Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Smiling when sailing

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 18:25
Våres har ca 90 % SoH og litt mindre SoX og er fra 3.2012. Den har nå kjørt 131050 km. men den lader heller ikke mer enn 245 Gids ved fulllading og litt mer enn 19 kWh. Men etter noen hurtigladinger blir verdiene litt bedre for å så falle tilbake.
#2
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: med Leaf til Finland
onsdag 09. august 2017, klokken 00:28
Jeg trodde det var normalt for 2012 Leafer og at det bare var US-Leafer og mye kjørte Norske Leafer som har mistet den første baren eller flere. Jeg har ikke følgt med her på forum eller i bilen det siste året, siden jeg må bruke datterens nettbrett for måling. Bluetooth donglen/leafspy nekter nemlig samarbeid med mobilen min.  Dessverre fikk jeg ikke til å lage en screenshot med nettbrettet men jeg tok et bilde med mobilen mens vi ladet i Karesuvanto ved akkurat 125000 km. Websiden la meg ikke laste den opp uten at jeg forstår hvorfor.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Leafbox, erfaringer
onsdag 09. august 2017, klokken 00:12
Har installert Leafbox før vi reiste til Finnland i sommer. Den hjelper jo litt når man kjører i kupert terreng og ikke bruker cruise control. Men hovedsakelig hjelper den med å få mindre fotkramper fordi det er lettere å holde bilen i 0-forbruks/regeneringsområde. Likevel synes jeg at den burde ha blitt programmert slik at den slår regenerering fullstendig av når den er tilkoblet for å kunne slippe foten fullstendig opp. Man kan jo bruke gir spaken for å skifte til regenerering. Muligens kan innstillingene endres , men det har jeg ikke hatt tid til å prøve enda.
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: med Leaf til Finland
tirsdag 08. august 2017, klokken 20:02
Leafen våres er etter mer enn 5 år og 125000 km fortsatt bedre enn den var da vi kjøpte den ny. På årets tur fra Tromsø ti Sør-Finnland var det to kajakker på taket og bilen stappefull. For det meste satte jeg cruise control på 85 og bare kjørte
#5
LeafSpy / Sv: Batteriinformasjonsark
fredag 21. juli 2017, klokken 09:36
Ville det ikke bety at det aldri var 24kWh i den første utgaven av Leaf og at verdiene som Leaf Spy oppgir er helt feil ? Min viser fortsatt 60 Ah og noe rundt 19 kWh når den er full ladet etter mer enn 5 År og 123000 km med både SOH og SOX på ca 90 %.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Ta ut ladekabel i fart!!
tirsdag 13. juni 2017, klokken 13:27
Jeg leser dessverre ikke ofte på forumet her. Men løsningen til problemet ditt kjente jeg. Du kunne ha kjørt videre bare ved å trekke ut stikk-kontakten av ledningen som fører til baksiden av ladeporten i bilen. Den ligger rett bak ladeporten og for å nå den må man ta bort plasten som er festet med plastpinner på øvre fremsiden av motorrommet. Man trenger bare en skruetrekker for fjerme plastpinnene og for å åpne festemekanismen som holder stikkkontaktene sammen.
Jeg kjøpte forresten en brukt originalladeport til 300 kr for å få meg en originalkabel med denne stikken til bilenskabler da jeg bygde om bilen til tre-fase lading. Og å bytte en ladeport ut til en originalladeport tar neppe mer enn 10 minutt for en ikke-bilmekaniker og ikke-elektriker som meg og gjør det for første gang fra da man begynner og til da man blir ferdig med jobben. Det er bare 4 skruer og den stikkkontakten som er litt skjult og vanskelig å åpne hvis man ikke har gjort det før. Måtte gjøre det selv flere ganger mens jeg testet ut den nye type2 ladeporten jeg installerte på bilen min i fjor. Jeg trur siste gang da jeg installerte den endelige adapteren som jeg skrev ut med en 3D printer for å feste den litt større type 2 porten mekanisk til den mindre åpningen i selve bilen tok det ikke en gang 5 minutt. Adapteren lagte jeg bare for å unngå å gjøre forandringer på selve bilen og dermed for å kunne enkelt bytte tilbake til den originale type 1 adapter om det blir nødvendig for få EU-godkjenning...
Med andre ord jeg synes du har blitt ranet.
#7
Rust / Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 21:10
Den ruster som bare det. Tror faktisk at batteriet kommer til å vare lengre enn karosseriet...
#8
som passer f.eks til nissan leaf. Den er vel snart 2 år gammel og kjøpt hos elbilhjelpen. Selges fordi bilen har nå type 2 kontakt. Kan hentes i Tromsø. Pris 1000 Kr.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Takboks på Leaf?
onsdag 27. juli 2016, klokken 16:02
Har hatt den samme takboksen på leaf i nesten 4 år. Den funker fint så lenge du ikke kjører fortere en 80. Medd full lastet bil og 3 barn kan jeg kjøre omtrent 130 km med omtrent 10% igjen i batteriet. Kjører man fortere så synker rekkeviden betydelig.
#10
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: med Leaf til Finland
torsdag 30. juni 2016, klokken 10:24
@tomrh Brusa laderne ble kjøpt hos elbilhjelpen og installert av meg selv.
@nr1rayner Jeg er klar over misvisningen på speedometer. Odometeret er likevel ganske nøyaktig og strekningen vi kjørte samsvarer med det som diverse kartapplikasjoner regner ut (1372 km uten omveier). Avviket er derfor ganske liten. Vi har kjørt flere små omveier underveis i forhold til det jeg hadde regnet ut fra kartapplikasjoner.

Poenget er at bilen fungerer fortsatt på langturer, faktisk på den lengste turen som vi noensinne har kjørt med bilen og dette etter 4 år og 94000 km. Når vi kjøpte bilen var tanken at vi kan bruke den til ferie i kanskje de første 2 år fordi etterpå vil batteridegradasjon gjøre det umulig å bruke den på lengre strekninger. Det var ikke tilfelle. Bilen virker like greit som i den første uken vi hadde kjøpt den ny. Etter ett år av Leaf-eierskap kvittet vi oss med den siste fossilbilen og Leafen er våres eneste bil og det funker fint i hverdagen og på ferie. Nå er den faktisk enda bedre enn da den var ny.
#11
I år har jeg kjørt Leafen fra Tromsø til Ruovesi med noen små omveier (pga. manglende ladeinfrastruktur og/eller ladeplasser som ikke virket). Til sammen kjørte vi 1408 km med 7 hurtigladinger og en god del vanlige ladinger.
Før turen ble Leafen våres utstyrt med 2 Brusa ladere til trefaslading og type 2 inngang. Opprinnelig var planen å bare kjøre til togstasjon i enten Kolari eller Rovaniemi, men toget var allerede fullboket da jeg var ferdig med innbygging av laderne. Jeg ville likevel være i Ruovesi på tirsdag for å feire sønnens bursdag. Da var det bare å kjøre hele veien.
Og det gikk fint. Det var bare to plasser vi måtte lade med 1 fase 16 A. Den første var på Skibotn Camping fordi på den Norske siden er det ingen offentlige ladeplasser mellom Tromsø og Kilpisjärvi (skam deg elbil-landet). Andre gangen var midt i natten ved Kokkola yrkeshøgskole. Det var en Kebaboks der som ville bare gi 2,2 kW fra en fase. Så var det bare å koble seg til Schuko med 15 A og vente... .
I tillegg var vi på en plass sør for Oulu (Kempele) der vi ikke fant det som stå i LadeNå appen. Det skulle etter LadeNå appen være 3 faser med 32 A, men det var bare en fast tilkoblet type 1 kabel og ingen strøm på schukokontaktene. Så det ble litt spennende å komme oss videre til neste ladeplass som var ca. 120 km sørover. Vi klarte oss akkurat til Ylivieska men det var vanskelig å finne Chademo laderen som var gjemt bak en yrkesfagskole. Men den virket i hvert fall. Bortsett for i Skibotn har vi bare ladet på ladeplasser som finns i ladeappene LadeNå og Virta. Så det er fult mulig å kjøre med en gammeldags elbil med knapt 20 kWt batterikapasitet og 94000 km på telleren langt... hvis man orker.
Om jeg ville gjøre dette igjen? Neppe. I hvert fall ikke hvis ikke det bygges opp et utfyllende ladenettverk. Vi så forresten bare en elbil på hele reisen gjennom Finland. Ingen av ladeplassene var i bruk. Jeg fikk ikke fortum sine ladeplasser i finnland aktivert med mobilen min vha. tekstmelding. Men ved å ringe hjelpenummeret fikk vi aktivert ladere og det virket hele veien til Rovaniemi der jeg fikk kjøpt finsk kontantkort som jeg brukte til å aktivere lading derifra.
Så ladeplassene underveis var: Skibotn Camping-Kilpisjärvi-Karesuvanto-Sonkamuotka-Levi-Lohihovi-Rovaniemi-Peura-Kemi-Oulu-Ylivieska-Kokkola-Vaasa-Seinäjoki-Tuuri så var vi i Ruovesi etter 46 timer og 35 minutt konstant kjøring/lading.  Kopiloten var min 8 år gamle sønn og bagasjen til en familie på fem. Resten av familien hadde allerede reist med buss og tog noen dager i forveien.
Toget tilbake skal vi boke i god tid før vi drar hjem :-)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Thule Wingbars - forbruk og støy
tirsdag 08. september 2015, klokken 12:39
Har hatt wingbars på taket siden slutten av 2012. For dwt meste med takboks på. Ved hastigheter rundt 60-70 km/t hører jeg ingen lyder og meforbruket er mindre enn 10 prosent. Ved høyere hastiheter øker dog merforbruket betydelig. Har ikke hørt noen sjenerende lyder bortsett fra ved sidevind i hastigheter opp til 100 km/t på ferie i finnland med enten bare wingbar eller kajakk/er eller takboks. Muligens er jeg ikke spesielt lydsensitiv.
#13
Har samme løsningen med bryter i panelet og det virker utmerket. For oss virker også AC som dugfjerner i tuneller. Kona bruker bryteren også. Det er bare å huske å koble bryteren på varme før man forlater bilen hvis man skal bruke tidsstyrt eller fjernstyrt oppvarming.
#14
Troms elbilforening / Endring av parkering ved UiT
onsdag 12. august 2015, klokken 13:19
Hvis jeg forstår de nye reglene riktig, er det kun lov å stå på gjesteparkering hvis man betaler for parkering eller lader lader sin elbil. Parkering på ladeplassene er tillatt i kun 2 timer (og det er fortsatt bare to plasser ved hovedkampus og to ved den gamle lærerhøgskolen). Ansatte og studenter med elbil slipper å betale på de parkeringsplasser som kalles for fordelspakering til ansatte og studenter... Hvis jeg forstår reglene riktig er det ikke lenger fritt fram å finne enkel og billig parkeringsplass med elbil ved UiT. Det er jo litt dumt det, selv om jeg sykler for det meste og vanligvis ikke trenger parkeringsplass.

https://uit.no/parkering

Det virker som om andre universiteter som universitetet i Trondheim f. eks. lar elbilene parkere fritt på alle avgiftsbelagte parkeringsplasser, så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke dette ikke gjøres på samme måte i Tromsø også. Jeg tror det er langt mindre elbiler her en i Trondheim og kan ikke helt se for meg problemer med dette i nær fremtid.
#15
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: med Leaf til Finland
lørdag 04. juli 2015, klokken 10:44
Det var da den fjerde turen med Leafen fra Tromsø til sør-Finnland. Hadde ikke trodd at rekkevidden av Leafen er fortsatt god nok til å kjøre den turen etter 3 år og mer enn 70000 km. Ser faktisk ikke forskjell på kapasitet når jeg sammenligner med de tidligere turene. Er uansett litt vanskelig å sammenlikne siden denne gangen hadde jeg kajakk på taket i stedet for takboks. Det er fortsatt ingen hurtigladere på veien men denne gangen kjørte jeg alene med bare baggasjen til familien, siden resten av familien hadde allerede dratt ved starten av skoleferien. Det var ingen problemer med bilen og jeg hadde planlagt 26 timer til 450 km fra Tromsø til Kolari for å ta biltoget videre derifra. Alt gikk bra til jeg ville lade i Skibotn men sikringen til kontakten røyk. Det viste seg at årsaken var  ladeledningen som brennte ut. Det var da et stort  problem, siden jeg hadde kalkulert med minst 3 kW ladeeffekt og  plutselig hadde jeg bare den originale ladekladden med 2.2 kW som kunne brukes. Mens jeg satt og ventet på ladingen fant jeg fram de eneste "verktøyene" som jeg hadde med, et av disse røde sveitsiske knivene og en liten torx skruetrekker som jeg hadde glemt å rydde bort etter jeg innstallerte bryter for å slå av varmekolben noen uker tidligere.
Skruetrekkeren passet akkurat inn i disse triangelformete fordypninger i skruene som ble brukt i håndtaket av ladeledningen. Da jeg åpnet den så jeg at det loddingen der ledningen er tilkoblet kretskortet er sannsynligvis smeltet pga. dårlig kontakt og har da kortsluttet (se første bildet). I første øyeblikk så det ut som den ikke kunne brukes. Dermed ville jeg ikke nådd toget heller, siden den originale kladden tar mer enn 50% mer ladetid enn jeg hadde planlagt. Så mens jeg satt og ventet på ladingen renset jeg kretskortet og resten av håndtaket som også var helt svart vha. en klut og spylerveske. Den ble faktisk ren og fin igjen. Så testet jeg den uten lading og alt virket som det skulle, LED lysene tente og det var mulig å bytte mellom 6, 10 og 14 A lading. Lading var også mulig, men bare med 6 Amp. Når jeg økte til 16 begynnte loddingen å koke med det samme... så det var bare svært dårlig kontakt igjen. Jeg konkluderte med at hvis jeg kunne bruke elektronikken som ikke bruker mye strøm med den nåværende tilkoblingen til å lure Leafen at alt er som det skal mens jeg tilfører strømmen direkte til bilen, skulle den jo kunne lade med 16 Amp. Problemet var bare at jeg ikke hadde verktøy eller annet materiale enn en rulle med gaffatape og en 25 meters forlengringskabel. Spørsmålet var nå, hvordan å kopple oppe hele greia slik at det ble en stabil forbindelse uten varmgang. Til slutt tok jeg schuko-stikken fra den orignale ledningen og tikoblet den direkte til ingangene i J1772 pluggen, samtidig som jeg trakk ledningner (som jeg bare kuttet ut av den originale ledningen) til å tilføre strøm til ladeelektronikken (se bildet som jeg tok etter at jeg var fremme i finnland). Jeg satt schuko stikken direkte inn i kontakten av skjøteledningen og hadde dermed en 25 meters ladekabel... Hele pluggriggen pakket jeg inn i et tykt lag med gaffatape for å beskytte det mot utilsiktet kontakt med omverden. Så satte jeg bilen på lading og... alt virket som det skulle. Jeg brukte samme ledningen i Kilpisjärvi, Karesuvanto, Muonio og Kolari for å lade bilen. Jeg rakk ikke lade batteriet særlig lenge i Kolari og måtte derfor bruke hurtiglader fremme i sørfinnland for å komme meg frem de siste 80 km til familien. Men jeg rakk toget og var fremme til fødsesldagen av sønnen som planlagt. Det var litt mer eventyr enn jeg hadde planer om og i stedet for å padle mens bilen stå til lading i Kilpisjärvi, ble jeg igjen ved bilen for å passe på at ingenting gikk varmt. Men det gjorde det ikke. Det ble en lang natt med kjøring og lading, men det gikk uten problemer. Koblingen bestå jo av kabler som var ferdig lagt til klemmekoblinger og dermed var det god kontakt på alle relevante steder. Nå har jeg reparert kabelen på ordentlig, men må si at jeg ikke er særlig imponert over kvaliteten til inmaten av ladeledningen. Håper det blir vanlig med type 2 kontakter så slipper vi å bruke Schuko i fremtiden.
Dessuten har jeg lest om et firma i østerrike soMen det kan da være prosjektet til neste året.m bytter ut 3.3 kW laderen av leafen med en 22 kW Brusa lader og type 1 kontakten med type 2 kontakt for 3 fase lading. Hadde jeg hatt det, ville det ha spart meg masse tid, siden det var 3 fase 32 Amp kontakter på alle steder jeg ladet bilen. Det koster 7500,- Euro hos Kreisel, men for meg ville det være verdt investeringen, bare det var noen som gjorde det i Nord-Norge. Ellers må jeg vel ta fergen fra Finnland til Tyskland, så biltoget fra Hamburg til München og så kjøre de siste kilometrene til Freistadt for å få jobben gjort...

Men det får vente til neste sommer...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA