Til informasjon fikk jeg til å bytte disse selv. Jeg tok av dekkene og fikk løsnet den fremre bolten til bøylen som holder fast foringen fra hjulsiden. På venstre siden er det umulig å komme til den bakre bolten. På passasjersiden er det mulig med en liten skralle med en kort forlenger og en kort pipe.
Bilen måtte opp på faste bukker så hele fronten var i luften. Løsnet deksel under (undertray) som er ca rett under fører/passasjedørene. Når dette er borte kommer du til den bakre bolten også på førersiden. Det er ikke enkelt men med en del tolmodighet og en fastnøkkel klarte jeg få den ut.
Fant ingen annen måte enn å ta bøylene helt av for å få inn de nye foringene. Så løsnet begge to helt. Jeg løsnet også stabilisator-link stagene i hjulbuen slik at stabilisatorstaget var helt løst når jeg jobbet. Det er mulig dette ikke er nødvendig, men det gjør jobben enklere.
Fettet inn de nye klemforingene og satte de inn. Startet med førersiden, siden den var vanskeligst å komme til. Festet bare bolten i bakkant med 3-4 omdregninger, satte så inn bolten på fremsiden med 10-15 omdregninger. Strammet ikke til før alle bolter på begge sider var entret godt.
Etter alt var strammet til festet jeg link-stagnene (det ene måtte byttes) og så var knirkelydene borte. Husk å feste dekselet under bilen
Typisk eksempel på dårlige klemforinger er at det knirker når du kjører over fartsdumper. Spesielt i kaldt vær. Når det er varmere ute blir foringene mer fleksible og lyden blir borte.
Bilen måtte opp på faste bukker så hele fronten var i luften. Løsnet deksel under (undertray) som er ca rett under fører/passasjedørene. Når dette er borte kommer du til den bakre bolten også på førersiden. Det er ikke enkelt men med en del tolmodighet og en fastnøkkel klarte jeg få den ut.
Fant ingen annen måte enn å ta bøylene helt av for å få inn de nye foringene. Så løsnet begge to helt. Jeg løsnet også stabilisator-link stagene i hjulbuen slik at stabilisatorstaget var helt løst når jeg jobbet. Det er mulig dette ikke er nødvendig, men det gjør jobben enklere.
Fettet inn de nye klemforingene og satte de inn. Startet med førersiden, siden den var vanskeligst å komme til. Festet bare bolten i bakkant med 3-4 omdregninger, satte så inn bolten på fremsiden med 10-15 omdregninger. Strammet ikke til før alle bolter på begge sider var entret godt.
Etter alt var strammet til festet jeg link-stagnene (det ene måtte byttes) og så var knirkelydene borte. Husk å feste dekselet under bilen

Typisk eksempel på dårlige klemforinger er at det knirker når du kjører over fartsdumper. Spesielt i kaldt vær. Når det er varmere ute blir foringene mer fleksible og lyden blir borte.