den norske bilparken skal være på 85 gram CO2 per kilometer innen 2020. Dette er faktisk et strengere krav enn hva EU har satt til europeiske bilprodusenter.

Bensin- og dieselbiler blir stadig mer energieffektive og slipper ut mindre, men for å nå målet er vi avhengige av flere elbiler og ladbare hybrider.

Norske biler blir 17 år gamle

Nye biler i Norge hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 109 gram per kilometer i første kvartal i 2014. Dette er omtrent 40 prosent lavere enn i 2006. Denne positive utviklingen bidrar til å nå de ambisiøse målene politikerne har forpliktet seg til – men ikke nok.

Utskiftingen i den norske bilparken går sakte. Gjennomsnittlig levetid på personbiler i Norge er 17 år, og det er mange eldre biler med mye høyere utslipp som kjører på veiene. Vi er helt avhengig av at bilparken i Norge også får et stort innslag av nullutslippskjøretøy, mye større enn det er i dag. I tillegg må bilavgiftene brukes til å øke utskiftingen av bilparken i Norge.
#13
Elbiler i media / Sv: FBI slakter Elbil
fredag 13. november 2015, klokken 22:43
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. november 2015, klokken 07:41

Men det blir håpløst snevert å se kun på produksjon. Man må se på livsløpet samt fordeler ved fravær av lokale utslipp. Når elbilen er dokumentert å kunne være 50-60% mindre forurensende enn lik fossilbil blir det svært misvisende å kun påpeke noe mer forurensende (per i dag) produksjon.
Jan Erik vet nok at påstandene er villedende. Jeg tror virkelig ikke han er så dum som han forsøker å fremstå.

Når det gjelder hybrider vil disse passe enkelte bedre enn rene elbiler de nærmeste 2-3 årene. Man skal riktignok ha et spesielt bruksmønster, og være manisk på å plugge i ledningen alle plasser man stopper. Men entusiaster kan klare å nå fabrikkens tall i snitt over året om de jobber hardt. Man må derimot påregne at hybrider ikke får lade på hverken offentlige eller private ladeplasser og ta det med i beregningen når man kjøper den. Men flere jeg kjenner som vurderer hybrid har ikke tenkt til å lade, noe som dessverre virker utbredt og som også forklarer hvorfor folk er langt unna å oppnå fabrikkens tall i praksis.
Jeg klarer å kjøre PHEV på kun strøm "internt i Oslo" dersom jeg ikke akselerer for raskt, men da må jeg forvarme bilen og ikke slå på klimaanlegget for da starter bensinmotoren opp når det er under 10*C   :-[      Heldigvis har jeg setevarme, dunjakke og stillongs....   Bruker heller Leafen til kona..
#14
Elbiler i media / Sv: FBI slakter Elbil
fredag 13. november 2015, klokken 22:31
BREV FRA TESLA OWNERS CLUB NORWAY TIL SKANDIABANKEN OM VILLEDENDE BILTIPS

Skandiabanken engasjert tidligere programleder Jan Erik Larssen fra Autofil og Broom i en markedskampanje hvor han også på bankens side kommer med biltips.

Elbil har der et eget kapittel, men utelukkes som alternativ i de andre kategoriene. Han nevner også stort verditap på Model S og mener den tilhører den lite populære "Sedanklassen".


Når vi legger dette sammen med hva han nylig uttalte negativt om elbil og sin store tro på hydrogen på NRK FBI (samtidig som han poserte med sin nye dieseldrevne Jeep), så mener vi at noe mer enn uvitenhet som ligger til grunn. Spesielt i disse "Dieselgate" tider.

Kort oppsummert tolket vi tipsene slik at han anbefaler å kjøpe nye biler, men ikke Tesla model S. 

Og ladbare biler er ikke et alternativ i de andre klassene. (Ikke engang PHEV i SUV klassen eller Leaf mot "miljøbilen " Yaris i samme prisklasse)   

Styret i TOCN mente dette samt mer blant biltipsene er så villedende at det ikke kunne stå uimotsagt.                 Vi valgte derfor å sende et brev til hele ledelsen i Skandiabanken stilert til hun som er ansvarlig for samfunnsansvar og hun er i dialog med oss. 
http://skandiabanken.no/lan/billan/biltips-med-jan-erik/
#15
Mitsubishi Outl. PH / Montere 12v uttak i bagasjerom
fredag 17. juli 2015, klokken 22:54
Har tenkt å montere et 12v uttak i bagasjerommet og kunne tenke meg å sikre denne med 10A
og benytte et batterivern som kobles inn mellom sigarettenneruttaket og forbrukskilden slik at den automatisk blir avslått når batterispenningen underskrider 11,5v

Men, frykten for at dette ikke er godt nok for å sikre seg mot dødt 12v batteri får meg til å spørre:

Vil fremdriftsbatteriene lade opp 12v batteriene automatisk?

Også ved avslått tenning?

Hvordan lades 12v batteriet om man ikke benytter bensinmotoren til daglig
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA