Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Figgen

#1
Rogaland elbilforening / Lading for ansatte på SUS
onsdag 03. februar 2016, klokken 22:33
Hei.  Stavanger Universitetssykehus (SUS) har frå i år innført nye takster for parkering og lading av elbil.  Parkering koster 1900 kr for et årskort, som er likt andre biler og sånn sett er rimelig.  Imidlertid må alle som vil lade elbil, i tillegg betale 40 kr per dag.  Ektefellen min kjører Think Classic til jobben på SUS og må lade for å komme hjem igjen til Figgjo.  Vi synes det er urimelig å betale en pris som er ti ganger høgare enn den energien bilen lader på SUS og har derfor bedt SUS om å revurdere denne satsen.  Svaret fra SUS går fram under.  Les og bli klok.. : ::)  Kommentarar og gode argument mottas med takk!

Bakgrunnen for årets endring er beslutningen foretatt i foretaksledelsen, og videre drøfting med tillitsvalgte og vernetjeneste, samt behandlet i FAMU.

Følgende alternative forslag ble fremlagt fra Parkeringsutvalget (nå Transportutvalget) i parkeringssaken som ble fremmet 1.desember 2015.

     Prise alle parkeringstillatelser (årskort) likt. Legge på en ekstra kostnad på ladekort for dem som har behov for å lade. Prisingen på ladekortet må være satt slik at det dekker kostnadene ift. administrasjon, infrastruktur og selve kortet. (ved en slik løsning fjernes «ladegrensen», og el-bilistene følger samme sett kriterier som andre bilister)
    Fortsatt ha en lavere pris på parkeringstillatelser for el-bil. For øvrig som forslag 1.
    Fortsette som vi gjør i dag, med en indre og ytre sone som regulerer hvem som skal få tilgang til ladestasjonene.

Det er fint at Stortinget fortsatt holder en miljøvennlig avgiftspolitikk når det gjelder biler med lave utslipp. Når det gjelder bruk så må nok også elbileierne forvente en endring hvor de i større grad må betale for bruken.

Med dette så mener vi at en elbil tar like stor plass på parkeringen vår og at de må akseptere å betale for å lade batteriet(drivstoff). En Nissan Leaf bruker ca. 1,75 kWt pr. mil.  Gjennomsnittlig strømpris for 2015 var i 3. kvartal 72,9 øre pr kWt.

Hvis vi beregner at vi avskriver installasjonskostnadene over 5 år, så betyr det at et dagskort for ladding betaler ca. kr. 10 til avskrivninger og ca. kr. 30 til strøm, drift og vedlikehold av ladestasjonen. Dersom en våre uttak er på 16A og 230v så kan en trekke ut 3,7 kWt pr time ladding. Sier en videre at de fleste er 8 timer på jobb så tilsier dette en ladding på til sammen 29,45 kWt. Uttak av denne mengden strøm koster SUS ca 21,50 kr. Så kommer service og vedlikehold.

Med denne enkle beregningen så synes prisingen av ladekortet å være riktig.

Ser en på den andre siden så vil en som må kjøre 8-9 mil til og fra jobb og har en bli som bruker 0,8 l/mil og en bensinpris på kr. 13,50 pr liter måtte betale kr. 91,80 kr for drivstoff hver dag.

Vi er klar over at det er mange detaljer en kan legge inn i dette regnestykke, for eksempel hvor mye har en behov for å lade hvis en kjørte hjemmefra med fullt batteri og lignende.

En Nissan Leaf vil på 4,25 mil bruke 7,9 kWt. Da er ladebehovet 7,9 kWt, og skal vi si at virkningsgraden på laddingen er ca. 85%, så blir ladebehovet 9 kWt. Det betyr at de må betale kr. 3,33 pr. kWt. En annen ting er at de fleste moderne elbilene ikke har problemer med å kjøre 8-9 mil dersom den var fulladet når de reiste hjemmefra og har følgelig ikke behov for å lade.

Bakgrunnen for valgte løsning er at foretaket ikke har mulighet for å imøtekomme det behovet som oppstår (som er meldt) dersom vi fortsatte med en ladekostnad som var lavere enn den ansatte betaler ved å lade hjemme.

Transportutvalget møtte i desember Lyse energi til møte for å sjekke ut muligheten for at de kunne bidra med hurtigladepunkter på eller nær opptil sykehusområdet. Lyse Energi så ikke behovet for å øke ladekapasiteten på sykehusområdet. De rådet oss til å gå for en mer restriktiv politikk, da deres vurdering er at de fleste med el-bil vil klare seg med å lade bilen hjemme.

Vi har forståelse for at dette oppleves som krevende for ansatte med el-bil, som tidligere år har hatt et svært godt og rimelig tilbud på sykehusområdet Våland.
#2
Det gikk seg til, ja. Ladinga gikk som normalt til alle -116 Ah var påfylt igjen. Nåla viste 100% under mesteparten av ladeperioden, men eg reknar med nåla har "skjønt" kva som er rett verdi frå nå av.. ;)
#3
Kona kom heim med bilen i går med rundt 60-70% på nåla.  Etter 1 time lading var nåla oppe i 100% og ladinga hadde stoppa.  Det sto likevel -25Ah på Robometeret.  I dag tappa eg ned pakken til -116Ah med varmeapparatet (med samtidig lading av 12V-batteriet).  Men nåla sto fremdeles på 75%.  Her er det noe som ikkje stemmer ???.  Bilen står nå til lading, men eg fryktar at ladinga stoppar når nåla har nådd 100% igjen.. Gode råd mottas med takk!
(1,5 timar seinare:) Nåla står på 100%, Robometeret viser -95Ah, tilsynelatande normal lading pågår, med 14,5A ladestraum. 
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Regnvann på gulvet
onsdag 26. november 2014, klokken 23:23
Har hatt same problemet med den eine Think'en. Vatnet rann inn i golvet og "fylte" brønnen under luka.  For min del skjønte eg etter ei tid at lekkasjen kom frå området ved B-stolpen.  I staden for å bale med å tette lekkasjen, borte eg hól i golvet inntil B-stolpen (må fjerne sidedeksel og teppe).  Nå renner lekkasjen tydeligvis rett ut igjen.. Litt "jalla-reparasjon" kan vi godta så lenge ingen ser det... ;)
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Massemønstring !
fredag 23. mai 2014, klokken 18:58
Etter ei impulsiv handling blir den eine av mine grå TC med.  Satsar på fint vér og medvind! 8)
#6
Historien enda godt: en kraftig ståltråd gjorde jobben enkelt, etter litt øving på døra til delebilen. ;) Nå gjenstår bare å fikse 1 stk lås og 1 dørhåndtak. 
#7
Takk for tipset, aurba.  Bilen står ennå trygt på en parkeringsplass i et boligfelt ei mil unna (noen lurer sikkert snart på hvem som har kjøpt den snåle bilen.. ;)), og der får den stå over helga, for nå står hytta for tur  :).  Er jeg "heldig", så har kanskje andre brutt seg inn i bilen i løpet av helga ;D.  I motsatt fall skal jeg øve meg med ståltråd-teknikken på delebilen i garasjen (alle burde ha en delebil!).  God helg!
#8
Sønnen min ringte noe frustrert her om dagen og sa han ikke kom inn i bilen igjen. Dørlåsen på førersida ville ikke låse opp, og på passasjersida var håndtaket slarkete så døra ikke kan åpnes trass i at låsen fungerer :P.  Altså 100% utelåst.  Jeg tenkte at det "enkleste" kanskje ville vere å skjære ut et av de små bakvinduene og åpne døra fra innsida, og fikk lånt en rutekniv hos Sven Kvia AS (er god kunde der, for en fossil bil...).  Men om lås og dørhåndtak er av simpelt slag, så er rutelimen som Think har brukt i alle fall solid.  Skjærearbeidet kutta jeg ut før det var hull stort nok til vannlekkasje.  Neste tanke ... er tom :'(, så derfor spør jeg forumet om råd!
#9
Rogaland elbilforening / Sv: "VIP-parkering" på Sola Lufthavn
torsdag 03. april 2014, klokken 18:01
I dag hadde eg ein ny parkeringsdag med ladebehov på Sola.  Då eg kom kl. 6 var det heldigvis fleire passar ledige.  Då eg henta bilen igjen i ettermiddag, sto det som sist ein kvit "trilling" på elbilparkeringa, uten ladeledning kopla til.  Ein åpen plastpose låg under vindusviskaren med eit brev som eg tok meg den frihet å kikke på.  Som eg venta, var det eit  brev frå Europark, med høfleg oppfordring til bileigaren om å tenke om plassen kanskje heller burde stillast til disposisjon for ein annan miljøvennleg bilist som har behov for lading. 
Takk til Europark for eit raskt og høfleg tiltak.  Vi får håpe at det vil bidra til at alle som treng lading på Sola, vil finne ledig plass!
Elles la eg merke til at ein hybridbil stod med ladekopling på elbilparkeringa.  Sjølv om den ikkje har EL-skilt, har den kanskje lov å parkere og hente el-kraft som oss EL-bilistar.  Derimot kan det vere lov å spørre om ein hybridbil trenger lade for å komme seg heim igjen frå flyplassen.  Svaret er vel gitt. 
Oppsummert: parkerer vi på elbilparkering, så er det fordi vi trenger lading av elbilen.  Solidarisk tankegang bidrar til respekt og varighet for unike fordelar som elbilismen har i Norge.  ;)
#10
Rogaland elbilforening / "VIP-parkering" på Sola Lufthavn
torsdag 27. mars 2014, klokken 09:56
Det fylles opp med el-bil på parkeringsplassen på Sola.  Vi som ennå kjører pionérmodellen til Think, og andre med kort rekkevidde, må kunne planlegge lading for å rekke tilbake etter ein flytur.  Om alle elbilane som står der i dag, verkeleg treng lading, vil eg ikkje ta stilling til.  Verre er det når enkelte opptar ein parkeringsplass uten ein gang å koble på ladeledningen. 

Etter henvendelse til Europark har eg fått denne tilbakemeldinga: "Bare de siste måneder har det kommet alt for mange, spesielt Tesla, som har lang rekkevidde og som ikke har behov for eller kobler seg på lading. Plassene benyttes nærmest som en VIP plass nær gangsonen.   Vi kommer sikkert til å se på denne type skilting. I tillegg kommer vi (Les; Avinor) til å øke kapasiteten på antall plasser for Ladbar Motorvogn." (Redigert: "denne type skilting" viser til mitt forslag om å merke p-plassane med "Parkering for deg som trenger lading til din el-bil".)

Eg vil oppfordre alle el-bilistar til å parkere på vanleg p-plass så sant du ikkje trenger lading for å komme heim etter ein flytur.  For el-bilistar tenker vel samfunnsansvarlig?
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer å kjøpe elbil
onsdag 26. februar 2014, klokken 20:25
Think Classic er veldig kjekk å kjøre, og billig i drift.  Men vi som har kjørt noen år og mil (for vår del 7 år og ca. 130.000 km) veit at driftssikkerheten skulle gjerne vere bedre.  Begge mine to står for tida i ro: den eine må bytte tre batteri (som eg har i garasjen) og den andre må skifte girlåsmekanismen. :-[ Heldigvis disponerer vi eit par andre bilar, men skal du satse på Think Classic som eineste kjøretøy, gir eg det same rådet som kommentaren min i 2012: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5234.msg52653.html#msg52653
Med eit budsjett på 30.000 ville eg kanskje heller vurdere denne Bergens-bilen:  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46553350&searchclickthrough=true
Lykke til!  ;)
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Oppvarming av kjølevann
lørdag 25. januar 2014, klokken 15:00
Med utetemp langt under null er det vanskeleg å få batteripakken opp i ønska temperatur for vedlikeholdslading og vannfylling.  Er det mulig å kople på eit varmeelement til kjølevatnet, som varmer opp til rundt 25 grader?  Elementet bør bare vere aktivt når vannpumpa går, og stoppe på ønska temperatur (25 grader?).  Oppvarminga ville ikkje bare vere nyttig ved sørvislading på kalde vinterdagar, men òg ved vanleg lading om vinteren: varme batteri gir høgare spenning og lenger rekkevidde.   Det er sikkert noen som har tenkt denne tanken før?
#13
Under prosedyren for lading før vannfylling av batteripakken i august nådde spenninga som normalt godt over 160 V.  Under sørvisladinga og vannfyllinga i går stoppa derimot ladinga ved 132 V.  Samstundes la eg merke til at ladelampa blinka på ein unormal måte: vekselvis 10 korte blink á ca 1 sek, deretter eitt langt på ca. 10 sekund.  Eg avbraut vidare lading og fylte på i alt 6,9 liter (2000 miles sidan forrige vannfylling).  Bilen går og lader som normalt etter dette, og blokkene har god spenningsbalanse.  Eg følgde prosedyren med Nikometeret.  Noen som kan forklare den svake spenninga under sørvisladinga?  Er det uheldig for vannfyllinga at spenninga ikkje nådde høgare nivå? (Temperaturen i batteripakken nådde bare 23 grader.)
#14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Airbag lamp
onsdag 14. august 2013, klokken 09:46
Tilbake til temaet (kollisjonsputa): Etter rådføring med Statens Vegvesen har verkstaden gjort full retrett: varsellyset er 1-er feil. :)
#15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Airbag lamp
tirsdag 13. august 2013, klokken 22:43
SitatMen det var jo et flott og langt innlegg, og det er jo veldig stille i Think Classicavdelingen for tiden. Vi trenger egentlig litt mer aktivitet her  ;D
Som eit pausebidrag til morgendagens "avklaring" så spaserte eg til verkstaden min og henta Think2 i kveld.  Kontrollseddelen låg klar i setet, og den hadde den same 2-er feilen for airbagen (til og med på ei eiga side ettersom side 1 i rapporten var full av andre feil... :P.).  Dei andre feila: retningslys - feil antall, stopplys feil antall, skiltlys mangler (alle 1'er feil, pytt pytt); verre denne 2'eren: parkbrems defekt wire begge sider. Og delebilen har alt levert sin bremsevaier til Think1.. :-\ Noen som har ein frisk vaier å selge meg? (Beklager avsporinga frå airbag'en..)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA