Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vangli

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
mandag 14. august 2017, klokken 09:50
Noen som vet hvilke ladekontakter med effektbegrensninger som vil benyttes?

Mvh Bent
#2
Carwing / Sv: Leaf manager sluttet å virke?
fredag 31. mars 2017, klokken 09:23
Jeg opplever påloggingsproblemen når jeg bytter enheter. Har manager både på telefon og pad. Får alltid feilmelding 401 når jeg bytter enhet. Da hjelper innlogging, dog vil første enhet deretter feile på samme måte når jeg prøver. Sitter også med et inntrykk av at når en bytter nettverk, må en ofte logge inn på nytt.

Egentlig årsak kan være mye, da jeg ikke er helt trygg på at Carwingssystemet er stabilt oppe til enhver tid. Det ligger jo en lang historikk i den saken.  :o

Mvh Bent
#3
Carwing / Sv: Leaf manager sluttet å virke?
torsdag 02. mars 2017, klokken 07:33
Uff, nå sluttet Leaf Manager å virke igjen (versjon 2.47). Får 401 feil. Nissan EV virker. Er det flere som opplever feil, eller er det bare meg nå?

Mvh Bent :o
#4
Carwing / Sv: Leaf manager sluttet å virke?
fredag 24. februar 2017, klokken 16:38
Supert arbeid gyathaar.
#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Nye batteripakker på gamle biler
onsdag 11. januar 2017, klokken 14:49
Se gjerne mitt innlegg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25914.msg499304.html#msg499304

Begynn å kreve fra leverandører at det skal være et batteribytteprogram som er hensiktsmessig før en kjøper et bilmerke. Elbiler holder vanligvis lengre enn fossilbiler, og da er det idioti å skrote en ellers brukbar bil fordi en må bytte tank (les batteri).

Mvh Bent
#6
Elbiler i media / Sv: Dagens batterirevolusjon - atter igjen
onsdag 07. desember 2016, klokken 09:29
Gleder meg til å se kablene som skal levere strøm til et 100 kWh superkapasitetsbatteri på 30 sekunder. Lade 90 Kwh på 30 sekunder, med la oss si 450V og helt uten tap, blir vel noe sånt som 24.000A. Altså tjuefiretusen ampere. Vi må vel drasse med oss 30 tonn med kobberkabler da   ;)

Mvh Bent
#7
Sitat fra: ladov på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:26
6. Hva er det med elbilen som gjør at akkurat den bruker kullkraft mens for eksempel varmtvannsberederen ikke gjør det?

Det er jo det klumpen på ladekabelen er til. Det er et kullfilter som bare slipper igjennom strøm fra kullkrafterk  ::)
#8
Enkle batterispørsmål / Sv: Bytte av batteri
onsdag 17. august 2016, klokken 10:27
Hei alle sammen.

Har lest igjennom denne tråden og tror jeg forstår flere av synspunktene her. Det som derimot ikke trekkes fram er vel det faktum at de fleste som eventuelt vil bytte batteri, ganske sikkert samtidig ønsker mere kapasitet enn det bilen ble levert med da den var ny. Etter mange år vil jo batteriteknologien være kraftig forbedret, med høyere kapasitet på samme volum og vekt. Om bilene ellers er god nok, er det galskap å skrape bilen bare fordi batteriet ikke er godt nok lenger. Det er ressurssløsing og miljømessig idioti.

Vi som forbrukere kan legge trykk på fabrikantene om at det må være oppgraderings- og resirkuleringsveier for batterier. Om leverandøren ikke har det, ikke kjøp det merket. Sett rett og slett krav om det før en anskaffer bilen.

Selv har jeg Leaf fra januar 2012. Bilen er jeg meget fornøyd med og har fremdeles 91% kapasitet etter nær 60.000 km. Men jeg skulle likt å ha hatt 50% mere rekkevidde. Da ville jeg kunne reise T/R hytta og slippe å bruke dieseldyret mitt.

Jeg er så dum at jeg ikke kan forstå at det ikke skal være mulig å selge enkeltceller/moduler som direkte kan erstatte de som sitter i de forskjellige batteripakkene. Da behøver en ikke å bytte alle andre komponenter. Det heter noe slikt som standardisering, noe enhver bilfabrikant burde få til innen sin egen bedrift. Deretter skal det ikke være mere enn en eventuell tilpasning av programvaren for å styre det faktum at det er mere kapasitet tilgjengelig.

Ahh, deilig å få ut...., ;D

Mvh Bent
#9
Nissan / Sv: Nissan bekrefter: Neste Leaf får 60kWh batteri
torsdag 23. juni 2016, klokken 09:41
Dette liker jeg. Enda mindre behov for alternativ bil. For meg er det bare behov for tilhengerfeste i ny og ne, mulighet for litt taklast på turer og behov for en sjelden reise T/R Oslo-Finmark som gjør at mitt gamle diseldyr må beholdes en stund til.

:)
#10
Skal en dra slik litt langt langt, kan en jo argumentere som følger:


  • Kommunen taper avgifter på elbilparkering, ergo må må P-avgift innføres for disse.
  • El-biler er miljøvennlige. Derfor lever folk lengre og pensjonsutgiftene øker. Ergo må P-avgift for el-biler dobles.
  • Siden færre blir syke med på grunn av renere luft med el-biler og dermed ikke havner på sykehus, mister sykehuspersonalet jobben sin, og de må få arbeidsløshetstrygd. Ergo må P-avgiften for el-biler dobles en gang til.
  • Siden el-biler som regel krever mindre vedlikehold, fører det til at mange bilmekanikere mister jobben sin. Da blir det ytterligere utbetalinger i arbeidsledighetstrygd. Ergo må P-avgiften for el-biler dobles enda en gang.
  • Siden så mange mister jobben på grunn av bedre miljø, taper kommunen skatteinntekter. Ergo må P-avgiften for el-biler dobles enda en gang.

Så det store spørsmålet. Hva er P-avgiften for el-biler nå?  ::)
#11
Hei. Ikke slå av den lyden automatisk. Den har en hensikt, nettopp å gi blinde og svaksynte, og forsåvidt andre, varsel om at det kommer en ellers lydløs bil.

Mvh Bent
#12
Vel, jeg kjører nå bilen på service, men har justert tidspunktene litt, slik at jeg havner innenfor rammen for EU kontroll. Ja, min Leaf har vært på første EU kontroll etter 4 år. Tar en EU kontrollen sammen med servicen, sparer en fort et par hundre kroner. Bremsekontrollene blir jo en del av servicen. Det er verdt å merke seg at EU-kontrollen krever at du har med godkjent lader, fortrinnsvis den som følger med bilen. Om den ikke ligger ved, får du mangel. Den skal kontrolleres.

Så konkret til overskriften. Foreslår at du tar en normal service på bilen samtidig som du gjennomfører EU-kontrollen når den tiden kommer.

Mvh Bent

#13
Carwing / Sv: Får ikke logget inn lengre - Leaf Manager
mandag 21. mars 2016, klokken 08:02
Sitat fra: gyathaar på mandag 21. mars 2016, klokken 00:01
Sitat fra: vangli på søndag 20. mars 2016, klokken 23:40
Ingen spesialtegn. Nissanconnect virket før de tok den ned. Har trippelsjekket brukernavn og passord, som  virker fra vanlig PC. Har også restartet enheten min. Skal teste fra andre  enheter også. Ha en god påske. ☺

Mvh Bent
Lastet opp versjon 2.42 med en fiks for at noen passord ble sendt til server på feil måte... tipper det vil fikse det for deg i alle fall (siden det virket før i connect ev)

Yepp. Nå går påloggingen som en drøm. Status på bilen ser riktig ut, men jeg er 200 km fra bilen. Så får ikke testet funksjonaliteten før senere i påsken.

Nissan burde gitt deg minst $ 1.000.000,-. Fantastisk jobb du gjør gythaar. ☺

Mvh Bent
#14
Carwing / Sv: Får ikke logget inn lengre - Leaf Manager
søndag 20. mars 2016, klokken 23:40
Sitat fra: gyathaar på søndag 20. mars 2016, klokken 19:07
Bare europa vil virke
(alle bruker samme server, det bare en opsjon som sendes med som sier hvilken region du er i)

Jeg har leaf fra februar 2012, og bruker samme innlogging som jeg alltid har brukt på carwings

Har du noen spesialtegn i brukernavn eller passord?
og fungerte nissanconnect ev appen før de tok den ned?

Ingen spesialtegn. Nissanconnect virket før de tok den ned. Har trippelsjekket brukernavn og passord, som  virker fra vanlig PC. Har også restartet enheten min. Skal teste fra andre  enheter også. Ha en god påske. ☺

Mvh Bent
#15
Carwing / Sv: Får ikke logget inn lengre - Leaf Manager
søndag 20. mars 2016, klokken 18:32
Kjempejobbing gyathaar  :) Oppdateringen gikk greit når jeg fulgte oppskriften din. Dessverre feiler påloggingen for min del. Har prøvd alle serverene med både brukernavn og epost adresse. Har Leaf fra januar 2012, kjøpt fra BNH. Bruker nå en android enhet med v 5.1.1.

Mvh Bent.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA