Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Viggo

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
torsdag 02. februar 2017, klokken 14:38
Sitat fra: erato på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:05
Sitat fra: Olemann på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:42
Du finner mye om dette ved å lese Ladetrådene her på elbilforum. 

Du kan trekke 16A tilsammen av en 16A kurs.  F.eks. 10A+6A.   Schuko anbefales ikke med mer enn 10A for kontinuerlig bruk, den blå som antagelig er en CE kontakt kan du lade med 16A.
Tipper du lader Opelen, om den er tom og du får inn 60 kWh på litt over 1 døgn  på 10A (2.4 kw lading med 10A)

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:44
Noen som vet hvor lang tid det tar å lade opp bilen i garasjen hjemme?

Jeg har 2 ulike uttak i garasjen. Vanlig stikk kontakt og en rund blå sak som ser ut som den man finner i en marina eller på en campingplass. De går begge 2 på samme 16 Amp. kurs ser jeg.

Hva er det maksimale jeg kan trekke ut av disse kontaktene på en trygg måte?
Bilens begrensning er satt til 8A iflg den instruksjonsboken jeg mener jeg så på nett. Det skulle tilsi rundt 30 timer for "full tank". Selv regner jeg med å lade på en 8 A kurs i garasjen i helgen og å kunne kjøre på dette uten å være avhengig av lading resten av uken. For meg er det hovedfordelen med stor batteripakke, ikke at jeg trenger å kjøre 30 mil i ett strekk.
På Bolt kan man velge mellom 8 og 12 Amp på innstillingene på skjermen i bilen.
#2
Jeg oppdaget en info i artikkelen til Benny. Ampera-e kommer ikke med kamera i speilet slik Bolt har. Hvorfor i all verden ikke?
Ellers håper jeg den gode nyheten er at vi får bilene tidligere.
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Bolt første kunde erfaringer
tirsdag 27. desember 2016, klokken 22:58
Sitat fra: tutti på lørdag 24. desember 2016, klokken 09:25
Ser ut som de fleste tilbakemeldinger så langt er at setene er tynne/korte/smale ellers ok.

Det blir spennende å se om Opelen får noen endringer i forhold til Bolt før de setter igang produksjonen i mars.
Prøvesatt den i Oslo. Har ingenting negativt å utsette på setene.
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
tirsdag 27. desember 2016, klokken 22:55
Bestilte 30 sept. Og får bilen i oktober. (senest). Nr 461
#5
Ja, dårlige odds bekreftet. Ca to desiliter vann i laderen og alle sikringer ok.
Tørket laderen foran en varmepistol i et døgn, men det hjalp lite.
Enda en bil i god stand med gode blokker parkert.
Noen som trenger en delebil?
#6
Du skal jo ha plass til å lagre bordet mellom hvert smell også.
Har hatt min batterikasse ute fire ganger på fire år og jeg har jekket opp bilen på fire bukker og brukt gjengestenger i kupeen for å senke kassa ned på oppkappede rundstokk på gulvet. Da har jeg trillet kassa vekk fra bilen med en hånd.
Men det bordet ser smart ut.
#7
Da har vi testet litt. Kan hende lillemarius og meg har samme problem. Diagnoseapparatet sier "ladetemperatur feil" og den feilen kommer opp på nytt uansett hvor mange ganger den slettes. Sikringen i koblingsboksen er ok og boksen sender ut nettspenning til laderen. Ut fra laderen kommer det kun  22 volt. Er dette en form for hvilespenning?
Er det noen som har peiling på om det kan nytte å bytte sikringen i laderen eller om muligens viftene er gåene og om laderen har en beskyttelsesmodus som stopper lading ved høy temp og da kanskje har reddet seg selv fra å brenne/kortslutte?
Noen praktiske elektrikere der ute?
#8
Takk for innleggene. Har hatt akkurat samme problem i en uke og er på vei ut for å ta av fronten nå. Bilen stod ute i kraftig regnvær og ladet og hus sikringen gikk ved ca 90%.
#9
Jeg gjorde engang det samme. Min erfaring var at det tok laang tid å lade opp 12V batteriet. Grunnen var at jeg hadde relativt tynne ledninger inn i sigarett adapteren, og det gikk ikke mye futt gjennom dem.
Prøv å være tålmodig og avvent mer enn et par timer. Det gikk fint til slutt for min del.
Vurder også om batteriet ditt er gammelt og kanskje ikke vil ta i mot mere lading. Det har også skjedd på min Think.
#10
Hei Caspar
Er ny på forumet men har hatt Thinken siden 2006.
Jeg fikk AKKURAT samme feil og feilmelding sist onsdag. Bra med strøm på kassa men bilen vil ikke starte.
Kan høre at det klikker gjentatte ganger i BMSen men den tar ikke lading heller.
Vi har testet en annen BMS med skjøteledning/kontakt uten at det hjalp. Den oppførte seg helt likt den som står i batterikassa. Har testet laderen i en annen bil, og laderen er OK.
Hvis det finnes gode råd der ute, er vi to som kan feilsøke samme problem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA