Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Slowpoke

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Vente eller kjøpe nå?
onsdag 05. mai 2010, klokken 17:42
Ok he he da så  ;D
Tenkte meg at han var/er useriøs, men det hadde jo vært en fin business om han klarer å levere!
Gogglet fyren nå og det var ikke noe hyggelig omtale av han  :P
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Vente eller kjøpe nå?
onsdag 05. mai 2010, klokken 16:53
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 05. mai 2010, klokken 14:13
Neida, det er bare Fridtjof som er på ferde  ;D

;-D Hans

Sitat fra: cra på onsdag 05. mai 2010, klokken 14:43
Den så ikke så ille ut - kunne vært artig å prøve den. Men å kjøpe den når det er Fridtjof som selger? Aldri i verden....

Hvem er Fridjof? :P
Den var for intern at jeg ikke skjønte!!
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Vente eller kjøpe nå?
søndag 25. april 2010, klokken 02:09
Har ventet i over et år da nye Think city skulle lanseres i 2009 men så kom finanskrisa osv..
Derfor vet jeg rett og slett ikke om jeg gidder å vente en evighet  :-\
Jeg vet at prisene på de elbilene som kommer i slutten av dette året eller 2011-utover vil koste minst 250k, men da er (finans/penge) situasjonen en annen. Men det hadde vært greit å vite litt nå, planlegge videre osv :)

Har tenkt å bestille en buddy med NiMH batterier til 200k neste uke, men tenker at for 200k kan jeg få en fin fossil bil for den prisen. Men alikevell har jeg lyst på en elbil pga billig driftkostnader, forsikring osv.

En kan jo begynne å spekulere når Tesla S modellen deres og de andre modellene som er nevnt tidligere begynner å komme på markedet, kan føre til prisene på elbilene "stuper" eller blir billigere pga konkurranse? Derfor er jeg litt avventende med å kjøpe. For prisene på dagens elbilene er for høye etter min mening med tanke på rekkevidde, passasjer og bagasje plass.

Skulle gjerne ha ventet litt lenger å få prøvd Opel ampera eller de andre rekkevidderforlenger bilene, men igjen. Klassifiserer myndigheten dem som elbil/hybrid og avgiftene blir deretter og.

Men takk for innspill!! Blitt litt mer sikker nå og neste uke faller avgjørelsen om jeg skal bestille buddy eller ei :)
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Vente eller kjøpe nå?
lørdag 24. april 2010, klokken 22:36
Har sjekket alt som ruller av el doninger rundt i verden, men det ser ut som om de aldri kommer til Norge  ???

Tazzari må jeg vel vente en stund til før jeg får den hvis jeg ikke tar feil? Mens buddyen er leveringsklar i løpet av 5-6 uker ut i fra det selgeren sa til meg. Foretrekker buddy da den har 3 seter framfor tazzen sine to  :)

Takk for tilbudet, men jeg vil ha en "ny elbil" pga usikkerhet og mindre skruing hvis ting går rett skeis.

Det jeg er usikker på, er om jeg "bør" vente til f.eks Nissen leaf, Citroen zero, iMiev og fiat 500 blant annet kommer til den norske markedet og kjøpe en av dem da?
Har lett høyt og lavt, men det står enten at de ruller ut av fabrikken tredje kvartal 2010 eller at det er uvisst når den er til salgs i Norge  :-\
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Vente eller kjøpe nå?
lørdag 24. april 2010, klokken 01:05
Har tenkt på brukt også, men er ikke så handyman og kan ikke skifte en pære på bilen engang. Så jeg vet ikke om jeg klarer å ta vare på gamle biler som trenger oppsyn, vannfyllinger osv..
Nye thinken blir uansett for dyrt for meg da jeg ikke har råd til den. Syns de ikke ser så fine ut heller, og gamle kewet er verdt en latter i seg selv hver gang jeg ser den ;D

Takk for tips og info i allefall! Når jeg tenker etter så har jeg jo ikke så lang vei til jobb, og lademuligheter er tre steinkast unna. Men jeg vurderer ganske sterkt buddyen med NiMH batterier til 200k. Noen som har info om nimh batterier og hvordan man behandler dem?

Er det noen som har prøvekjørt buddy med NiMH forresten?
#7
Kjøpe elbil? / Vente eller kjøpe nå?
fredag 23. april 2010, klokken 21:59
Hei jeg er ny her og bor på ekeberg med mye oppoverbakke! Prøvekjørte en Buddy (blybatteri) denne uken og ble ikke mye klokere av den grunn. Buddyen var 100% fulladet når jeg fikk kjøre den og etter 36km var batterimåleren nede på 35%. Ladet den i 1 time og fikk den opp på 45%. Tok en ny tur til byen for å se på fotballkamp og kjørte litt rundt og når jeg kom hjem igjen var batteriet på 0%! Turen var på rundt 12-13km bare!

Dagen etter kjørte jeg til byen og hjem igjen, strekning tur/retur er på rundt 10km og når jeg kom hjem var måleren på 80%. Kjørte deretter til forhandleren på Røa for å levere bilen. Vel framme så hadde jeg 35% igjen av strømmen. Jeg brukte altså 45% fra Ekeberg - Røa, en strekning på rundt 10km!

Når jeg kjørte fra Ekeberg til Røa prøvde jeg å kjøre på grønt/økonomisk som mulig, og likevel så brukte jeg så mye som 45%! Tror høyrefoten min er nogenlunde agressiv, men forsvarer det at jeg brukte så mye som 45%?

Etter å ha snakket med forhandleren så anbefalte han jeg skulle kjøpe Buddy med BAES batteri istedenfor blybatteriene. Han nevnte også at blybatteriene på Buddyen ikke var omtimalt eller var på sitt beste da den trenger å "kjøres inn"? Er det sant? Den hadde gått rundt 600km da jeg fikk låne den.

Generelt så har jeg 5km til jobb med mye nedoverbakke og mye oppoverbakke hjem igjen. En beskjeden strekning på 1mil bare. Utover kan jeg bli sendt rundt omkring i forbindelse med jobben rundt Oslo omegn og jeg vil anta fra sentrum til helsfyr og brobekk er stedene jeg vil kjøre til vanlig.
Ut i fra spesifikasjonene fra Buddy burde jeg klart å kjøre fra hjem til jobb, + oppdrag rundt i Oslo med god margin på en lading. Men jeg er usikker og redd for å ikke komme meg hjem :P

Har mulighet for å lade på jobb da det er ladestasjoner 250m fra jobben. Men hvordan blir det på vinterstid? Selgeren sa at batteriene/kjørelengden halveres når det er kaldt og ut i fra det jeg har lest her så stemmer det han sier.

Finnes det andre alternativer til Buddy? Syns 200 000kr for en elbil er ganske mye  :-\
Har sett på Reva, men den er (sorry) for stygg  :P
Thinken er for dyr, 285 000kr uten batteri.
Skal jeg satse på en Buddy nå og lære meg å kjøre gjerrige eller vente en halv evighet på kommende modeller?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA