Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ossa

#1
Tidlige elbiler: Reva / Sv: batterisyklus
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 14:52
NAF er jo ingen dum ide. Tenker vider epå det. Skal først sjekke om det er reklamasjons berettiget om det vises at EMS boksen har hatt vann inntrenging til tross for IP grad.

Klage til forbrukerrådet vil også følge.
#2
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Er folk egentlig fornøyd med reva?
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 14:50
Sitat fra: cra på tirsdag 19. oktober 2010, klokken 09:50
Skal ikke slikt være IP-merket da? Vil tro at det skulle være minimum IP44, men at det helst burde være IP55 eller IP66. (Forklaring på IP-kodene her: http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code)

Takk for det tipset. Skal prøve å se om REVA vil komme med dokumentasjon på IP graden av EMS boksen.
#3
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Er folk egentlig fornøyd med reva?
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 08:29
Jeg har ikke henta bilen tilbake, og kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg har bedt om bilde dokumentasjon fra verkstedet på vannsølet, men har enda ikke fått noe. Jeg fortalte både verksted og REVA at om det mot formodning har vært vannsøl i bilen, så har det skjedd etter jeg leverte den fra meg, for jeg har aldri hatt noen vannkanne inne i bilen, som det påstås fra verksted.

Ellers også enig med deg at om det skulle vært sølt vann i bilen, så skulle det på ingen måte ha kunnet finne veien inn i elektronikken, så selv om jeg er ferdig med bilen og REVA, så er jeg ikke ferdig med saken.
#4
Tidlige elbiler: Reva / Sv: batterisyklus
tirsdag 19. oktober 2010, klokken 08:26
Det er ikke alt som er like lett å forstå her i verden. Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke batterivann lampa lyste tidsnok for meg. Men når dette innebærer at garantien plutselig forsvinner, og en sitter med reparasjonsregninger på nermere 30.000 kroner er begreper som "kan fylle" og "bør fylle" litt for vage. Da må faktisk brukerveiledningen si at vannfylling SKAL skje etter hver lading.
#5
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Vinterelbilen!
torsdag 14. oktober 2010, klokken 14:43
Må si meg enig i jfa2nyny sine erfaringer. Prøvde REVAen min på snø føre med sommerdekkene som stod på da jeg kjøpte den, og da oppførte den seg som "Bambi på isen". Kul umulig å styre, så faktisk ganske artig å leke på åpen parkerings plass. Men med de medfølgende piggfrie vinterhjul, ble REVAen noe av det beste jeg har opplevd på vinterføre når det gjelder fremkommelighet. Null problem hverken opp eller ned bakke. Hardpakka snø eller løs snø. Eneste jeg registrerte tydelig var slingring i sporete veibane.
#6
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Er folk egentlig fornøyd med reva?
torsdag 14. oktober 2010, klokken 13:56
Et annet råd til potensielle og eksisterende REVA eiere:

For all del ikke søl vann inne i bilen. Verkstedet mitt påstår vannsøl i baksetet på min REVA. Ikke vet jeg hvor det har kommet fra, for det har vært tørt der så lenge jeg har hatt bilen i min besittelse. Dette påståtte vannet har på en eller annen måte klart å renne ned, og kommet inn i elektronikken, med den følge at elektronikken etser og ødelegges. Resultat for meg: Garantibortfall.

Min konklusjon blir da at elektronikk på REVA ikke er godt nok beskyttet, dersom du skulle være uheldig å søle vann eller annen væske i bilen.

Generelt føler jeg at garantien som REVA gir ikke er verdt papiret den er skrevet på, da de virker å vri seg ut av garantiplikten på alle mulige måter.
#7
Tidlige elbiler: Reva / Sv: batterisyklus
torsdag 14. oktober 2010, klokken 13:00
Vær bare oppmerksom på at antall sykluser tilsynelatende også telles som antall kjøreturer. Dersom du er så uheldig at varsel lampe for batterivann nivå begynner å lyse, må du for all del ikke kople fra og til strømmen, da dette virker å telle som kjøreturer. Og gjør du dette mer enn tre ganger etter lampen lyser, så vips, har du mistet garantien på batteriene dine.

I mitt tilfelle varslet heller ikke lampen tidsnok, så bilen logget lavt vann nivå med påfølgende kjøreturer før jeg ble varslet. En lang historie gjort kort; Jeg sitter med skjegget i den berømte postkassa.

Aldri mer REVA for meg.
#8
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Er folk egentlig fornøyd med reva?
torsdag 14. oktober 2010, klokken 12:54
Var egentlig fornøyd med min REVA helt til batteriet ble merkbart svakt etter et drøyt halv-år. Åsak var mangelfull vannfylling. Varsel lampe for vann nivå på batteriene hos meg varslet ikke tidsnok til tider, men tilsynelatende ble lavt nivå lagret i bilens data log. Resultat var garanti bortfall fordi jeg kjørte for mye uten nødvendig vannfylling, noe bilen ikke ga meg varsel om. Dette er egentlig bare starten på en lang og smertefull sak mellom meg og REVA.

Jeg hverken tør eller vil ha REVA igjen.
#9
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Batteriproblemer i Agder
torsdag 14. oktober 2010, klokken 12:46
Det er ikke bare i Agder det er batteri problemer. Vannfylling er helt kritisk for REVA for å opprettholde garantien. Pass bare på at varsel lampen for vann nivå ikke kan stoles på. Iallefall kune ikke jeg det, da jeg ved flere tilfeller har måtte fylle betydelige mengder vann idet lampen har indikert vannivå.

En annen ting en må være bevist er regelen med ikke mer enn 3 kjøringer etter vannlampen lyser til neste fylling. Dette telles tydeligvis av ladecycler, og dersom du er uheldig å kople strømmen av og på mer enn 3 ganger, uten å kjøre, så vips, har du i følge REAVA brutt garanti reglene, og du sitter med fingen en viss plass.

Beklager, men jeg hverken tør, eller vil ha REVA igjen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA