Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kringon

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Salg av min Ampera E
tirsdag 27. februar 2018, klokken 07:10
@Hansi: Hva solgte du din for?

@Jon Braathen: Nei, ikke misfornøyd, men nå har vi en X og en Ampera-E. Trenger ikke to biler som går så langt, så tenkte noen andre skulle få muligheten til å oppleve en flott bil ;) Vurderer å gå ned til 1 bil og elsykkel... :angel:
#2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Salg av min Ampera E
mandag 26. februar 2018, klokken 20:19
390 000, ferdig prutet ;)
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Salg av min Ampera E
søndag 25. februar 2018, klokken 18:28
Etter 18 218 kjørte km velger vi nå å selge vår Ampera-E.

Den er Quantum Grey, alt av utstyr, 2 sett dekk, takstativ og Ditec Behandlet.

Hvis noen er interresert så gi meg en PM. Finn-annonse dukker opp i løpet av uka dersom ingen her inne er ute etter bil.


//Jørgen
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
mandag 13. november 2017, klokken 22:46
Han sa det var han som eide laderen og at det ikke var lov å lade på laderen. Spurte om jeg var "medlem". Jeg gav ikke noe info.

Hadde forsåvidt nok strøm til å komme meg til neste lader..

#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
mandag 13. november 2017, klokken 21:42
Sto og ladet på Arctic Roads sin lader på Grelland i dag fordi Fortum har kun en lader i drift der, og det var litt kø.

Jaggu kom det ikke en tjommis og kastet meg vekk fra laderen..

Jeg lurer på om Transnova (nå Enova) gav tilskudd til denne laderen? Vet de hadde problemer med å få tilskudd da de trenerte utbyggingen i lang tid.

Vanligvis lader jeg ALDRI på deres ladere, til tross for at det nå er "gratis", da jeg heller vil at de andre aktørene skal ha ordentlig belegg på sine ladere, og jeg bruker hurtigladere en del (ca 500 i mnd).

#6
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
onsdag 26. november 2014, klokken 21:35
med tanke på temperaturen ute, så gir jo 18.5kw/100km en rekkevidde på 145km.

Dette er omtrent det jeg opplever når jeg kjører fortiden. 14-15mil.

Sett deg i bilen, kjør i maks 70 i 2 timer og du har forbruk på 15-16 kw/100km ;)
#7
Sitat fra: Skotvedt Asker og BærumAS på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Leo på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:31
Kommer Android Auto til å fungere for norske Soul EV?

Hei, navigasjonen er ny i 2015 modellene og er klar for det meste. Så vi ser ikke bort ifra at det kommer slike løsninger, Kia prøver ut Apple Carplay i USA også, så jeg vet ikke hvilken leverandør de blir enige med i fremtiden.

GJelder dette hardware og software, eller er det kun en SW oppgradering på 2015 modellene?
#8
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
onsdag 26. november 2014, klokken 20:03
det er utrollig stor forskjell på småturer og på langkjøring i gjennomsnittsforbruk.

Nå som det er så kaldt, så bør du forvarme bilen før du drar. Jeg setter bilen stort sett på å være varm ved avgang + 1 program som har tidsfrist 40 min før. Da vet jeg at bilen er "gjennomvarm" når jeg starter, og dersom jeg lader med 16A så er batteriet fortsatt 100%. Lader jeg med 10A så er batteriet 98% (vil varriere avhengig av temp regner jeg med).

Saken er at bilen bruker grisemye strøm på å få batteripakken og kupeen i driftstemperatur. Derfor vil kortere strekninger på 2-5 mil gi høye forbruk. Jeg kjører stort sett 12 mil når jeg først setter meg i bilen, og ligger jevnt på et forbruk på 17-18.5 kw/100km når jeg ligger i 95-100km/h.

Kjører jeg saktere (60-80 soner) så ligger jeg på et forbruk mellom 15 og 16.5kwh avhengig av temp.

Når jeg kjører småkjøring i hjembyen, så ligger jeg på 19-22 kw/100km, men da kjører jeg jo aldri lenger enn 2 mil.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Ishavsveien
onsdag 26. november 2014, klokken 19:59
Kjenner jeg blir mer og mer irritert over hvor elendig forvaltningen har vært fra transnova sin side når det gjelder konsesjonene som Ishavsveien har fått.

Det burde være VELDIG enkelt: er det ikke oppe innen tidsfristen, så trekkes konsesjonen. Dersom de har LEGITIME grunner for å være forsinkede (forsinkede leveranser fra leverandør, flyet til dubai datt ned så staben i selskapet strøk med, sabotasje e.l.) så kan de få utsettelse.

Å skylde på at "det er ikke bra nok utstyr tilgjengelig enda" blir som å si "vi vil vente til det passer oss" eller "orker ikke, gidder ikke. Bare gi meg pengene!".

Dersom man ikke har planer om å gjennomføre etter en søknad, så bør det være kriminelt å delta i søknadsprosessen. Det er rimelig tydelig hva agendaen har vært her, og den har trynet. Jeg ringer falken før jeg hurtiglader hos Ishavsveien.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Ishavsveien
mandag 24. november 2014, klokken 23:36
Ikke for å pirke, men jaren/gran trengs også for å tvinge vekk ishavsveien totalt.

Grelland + fokserød er også en fordel, men ikke strengt tatt nødvendig.
#11
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 23. november 2014, klokken 20:51
Tok turen Sandefjord, Fornebu, Minnesund, Gjøvik (sove) -> Gjøvik, Gardermoen, Drammen, Sandefjord forrige uke.

https://www.google.no/maps/dir/R%C3%B8dslia+6,+Sandefjord,+Norge/Fornebu/Minnesund/Gj%C3%B8vik/Minnesund/60.166217,11.1576286/59.7708926,10.2626347/R%C3%B8dslia+6,+3222+Sandefjord/@59.7544047,11.88556,8z/data=!4m40!4m39!1m5!1m1!1s0x4646c081df050e77:0x77f4ab8782d933f6!2m2!1d10.2385459!2d59.1186785!1m5!1m1!1s0x46416cf324ee9c7d:0xeeda987fbf62d969!2m2!1d10.6286999!2d59.8995185!1m5!1m1!1s0x46418c1f332a1051:0xeacaf278d30fe477!2m2!1d11.2207786!2d60.3940558!1m5!1m1!1s0x4641da1511542929:0x4f493de5ad7181ed!2m2!1d10.6916303!2d60.7954302!1m5!1m1!1s0x46418c1f332a1051:0xeacaf278d30fe477!2m2!1d11.2207786!2d60.3940558!1m0!1m0!1m5!1m1!1s0x4646c081df050e77:0x77f4ab8782d933f6!2m2!1d10.2385459!2d59.1186785!3e0

Dette er en rundtur på ca 530km. På denne turen så sakteladet jeg 1 gang (fornebu mens jeg jobbet). Kunne sakteladet i gjøvik om natten, men det er skuffende med ladepunkter der. Kjørte stort sett i fartsgrensen hele veien, og endte opp med et snitt på ca 16.5kw/100km.

På turen ble det 4 hurtigladinger, men det kunne fort bare blitt 2 dersom gjøvik hadde hatt orden på ladestasjonene.
#12
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 16. november 2014, klokken 21:23
Oslo -> Nordby bør være ukomplisert, så lenge en begrenser hastigheten til maks 100 km/t.

Det er jo også en del hurtigladere nedover der, så jeg hadde ladet både på tur og retur for å være sikker. Er ikke sikkert du får ladeplass på nordby..

#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Ishavsveien
søndag 16. november 2014, klokken 20:16
Venter også på lader på hønefoss / gran / jaren slik at man kan nå Hov / Gjøvik uten problemer.

E6 føles ut som en gedigen omvei.

Skal fra norefjell til Hov (ca) i vinter og det blir jo nesten umulig uten en skikkelig ladestopp gran / jaren e.l.

#14
Ladeplasser og ladekabler / Fakkeltog mot Ishavsveien
søndag 16. november 2014, klokken 08:44
Nok er nok.

Ishavsveien har jo ikke en gang begynt å grave / tilrettelegge for laderene sine på jaren eller noen av de tildelte områdene langs E18.

Prisene de har lansert der de har lading er helt horrible kontra sine konkurenter.

Hvordan kan det ha seg at ikke Transnova har trukket støtten? Hva gjør elbilforeningen for å belyse problemet? Her trengs det politisk press, da markedskreftene ikke greier å ordne opp i dette selv ( i og med at vi har en lat og doven statlig pengesekk som gir fra seg midler uten å stille skikkelige krav / følge opp de kravene).

#15
Kia Soul EV / Hvor langt har din Soul EV gått?
lørdag 15. november 2014, klokken 22:45
Har selv hatt bilen i ca 6 uker nå, og har kjørt +- 4500 km.

Må si jeg er MEGET fornøyd med doningen. Den oppfører seg eksemplarisk.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA