Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torekje

#1
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hvorfor stopper ladingen før 100%
mandag 20. september 2010, klokken 14:50
At noe er galt har jeg tvilt på siden alle batterier var helt nye i vinter og bare har gått ca 6000 km. Etter 5-6 ladinger på riktig måte er problemet blitt borte. Jeg begynte med å kjøre til 30% så til 20%, så 10% og så ned til det gule lyset tenner. For hver runde har ladingen stoppet litt høyere enn gangen før og sakte krabbet opp til 100%. Nå er jeg tilbake der det begynte at måleren viser 100% de første ca 5 km før den begynner å bevege seg nedover. Takk for gode tips og innspill. Alt er sikkert riktig, men i en situasjon hvor det ikke er noen feil kan man tydeligvis også får slike symptomer når man ikke kjører og lader "riktig".
#2
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hvorfor stopper ladingen før 100%
lørdag 11. september 2010, klokken 12:58
Kjølevannet sirkulerer frisk og viften går som en klokke....

Kan det komme av at jeg har gjort alt "galt" i noen dager med hensyn til kjøring og lading slik at batteriene er kommet for mye i ubalanse og at ladingen stopper når noen batterier er på topp og andre ikke er kommet helt opp? Kanskje for å unngå for mye overlading på de som er mest ladet?

I så fall vil det kanskje normalisere seg etterhvert som jeg kommer inn i et mer "riktig" mønster.
#3
Tidlige elbiler: PSA / Hvorfor stopper ladingen før 100%
fredag 10. september 2010, klokken 20:32
Har opplevd to ganger i det siste at lading kutter før 100% er oppnådd (ved ca 85-95%).
Hva kan årsaken være? Batteriene er nesten nye og det er mindre enn 1000 km siden vannservice.
#4
Takk  :)
#5
Er det noen som vet om 12V batteriet får lading når "tenningen" er av på en Saxo 2000-mod?
På forhånd takk.
#6
Korreksjon:
Etterhvert har jeg lært at "KLK 15  Littelfuse Fast Acting" - som det står på den (antagelig "kvikk") VAR opprinnelig den riktige sikringen fra Think.

Det har vist seg at den lett blir for varm under lading og lettere ryker. Den riktige sikringen er derfor den "trege".  Beklager hvis jeg har forledet noen til å kjøpe feil, sorry.
#7
takk, jeg fant ut av det. Gå til www.elfa.se og trykk på det norske flagget. Da får du opp en "norsk" nettbutikk. Legg inn vare nummer 33-081-60 som er "kvikke" sikringer.
#8
Takk for tilbakemeldingen.
Dersom noen har svar på nevnte spørsmål ville jeg sette stor pris på det.
På forhånd takk.
#9
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Ladesikring til Think?
mandag 13. oktober 2008, klokken 20:10
Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt slike sikringer i postoppkrav?
Er det kvikke eller trege sikringer som gir lengst levetid? Noen erfaringer?
På forhånd takk!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA