Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjeldsen

#1
Carwing / Sv: Unøyaktig Carwings
søndag 29. desember 2013, klokken 18:17
Jeg opplever det samme selv. 80% blir noe i overkant av 80. I tillegg blir ladingen ferdig i god tid før timer-tidspunktet. Gjerne flere timer før.
#2
Carwing / Sv: Carwings sluttet å virke
tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:25
Damen fra Carwings support ringte meg i dag og fortalte at de nå hadde resatt noe på serverne hos Nissan og ba meg prøve igjen. Da fikk jeg igjen kontakt med bilen. :-) Hun fortalte meg at dette var noe som kunne skje men at det var nokså sjeldent. Men i så fall var det bare å ringe.
#3
Carwing / Sv: Carwings sluttet å virke
tirsdag 03. desember 2013, klokken 00:10
Nå har jeg vært uten kontakt med Leafen fra mobilen i 4 dager. Kontaktet Nissan Carwings Support. Damen i telefonen sjekket kontoen min og kunne bekrefte at serverne til Nissan ikke får kontakt med min bil. De hadde også logger som viste det jeg hadde prøvd å gjøre og når bilen sist hadde kontakt. Tekniker skulle analysere dette nærmere så får vi se hva de finner ut av.
#4
Carwing / Carwings sluttet å virke
lørdag 30. november 2013, klokken 09:52
Jeg bruker Carwings daglig nå på vinterstid til å starte varme og få batteristatus. Men i går morges kom jeg for første gang ut til kald bil etter å ha startet varmen fra iPhonen 10 minutter tidligere. Får heller ikke batteristatus. Etter mange minutter får jeg feilmelding om at status ikke kunne hentes og prøv igjen senere. Bilen ble levert desember 2011 fra Ålgårds Auto. Kan det være noe med sim-kort/teleabonnement? Andre som har opplevd det samme?
#5
Jeg er en av de som ikke er blitt skremt av å forvarme uten tilkobling. Det er jo nettopp noe av dette som er ganske unikt med Leafen, og jeg liker å sette meg inn i oppvarmet bil.

For å starte bilen etter forvarming uten å være tilkoblet gjelder det å slå av varmeapparatet først. Kan bruke iPhonen til dette men det er tungvint. Følgende framgangsmåte har fungert bra for meg:

1. Trykk på start knappen uten å holde foten på bremsepedalen.
2. Slå av varmeapparatet.
3. Trå på bremsepedalen og trykk på start knappen.
4. Trudelutten spiller og bilen er "i gang" (ready modus).
5. Slå på varmeapparatet igjen.

Tidligere måtte jeg rett som det er bruke flere forsøk på å starte bilen med forvarming på uten å være tilkoblet. Med denne metoden har alltid bilen startet på pkt nr 3 uten at jeg har måttet forsøke gjentakende ganger.
#6
Lading / Sv: Hvordan få varme i bilen under lading?
torsdag 03. januar 2013, klokken 19:14
Det er bare å starte bilen med startknappen og skru på varme. Om du sitter 1 time for å finne ut av saker og ting så bruker du litt strøm, men lite i forhold til å kjøre bilen i 1 time. Jeg og sønnen min er av og til ute på flyplassen for å se på flyene. Det er da herlig å sitte i bilen med god varme uten å ha en støyende bensin/eller dieselmotor gående. Estimerte gjenstående km synker litt under seansen, men det gjør ingenting. Leafen er den herligste vinterbilen jeg noen gang har hatt. Ikke glem varmen i rattet. Den er også helt nydelig å bruke nå på vinteren.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Bryter til parkeringssensor - alternativer
fredag 14. september 2012, klokken 18:34
Har aldri hørt om parkeringssensor på Leafen så det er nok ettermontert uoriginalt utstyr. Hvordan tar sensorene seg ut på utsiden av bilen?
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Dugg inni bilen ved forvarming
onsdag 12. september 2012, klokken 21:55
Har hatt Leaf siden desember 2011 og min erfaring er at dette er den bilen med best vintercomfort jeg noen gang har hatt. Behagelig forhånds oppvarmet kupe og herlig varme i rattet er helt supert. Benyttet forhåndsvarme hver dag sist vinter og begynt å bruke den nå på kalde høstdager. Jeg har også opplevd dugg på vinduene i fuktig vær noen ganger men den forsvinner raskt når jeg bruker viften på 4-5 "hakk" og AC er på. Men som jeg og andre har sagt tidligere på forumet så er det lurt å tørke ut anlegget med AC skrudd av i slutten av en "fuktig" kjøretur. Og med viften på fullt (eller nesten fullt) går prosessen mye fortere. Dette får man igjen med mindre dugg til neste tur. Når Leaf'en forhåndsvarmer er det med resirkulering på og AC er faktisk av selv om AC-lyset lyser, - litt forvirrende, men slik er det. Det er klart den mest energiøkonomiske måten å gjøre det på, men ulempen er dugg i fuktig vær. Hvis AC kompressoren hadde vært på ved forhåndsvarming ville vi ikke fått dugg, men strømforbruket hadde da vært noe høyere. Så det er nok et kompromiss Nissan har gjort.
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Km Stand og Batterikapasitet
tirsdag 11. september 2012, klokken 23:03
Sitat fra: Radiv på tirsdag 11. september 2012, klokken 00:13
Hvis SOC meter er så nyttig, hvorfor er det ikke standardutstyr evt i tillegg til batteri-barene?
Kunne om så være på extrautstyrlista!

Det ligger nok litt politikk i dette. Man trenger ikke vite nøyaktig gjenstående kapasitet og "overfokusering" på soc% fører lettere til bekymringer for batteripakken. Nissan vil vi skal ha et mer avslappet forhold til dette. Og akkurat det har jeg også, og ville ikke betalt en krone for et soc-meter. De som har investert i soc-meter er sikkert svært uenig og kan sikkert argumentere mye med fordelene. Men man lærer etterhvert bilen godt å kjenne med bare strekene.
#10
Luftmotstand og vind.
Motvind har svært mye å si for luftmotstanden. Da luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten så vil en fartsøkning fra 80 til 113 km/t gi dobbel luftmotstand i vindstille. Har man motvind blir det riktig så ille. Liten kuling tilsvarer en vindhastighet på typisk 45 km/t. Kjører man i 80 og har liten kuling i mot så tilsvarer dette som om man skulle kjøre i 125 km/t i vindstille og det blir 2,44 ganger større luftmotstand. Med liten kuling i mot så må man snegle seg fram i 35 km/t for å ha samme luftmotstand som vi ellers ville hatt i 80 i vindstille. Trøsten er at medvind gir motsatt effekt og kan gi ganske mange ekstra km i rekkevidde. Men nå er det slik at man på en tur sjelden har ren motvind eller ren medvind hele tiden, men mer varierende forhold. Rullemotstanden øker også med kvadratet av hastigheten, men denne er i utgangspunktet så lav på tørt føre i norske hastigheter at man ikke trenger å ta særlig hensyn til den. Men på våt vegbane eller med snø/slaps så vil den likevel kunne være betydelig.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Setetrekk
tirsdag 31. juli 2012, klokken 19:02
Hva med side air-bag som finnes på setene når man monterer slike setetrekk? Blir denne utløst korrekt ved en eventuell kollisjon?
#12
Slike situasjoner vil nok dessverre oppstå oftere ettersom kampen om de få hurtigladeplassene tiltar. Du kommer til en hurtigladestasjon, en bil opptar plassen, føreren er borte og bilen er ladet til 85%. Da hadde jeg iallefall tenkt maken til frekkhet. Tenk å gå fra bilen slik at ingen andre kan benytte ladestasjonen når bilen tilsynelatende er ferdigladet. Og hvor lenge har den tenkt å blokkere laderen? Jeg hadde nok blitt irritert og kanskje gått så langt som å koble fra bilen og overatt hurtigladeren etter å ha ventet noen minutter. Treg lading fra 80 til 100 prosent er misbruk av hurtiglader hvis det er kø. Det finnes ladestolper ved siden av for treg lading. Men uansett så bør man aldri forlate bilen når den står på hurtiglading. Er sjåføren til stede vil det være mye enklere å komme i en konstruktiv dialog for nye "trengende". Kanskje kommer det en forbi som bare trenger å bruke hurtigladeren i 5 minutter. Er det da rimelig at en annen skal oppta laderen i lang tid for topplading til 100%?
#13
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
mandag 25. juni 2012, klokken 22:08
Sitat fra: Aspiranten på mandag 25. juni 2012, klokken 14:10
Er det idiotisk å bruke cruisecontrol?

Har kjørt 90km på E39 og har én batteriprikk igjen. Stigning på 400 moh midt på strekningen. 5 prikker varme, ladet 100% flere ganger i det siste, brukte ikke AC, lite radio, khøring i 60-80kmt.

På vinteren har jeg rekkevidde på ca. 90km.

Er det jeg som har fått mandagsbatteriet?


Hvor var det du kjørte? Vet du hvor mange høydemeter turen din hadde sammenlagt og høyde over havet ved turens start og slutt? Bakker og fart sluker energi, selv om du får igjen ca halvparten når det går nedover. Regner med du hadde klart ca 110 km før skilpaddemodus og det kan godt være normalt i forhold til fart og kupert topografi.
#14
Sitat fra: 2EL på torsdag 14. juni 2012, klokken 11:16
Hvis det er 10 grader ute og du setter vifta på 16 grader så går varmelemete på. Ta en titt på den siden som viser forbruket ditt. Hvis det er 17 18 grader inne i bilen vil den ikke slå på varmeelemente. Problemet er alle disse dagene som det er 10 til 17 grader og man bare vil har vifta på.
Har litt lyst til å sette inn en egen av knapp og et rele på hele elemente å styre det manuelt på den måten
Jeg følger godt med på forbruks-siden når jeg kjører. Med 10 grader ute, solskinn og dermed soloppvarmet kupe, så går ikke varmekolben på når viften er på ved 16 graders innstilling. Hvis det derimot begynner å bli kjølig inni bilen (f.eks. overskyet og 10 grader), så starter varmekolben. Men da har jeg enten bruk for litt varme, eller jeg skrur av anlegget og får kun inn luft pga bilens bevegelse. Trenger ikke viften i drift da. Men nå sitter jeg heller ikke i en varm ytterjakke når jeg kjører. Men det kunne godt vært en LO innstilling på temperaturen som VW alltid har hatt på sine modeller. Heller ikke på min gamle Nissan Primera, som ble byttet til Leaf i desember, var det en LO-innstilling på temperaturen. Ser ut som Nissan har sin ufravikelige standard på dette.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Horn mod (tut) på Leaf
torsdag 14. juni 2012, klokken 21:38
Hornet er noe jeg kanskje bruker et par ganger i året og da bare noen få tiendel sekunder hver gang. Så dermed ser jeg ikke den helt store opplevelsen av en slik modifikasjon. Men hver sine interesser.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA