Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El viejo

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Varmgang i kontakt ved lading
torsdag 18. august 2016, klokken 22:10
Man må først finne ut hva som forårsaker varmgangen,  er det kontakten eller støpslet på ladekabelen?  Regner med at vi snakker om et helstøpt støpsel. Noen av desse har tydeligvis en svakhet ved tilkoplingen som forårsaker varmgang.
En enkel test for å finne hvor feilen ligger: Kople en -feilfri og kortest mulig- skjøteledning mellom stikk og ladekabelen. Registrer hvor det blir varmt.
Er det i overgange  stikk/skjøtekabel eller skjøtekabel/ladekabel?
Er det den siste (og den første er kald) kan du klippe støpslet og montere et nytt.(eller kabelende med helstøpt, da de aller fleste er OK)
Venter selv på ny ladekabel til min Kia Soul EV av samme årsak
#2
Ønsker å kjøpe motorcontroller, - Curtis model 1274-7401 - til min Buddy 2007 modell, (for å holde den på veien en stund til.)

Ta gjerne kontakt på e-mail: ovrebo_e@hotmail.com
#3
Ønsker å kjøpe motorcontroller,- Curtis  model 1274-7401 - til min Buddy 2007 modell, ( for å holde den på veien en stund til.)

Ta gjerne kontakt på e-mail:  ovrebo_e@hotmail.com
#4
Når jeg skal være lenge borte (4 - 6 uker) full-lader jeg Buddy-batteriene (bly) før jeg kopler laderen over et koplingsur, slik at batteriene får en halv-times vedlikeholdslading i døgnet.

Dette har fungert bra for meg.
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Død buddy
onsdag 29. februar 2012, klokken 22:05
Bilen er nå tilbake på veien, - og har vært det en stund nå.

Årsaken til problemene viste seg, etter endel feilsøking, å være at hovedstrøms-releet ikke slo inn.

Den bakenforliggende årsak ble ikke avklaret, -  om releet ikke fikk spenning (sannsynlig årsak) eller 
om problemet var av mekanisk art, - da releet like etter igjen var samarbeidsvillig og fungerte hver gang "tenningen" ble slått på.

Feilsøkingen ble da avsluttet (inntil videre.)

Senere har alt fungert , har kun opplevd en sjelden gang at "tenningen" må slås på et-par ganger for å aktivisere releet.

Skulle feilfrekvensen øke får jeg gjenoppta  feilsøkingsarbeidet, - om ikke, ser jeg tiden an.

Jeg takker for alle gode tips og tilbud, samtidig som jeg etterlyser brukbare skjemaer for feilsøking.
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Død buddy
tirsdag 07. februar 2012, klokken 20:47
Buddy City-jet 6 - 2007 mod. (i Haugesund) kjørt snart 20000.

Samtidig som Pure Mobility konket tok laderen kvelden.  Løsingen ble 6 stk 12V/15A elektroniske ladere, - en på hvert batteripar. Fungerer bra, men er litt mer plasskrevende.
Hører gjerne om andres erfaring med denn typen ladesystem.

I et forsøk på å forlenge levetiden på batteriene har jeg også (ca en mnd. siden) montert 2 stk Megapulse MK5 (jenskleven.no) på batteriene. Hadde vel vært bedre om de ble montert da bilen/batteriene var nye.
Jeg er veldig interessert i å høre om andres eventuelle erfaringer, -eller også meninger - om dette produktet.

Og så, det siste er at buddyen hverken vil gå forover eller bakover. Har tidligere skiftet Car controllerda den ikke ville rygge ( ca 2-3 år siden) Byttet derfor over til den gamle Cc, men bilen er like død. Grønn diode på kapasitetsmåleren lyser vedbruk av gasspedal. Hører ingen lyd (brumme/vibrasjons-lyd) fra M tor Controller, som ellers har vært vanlig.

Er det noen som har noen tips om hva som kan gjøres for å finne ut om feilen likevel kan være i Cc? eller om den ligger i Mc, givere etc.

Er takknemlig for alle mulige tips og triks.
Kan funksjoner i  Cc på noen måte by-passes, slik at bilen likevel ( i nødsfall ) kan kjøres en kort avstand?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA