Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PSA106_2001

#1
Både EvLite og sykkelstativ er nå solgt. Takk for interesser!

Hei
Vi har solgt vår peugeot og trenger dermed ikke lenger Evlite (utstyret for vannfylling til peugeot electric 106) og sykkelstativet.

Evlite ble kjøpt i 2007 og original pakket følger med, kostet c.a. 4500kr med tollgebyr etc., selges nå for 2000kr. Kan hentes i Oslo. Kan også sendes mot forskuddsbetaling, porto ikke inkludert i prisen.

Sykkelstativet kan lett monteres bak bilen, kan enkelt transportere opp til 2 voksne sykler, selges nå for 150kr. Må hentes i Oslo.

Send gjerne en mail hvis du er interessert.
#2
Nå har jeg endelig fått bilen tilbake fra verkstedet. Verkstedet leste ut feilen som isoleringsfeil på kontroll enheten i nærheten av motoren. De slettet feilen og vedlikeholdslading gikk fint. Jeg fikk beskjed at feilen kan komme tilbake, som betyr at jeg muligens ikke lenge kan utføre vannfylling selv.  :( Det er vel ikke noen elbil enthusiaister i Oslo og Akershus som har original diagnose utstyr til Peugeot?

Gode råd ønskes å unngå "isoleringsfeil" på kontroll enheten! Takk på forhånd!
#3
Det blir verkstedet denne gangen, greit å overlate det videre til andre. Den vanlige vedlikeholdslading gikk heller ikke der, dermed måtte det gjøres en 72timers lading har jeg hørt. Jeg er spent på hva det blir når jeg skal hente bilen neste uke.
#4
Det har aldri vært problem med ladeledningen og normalt lader den c.a. 10% over 100%.

Jeg tok en stor reset, og sjekket sikringer, og byttet ut en som har gått. Det var lite kjølevannet og jeg fylte opp mer, det er observert bevegelse i kjølevannet når bilen er på. Prøvde vedlikeholdslading igjen og fikk samme stopp.

Kjølepumpen ble byttet c.a. 1 år siden av Enviro, kjørt c.a. 12000km siden det. Jeg merker ellers ikke noe rart når bilen kjøres, og batteriene bør være i veldig fin stand siden ladningslampen tennes vanligvis helt til 0%.   ???

#5
Initiallading ga heller ikke vannfyllingslys på min. I går kveld, kjørte jeg bilen ned til lampen lyser, det var under 0. Da jeg kom til garasjen c.a. 11 timer etter initiallading startet, sto alt stille og ladingen ble avbrytet. Det virker som bilen ble overladet, før initiallading var det 420AH, nå er det 500AH.

Kan det være andre alternativer enn å bestille vannservice på verkstedet? Det nærmeste for meg er Pegeout Lillestrøm.
#6
Sitat fra: Gaute på mandag 23. februar 2009, klokken 17:33
Du starter vannfylling kort tid etter at lampa for vann er blitt tent. 

Er det slik at jeg må fylle vann så fort vannfyllingslampa er tent? Med "maintenance charge" har jeg mange timer på meg å starte fylling etter lampa er tent.

Sitat fra: Boogie på mandag 23. februar 2009, klokken 11:18
Jeg har sett at dersom du har "for mye" kapasitet på batteriet, så vil du ikke få kjørt Maintnance ladning.
Det ser greit ut, men når du kommer til 100% avsluttes programmet. Hva som får det til å avslutte vet jeg ikke.

Jeg kjører bilen ned til ca 30-40% før vannservice. Da fungerer det greit.

Ved å laste inn parameterfila på nytt (krever originalt diag utstyr) fungerte vannservice igjen.

Jeg kjørte bilen ned til 7% før vannservice sist gang og det fungerte ikke. Jeg har ikke originalt diag utstyr. Er det kun Stavanger, Kristiansand og Tønsberg vi kan få hjelp på dette?

Skal ellers prøve i morgen med vann i romtemperatur.  :)
#7
Takk for svaret, elektrolux. Ikke lett å finne en dag med + grader for å fylle vann i denne tiden. Det blir igjen søndag tror jeg, og håper at det er en riktig dag. Jeg skal komme tilbake med resultatet.
#8
Tusen takk for svaret fra Gaute og Ken. Jeg kjørte batterien ned litt og prøvde "maintenance charge" igjen uten å ha noen virkninger. Har aldri målt spenning på batteripakkene før og bør kanskje lære det en gang  :).

Jeg tror problemmet mitt ligner mest på Gaute sitt, d.v.s. bilen av en gunn nekte å ta "maintenance charge". Jeg bør kanskje også prøve initiallading.

Har aldri gjort initiallading før, er det noe jeg bør være oppmerksom på enn det å kjøre batteriene ned til ladningslampen lyser før jeg starter initiallading? Skal jeg følge samme prosedyren som på "maintenance charge" ellers? Hvor lenge tid pleier det å ta fra batterien er fulladet til vannfyllingslampen kommer på dashbordet? Det blir mange spørsmåler og ha en fin søndagskveld :)

#9
Jeg har selv gjort velikeholdslading og vannfylling et par ganger tidligere uten komplikasjonen. I går kveld satte jeg i gang vedlikeholdslading etter oppskriften i manualen. I dag da jeg åpner garasjen, hørte jeg ingen ladingslyd, og ikke noen ladingssignal eller vannfyllingssignal på dashbordet. Jeg plugget inn evlite, og det viser at batteri-temp er 2 grader og 100% fulladet, og det sto stjeren (*) bak menyen "maintenance charge".

Jeg dro ut ladingskabelen og trykket OK på "mainteance charge" på nytt, og satt inn i ladingskabelen. Det startet lading på nytt, men c.a. 2 timer etter da jeg kommer tilbake til garasjen, var alt stille som tidligere.

Om jeg husker det riktig, batteritemperatur må være på viss grad for at vannfylling kan gå. Hvorfor vil ikke batterien overlade seg?

Bilen har kjørt 3300km siden sist vannfylling og det sto 410AH på overlading. Det ellers lyser av og til signallampen for "elektronisk feil" på dashbordet.

Håper at noen kan gi gode råd og på forhånds takk!
#10
Denne lampen begynte å lyse av og til hos meg i de siste, særlig når det vått vær. Den pleier å komme og gå av seg selv, bilen fungerer ellers normalt. Er det noen i Oslo/Akershus som har apparat og kunne hjelpe med å lese feilkoder? Eller vil en tur innom Peugeot verksted/Enviro hjelpe? Takk på forhånd!
#11
Hei, er det noen andre som har erfaring med batterivann fra biltema eller lignende? Det skal være trygt å bruke det hvis vannet er fersk (<3mnd), ikke sant?
#12
Jeg begynner til høsten en ny jobb rett ved Oslo S, og ønsker tips og råd med gratis langtidsparkering for elbil i nærheten jobben. Det jeg fant var

1) elbilparkering i Grønland (4 plasser, litt skummelt der etter ryktet)
2) langtids kommunal parkering ved botaniske hagen (ikke lading, men gode plasser, trenger kanskje en sykkel)
3) langtids parkering ved kongens gate (ikke lading, nesten alltid fult, i mottsett kjøreretning)
4) saga p-huset (20 plasser, men i motsett kjøreretning), er det mulig å parkere der uten å lade?
5) Plasser som kommer ved Youngstoget....

Jeg kjører riksveien 4 daglig mot sentrum og er ikke avhengig av ladingen, finnes det andre muligheter som gateparkering i de boligstrøkene nærmere Oslo S?
#13
Batteripakken min ble dårlig i april, et år etter jeg kjøpte det privat (tidligere eieren kjøpte fra enviro). Jeg trodde ikke helt på enviro siden de mest sannsynlig har lurt meg på hovedservisen (kjølepumpet ble skiftet ut ved 14000km istedenfor 20000km). Det var en lettelse å kunne få akutt hjelp fra elektrolux, som testet hele batteripakken og skiftet ut 6 av de 20 batteriene og jeg fikk bilen tilbake i mai. Det kostet litt, men nå har jeg en driftssikker bil med 90-100kms rekkevidde, og jeg tør å kjøre til 0 uten å møte eco-lyset på bakken. Tusen takk til elektrolux og andre elbil eksperter her på forumet.
#14
Jeg kjørte for fort ut av garasjen og koblingsdelen til den venstre sidespeilen ble knekket. Selv om den er forsiktig satt tilbake og står fast nå, er det ikke en langvarig løsning. Hva koster en sånn sidespeil i norge? Jeg kunne få taket i sidespeilen til Peugeot 206 på en veldig billig sum (150kr), men vet ikke om det vil passe 106. Har noen erfaring med dette? Takk på forhånd!
#15
Jeg var vant til å få c.a. 110% når jeg tok en uavbrytet fullading. For 2 uker siden, den reduserte plutselig til c.a. 103% og har ligget konstant der nå etter hver fulladingen.

Selvutlading er veldig lite og dermed ikke åsaken. Det jeg har gjort i de siste som jeg ikke gjorde tidligere var at jeg kjører bilen til 0% (noen ganger under 0) hver annen lading, d.v.s. kjør til 0% og ta en fullading, deretter en avbrytet lading, deretter kjør til 0% igjen. Jeg merker at det er mye igjen etter 0% og eco-lampen kommer aldri opp selv under 0%.

Har dette noe å si at det ikke lader til 110% som før? Flytter energimålingen nedover til under 0%? Hvordan bestemmer bilen at overladingen er fullført? Takk for innspillinger på forhånd!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA