Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olemann

#1
Søk litt på GOM eller Guessometer,  det er mye skrevet om dette.

Hva bilen sier om antall kilometer sier veldig lite om hvor langt du kommer.   Det er basert bl.a. på din siste tur.

Det beste rådet som kan gies er at du sjekker antall grønne streker som er igjen, det er totalt 20 streker, altså er hver strek 3 kWt.  Det betyr igjen at på sommeren kommer du ca 2 mil pr. strek, totalt 40 mil.
På vinteren reduseres dette betydelig og avhengig av hastighet og kulde så vil du måtte regne med at hver strek bare gir deg noe over 1 mil i verste fall.

Ikke stol på GOM'en.

Sitat fra: Kaiba på onsdag 01. november 2017, klokken 21:17
DagfinnN; det er ikke så enkel beregning som du tror. I september kunne bilen lade opp til 500 km på 100% lading. med energiforbruk på 15kwh/100km, vil rekkevidde være ca. 400 km. I oktober kunne bilen lade maks 300 km på 100% lading. Man kan vel ikke forvente rekkevidde på 300 km med energiforbruket på 20kwh/100km?
Det ser ut for meg som batterikapasitet er redusert med over 30%, altså fra 500 km til 300 km.
Jeg vet ikke om min påstand er riktig, men lurer på om noen andre kan lade opptil 500 km i oktober eller er det bare bilen min som ikke klarer?
#2

Jeg er nok redd for at "folk flest", herunder mange av dem som skuffes over rekkevidde i praktisk bruk ikke er godt orientert om premissene for NEDC.  Dette burde Nissan og andre nå vite.  Så derfor merkelig at dette NEDC kjøret fortsetter. 
Grunnen til at jeg ikke skuffes over at min Opel ikke klarer "mer enn" 30 mil på E18 en vanlig høstdag er ikke Opels fortjeneste.  En sjekk på Ampera_e gruppen på Facebook viser hva de som faktisk har bilen i bestilling eller til og med eier den, stiller spørsmål om.  Elbil er blitt noe for alle nå, så derfor burde produsentene på eget initiativ slutte med tall som som betinger teoretiske dypdykk som de fleste ikke foretar.

Forøvrig: Tror også Leaf med 64 kWt blir en populær bil. Varmepumpe er bra.  Min i3 med det trekker mye mindre til varme enn min Ampera_e.  Og er forøvrig en mye bedre by-bil (slik Ampera_e er en mye bedre E18 bil)

Tilbake til tema, regner man 2- 2.5 kW/mil så er man innafor greie marginer på vinterkjøring uten å ha på elbiljakke & ditto votter (som de av oss som har kjørt Reva om vinteren vet alt om..) eller uten å skulle skygge unna venstre fila på E18.


#3
Vinterdekk (UltraGrip) og kjøring på E18 i venstre felt (110 km/t) med ca 5-8 grader ute gir et forbruk på ca 2 kW/mil.  Ca 10% til varme etc.   
Dette gir 30 mil rekkevidde, presis som jeg forventet.

Regner med at real vinterkulde og snø(som betyr lavere hastighet) gir rekkevidde på ca 25 mil dersom jeg både har høy komfort i bilen og kjører uten å tenke på forbruk.

Så, jeg tror Nissan tar seg vann over hodet (og/eller elsker rettslige prosesser) når de antyder oppunder 40 mil på det oppgraderte Bladet med 40 kWt.
Det er jo denne type markedsføring som fører til at folk er skuffet (og ikke begeistret) når man klarer få 25 mil ut av en Ampera_e under harde vinterforhold.  Veldig fornøyd med Opelen :-)
#4
Model S / Sv: Er du gått lei?
mandag 23. oktober 2017, klokken 01:24
Interessant lesing om endring i egne preferanser.  Og at det er en av stifterene av TOCN - som det vel heter på menighetsspråket :-)

Og for å bli i den allegorien: Jeg synes alltid det er mer spennende å lese boken skrevet av han som forlot Mormonerne enn av han som forsatt er medlem. 
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Seter
mandag 16. oktober 2017, klokken 16:57
Jeg var av de hardeste kritikere av førersetet og synes fortsatt det er for smalt i venstre bakkant, MEN etter 5000 km, de siste 2000 km uten løs sittepute, er bilen enten blitt bedre eller jeg mindre kresen.
Noe BMW sete blir det aldri, men nå fungerer det fint og turer på 25 mil gjennomføres uten vondter av noe slag.
(For at min mening om setene skal ha verdi for andre bør jeg selvsagt opplyse vitale mål, 175/72)


#6
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Varme/AC
mandag 09. oktober 2017, klokken 13:58

Har meldt dette inn til forhandler, de også håper på en SW update på dette.
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Varme/AC
søndag 08. oktober 2017, klokken 18:56

Problemet med kombinert AC og varme er at bilen sløser vekk energi.  Det er relevant uavhengig av batteriets størrelse, turens lengde osv.
Om man har stilt den på f.eks. 18 grader en høstdag, og så kjører en periode i sol, så vil bilen ikke bare skru av varmen når bilen blir over 18 grader, men starte aktiv kjøling for å oppnå 18 grader.  I stedet for å bruke 2-3 minutter på denne nedkjølingen ved kun å stoppe varmen.  Som ville vært tilstrekkelig.
Håper dette fikses i en SW update på en eller annen måte.
Men da er det tydeligvis ikke jeg som knoter med knapper, men bilen som mangler en knapp....:-)
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Varme/AC
torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:20
Har enda ikke fått skikk på hvordan jeg bruker varmeapparatet uten å sette på AC/avfukting/kompressor. Og vice versa.
Dette er jo styrt av en felles bryter for AC/Vame, men det må da, som alle andre nyere biler jeg har hatt de siste årene, være mulig å velge bare en av disse.  Det er jo enda viktigere her enn på en fossil, i og med at det handler om energiforbruk. 

Noen som har tips? 
#9
Synes endel gjør rekkevidde mer komplisert enn det er.  En god regel som passer rimelig bra på alle biler i Norge i dag er å dele antall kWt på 2. Så har du rekkevidden i mil uten angst. Da takler den både 110 km/t på E18 og kulda med varmeapparat på (dog ikke begge deler samtidig).

Dermed har gammel i3 ca 10 mil, ny i3 ca 15 mil, Ampera_ ca 30 mil, ny Leaf (som kommer) ca 20 mil, gammel eGolf 11 mil, ny eGolf 18 mil, Soul 13 mil osv.....enkelt og greit og ganske riktig ved litt hard kjøring.

Sitat fra: erato på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:14
Hva er rekkevidde på eGolfen for tiden? En kompis med en 18 mnd gammel eGolf (svært fornøyd med bilen for øvrig for sine kjørebehov som er rent bymessige) forteller om 15 mil på sommer og 11-12 på vinter. Holder for meg men ser for meg litt for begrensninger i noen situasjoner, og et behov for stadig å toppe ladingen som jeg kunne tenke meg å slippe å være avhengig av. 18-20 mil på vinter og 25 på sommer hadde gjort livet langt enklere. Det ser det ut som om den nye Leafen med 40 kW pakke kan levere.
#10
Ser ut som hele domenet/hjemmesiden er død?

Sitat fra: Resistes på onsdag 02. desember 2015, klokken 11:01
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 10. november 2015, klokken 19:34
@J.C
Jeg ser du ikke har fått svar, men på nettsidene deres står det at +pakken koster kr 6250,-
Her er det altså kr 250,- (4%) å spare.
Løp og kjøp.
Tilbudet er avsluttet nå men basis pris for
Opti Coat Pro er 4490 + 1795 = 6285
Opti Coat Pro Pluss 2500
Så har elbil rabatt på 500 for Pro og 500 for Pro Plus
Normal blir da 8785 for fossilbil og 7785 for elbil.
Så det var litt mer enn 250 kr :)
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Skade på felger
onsdag 27. september 2017, klokken 17:01

Lurer på om det er noen som selv har fått utlevert ny bil med skade på felger, eller har hørt om andre som har fått det?

#12
BMW i3 / Sv: Sliter i3 raskt dekk?
tirsdag 19. september 2017, klokken 21:18
Den sliter ikke mer dekk enn andre.  Kjørt ca 45.000 km totalt på litt over 3 år, sommerdekkene har nå mellom 4 og 5 mm mønster igjen.  Fornøyd med det.  Originale Bridgestone 155 dekk.
(kjører mer sommer enn vinter)

Men klart, kjørestil er ikke uvesentlig.
#13
FM slår inn med svært høyt volum ett halv eller ett sekund når DAB faller ut, skremmer jo vannet av folk med normal hørsel....noen som vet om man kan skru av denne overgangen til FM eller på annen måte få volumet til å stemme med DAB volumet?

Sitat fra: zbk på onsdag 30. august 2017, klokken 13:28
Starter som forventet på DAB hos meg i alle fall.

Mer frustrert over at blaing i favorittene med knappene på rattet alltid starter fra første element etter at bilen har vært av og ikke med den stasjonen jeg hører på.
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
tirsdag 29. august 2017, klokken 23:18
Enig, ikke bare speedometer, men om man kjører 20.000 i året vil man over 5 år måtte betale forsikring for 10.000 km for mye, samt at bilen viser kjørt 110.000 km når den er gått bare 100.000.
Men, kjekt for kjøper og bedre enn motsatt som er svindel :-)

Dessuten, med 60 profil noe mer komfort på humpete veier (og litt mindre fast om man liker det, men AE er ingen Formel 1 i svinger i alle fall...)
OG, ser ikke så fin ut dersom man liker "gummi-malt-på-felg-feeelingen" ...

Sitat fra: hansob på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.


Jeg har kjørt med disse dekkene på Trinityfelger i 3 år på Nissan Leaf og synes dette har fungert veldig bra. Denne dekk/felgkombinasjonen er betydelig lettere enn de originale Nissan 17" med sommerhjul. 16,4 mot 21,1 kg, dvs nesten 19 kg lettere for fire hjul.
Jeg er enig med Oleman at jeg vil vurdere 60 profil neste gang. Missvisningen på speedometeret er over 10% med 55 profil på Leafen, noe som blir for mye etter min smak.
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
tirsdag 29. august 2017, klokken 13:29
Hei,

Enig i at 16" er bedre på mange måter enn 17".  Ville vurdert 60 profil og ikke bare 55 pga mindre avvik fra 17/50/215 i rulleomkrets.   Rullemotstand og støy er godt beskrevet i vurderinger av dekk for tiden, jeg holder en knapp på UltraGrip Ice 2 pga dette, samt egenskaper på våt og tørr vei som det er mye av selv om de også er gode på snø og is som jeg mer sjelden kjører på.

Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.

Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.

Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA