Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knutix

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Dårlige bremser
tirsdag 16. august 2016, klokken 22:48
Nei, bremseforsterkeren (vakumpumpe) går bare etter at jeg har brukt bremsene. Tror jeg må vaske skivene for å se om det hjelper + klossene..?. Hvor bra bakhjulene tar vet jeg ikke helt, men håndbrekket tar greit nok. Kjøper meg en bremseskiverens så får vi se.

- Knutix
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Dårlige bremser
mandag 08. august 2016, klokken 21:53
Har skrudd av regenerering for å kjenne hvrodan bremsene egentlig tar. Lurer på om det kan være dårlig 12 volt, mangel på trykk på en eller annen måte, tett??.
Når jeg testet caliperene så var bremsepedalen lett å trykke inn og bremseklossene beveget seg helt fint på begge sider..

- knutix
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Dårlige bremser
søndag 07. august 2016, klokken 15:08
Hei,
jeg skal snart få skilter på en liten rød en :-). Har litt problemer med at bremsene virker dårlig. De virker men jeg må tråkke ganske hardt på de og de tar uansett dårlig. Jeg hører at bremseforsterkeren går når bilen startes og etter hver gang jeg tråkker på bremsen. Har sjekket bremsene foran og caliperene beveger seg som de skal. Bilen har stått i to år ca og jeg mistenkte at de hadde "stivnet"...
Noen tips? - rens? pusse?

hilsen knutix
#4
Hei, jeg gjorde noe dumt og brukte think'en som lastebil. :-[. Lastet inn noe utstyr fra dashen til bagasjerommet. Oppdaget etterpå at frontruta fikk en liten sprekk inni...

Noen som kan hjelpe til med ny frontrute og bytting.

- Knutix
2001 Th!nk, Sandnes, Rogaland
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Sirkulasjonspumpe død
torsdag 10. januar 2013, klokken 18:11
Trenger desverre ikke pumpa lengre da bilen kolliderte mandag kveld. Jeg smalt inn i en bil som kom ut fra en parkeringsplass så det er ikke min feil heldigvis. Bilen måtte hentes og skal takseres i neste uke mest sannsynlig. Det var høyre front som fikk en kraftig smell og System Fault kom opp i displayet.

Er spent på hva bilen blir taksert til. Jeg må uansett kjøpe meg en tilsvarende bil (regner ikke med at den blir reparert). Det er jo også et spørsmål om alle de bra delene som er i den gamle bilen. Kanskje jeg må kjøpe ut vraket bare det ikke blir for dyrt..

(I'll be back..)
- Knutx
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sirkulasjonspumpe død
onsdag 02. januar 2013, klokken 22:02
Hei, jeg må bestille ny sirkulasjonspumpe. Den har sunget på siste verset en stund og nå er det definitivt slutt. Jeg ser at det er noen linker til pumper på wiki'en (http://www.elbil.no/wiki/Think:Deler). Der står det litt omtrentlig at de skal passe.. Er det noen som kan bekrefte at de passer eller har noen gode alternativer ut over det som er listet?

- Knutix
#7
Hei,
jeg vet det er et par produkter der ute som er laget for å kommunisere med lader og bms via diagnoseporten. Jeg ønsker å prøve meg på å lage en trådløs variant også..
I den forbindelse så trenger jeg en beskrivelse eller logg av data som går mellom diagnoseverktøy og lader/bms. Finnes denne protokollbeskrivelsen i noen gamle arkiver eller er det kun med logging av data til og fra diagnoseverktøyet som er alternativet (mye prøving og feiling også vil jeg anta..)? 

Kan tenke meg at man kan lage en Bluetooth variant av diagnose kontakten.
Hva med å patche litt på denne for å tilpasse Think-wiring.:
http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-diagnostic-cable-black-blue-orange-dc-12v-42825?rt=1&p=6&m=1&r=4&k=1&t=1&s=&u=42825

Med dette permanent montert i bilen så vil det være mulig å implementere en app på smarttelefonen som kan brukes til monitorering og til igangsetting av vedlikeholdslading etc.

Er det noen som har litt info om denne protokollen så hadde det vært et spennende prosjekt.

- knutix

#8
Hei, jeg kjører uten brikke igjennom bomringen på E39 Sandnes-Stavanger hver dag. Nå har jeg plutselig fått endel regninger på passeringene men langt ifra alle. Hva mener dere jeg skal gjøre med disse. Det står vel på selskapets sider at man må inngå avtale om å passere gratis men jeg mener å ha lest her inne at det ikke trengs..

- Knutix
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Bremseeffekt
lørdag 28. april 2012, klokken 19:25
Det er en brummelyd ved oppstart og dersom jeg sitter inni bilen og presser på bremsen så kommer brummelyden igjen.. Kan det være at det er noe lekkasje i systemet så vakumpumpen må gå om og om igjen?

- Knutix
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Bremseeffekt
lørdag 28. april 2012, klokken 10:54
Hei, jeg synes at bremsene på Thinken min har litt dårlig virkningsgrad. Det er umulig å låse hjulene og stoppe så raskt som mulig. Det betyr at jeg må være bevisst på at bilen bruker lengre tid på å stoppe enn andre biler.

Når jeg kjører den så "trener" jeg bremsene litt ved å bremse litt kraftig i stedet for å bruke regenerering.

Er det noen som har samme erfaring? Er det jeg som har for høye forventninger til bremsekraften eller er det noe galt med min bil? Bremseforsterkeren?

- Knutix
#11
Ser ut til at bilen fungerer fint nå om enn litt redusert rekkevidde i vind og kulde de siste dagene.

Legger ved noen bilder hvordan temperaturovervåkningen fungerer som prototyp. Har 8 målepunkter i tillegg til de to som BMS'en ser på.
Sensorene viser høyere verdier enn jeg hadde trodd (14-15 grader etter lading) men sensorene skal være kalibrert til +-0.5 grader. Har lagt sensorene relativt høyt oppe og for det meste i hjørnene mellom fire blokker. Det er mulig at det er mest glykoltempen jeg ser  :P
Har laget en primitiv LCD boks med kit fra sparkfun.com programmert med arduino kompatibel SW.
Det funker men sensorene kan muligens monteres på lurere steder.. Displayet viser alle verdiene etter tur.  - kunne nå tenke meg å legge inn en strømsensor og pakkespenning som neste steg.

- Knutix

#12
Hei, da var bilen på veien igjen  :P
12 volts batteriet var helt tappet da jeg skulle koble tingene sammen igjen så det måtte jeg lade med ekstern lader noen timer. Det er mulig dette er dårlig, skal teste det litt.
Jeg har montert 8 slike temp sensorer ( http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18S20.pdf ) rundt om i pakken - skal komme tilbake til hvordan det virker etterhver (ikke tatt i bruk enda). Kan være viktig å monitorere temperaturen relativt nøye og med mange målepunkter ser det ut til.


Sleit litt med at MC-jekken løftet skeivt (lavere i front) - noen tips til neste gang  :)

Ved 3 kvarter rolig kjøring i går kveld så kom batteripakken opp i 15 grader max og gjennomsnitt :-)
- Knutix




#13
Som ny Think eier så ønsker jeg å få bilen på veien igjen så jeg blir bedre kjent med den :-) Planlegger monitorering og gummimatter etc i neste runde.

Jev vil si at jeg har hatt flaks med plasseringen av temperatursensoren - når først blokk 3 skulle ryke så var det jo praktisk at sensoren var montert på denne (rett ved + polen). Jeg legger ved et bilde av blokken som har stått i noen minutter med 6 A ladestrøm.. En ser forhøyet temp i ladeledningen og polen samt nederst i blokka. Kan tenke meg at smelting etc kunne skje dersom blokken var plassert et annet sted uten sensor.. (pilen viser hvor tempsensor var montert).

Før jeg tok hele kassen ned så koblet jeg ut tempsensoren og ladet en god stund. Jeg kunne da se med IR kamera at det var et varmt punkt under kassa (glemte å lagre bildet).. :-(

Et nytt spørsmål. Jeg har fått meg en tipp topp blokk som skal inn. Den var utladet når jeg fikk den og jeg har ladet denne opp 120Ah timer. Så har jeg lastet den en stund for å tappe den ned til nivå med de eksisterende cellene (6.68V). Er dette beste måten å tilpasse en ny blokk på eller skal den bare lades fullt opp for så å bli kraftig overladet når resten av pakken lades opp? Pakken er i dag på ca 75-80% lading..

Bilde nummer to er av orginal ladeledning i bruk :-)
- Knutix
#14
Da har jeg tatt ned pakken og målt litt (ladet den til ca 80% på dashen før jeg gikk i gang).

Jeg har 18 blokker med 6.67-6.68 Volt på så er det en (blokk nummer 3 fra 0V) som har 5.28 Volt. (+ terminalen er kloss på temperatursensoren også så det kan virke sannsynlig at den er følsom).

Det er ingen tegn til lekkasjer eller noe. Jeg synes alt ser fint ut, selv om en blokk antagelig er gåen.

Kan jeg trekke den konklusjonen at denne blokken er ødelagt eller kan den rekondisjoneres?

- Knutix
#15
Hei, jeg får nok gå i gang med å ta ned kassen.

Satte på ladingen (10A) en liten stund og observerte at den ene sensoren måler helt opp i 50 grader - så skrur laderen seg av - og innen ett minutt så er tempen nede på 47-48 grader og ladingen starter igjen. Og slik står det og svinger i en to-tre minutts syklus.. Jeg tror og det er noe med en blokk etterhvert.. Strøm inn og ut påvirker den ihvertfall umiddelbart - sensoren må ligge klistret ved et problempunkt (høy motstand) på ett eller annet vis....

- Knutix
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA