Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El Toro

#1
Model X / Sv: Skvettlapper Model X?
tirsdag 15. august 2017, klokken 08:38
Jeg har også expel beskyttelse på bakre del av bakdørene. Lakkbehandleren jeg var hos (Asker AutoSpa), hadde fått inn flere Model X hvor det allerede var sten-/sandsprutskader på bakdørene etter kort tid.

Hvorvidt skvettlapper vil redusere behovet for folie skal jeg ikke uttale meg om.
#2
En ting å være oppmerksom på er at denne ekvipasjen trenger man (minst) førerkort klasse BE for å kjøre. Totalvekten av bil + tilhenger er over de 4250 kg som man kan kjøre med B96. Med klasse B er det maks 3500 kg til sammen som gjelder. Håper Bjørn har førerkortet i orden  :)
#3
Model S / Sv: Summon- Parkere i trang garasje
lørdag 05. mars 2016, klokken 17:58
Jeg får beskjed om at "You are too far away from your vehicle. Please move closer to use Summon", selv om jeg står kloss oppi venstre fordør og holder fob'en rett utenfor bilvinduet. Men det er kanskje like greit at det ikke fungerer - erfaringene fra dere andre er jo ikke bare positive...
#4
Model S / Sv: Firmware v7.1x
lørdag 23. januar 2016, klokken 13:12
Mye flott med 7.1. Men er det noen flere enn jeg som har merket svakere/redusert regenerering etter oppdateringen?

85D'en står i (litt) oppvarmet garasje som holder +8 grader. Før oppdateringen var regen-effekten merkbar med en gang, og ved normal kjøring var det i de fleste situasjoner nok å bruke kun regen frem til de siste metrene før stopp. Men etter oppdatering (2.9.172) er det nesten ingen regen-effekt (den er selvsagt innstilt på standard) etter at jeg har kjørt ut av garasjen. Må kjøre en god stund før den vil regenerere noe særlig. Svært upraktisk, spør du meg... Og 8 grader er jo ikke så veldig kaldt, akkurat. Kanskje det er et tiltak for at skivene ikke skal ruste..?
#5
Model S / Sv: Firmware 6.1
fredag 16. januar 2015, klokken 12:12
2.2.92 her også. Dog ikke testet ennå. Var ikke så fristende å begi seg ut i veien i dag. Is med vann oppå og 20% helling med piggfrie dekk virket ikke som noen god kombinasjon.
#6
Model S / Sv: Drive Unit Success
onsdag 17. desember 2014, klokken 09:42
P85 mars '14, ca 7 000 km. Ingen ulyder, men etter innkalling fra Tesla ble DU likevel byttet forrige uke.
#7
Bestilling og levering / Sv: Tesla Drammen = Maurtue
torsdag 27. mars 2014, klokken 12:23
Jeg hadde opprinnelig leveringsdato mandag 24. mars, men fikk den fremskyndet til fredag 21. Ba spesielt om å få midlertidig vognkort på e-post, slik at jeg kunne ordne med AutoPass brikke på forhånd. Fjellinjen i Oslo krever dokumentasjon (vognkort) for at man skal få brikken registrert på "miljøvennlig kjøretøy" uten betaling. Dermed kunne jeg sette fiks ferdig brikke i bilen da jeg hentet den.
Da jeg avtalte hentetidspunkt fikk jeg valget mellom kl 1800 og 2000, så det er åpenbart lange dager i "maurtua" nå...
#8
Model S / Sv: Premium Center Console
mandag 13. januar 2014, klokken 15:56
Dere som har brukt JetCarrier: Hvor lang tid tar det normalt med de to alternativene fly/båt?
#9
Model S / Sv: Fjernlys på TMS
torsdag 28. november 2013, klokken 12:08
Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 10:51
Sitat fra: El Toro på onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Her blandes det åpenbart begreper igjen. Du snakker om tåkelys, ikke kurvelys.

Når jeg bruker begrepet kurvelys er det fordi jeg betrakter kurvefunksjonen som viktigere enn tåkefunksjonen. De fleste som kjører med disse lysene på gjør det jo når det ikke er tåke. Og det man ønsker å oppnå er vel da bredere lyskjegle foran bilen, med bedre lys "rundt svingen" som resultat. Hvis alle hadde brukt lysene bare i tåke hadde det ikke vært noe problem.
Og til info er jeg ikke helt på jordet, for i kjøretøyforskriften står det konsekvent "kurve-/tåkelys", likeså i trafikkreglene.
Hovedsaken er at kurve-/tåkelysene blender motgående trafikk, uansett hva man kaller dem. Og, sitat fra trafikkreglene §15.5: "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys."
#10
Model S / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 14:13
Jepp, men max lumen måles, idiotisk nok, på fjernlys - som man uansett dimmer når man møter bil.

Diskusjonen her - som er dum nok i seg selv noe jeg tar ansvaret for - handlet om nærlys + tåkelys - og der er man ikke i nærheten av å utfordre grense for lumen i det hele tatt.

Ironisk nok finnes heller ingen forbud mot tåkelys kombinert med fjernlys - selv om det også i de aller fleste tilfeller er utelukkende negativt for deg selv.

Jeg synes i grunnen diskusjonen om tåkelys (/kurvelys) sammen med nærlys er på sin plass, selv om den vel egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.

Nærlysene er konstruert med en relativt skarp grense mellom lys og mørke i vertikal retning, nettopp for å hindre blending av motgående trafikk. Denne grensen er (heldigvis) enda skarpere på xenonlys enn på halogen, og derfor gjør det ikke så mye at xenonlysene er kraftigere, bortsett fra på våt, mørk vei. (En annen sak er: Det at grensen ikke er fullt så skarp på halogen gjør at de som setter inn xenonpærer i halogeninnsatser forårsaker kraftig blending av motgående trafikk.)

Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Men så til saken som denne tråden omhandler: Tåler 12V batteriet og DC-DC konverteren belastningen dersom man setter på f. eks. de LED-plankene som er nevnt? 10A ekstra på toppen av varmeapparat, varmeseter +++ Mener jeg har lest andre steder på forumet at 12V batteriet er i svakeste laget. Oppgradering fra 25W til 35W xenon bør jo være greit strøm-messig, men drøye 10A ekstra...?
#11
Model S / Sv: Retro støyisolering
lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:34
I løpet av de ukene jeg hadde min P85+ (før jeg solgte den igjen) reagerte jeg på noe av det samme jeg husker fra en prøvetur med Roadster for et par år siden: Spesielt mye støy ved kjøring på grus pga småstein som treffer hjulkassene. Det hørtes ut som om det ikke var noen demping av støy i det hele tatt, og kunne ikke sammenlignes med andre moderne premium biler. Andre som har reagert på det samme?
Håper virkelig de gjør noe med dette, for det hørtes litt "billig" ut og harmonerer ikke med bilen for øvrig.
#12
Model S / Sv: Noen som har en Model S med 19" hjul i Oslo-området?
lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:14
Ja, Woods. Grunnen var penger. Noen var åpenbart villig til å spytte i litt ekstra for å få el-raketten med en gang i stedet for å vente til nyåret. Jeg har jo ventet i nesten 4 år, og skal alltids klare å vente noen måneder til. Litt vemodig var det selvsagt å se bilen kjøre av gårde, men...
På den annen side kan det jo hende noen flere barnesykdommer er helbredet innen jeg får min nye S.
#13
Model S / Noen som har en Model S med 19" hjul i Oslo-området?
fredag 04. oktober 2013, klokken 16:48
Hei!
Min lenge etterlengtede Model S ble solgt etter kun kort tid. Det var en Performance Plus med 21" hjul. Har nå bestilt ny, men er usikker på om jeg skal velge Plus-pakken og 21" eller 19" hjul denne gangen.
Tesla-butikken i Oslo har ingen demobiler med 19" hjul. Derfor spør jeg:
Har du en Model S med 19" hjul og kan tenke seg å ta meg med på en prøvetur en dag (før 17. okt), hører jeg gjerne fra deg  :D
#14
Model S / Sv: DAB-radioen - problemer? løsninger?
fredag 04. oktober 2013, klokken 11:14
Jeg hadde samme problem - DAB ble taus etter noen minutter, selv om signalstyrke, programinfo osv fortsatt så ok ut. Når jeg byttet til FM fikk jeg lyden tilbake, og byttet jeg så tilbake til DAB var det lyd igjen.
Jeg ringte Tesla service om dette, kom i kontakt med en hyggelig dame i Nederland, som sendte en oppdatering 'over-the-air' til bilen. Måtte resette 'storskjermen', skru bilen av og på igjen (høres omtrent ut som å restarte Windows, men gikk litt kjappere...), og så skulle det være OK. Men om det funket vites ikke, for like etter ble bilen solgt til en som var villig til å betale litt ekstra for å slippe å vente 5 mnd....
Når jeg får min neste i februar regner jeg med at problemet er løst...
#15
Tesla Owners Club / Sv: Tesla Owners Club
fredag 16. august 2013, klokken 15:14
Høres interessant ut - regn med meg også!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA