Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Anne_T

#1
Hei godtfolk!

Min fine røde Think tok kvelden i fjor sommer (2014).
Vinterensesong (2013/14) kjøpte jeg nye vinterdekk til tyttebæret.
Selv om vi er utenfor sesong tenkte jeg å høre om noen var interessert i å kjøpe disse.

FAKTA:
Continental piggfrie vinterdekk.
Conti Viking Contact 3
155/ 70R 13

Kjøpt på Kverneland for ca. 2.400,- (kvittering kan sikkert fremskaffes, hvis ønskelig.)

Dekkene har altså blitt kjørt 1 sesong - har god mønsterdybde.
Sitter på noen stygge stålfelger - dessverre - men det er sikkert mulig å kjøpe et par billige hjulkapsler for å skjule disse  ;D

tilsvarende hjul http://www.megahjul.no/nb/produkt/dekk/V165_70QR13CO-CONTI-VIKING-CONTACT-3-83Q-VINTERDEKK

Høyeste bud over 700 kr.  :-*
Kommentér eller send PM.



#2

Og blir det for kaldt til vinteren @automat så kan jeg tilby å sy slike dobbeltforede fleeceluer til deg og familien. Du kan til og med få en farge som matcher bilen  ;D
Hvem vet, kanskje det finnes et umetted luemarked blant elbilsjåfører?

#3
Jeg har inntil nylig kjørt en 12 år gammel Think, så noen triks har man lært seg.
Think'en gikk 4-5 mil på vinteren (og 7-8 på sommeren). Så jeg er lett undrende til at en bil av 2014 ikke skal klare mer enn 6 mil på vinterstid.
Kan utfordringen ha å gjøre med kjøre,- og komfortvaner man har med seg fra fossilbil?

TIPS & TRIKS:
1) være forsiktig med varmen - slik som allerede nevnt.
2) alltid ha et fleecepledd i bilen
3) utstyre deg selv med gode hansker og lue
(evt. bruke en hvetevarmer: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8888414732318.jpg )
4) unngå Klampen i bånn, heller jevnt over forsiktig trykk på gasspedalen. Klassikeren er å tenke at du har et egg liggende mellom sko og pedal.
5) høyere lufttrykk enn "normen", jeg kjørte med 2.8 på Thinken.



#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Bakgårdsverksted i Bergen?
tirsdag 16. september 2014, klokken 11:17
Takk igjen Robort!

Bremseskiver - Biltema (ok)

Bremserør?! Finner ikke, har det en annen betegnelse på wiki'en? http://www.elbil.no/wiki/Think:Deler

Bærekule er vanskeligere altså, det betyr at bærekule til Peugeot 106 ikke vil passe til Thinken? Da får jeg vurdere å bestille hos deg, hva koster den + frakt?

:)


#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Bakgårdsverksted i Bergen?
tirsdag 09. september 2014, klokken 13:03
Nå ser det ut til at jeg får en nabo til å gjøre jobben - hurra!

Jeg skal nå gå i gang med å få tak i deler her i Bergen (Mekonomen eller tilsvarende) - og har kikket på wiki'en som omhandler nettopp dette.
Kjenner lett angst for å ta tak i riktige deler - og ikke blir jeg veldig klok av å lese den noe kryptiske PKK-notatet.

Er det noen som kan hjelpe meg med å si eksakt hva jeg trenger?
Noen som vet om noe av dette er bestillingsvare?!


Alle gode og konkrete tilbakemeldinger mottas med en STOR TAKK!
#6

EU-kontroll er gjennomført, med noen 2-ermangler.
Derfor spør jeg om det noen som kjenner noen i Bergensområdet som kan ta på seg noe mekanisk arbeid på min bil?
Det er snakk om å skifte bremserør (bak), skiver (fremme) og bærekule (høyre fremme).

Kverneland kan selvfølgelig ta på seg jobben, men det må da finnes andre alternativer?
Noen som kjenner noen?

:)



#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Reparasjon eller ny bil?
torsdag 06. september 2012, klokken 21:27
En kommentar helt til slutt:

Bilen er blitt veldig sprek og flott etter reperasjonen! Overraskende sprek. Vi snakker 10 år gammel bil som tar 90 km på strak arm. Det er noe lengre enn det den kjørte før "Stavangerturen" :)

Angående bremsene, så overrasker det meg at de skulle ruste så voldsomt fra januar- juni (kontrollert hos Kverneland begge gangene). Men det regner som sagt mye i Bergen, og jeg var dårlig på å bruke manuell bremsing.
Nye bremserutiner er imidlertid på plass, jeg har tatt til meg rådene og har minst 1 bremsedag i uken.
Robort/ Elektrolux fikset bremsene mine, og de er noe HELT annet enn de jeg hadde. Ingen ulyder ved bremsning og mye raskere fartreduskjon.

Anbefaler Elbilhjelpen på det varmeste  ;D

#8
Takker for råd og tips!

Jeg skal definitivt sjekke med forumet før jeg finner på noen (unødvendig) dyre reperasjoner neste gang.

I skrivende stund er min lille bil på vei til Stavanger. Jeg sender den til elbilhjelpen / elektrolux, som ga meg et mye bedre tilbud enn det kverneland bil kunne komme opp med (- og det på tross av skipsfrakt på 2.200 kroner  :o ).

God helg!
:D
#9
Takk for svar!

Enig med dere at det er tidlig å gi opp... så nok litt mørkt på det i starten.

Jeg har vel omtrent ikke brukt ordinær bremsing siden jeg skiftet skiver/klosser sist, så kanskje jeg skal finne en bakke å bremse ned noen ganger. Har ikke tenkt at det skulle være et problem, men når man bor i Bergen så hjelper ikke det dårlige været på saken.

Hvis man skal få tak i deler selv (f.eks bærekule) hvor/ hvordan bør man går frem da?

Jeg har følelsen av at Kverneland er noe høy i pris, men samtidig har det vært en trygghet i å bruke dem - da de "har peiling på Think". Kunne selvfølgelig tatt bilen med bort til nærmeste verksted - men gutta der har knapt sett en elbil før.

Snap-drive har blitt nevnt flere ganger - kanskje jeg skal ta å sjekke med dem.
Andre anbefalinger evt? (Bergen)

:)
#10
Bilen min (Think 2002, kjørt 42.000) har akkurat vært inne på EU-kontroll hos Kverneland bil.
Tilbakemeldingen er at følgende må fikses:

- nye bremseklosser + skiver
- bærekule (slark foran)
- ujevn bremsing, noe med en sylinder som skulle skiftes
- ny ladekabel
- anbefaler å skifte vindusvisker
etc.

ca. 13-tusen ++ i rep.kostnader. Dette er i og for seg overkommelig, men jeg ser at det stadig er "småplukk" som må fikses - så i lengden begynner det å bli dyrt. Det er f.eks ikke mer enn 1 år siden jeg skiftet bremseklosser og skiver...
Bilen er inne i sitt 10. år - bilen lader som normalt og kjørelengden er innenfor normalen (kjører alltid med tripteller).
Bilen har sine greier, dvs problemer med bl.a kondens etc. så den er ikke "strøken".

Jeg føler jeg har kommet dit hen at det er på tide å avgjøre bilens videre skjebne.
Er det noen som har tips om hva jeg skal gjøre.


1) Skal jeg satse på å stadig lappe på bilen og kjøre til den en dag stuper? (Kverneland må stå for lappingen, jeg har ingen kunnskaper eller ønsker om å mekke på bilen).
- Når bilen en dag er kaputt, vil den være mulig å selge? Er det interesse for delene bilen består av?

2) Bør jeg vurdere å selge bilen - og heller se etter noe nyere?
    - og hvis jeg skal selge, er det best å selge den "som den er" dvs. med mangellapp, eller ta rep. kostnaden først (har en følelse av hva som blir svaret her, men...)


Takker hjertelig for innspill!

#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Verkstedkostnader
torsdag 16. april 2009, klokken 17:36
Jeg vil sende en stor takk til dere elbil-kyndige som bidrar med god og detaljert informasjon!

Jeg fikk akutt trøbbel med ladingen - sikringen gikk i ett kjør selv om jeg stilte inn på 10A - og ringte verkstedet, som trodde det kunne være at laderen måtte byttes. Greit tenkte jeg og spurte om prisen, nja.. rundt en 20.000 inkl. arbeidet... Ganske surt da jeg kun har hatt bilen i 3 måneder. Med dystre tanker tok jeg til å lete på forumet, takket være denne tråden fulgte jeg rådet om å kjøpe ny ladekabel før jeg leverte den inn på verkstedet. Lykken var stor da det viste seg å løse problemet mitt! Så nå lader Lille L. og eier er superfornøyd.

;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA