Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Chr

#1
Hmmm... Det lyder interessant!
Jeg fandt dette billede: http://www.elbil.no/wiki/Fil:Siste_type_Actia_lader.JPG men der synes jeg ikke lige at jeg kan se nogen sikring... Men der er jo tilsyneladense også tale om flere forskellige revisioner af laderen.
#2
Tak for det elektrolux, nu er jeg mindre bekymret...
Du skulle vel ikke kunne huske om der sidder en sikring inde i Actia laderen?
#3
Du kan låne et af mig, hvis du kommer forbi Aalborg (skal dog først lige have min egen bil til at køre før jeg kan undvære det).
#4
Så er batteriet ladet op til 105V med hjemmelavet lader (gennem varmertilslutningen i fordelingsboksen. Bilens lader vil stadig ikke starte.
Jeg er noget bekymret over at batterispændingen steg så hurtigt fra ca. 60V til 105V. Jeg lader med ca. 2.5A og spændingen nåede de 105V på mindre end 10 minutter ??? Er det  normalt?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der er noget i vejen med laderen når den melder at 230V net ikke er tilsluttet. Er der nogen af jer der har set på sådan en lader indeni? Sidder der nogle sikringer eller lign. i den?

#5
Mange tak for de hurtige svar!
Forklaringen med den lave traktionsbatterispænding er helt klart noget jeg skal have efterprøvet. Jeg skal bare lige have bikset en oplader sammen. Er der nogle bud på hvad en passende strøm er? 2-3A eller noget i den stil?

Er der ingen bud på den sære melding fra diagnoseinstrumentet om den manglende 230V netspænding?
#6
Er ladeproblemer smitsomme?
Jeg kan konstatere at min ellers dejlige og driftsikre Th!nk ikke længere vil tage ladning.

Bilen har stået stille i 3 uger uden ladning (havde glemt nøglerne i sommerhuset).
Nøglerne blev hentet og ladekablet sat til.
Med en energimåler er 230V strømforbruget <10W.
Strømforsyning er tilkoblet i 12V stikket for at udelukke svagt 12V batteri - Ladning virker stadig ikke.
Frem med diagnoseværktøjet...

BMS: ingen fejl, batteri spænding er 65V
Lader: ingen fejl
Drivsystem: Permanent feil: FORLADINGSFEIL KOND=TID OVERSKREDET
Slette fejl... Lader stadig ikke... :(

Kigge nærmere i lademenu:
Lademenu->Vis parametre->Tilstandsparametre->230V NET TILKOB=NEI
Hov, det var underligt - stikket sidder jo i! (og den gule ladelampe lyser)
Tænke-tænke....MÅLE!
Af med panseret... Tjecke sikringen: ikke brændt (så ville den gule ladelampe vel heller ikke lyse). Ud med ledningen der går fra kassen til laderen...måle i stikket i kassen - 230V!
Hmmmm... det vil altså sige at laderen får 230V, men at den alligevel melder at 230V ikke er tilkoblet... ???
Det fører mig til mit spørgsmål:

Er det et kendt fænomen at laderen kan finde på at melde at 230V ikke er tilkoblet på trods af at 230V faktisk er tilkoblet?
#7
Jeg har tænkt på hurtigladning en hel del her til aften og nu er resultatet selvfølgelig at jeg ikke kan falde i søvn  ???

Her er lige nogle "junior spørgsmål" i den forbindelse - bær over med mig hvis de er helt tåbelige.

Det er min opfattelse at hutigladere er store, tunge, kostbare og komplekse. Men behøver det at være sådan?

Min tankerække er som følger:
Motorstyringen i min Think kan lade batteriet når jeg trykker på bremsepedalen mens bilen er i fart. Med serviceinstrumentet kan jeg se at ladningen ofte foregår med 100A. Strømmen der lades med er genereret af motoren, der mig bekendt er en 3-fase asynkronmotor. Jeg kan ikke huske motorudgangens maksimale spænding, men mon ikke det er omkring 3x250V.
Hvad nu hvis man (sådan bare lige midlertidigt) erstattede motoren med et kabel med 3x230V fra nettet (+evt. nogle spoler) og så trykkede på bremsen?
Hvis man ser bort fra omdrejningstælleren, burde motorcontrolleren så ikke begynde at lade batteriet?

Er det ikke faktisk sådan at vores biler næsten allerede kører rundt med vandkølede hurtigladere i form af motorinverteren?

Kommentarer ønskes...
#8
Hej

Her i Danmark er den elskede Think desværre ikke så stærkt repræsenteret - Derfor sender jeg denne forespørgsel til dens fædreland Norge, hvor jeg har indtrykket af at der er så mange af dem at der ligefrem bliver skrottet nogle fra tid til anden.

Sagen er at jeg godt kunne tænke mig at få fat i en ny (brugt) folie til gearvælgeren (den med P D N R på). Den nuværende er knækket flere steder og tager sig bestemt ikke lige så godt ud som resten af bilen (der efter min mening selvfølgelig ligner en million 8)) - Endvidere har den knækkede folie nogle skarpe kanter som man (kæresten) ofte river fingrene på.

Derfor kom jeg til at tænke på at hvis det nu var at en der alligevel skulle forbi en norsk autoophugger for at finde Think dele, så kunne det jo være at man kunne have den stakkels (og lidt forfængelige) dansker i baghovedet og så lige snuppe en gearvælgerfolie med.

Indrømmet - den knækkede folie er ikke nogen show stopper, men det kunne altså være dejligt med en ny.
#9
Hej
Jeg er som andre også nået til det punkt hvor jeg ønsker at kunne monitorere blokkene i traktionsbatteripakken enkeltvist.
Er der nogen af Jer som allerede har monteret monitoreringsledninger der har taget billeder af processen og/eller resultatet?
Jeg vil være taknemmelig for enhver form for fotodokumentation der kan hjælpe mig med den mentale forberedelse af projektet  :)
#10
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Tilgang på J1772 plugger?
torsdag 10. mars 2011, klokken 23:18
Hmmm.... Det første hit jeg får på http://www.google.com/search?q=J1772+connector+price viser en pris på 170USD+porto.
Ikke billigt, men dog noget mindre end 450USD.
#11
Sitat fra: El rayo på fredag 01. mai 2009, klokken 11:36
Ja, den kan du ignorere. Jeg har ikke klart å finne ut hva slags effekt som er redusert. Det er helt normalt at den står på 20% ved lading. Når bilen er startet står den på 80%.

Okay, tak... så vil jeg ikke bekymre mig mere om det :)
#12
Nu, her en time efter vandpåfyldningen var færdig, er batterispændingen 132V og temperaturen 30C. Kølerblæseren startede med det samme jeg drejede nøglen for at kunne bruge diagnoseinstrumentet (og kører stadig) er det normalt?
Spændingen på servicebatteriet er 13.6V.
En ting der undrer mig er at bms->vis parametre->vanlige parametre->redusert eff = 80%. Bør den stadig være det?
#13
Så er vandpåfyldningen overstået med følgende resultater:

  • Første række konsumerede 0,75L
  • Anden række konsumerede 1,10L
  • Tredie række konsumerede 1,05L

Ved hver række havde jeg 0,6L overløb (ølkrus fyldt til randen).

Jeg holdt øje med spænding og temperatur - og efter at spændingen havde toppet ved 165V ventede jeg til den var faldet til 163V. På det tidspunkt var temperaturen 28C. Derefter frakoblede jeg ladeledningen, åbnede batteridækslet og frakoblede de to runde stik. 15min efter påbegyndte jeg vandpåfyldningen. Det var desværre ikke muligt at tage tid, da min telefon gik i sort  >:(. Nu er jeg bare glad for at jeg brugte de ekstra 150kr og satte en vandmåler på indløbet af vandfilteret, så det er altså her tallene stammer fra  8).
#14
Undskylder det sene svar:

Sitat fra: Ken på onsdag 22. april 2009, klokken 23:29
Har du dansk på meny valg?
Nej, jeg kan kun vælge mellem engelsk og norsk.
Program versionen er 1.6 fra 08/06/2000.
#15
Tak for de mange gode råd!
Jeg har besluttet mig for "kun" at foretage en normal vandpåfyldning. Så må jeg tage batterikassen ud en anden gang. Jeg er startet på vandpåfyldningsproceduren, men der er nogle ting jeg ikke er helt sikker på...

Situationen lige nu ser således ud:

  • Den almindelige ladning er slut
  • Vedligeholdelsesladningen er igang
  • Der er blevet overladet 17Ah
  • Batterispændingen er 165V
  • Batteritemperaturen er 24C

Spørgsmål:

  • Er det normalt med så høj spænding (165V)?
  • Er det rigtigt forstået at jeg kan afbryde ladningen når batteriernes temperatur er over 25C, vente 15 minutter og så påbegynde vandpåfyldningen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA