Søk litt på GOM eller Guessometer, det er mye skrevet om dette.
Hva bilen sier om antall kilometer sier veldig lite om hvor langt du kommer. Det er basert bl.a. på din siste tur.
Det beste rådet som kan gies er at du sjekker antall grønne streker som er igjen, det er totalt 20 streker, altså er hver strek 3 kWt. Det betyr igjen at på sommeren kommer du ca 2 mil pr. strek, totalt 40 mil.
På vinteren reduseres dette betydelig og avhengig av hastighet og kulde så vil du måtte regne med at hver strek bare gir deg noe over 1 mil i verste fall.
Ikke stol på GOM'en.
Hva bilen sier om antall kilometer sier veldig lite om hvor langt du kommer. Det er basert bl.a. på din siste tur.
Det beste rådet som kan gies er at du sjekker antall grønne streker som er igjen, det er totalt 20 streker, altså er hver strek 3 kWt. Det betyr igjen at på sommeren kommer du ca 2 mil pr. strek, totalt 40 mil.
På vinteren reduseres dette betydelig og avhengig av hastighet og kulde så vil du måtte regne med at hver strek bare gir deg noe over 1 mil i verste fall.
Ikke stol på GOM'en.
Sitat fra: Kaiba på onsdag 01. november 2017, klokken 21:17
DagfinnN; det er ikke så enkel beregning som du tror. I september kunne bilen lade opp til 500 km på 100% lading. med energiforbruk på 15kwh/100km, vil rekkevidde være ca. 400 km. I oktober kunne bilen lade maks 300 km på 100% lading. Man kan vel ikke forvente rekkevidde på 300 km med energiforbruket på 20kwh/100km?
Det ser ut for meg som batterikapasitet er redusert med over 30%, altså fra 500 km til 300 km.
Jeg vet ikke om min påstand er riktig, men lurer på om noen andre kan lade opptil 500 km i oktober eller er det bare bilen min som ikke klarer?