Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andreash

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / dine lasterekorder
onsdag 15. april 2009, klokken 09:14
Hei

Som kjent blandt oss i dette forumet, så er Buddy/Kewet en forholdsvis liten bil..
Hva er dine rekorder med tanke på hva du har fått inn i bilen?

Her er mine to beste:

tur til byen..
to voksne pluss en liten tass i barnestol.
En stk barnevogn (trile)
4-5 fulle handleposer

Måtte kjøre med en arm rundt fruen.. ikke for romantikken sin del, men manglende bredde fra dør til dør..


Skogshogst..
To svære voksne.. (over 200kg tilsammen)
to skikkelige motorsager, to skogshjelmer, to kjeledresser, sagebukse, to par støvler i 46-47. 20liter bensinkanne, 10liter oljekanne pluss litt dildall..

Andreas

#2
Honnør.. Den har ikkje eg fått... Men har vert innom dei andre..
Foreløpig har vel snittprisen gått ned i forhold til 33kr på grunn av at dei yngre har ein tendens til å ta 0kr..

spennande dette her..
Snart begynner vi å sjå rar oppførsel på ferga..
Når det kjem ein eldre ferjebilletør så ser du plutselig at alle elbilistane springer inn på do og gjemmer seg.. For deretter å gå opp i bilettluka til den andre billettøren å betale...


Andreas
#3
Hittill har jeg betalt mc minus bompengeandel.
Sier regelverket noe om eventuelle bompenger som inkluderes i billetten?

Hvis det er personbillett som er det riktigste er jo det nye systemet en forholdsvis stor løgn fra departementet.
Sett fra Austevoll sin situasjon.
Ferge i begge ender av kommunen, og relativt høy bompengeandel for både person og kjøretøy.

er jo supert om billetten blir 0kr fremover, men hvis ikke så bør de gjeninnføre den gamle måten å ta betalt..

Andreas
#4
Heisann!

Nå har Tide sjø lagt litt om på El-bil billetten.. Til både håp og engstelse.

Tidligere praksis har vert motorsykkel minus bompengeandel. = 33kr

I går kveld ble min frue belastet med standard personbillett for overfarten = 40kr

I dag tidlig betalte jeg El-bil takst = 0kr

noen andre som har støtt på det nye systemet til Tide? Og hva er erfaringen så langt?

Andreas
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / ny lyd i bilen.
mandag 02. mars 2009, klokken 10:11
Hei.

Har etter siste ukers snøfall fått en svak ekstra lyd fra buddyen. Og muligens redusert kjørelengde.. vanskelig å si da temperaturen har vert litt opp og ned..

La hendene på alle bremsedeler uten å kjenne noe varme. Men differensialen og motoren var god og varm..

Motoren er greit nok for den blir jo sikkert varm av all strømmen. Men skal differensialen utvikle noe særlig varme?
Var god og lunken (20-30 grader) på overflaten etter 8km kjøring..

mvh
Andreas

#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
lørdag 24. januar 2009, klokken 11:00
ok. så du trykker på tripteller for å få info..?
Noen som vet hvilken kommando som ligger bak?
Er det standard modbus meldinger? Hva er adressen tro??

Jobber mot en flowcomputer med modbus interface i mitt daglige arbeid.. så litt kommandoer er bare gøyalt..


Andreas
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
fredag 23. januar 2009, klokken 14:20
Du/dere som har komt i gang med avlesning av carcomputeren.. Må dere polle den for å få info? eller kommer det med jevne mellomrom? hvor lenge mellom hver nye melding??

Mvh
Andreas
#8
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
fredag 23. januar 2009, klokken 14:19
Hei alle buddy og kewet eiere der ute..

Legg inn kilometer, temperatur, restkapasitet og gjerne litt om terreng/fart.

blir ikke spesielt representativt med kun to stykker i det statistiske materialet..


Andreas
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Røhne Selmer ny Buddyforhandler?
fredag 23. januar 2009, klokken 14:16
Det kan tyde på at en gluping i Røhne & Selmer har skjønt at fremtiden er elektrisk...


Ved å sope inn alle uavhengige elbil merker de klarer, og bygge opp grundig ekspertise før de store fabrikantene kommer med egne el-biler.. Så står de nok bedre rustet til å møte morgendagens teknologi..

smart valg av R&S hvis mine synsinger er i nærheten av sannheten..

Andreas
#10
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy kjørelengde
tirsdag 20. januar 2009, klokken 13:40
jo, takk du..

"Eljet" har overtatt balanserings modulene mine fra forrige bil, så jeg har ingen pr. dags dato.
Kommer ikkje til å modde på bilen før garantien er utløpt, men skal begynne å overvåke batteristatus nå i starten vhj.a. car controlleren.  Eg har vel ca 10mnd nybilgaranti, så eg kan jo begynne å planlegge diverse modifikasjoner..

Har et par ideèr som svirrer rundt i hodet.. Spenningsavlesning er jo allerede tilgjengelig fra carcomputeren, så litt styringselektronikk bør vel kunne lages etterhvert..

Andreas
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy kjørelengde
tirsdag 20. januar 2009, klokken 09:56
Hei..
Ser i forskjellige innlegg at kjørelengden i buddy varierer litt.
Kan lage dette emnet slik at vi lett finner typiske kjørelengde.

Etter å ha hatt Buddyen i 3-4dager har jeg følgende resultater. (oppdateres utover våren)

Kjørelengde
28km (gulesider) 29.7km (tripteller). Vestlandsveier... 70% kupert 50-60km/t 30% firefelts med 80km/t
(ikke det at buddyen klarer 80 akkurat...)


Restverdi batteri: (km-stand=3650km)
30-35% restverdi v 3-5grader (hjemover)
35-40% restverdi v 3-5 grader (til jobb)


Oppdatering 02.02.2009
20-25% restverdi v -2-3 grader (til jobb)

#12
Hei Roy og andre interesserte..


Beklager at det blei stille fra min kant..
Når min peugot partner EL-bil stoppa heilt opp seint i høst, mista eg litt piffen..
Opprinnelig plan var jo at den skulle vare ei stund slik at eg fekk tid til eit slikt ombyggingsprosjekt som var tenkt fullført når Peugeoten tok kvelden.

Men no måtte eg kjøpe ny elbil ganske raskt og dermed forsvant all tigjengelig kapital til ombyggingsprosjektet.
Ønsker fortsatt og bidra der eg kan, men har blitt avskåret for å bruke penger på dette inntill videre..


Ser forøvrig at fleire av forumbrukarane har signalisert at dei kjem til å setja i gang egne prosjekt i 2009.
Vi bør derfor i den grad det er mulig, hjelpa desse som setjer i gang med gjennomføring av prosjekta..
Sidan jeg bur i hordaland, må prosjekter i hordaland gjedna ta kontakt med meg om eg kan bidra med noko.. Har fortsatt ein tre-fire maxxima batterier for utlån/kjøp til trengande..

mvh
Andreas
#13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.
fredag 09. januar 2009, klokken 08:17
Før vi roser disse balansererene helt opp i skyene, kan det være greit å få på bordet svakheter ved disse..

Hvis det av en eller annen grunn oppstår en skade i et batteri, slik at batteriet har for lav spenning permanent, ved f.eks kortslutning i en av cellene.. Da vil en slik balanserere tappe hele resten av batteristrengen kontinuerlig og uten stans. Hvis det da er en stund siden du ladet vil det være mindre igjen på batteriene enn du tror..
Hvis det av lignende årsaker utvikles varme i et skadet batteri når dette får stadig påfyll fra balanseringssystemet, vil det kunne oppstå enda mere varme....

En annen ting er at balansererene kan muligens forstyrre kapasitetsmålingen til Buddy. Slik jeg har forstått det vil en Buddy lese spenningene fra de enkelte batteripar for å finne det batteriet med lavest spenning, og regner ut restkapasitet ut fra dette. Siden jeg ikke vet nøyaktig når denne avlesningen skjer, kan det være at forstyrrelsen er minimal..
Men det som potensielt kan skje er at når et svakt batteripar i strengen stadig blir "reddet" av balanseringskretsene, vil det kunne føre til at kapasitetsmålingen tror batteriene har mere igjen enn de egentlig har. Dermed vil vi presse de allerede svake batteriene til å yte mere når de allerede er nesten tom..
#14
Jeg er ikke nødvendigvis enig i måten de forsvarer seg..

Hele poenget med gratisbillett for EL-bil er jo å få de forurensende pendlerbilene til å byttes ut i et miljøvennlig alternativ. Det er jo også det alle insentivene for EL-biler er ment til. Vi slipper moms på kjøp av bil. Burde det da ikke med Samf.dep sin argumentasjon også bli momsfritt med trøsykler??

Andreas
#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.
onsdag 07. januar 2009, klokken 13:08
Heisann Buddyer.. :-)
Det kan sjå ut som eg faller tilbake på blybil... av type Buddy..

Ang Balansering.. Når jeg hadde peugeoten min i drift, målte jeg spenningene på alle batteriene under ladingen uten balanserere montert. Husk at dette er 12 12v batteri i serie..
Spenningen over føste batteri var over 18V, og synkende fra hvert batteri utover i serien til rundt 13.5-14 v i andre enden.. Dette var med en Zivan lader som også brukes i Buddy..

At en eller annen form for balansering av spenningene er nødvendig er nok ganske soleklart for lengst mulig levetid på lange batteristrenger..

At jeg angrer litt på å ha solgt mine balanserere stemmer også.. :-(

Ser forøvrig at noen er skeptisk til en lang serie med balanseringskretser.. Det kan tenkes at det ikke er optimalt med dagens utvalg av utstyr.. Men man trenger jo ikke nødvendigvis balansere hele strengen i ett..
Det hjelper jo langt på vei å balansere to og to eller tre og tre..
Hele poenget er uansett å fordele eventuelle skjevheter for å jevne ut skadelig spenning..

mvh
Andreas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA