Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olemann

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 09. februar 2025, klokken 22:26

Viktig å ikke surre med begrepene her.  Det var i et innlegg oppgitt mange interessante mediantall. Deretter ble disse kritisert som om det var gjennomsnittstall. 
Median og gjennomsnitt har intet til felles, bortsett fra at de begge beregnes med utgangspunkt i en tallrekke.
Medianen kan godt omtales som "folk flest", noe gjennomsnittet ikke trenger være.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 06. februar 2025, klokken 18:57

Fellesskapet (Stat og kommune som eier 90%) taper dersom strømmen ikke selges ut av landet når den er dyr. 

Man kan selvsagt la være å selge den dyrt til utlandet og tape penger.  Da må Fellesskapet skaffe seg pengene på andre måter. Økt skatt, økte avgifter f.eks.   Reduserte utgifter fungerer også, f.eks. færre lærere, dårligere veier, mindre politi, lengre saksbehandlingstid i kommunene osv.  Eller, hente penger fra kommende generasjoner (Oljefondet).

Så må Felleskapet selvsagt bli enige med seg selv hvordan deler av de tjente pengene skal fordeles, lav fastpris på strøm er en mulighet. Det interessante er at med denne løsningen så vil de som bruker mest strøm (f.eks. har flere hytter eller stort hus) hente ut mest av Fellesskapets penger.  Og det er selvsagt fint for dem/oss. Så har jo de/vi som sparer på strømmen, f.eks ved å etterisolere huset, installere solceller, ha et lite hus osv. all grunn til å bli litt sure på at de/vi med store hus og flere hytter henter ut mer penger fra Fellesskapet.

Det er merkelig å observere at fordelingsnøkkelen når det gjelder strøm synes å være basert på helt andre prinsipper enn for annen tilgang til Felleskapets verdier.   Men absolutt fint for de/vi som bruker mye strøm.

Det er ikke så mange andre sugerør vi kan stikke ned i Fellesskapets kasse som ikke er begrenset på ulike måter.
(Forbehold; Jeg vet ikke om fastprisen er begrenset, men mitt inntrykk er at her bestemmer den enkelte helt selv både hvor tykt og hvor mange sugerør han vil stikke ned i kassa  :)

#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 22. januar 2025, klokken 16:22

Mitt poeng er dette:   Hvorfor i alle dager skal noe være billig selv om vi lager det selv?

Det virker som mange mener at strømmen bør selges billigere enn det den er verdt, bare fordi vi lager den selv.

Jeg er glad både olje, laks og strøm selges til den prisen den er verdt. Selv om vi lager den selv. 

Så er vi så heldige i Norge at noe av fortjenesten på strømmen deles ut igjen som strømstøtte.  Helt topp det, men jeg trenger ikke laksestøtte (når jeg kjøper laks) eller bensinstøtte (om jeg kjøper bensin).
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 22. januar 2025, klokken 09:39

Hvorfor ikke:  Hva er det med lakseprisene?   Hva er det med bensinprisene?

Norge produserer mye olje selv, mye laks selv og mye strøm selv.   

Hvorfor i alle dager skal noe være billig selv om vi lager det selv?

Venezuela prøvde seg på billig bensin (fordi de lagde den selv...og vi så hvordan det gikk)
Aner ikke om noen har prøvd seg på billig laks (fordi de lager den selv)

Men jammen er det mange som vil ha billig strøm (fordi de lager den selv)

Noe mer vi lager selv som burde vært billig?
#5
ID.4 / Sv: ID4 og software / oppdatering
mandag 04. november 2024, klokken 16:35
Sitat fra: Rexen på mandag 04. november 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Olemann på mandag 04. november 2024, klokken 13:04Fikk en OTA for 2 dager siden, den tok 3,5 time, så må ha inneholdt noen bytes. 

Noen som vet hva disse bitene innebærer av synlige og usynlige endringer med bilen?  2022 GTX.
Min 3.7 ble installert i går kveld. Bilen brukte litt tid i dag ved røste gangs oppstart til å få ting på plass. Står noe her om hva oppdatering innebærer https://www.volkswagen.no/no/min-volkswagen/programvareoppdateringer/3-7.html

Takk for link. Ikke store saker ser det ut som. 
#6
ID.4 / Sv: ID4 og software / oppdatering
mandag 04. november 2024, klokken 13:04

Fikk en OTA for 2 dager siden, den tok 3,5 time, så må ha inneholdt noen bytes. 

Noen som vet hva disse bitene innebærer av synlige og usynlige endringer med bilen?  2022 GTX.
#7
ID.4 / Sv: Brukt ID4/evt ID5
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 17:20
Pass på mye upresist og også tilsnikelser i FINN annonser.   Bl.a. ser jeg at noen averterer med trafikkassistent+ uten at bilen har de knappene på rattet som alle som har denne + pakken har.   

Mange lister lange oversikter over standardutstyr, men slurver med det viktige, nemlig hva de har betalt ekstra for og som skiller bilen fra de som ikke har lagt på ekstrautstyr.

#8
ID.4 / Sv: Skjermen blir veldig treg og lite responsiv
mandag 05. august 2024, klokken 16:51
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 11:16Jeg har fått beskjed om at en kan foreta en «tvangsrestart» av imfotainment og skjerm ved å holde av-/påknappen «inne» ca 30 sekunder starter det på nytt dette skal løse en del «hikk-ups».

Ifølge Møller må en påregne at elektroniske enheter låser seg eller må restartes slik som telefoner og PC'er. Jeg må vedgå at jeg er tvilende til utsagnet...

Ja, som jeg nevnte tidligere så er det ett av tiltakene jeg har forsøkt.  Løser problemet midlertidig, alt fra 15 minutter til noen dager.

Men nå har den ikke kranglet på over 1 uke, så kanskje det bare var en virus den måtte jobbe seg gjennom  :D
#9
ID.4 / Sv: Skjermen blir veldig treg og lite responsiv
mandag 05. august 2024, klokken 10:56

Nettopp, takk - skal sjekke ut det!
#10
ID.4 / Sv: Skjermen blir veldig treg og lite responsiv
søndag 04. august 2024, klokken 14:45
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 03. august 2024, klokken 12:54Det mener jeg en kan du reprodusere ved å restarte infotainment under kjøring.

Høres ut som trådstarter bør skrive en logg over hendelser og sende til verksted.
Virker som om sw bør legges inn på nytt eller komponent må byttes, for slik skal det jo ikke være.

Jeg ville statet med å nullstille infotainment og se om problemet blir løst. Om det ikke løses, book time i mitt bilhold appen.

Hva menes med å "nullstille infotainmenet"? 
Antar det er noe annet enn det jeg beskrev jeg hadde forsøkt allerede, altså dette: " Resett av skjermen ved å trykke av-knappen lenge slik at den starter opp igjen hjelper noen ganger en liten stund, så kommer samme feil tilbake igjen."
#11
ID.4 / Sv: Skjermen blir veldig treg og lite responsiv
torsdag 01. august 2024, klokken 17:55
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. august 2024, klokken 12:05Har ikke merket noe slikt med unntak av treghet rett etter oppstart [av media/navigasjon skjermen]. Jeg har ID.Software versjon 3.5 som bilen ble levert med. Har du fått oppdatert til nyere programvare hos forhandleren?

Kan hende du kan se om det hjelper å fjerne kart/navigasjon «widget» fra hovedsiden (litt usikker på hva som er rette ord å bruke), slike problemer kan jo skyldes minnelekkasje f.eks.

Ja, har hatt den på service når jeg fikk innkalling til ny SW, så den skal ha siste versjon.
Har ikke lagt til noen widgets/kart etc eller andre personlige innstillinger på skjermen, annet enn å sortere rekkefølgen på standard-boksene (Lading, Innstillinger, Bilen osv.)
#12
ID.4 / Skjermen blir veldig treg og lite responsiv
torsdag 01. august 2024, klokken 10:08

Har en 2022 GTX der den store skjermen noen ganger nesten ikke tar input.  Det kan gå alt fra 5-30 sekunder før den reagerer på at man trykker på den.  Så kommer plutselig all input man har gitt i en lang sekvens.

Bilen kan virke fint en ukes tid, så kommer denne feilen tilbake. 

Resett av skjermen ved å trykke av-knappen lenge slik at den starter opp igjen hjelper noen ganger en liten stund, så kommer samme feil tilbake igjen.  Noen ganger virker den en halvtimes tid, andre ganger noen dager.

Andre som har hatt denne feilen?  De første 2 årene hadde bilen ikke denne feilen, og det er ikke relatert til en ny oppdatering ettersom jeg så vidt jeg vet ikke har oppdatert like før feilen oppsto.
#13
Er som forventet dette.  Elbilene er blitt for gode, for komfortable og rett og slett for fristende for de aller fleste. Da blir det mange av dem. Blir som pantelotteriet dette, om alle som panter vinner en million kroner så går regnskapet i krøll.

Har kjørt Elbil i 15 år nå, den første klarte 40 km/t i motbakke og rekkevidden var 3-4 mil.  Batteriene måtte vannes hver uke.  Eget ulltøy måtte til, og elbil-lua var et kjent fenomen.

Fossilfri fra 2017 og er nå på min 10 elbil.  Men klart, savner ikke elbil-lua, men dette var tider:
Gratis parkering og gratis strøm og alltid ledige plasser midt i Oslo.  Gratis bomring, taxi-fila hele døgnet. Ingen årsavgift, ingen omreg-avgift, ingen moms. 

Men, får heller glede meg over de over 10 årene jeg har kost meg med alle disse "gratis-godene", at det måtte ta slutt er som forventet.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 07. mars 2024, klokken 12:29

En krone er en krone, enten den er "tjent" på salg av strøm, olje, skatt, fisk, bompenger, mva eller annet (lite unntak for oljekroner ettersom de er underlagt bruksrestriksjoner).
Og det er som kjent ingen mangel på politiske meninger om hvordan kronene kan brukes.   Dette er nesten pr. def. politikk.
Ja, det er politikernes jobb å forvalte våre felles ressurser best mulig. Og best er som de fleste erkjenner avhengig av fargen på partiet.

Selvsagt kunne vi alle hatt gratis strøm, Norge har råd til det, men komplett dustepolitikk ville det vært. Bare å senke kravet til hvor lenge oljefondet skal vare, og si; sorry barnebarn, vi tar dette fondet selv, vi.  Mulig, men ikke særlig klokt, og så vidt jeg vet ikke aktuell politikk for noen partier enda.

Med politisk valgt og markedspriset strøm, og mindre strømstøtte enn netto inntjening for det offentlige kan man gjerne si at dette er en ny skatt, men det er ikke verre enn annen politisk styring.  Og kanskje til og med riktig.

Så må man gjerne mene at strømmen skulle vært billig fordi vi lager den selv (kutt kablene), at bensinen skulle vært billig fordi vi lager den selv (kutt gassrørene) og at laksen skal være billig fordi vi lager den selv (kutt trailer/fly-transporten).
Det siste vil nok eierne av laksen mene noe om, på samme måte som eierne av strøm og olje (det offentlige ved deg/meg og de politikere vi velger) mener noe om prisene på strøm og olje.
Jeg takker for meg i denne debatten for denne gang, med ønske om godt valg høsten 2025  :)


#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 07. mars 2024, klokken 09:58
Det kan nesten virke som om staten, med stor S til og med, er en fiende? Som om staten er en motstander som vi flå oss.
Staten er som kjent ikke annet enn deg og meg. Staten eier det meste av kraftproduksjonen i Norge sammen med kommunene (som også er deg og meg).
Dyr strøm betyr høyt overskudd fra disse virksomhetene som igjen betyr mer penger til fellesskapet (som er et bedre ord enn staten).
Så er det selvsagt viktig at kostnader i disse selskapene/kommunene holdes nede for at du og jeg skal få overskuddet, og der er det relevant å kreve at bl.a. bonuser er anstendige.  Traderne i Statkraft må få sine avtaler endret, ikke fordi jeg misunner dem deres bonuser, men fordi dette er fellesskapets midler som skal brukes på det som demokratiske prosesser bestemmer, og ikke deles ut til enkeltansatte i et av fellesskapets selskaper.

Det er som kjent ingen mangel på mer eller mindre gode formål politikerne krangler om hva dette overskuddet skal brukes på, strømstøtte er en av dem.

Undrer meg fortsatt over fraværet av krav om billig bensin/diesel/gass, vi produserer den selv akkurat som strømmen, og vi selger den utenlands akkurat som strømmen, rett nok ikke via kabler, men via båt og rør.

Så er det selvsagt rett at statsselskaper styres av staten, liker vi ikke måten det gjøres på så må vi velge andre politikere, det er som kjent våre valg av politikere som avgjør denne styringen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA