Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PC

#1
Er der nogen der har erfaring med denne fejl?
Fejlen er permanent og bilen nægter at køre  ???
#2
Renault batterier har vandpåfyldnings-studs i samme side som batteripolerne!
Forskellen på G og D blokke er at de er spejlvendte i forhold til hinanden - jeg ved ikke om det hedder spejlvendt på norsk; men (place a G-block in front of a mirror and you will see a D-block in the mirror) ;)

Hilsen Peter
#3
Såvidt jeg kan forstå på Michelin har Proxima dækserien aldrig været ude i almindelig handel ???
Det er en prototype serie, der har været, og fortsat kun bliver, leveret til forskellige fabrikanter  af lavenergibiler :-[
F. eks. var GM's EV1 biler udstyret med Proxima dæk og VW's 1L bil der der kørte 100 km på 0,89 L diesel rullede også på Proxima dæk. Mange af de små franske el-biler har tilsyneladende også været fabriksmonteret med Proxima ;)
I dag ved jeg at bl. a. Toyotas hybridmodeller leveres med Proxima-dæk, så man kan jo spørge Toyota om de har et par ekstra liggende ::)

Hilsen Peter
#4
Andre Elbiler / Sv: Renault Clio Electrique
mandag 05. mars 2007, klokken 21:47
Tak for tippet ;)
Så må blokkene jo have en ekstra betegnelse - ud over STM 5-100 MRE ???

Er der nogen der kender noget til det ???

Hilsen Peter
#5
Hvis der er nok der er interesseret i batterier, vil jeg gerne arbejde videre med sagen, jeg har bestilt til mig selv, men kan tage ekstra batterier hjem mod at få mine udgifter til transporten dækket ;)

Jeg undersøger hvilke typer Joachim Steuber kan levere - man kan også selv maile til ham - adressen er: stueber.joachim@online.de

Hilsen Peter
#6
Humor og kanari / Hvad gjorde vi før vi fik el-bil (Gamle synder)
fredag 23. februar 2007, klokken 16:36
Hej jeg har taget tråden op fra det svenske elbil forum ;)

Jeg vedlægger lige et par billeder af min første Renault Clio - det er en model Williams fra 1994 8) En specialmodel som Renault fremstillede i et begrænset antal i anledning af at de som motorleverandør til Williams F1 team vandt F1 verdensmesterskabet for både kørere og konstruktører i 1992 og 1993 ;)

Jeg solgte bilen i 2003 og har i stedet købt 2 stk. Clio Electrique, en til mig selv og en til fruen - hun var ikke så begejstret i starten - de unge gutter holdt op med at vende sig om efter hende :P, men i dag ville hun ikke bytte tilbage ;)

Jeg mener også at el-bilerne er kommet for at blive og da jeg har haft min egen vindmølle siden 1987, burde jeg have anskaffet en el-bil for længe siden :)

Her er Renault Clio Willams-billederne:











Det var en dejlig bil - jeg kan godt savne den lidt en gang imellem :'(


hilsen Peter
#7
Det lader til at der er mange gode erfaringer omkring dæk på dette forum!
Danmark er jo lidt af et U-land med hensyn til vinterdæk - så det er fint at kunne se erfaringer fra eksperter i vinterkørsel  ;)

Mine erfaringer med dæk, beror sig kun på ændringer i lufttrykket og kørsel på forskelligt underlag :)
Jeg har to biler, den ene med vinterdæk fra tyske Continental, den anden med billige Polske sommerdæk  :(
Der er ikke den store forskel i hvor langt jeg kan køre på en opladning, hvis jeg kører samme rute med de to biler!
Men der er stor forskel ved ændret dæktryk - jeg kører med C-dæk på den ene bil og der har jeg prøvet at øge dæktrykket fra 2,5 til 3,5 bar hele vejen rundt!
Det giver ca. 10 km. ekstra i rækkevidde, men går meget ud over komforten og køreegenskaberne (jeg bor på landet og kører mest mellem 70 og 90 km/t.)
Jeg har også prøvet det samme på bilen med de billige Polske dæk, men den er livsfarlig at køre med så højt dæktryk - den sejler rundt på vejen - så konklusionen vedrørende dæktryk må være: Skal man køre med højt dæktryk, er det vigtigt at dækkene er konstrueret til det ;)
Med hensyn til underlaget er der stor forskel på rullemodstanden ved forskellige typer asfaltering.  Eksempelvis kører jeg dagligt ind på et stykke vej hvor belægningen består af tjære og løse sten. Man kan tydeligt mærke den forøgede rullemodstand i bilen og man bliver nødt til at træde lidt mere på gaspedalen for at holde farten :(
Der er en tydelig sammenhæng mellem dækstøjen og rullemodstanden - mere støj mere modstand ;)


Hilsen Peter
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / SAFT batterier til menneskepris
torsdag 22. februar 2007, klokken 22:12
Jeg har tidligere forhørt mig om prisen i Norge på STM 5-100 MRE moduler fra SAFT ;)
Det ser ud som om at forhandlerne i Norge kan forlange hvad som helst for samme batterier >:(

Er det ikke et problem?

Prisen kunne være mere human - check lige her!

http://www.elektroauto-forum.de/Kleinanzeigen/index.php?id=54

Hilsen Peter
#9
Enkle batterispørsmål / Sv: Pleie av NiCd- batterier
torsdag 22. februar 2007, klokken 22:01
Erfaringen med Renaults elbiler (Clio og Express), der mest kører i sverige, er at man kan nøjes med en enkelt  komplet afladning og opladning om ugen - forudsat at bilen bruges næsten dagligt!
Det største problem med NiCd batterierne er "manglende cykling" hvis bilen af en eller anden grund ikke bliver brugt i en periode!
Ved manglende cykling, kan der dannes ledende krystaller mellem seperatorene i cellerne, der så senere fører til batterihavari :-[
Jeg fylder også selv vand på batterierne i mine Clioer ca. for hver 3000 km. og da jeg for det meste lader om natten, hvor det er mest energiøkonomisk korrekt, afbryder jeg ikke ladningen.
Der går ca. 8-9 l. vand til en påfyldning og jeg bruger ikke vacum-metoden til påfyldning, men nøjes med den meget nemmere "tyngdekraftmetode", der i øvrigt er anbefalet af SAFT selv i deres vejledning ;)
Jeg lader kun når bilerne er under 10% på måleren og kører mindst en gang om ugen måleren til 0.
Jeg lader aldrig med mere end 10A, da natten har timer nok til det :D
Det vigtigste, for at holde NiCd-batterierne i form, er at undgå at de bliver for varme - både under opladning og ved kørslen - lad være med at køre "Hill-Climb" med pedalen i bund - og det modsatte, med mindre I er helt sikre på at Jeres kølepumper er i tip-top stand ;)

Hilsen Peter
#10
Andre Elbiler / Renault Clio Electrique
torsdag 22. februar 2007, klokken 11:48
Hej Norge ;)

Er der ingen der kører Renault Clio Electrique i Norge?
Vi er 3 danskere og i Sverige er der ca. 70 stk. kørende :)

Clioen kører med de samme vandkølede NiCd batterier fra SAFT som PSA-bilerne, og styreenheden er fra Norske El-drive i Moss ;)

Hilsen Peter Christensen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA