Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olehenrikfjeld

#1
Hm.. En venn på Facebook dro fram denne:

http://cleantechnica.com/2014/06/11/tesla-will-open-supercharger-patents-promote-evs/

Den tilbakeviser det meste jeg forestilt meg - ihvertfall viser den at Teslas hurtigladernettverk KAN bli noe helt annet enn en egotripp.

Jeg liker spesielt godt at Elon Musk peker på at han ikke ønsker en "walled garden"-approach til hurtiglading.
#2
Skjønner at dette er komplisert. Takk for at dere bidrar til å gjøre det klarere kos og OlavEmil.

Kanskje det er flere enn meg som trenger å få et mer nyansert bilde av konsekvensene av det Tesla gjør.

Da er det altså slik?

1) Teslas hurtigladernett er det Tesla-eierne selv som har finansiert ved å kjøpe bilene - det offentlige har ikke bidratt.
2) Patentene som benyttes har Tesla gjort åpne og frie slik at hvem som helst kan benytte dem. Eksempelvis kan BMW, Nissan eller hvem det måtte være fritt bruke dem i sine fremtidige bilprosjekter
3) Siden patentene er åpne, kan man teoretisk sett lage generiske ladestolper som kan lade både Tesla og andre biler som benytter samme (frie) ladeplugg.

Men også: 4) Idag er det ingen vits i å tenke på dette fordi ingen andre biler på markedet kan ta i mot like mye strøm som en Tesla.

Er det nogenlunde riktig oppfattet?
#3
Jeg registrerer et stadig økende antall hurtilgladepunkter med Teslas logo på.

En gang sto jeg med Leafen min i hurtigladekø til en CHAdeMO-kontakt, og så på en lang rekke ledige Tesla-kontakter. Så tenkte jeg: hvis alle Tesla-laderne er fulle, så må Teslaer stå i kø selv om denne laderen er ledig - og skulle en Leaf for mye ha bruk for hurtiglading, så er Tesla-laderne like ubrukelige den andre veien.

Hvis dette stemmer, hvorfor har vi så tillatt det? Det er jo et fritt land, men her har altså vi som forbrukere tilsynelatende gjort det mulig for en leverandør å bygge ut et omfattende nettverk av ladepunkter som bare passer til deres egne biler - rett og slett ved at vi kjøper de bilene de lager.

Det kan kanskje høres ut som et smålig synspunkt, men tenk på det: Skulle Nissan, BMW, VW, Peugeot/Citroen, Kia og alle andre gjøre det samme, så ville vi i til slutt få en "bensinstasjon" for hvert elbilmerke. I den grad jeg i det hele tatt har vurdert å kjøpe Tesla, så er dette den viktigste grunnen til at jeg ikke vurderer det likevel: Det virker samfunnsøkonomisk ganske meningsløst å støtte en leverandør som bygger ut en infrastruktur som ingen andre kan bruke. Dessuten ville det jo fullstendig ødelagt min mulighet til å velge noe annet enn Tesla ved neste elbil-korsvei - jeg ville jo blitt avhengig av laderne deres. Jeg mener: det er vel ingen (selv ikke Tesla selv, håper jeg) som mener at vi skal kjøre Teslaer alle sammen, eller?

Men er det virkelig sånn, eller tar jeg feil? Er det noen som kan hjelpe meg på rett vei her? Kan man tenke seg at Teslas hurtigladernettverk faktisk kan brukes av andre? Har selskapet sagt eller skrevet noe om dette som jeg ikke har fått med meg? Det ser ut til å finnes CHAdeMO-adaptere for Tesla - så hva med det motsatte? Har elbilforeningen kjenskap til om myndighetene i Europa eller Norge har stilt noen betingelser for Tesla på dette området, for eksempel?

Jeg mener: strøm er strøm, og alle elbileiere er i samme båt... er vi ikke?
#4
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Hvorfor 110 på motorveien?
torsdag 12. desember 2013, klokken 19:46
 8)
#5
Norsk Elbilforenings oppgaver / Hvorfor 110 på motorveien?
tirsdag 10. desember 2013, klokken 20:51
Det er kanskje typisk at en elbilist påpeker dette, men det er jo en objektiv sannhet for alle som bruker veiene våre: Når farten øker med 10 km/t, fra 100 til 110 km/t, vil også CO2-utslippene øke, dekk og drivverk slites mer, motorer går i snitt med høyere turtall, ulykkesrisikoen øker... og rekkevidden til elbilene er det eneste som virkelig er synlig.

Men er det ikke samfunnsøkonomisk sett helt på jordet å gjøre dette? Noen med bedre mattekunnskaper enn meg kan sikkert lage ett enkelt regnestykke som viser hvor mange tonn CO2 dette utgjør i klimaregnskapet eller hvor lang tid det statistisk sett vil gå før noen dør på grunn av tiltaket.

Mine venner på motorveien er trailerne. De ligger i passe fart for mitt strømforbruk. Nå skal altså øvrige bilister relativt sett kunne kjøre ytterligere 10 km/t fortere enn disse.

Kjemper jeg mot vindmøller her, eller er dette noe vi kunne mene noe om i fellesskap?
#6
Idag gikk jeg tom for strøm for første gang og måtte taue. Jeg opplevde nok en gang at bilen oppfører seg som om den var mora mi. Den peip og ulte og skrev på skjermen sin at jeg kunne dø og alt mulig hvis jeg ikke stoppet umiddelbart. Hva er greia?

Jeg lever fremdeles, og det gjør bilen også. Jeg satte bilen i N og vi kjørte vel i 25-30 km/t noen kilometer bort til nærmeste stikkontakt. Den var tung på rattet, men det var vel fordi servoen koblet ut.

Jeg kan vel si det sånn - det eneste farlige jeg opplevde var hyl og skrik fra "mother" nede i dashbordet, og at bilen valgte å slå av nødblinken for meg. Hva pokker er meningen med å gjøre det? Det absolutt siste bilen burde gjort når den skjønte at jeg hadde tenkt å ignorerte advarselene dens måtte vel være å slå av nødblinken!
#7
Elektriske utfordringer / Sv: pip pip pip pip
fredag 25. oktober 2013, klokken 19:14
ja, sant... Stakkar. Kanskje de bare savner mødrene sine...
#8
Elektriske utfordringer / Sv: pip pip pip pip
fredag 25. oktober 2013, klokken 16:35
Det er mulig Nissan Leaf er så veldesignet at man blir redusert til å klage på pipelyder.

På den annen side er det noe utrolig irriterende over denne bilen: på alle tenkelige måter prøver den å være mora mi. Det blir jeg ufattelig irritert over. Den piper nesten uansett hva jeg gjør. Den piper jaggu meg for å fortelle meg at jeg skal trykke på startknappen for å starte også. En annen tullete ting er dørlåsen. Jeg vil helst at den ikke låser seg i det hele tatt - før jeg ber den om det. Dette er for eksempel utrolig irriterende når jeg skal plukke opp noen på en bussholdeplass eller noe sånt. Så lenge bilen er i gang må jeg fysisk trykke på låseknappen for at døra skal kunne åpnes fra utsiden. Irriterende.

Så er det meldinga på radioen. Jeg vet da for pokker at jeg ikke skal fikle med denne mens jeg kjører!

Så er det dette idiotiske ryggekameraet. Snart vet jeg ikke hvor hjørnene er på bilen lenger fordi jeg blir så sløv av å se på dette tullete displayet. Og hva finner jeg der? Jo, jaggu meg er ikke mora mi der også: "pass på å se etter hindringer rundt bilen".

..og hva står det på sidespeilet? "Objects in Mirror may appear...."

Nag, nag, nag... JEG ER VOKSEN NÅ! JEG TENGER IKKE NOEN MAMMA LENGER!!

Men greit: med litt svart teip og en avbiter kan jeg kanskje "avMORifisere" bilen...

Der. Deilig å få det ut. God helg alle sammen :-)
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruk av cruisekontroll på Leaf
søndag 08. september 2013, klokken 21:10
Jeg føler det samme som deg. CC er litt mer aggressiv i oppoverbakkene enn jeg ville vært selv. Jeg undres på om ikke CC kunne vært satt opp litt forskjellig i D og ECO og at dette hadde løst noe. Men sikker er jeg ikke. I tillegg er jo CC dum som et brød når det gjelder hva som kommer rundt neste sving, selvsagt.
#10
Sitat fra: olehenrikfjeld på fredag 02. august 2013, klokken 22:26
Kongsberg - Uvdal alpinsenter 122 kilometer. Startet med 100% på hurtigladeren på Kongsberg og endte med et blinkende sekstall på guessometer og en strek igjen når jeg kom fram :(

Fulgte fartsgrensene  (70-80) hele veien i ECO og stort sett med cruisecontrol. Vindstille. Tørr asfalt. 20 grader.

Litt overraskende, men det er nesten 700 høydemeter i tillegg.

Nå kjørte jeg akkurat samme rute en gang til. Forskjeller: 13-15 grader i stedet for 20. Fire i bilen i stedet for èn. 5000 kilometer mer erfaring med LEAF. 5 pund mer i dekkene. Startet med 98% istedet for 100%. Null bruk av cruisecontrol.

Jeg kom fram med akkurat det samme blinkende sekstallet...
#11
Dekk / Felger / Sv: Kjøpe vinterhjul selv?
lørdag 07. september 2013, klokken 11:05
Har aldri hatt bil med alufelger før. Må jeg ha det? Jeg skal kjøpe vinterdekk til USA-leafen min nå, og stålfelger er jo mye billigere enn alu. Kan jeg bruke stål eller vil den økte vekten påvirke rekkevidden?
#12
Hurtilading av Leaf / Sv: Hurtigladere og betalingsløsninger
lørdag 07. september 2013, klokken 11:01
Det er faktisk litt deilig med en tråd der man kan irritere seg over virvaret av hurtigladere, kontakter og betalingsordninger.

Dette er jo VHS/BETA på nytt, men det er en ting som irriterer meg mer enn noe annet:

Så vidt jeg kan forstå får mange av leverandørene av hurtigladestasjoner offentlig støtte for å bygge ut nettet sitt. At de så i ettertid skal spekulere i absurde strømpriser som i praksis hindrer utbredelsen av elbil er mildt sagt umoralsk. Her burde de som har delt ut midler gå inn og kreve støtten tilbakebetalt.

I mitt område er det spesielt ishavskraft som er a) svært interessante for at jeg skal kunne utvide bruksområdet for elbilen min, men samtidig b) så absurd dyre at jeg blir sint bare jeg tenker på det (100 kroner per lading - uansett lengde). Ishavskraft får så vidt jeg kan se offentlig støtte - det fortjener de ikke.

Sånn. Så fikk jeg ut litt aggresjon på en lørdags formiddag.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Drammen-Kongsberg-Flå
tirsdag 06. august 2013, klokken 15:25
Hu hei... her var det mye meningsutveksling, ja. Dette må vi gjøre noe med.
#14
Morsomt! Jeg husker fremdeles en elbil jeg så på et dansk museum for et kvart århundre siden. På et skilt ved siden av sto det: "ved århundreskiftet (1900) var det flere elbiler enn bensinbiler". Jeg husker jeg stusset... kanskje det var her interessen for elbil startet. Jeg lever vel neppe til neste århundreskifte, men innen den tid håper jeg bildet har snudd igjen :-)
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Drammen-Kongsberg-Flå
mandag 05. august 2013, klokken 21:49
Da har vi også prøvd hurtiglader ved Vestby i Østfold. Også den fungerte utmerket, selv om jeg egentlig trodde den skulle koste noe nå. Kostet ingenting. Kanskje forrige bruker hadde glemt å trykke stopp?

Forresten: Ishavskraft ser ut til å ha veldig stive priser? 100 kroner ladingen? Da lønner det seg jo ikke å kjøre elbil, da... For en hundrings får du vel kanskje ti mil? Hvor mange mil kan bensinbilen kjøre for 100 kroner i bensin? Omtrent det samme?

Nei, dette skjønte jeg ikke. Er ishavskraft helt på jordet eller har alle tenkt å legge seg på dette høye prisnivået?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA