Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Forsikring for elbil - hva er best?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 23:56
Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. september 2017, klokken 08:05
Våre biler kjører en del på alternativ forsikring, via Nabobil.no, men dette er lett å avregne.

Husk at vanlige forsikringsvilkår ikke tillater slik avregning hvor Nabobil-kilometrene trekkes fra i den forsikrede kjørelengden. Se også Nabobils FAQ hvor dette er omhandlet.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Nye tyske Leaf 30kWh i Bergen. Erfaringer?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 23:50
I Bergen er vel lyktespylingsbehovet minimalt siden man har "naturlig spyling" mesteparten av året.  :)
#3
Elbiler i media / Sv: Bytte eGolf med hydrogenbil?
søndag 03. september 2017, klokken 00:09
Byrådet regner nok inn alle typer ladepunkter, dvs. ikke bare punkter på gateplan. De satser nå mer på ladepunkter i parkeringshus og det kan på mange måter være smart. Skal man etablere mange ladepunkter så er parkeringshus en god måte.
Imidlertid er det nødvendig at også punkter på gateplan kommer på plass og man må kanskje legge restriksjoner på fossilbilenes subsidierte nattparkering på gategrunn. Det bør ikke være slik at tanking av fossilt drivstoff gir som belønning at man kan parkere nærmere der man bor og til lavere parkeringskostnad enn de som kjører ladbare biler.
#4
Elbiler i media / Sv: Bytte eGolf med hydrogenbil?
lørdag 02. september 2017, klokken 23:14
Hvis det skal være attraktivt å velge elbil i områder med mye gateparkering så må det finnes normallademuligheter. Å basere seg på hurtiglading blir både dyrt og det krever mye ventetid i hverdagen.

Et alternativ for myndighetene kan være å avgiftsbelegge gateparkering for fossilbiler i større grad og bruke inntektene til å sette opp ladepunkter.
#5
Elbiler i media / Sv: Bytte eGolf med hydrogenbil?
lørdag 02. september 2017, klokken 22:42
I Oslo må man rett og slett få på plass tilstrekkelig antall ladeplasser og det krever en massiv innsats.
Slik situasjonen er nå så er gateparkeringen tilrettelagt for fossilbiler.

Signaleffekten ved å fjerne ladeplassene i Kongens gate er ikke god og nå forventer vi at byrådet tar grep.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av Nissan Leaf og elbil for første gang
lørdag 26. august 2017, klokken 17:45
Tredjepartsapper fungerer bedre enn Nissans egen. Imidlertid er det uansett treg respons.
Bruker selv LeafManager Pro med widget og det fungerer ganske bra.
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Fallende batterikapasitet?
lørdag 26. august 2017, klokken 17:14
I en egen tråd om LeafSpy-målinger så ser du at alle varianter av Leaf har litt fallende batterikapasitet etterhvert som tiden går. Ingen dramatikk i dette.

For min egen del regner jeg med ca. 30 % svekket batteri når min 24 kWt Leaf 2015-modell er rundt 10 år. Det lever jeg greit med.

Imidlertid viktig å ta høyde for fall i batterikapasitet når man kjøper slik at bilen fungerer greit i det aktuelle kjøremønstret i hele eiertiden. Det er også smart å få målt batterisvekkelse i prosent ved kjøp.
#8
Nissan og Birger N. Haug har nok litt å gå på når det gjelder kundeorientering. Bilen fungerer OK, men den ene garantisaken jeg tok opp (vindusspyler fungerte ikke) ble glatt avvist med at dette skulle ikke fungere på denne modellen(!). Jeg orket ikke krangle med dem og reparerte heller for egen regning.

Vi har jo også hatt ustabil app-tilgang og hadde gjerne sett oppdatering av navigasjonsenhet/firmware, men her er Nissan temmelig gammeldags og svært forskjellig fra Tesla. Nag-screen som spør om datautveksling hver gang du starter bilen er jo også litt på bærtur.

Leaf kan altså anbefales hvis man er klar over at kundeorienteringen er så som så og du kan ikke forvente oppdateringer.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av El-bil og aller helst med god plass :)
lørdag 12. august 2017, klokken 04:45
Høres ut som du er i ferd med å ta et godt valg :-)

Ift. normallading, dvs. ladingen du gjør hver natt, så anbefales veggladeboks fordi det gir best elsikkerhet og lettvint betjening. Pris for å legge opp varierer (kr 7.000-30.000) avhengig av føringsvei og elektrikerens prisingpolicy.

Dersom du skal lade på eksisterende stikkontakt så bør du få elektriker til å se over kursen for å sikre at den tåler belastningen og er i god tilstand. Maks. ladestrøm er da 10 A.

Flere råd og drøftinger rundt normalladepunkter finner du i forumets del om lading.
#10
Elektriske utfordringer / Sv: Brand new leaf wont charge or drive
lørdag 12. august 2017, klokken 04:33
Sounds like it is not in the start mode. The start button is tristate. Are you sure you press and hold the foot brake when pushing the start button?
What is the battery charge level?
#11
Lading / Sv: Ladeproblem
onsdag 09. august 2017, klokken 19:00
Har du målt 12 V-spenningen etter at du skiftet batteriet?

Hvis den er lav igjen så kan det være noe som trekker unormalt mye strøm mens bilen er avslått.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Daglig bruk av Leaf
lørdag 05. august 2017, klokken 09:53
Jeg prøver vanligvis å gi råd til bilkjøperne som innebærer at de oppnår ukomplisert bilhold. Tanken er at det gir den beste starten på overgangen til elbil.

I denne tråden har vi ihvertfall synliggjort utfordringene knyttet til kjøremønstret og gitt noen råd om hvordan komme best ut av det.

Dette handler altså både om å gi kjøpsråd, men også om forventningsstyring slik at kjøperen vet hva som kan forventes av en gitt biltype.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Daglig bruk av Leaf
torsdag 03. august 2017, klokken 06:59
Forvarming programmeres greit i bilen for de vanlige dagene. Du kan angi avgangstidspunkt for hver ukedag samt hvilken temperatur det skal forvarmes til. Så bruker du app til å fjernstarte varming ved andre avgangstidspunkter eller når bilen ikke er tilkoblet strøm. App fungerer litt ustabilt tidvis. Jeg bruker en tredjepartsapp Leaf Manager og den kan anbefales hvis du har Android-telefon.

Ved lading på 10 A, f.eks. med den medfølgende ladekladden, så vil bilen dra noe strøm fra batteriet i tillegg under forvarmingen. Dermed går det med 2-4 prosent av batterikapasiteten før start. Hvis du har veggladeboks med 16-32 A så unngår du dette.

Man kan også sette ladetimer. For din del ville jeg satt ladetimeren slik at bilen er fulladet kort tid før avgang. Det gir best batteriholdbarhet og sørger kanskje for at batteriet er litt varmet før avgang de kaldeste dagene. De dagene hvor du planlegger å bruke bilen på kveldstid bør du da overstyre ladetimeren slik at lading skjer med en gang, f.eks. mens du spiser middag. Har du faste aktiviteter visse dager kan du programmere start av lading annerledes for disse dagene.

Et annet tema er dekk. Husk som sagt riktig dekktrykk. Jeg bruker appen Leaf Spy Pro til å lese av dekktrykk. Hvis du skal kjøpe nye dekk så er det meget viktig at du velger riktige dekk - se egen tråd.

I forhold til sparekjøring så finnes det også egne tråder om dette. Generelt smart å kjøre smidig og holde jevn hastighet samt unngå for høy hastighet.  Bruk av varmeapparatet om vinteren har stor innvirkning på forbruket. Her anbefales så mye resirkulering av luft som mulig, men likevel ikke slik at rutene dugger. Viktig å forstå bruken av knappene "AC" og "Heat".
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Daglig bruk av Leaf
onsdag 02. august 2017, klokken 14:10
@jabe1807: Hvis du ønsker en mer nøyaktig avklaring av bruksmønsteret så kan du oppgi lengde på pendlestrekningen, hastighet det kjøres i og topografi (kupert/flatt). Tilsvarende for småkjøringen.

I tillegg:
Har du mulighet til å lade mellom pendlingen og småkjøringen? (f.eks. en time mens du spiser middag)
Hvilken ladehastighet har du hjemme (vanlig stikkontakt 10 A eller ladeboks 16 A)?
Skal bilen parkeres i garasje hjemme eller på jobb?
Er det mulighet for lading på jobb eller hurtiglading underveis ved behov?
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Daglig bruk av Leaf
onsdag 02. august 2017, klokken 10:59
Sitat fra: jabe1807 på onsdag 02. august 2017, klokken 09:11
Det viktigste for meg er enkelt og uproblematisk bilhold og en bil som kan dekke 90 % av behovet.

Det er nok ikke smart å kjøpe 24 kWh-utgaven for behovet slik det er skissert, men med litt improvisasjon vil du greie deg med denne varianten.
I løpet av de 19 årene jeg har kjørt elbil så har jeg lært at det ikke lønner seg å basere seg på å bruke nesten hele batterispennet hver dag (0-100 %). Det er litt komplisert å forklare hvorfor, men kort fortalt tåler bilen langt færre oppladingssykluser dersom hele spennet er i bruk. Vi har ikke nøyaktige data som bekrefter dette for Leaf, men for lignende battericeller foreligger informasjon om dette. Tror derfor at 24 kWh vil fungere greit i starten, men at ved 8 mil daglig kjørelengde så kan du få noe større aldringsutfordring for batteripakken enn det som godt er.
Skulle du likevel velge å gå for 24 kWh så anbefaler jeg at du innhenter litt råd på forumet her rundt ladeoppsett etc. for å minimalisere slitasjen på batteripakken.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA