Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LeafSwe

#2
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
søndag 29. oktober 2017, klokken 14:06
Bytte olja i Leaf 2012 idag, 7000mil.
Inte helt svart men mörkgrå.
Gick åt 1,1 liter Valvoline ATF (nissan matic s)

#3
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
mandag 23. oktober 2017, klokken 20:47
Sitat fra: bmw2002 på mandag 23. oktober 2017, klokken 18:59
Bridgestone selges ikke lenger til i3. Da sitter man igjen med Continental og Nokian. Nokian er vel enda mykere.

Dessa nokian ska vara hårdare, har köpt dom men ej testat än.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3921430
#4
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:26
Enligt mina mätningar så är det inget fel på energi economy mätaren.
GOMen är däremot ofta för optimistisk.

Ett bättre sätt att kontrollera användbar kwh är att ladda från turtle till full och mäta i väggurtaget hur många kwh det går in.
Vid 16A är förlusten ca 12% och 10A ca 16%

Ny leaf drar ca 23,5kwh från väggen vid 10A laddning, vilket blir ca 10h laddtid(utan cellbalansering) vid 235v.
23,5 x 0,84= 19,74kwh

Testade det för något år sedan. Ska testa igen på vår 2016 Leaf och 2012 Leaf.

#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
fredag 20. oktober 2017, klokken 22:55


Hvor har du 19-20kWh fra som netto på en helt ny 24kWh  Leaf?
[/quote]

Jag kan åka 100km från 100% till turtle med en förbrukning på ~ 19,5kwh/100km, energy economy mätaren i bilen. På en ny Leaf24 med batteritemp ~ 20grader
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
fredag 20. oktober 2017, klokken 21:15
Sitat fra: sylwester på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:32
Ja, bruker LeafSpy til å måle.

Siden du nettopp mistet en bar kan jeg si deg at du mest sannsynlig har 84% av 22kWh = 18,48kWh

Worst case er vel køkjøring og da får du 6mil(300Wh/km), mens på motorvei i høy hastighet med varme på fra forvarmet bil får du 7,5mil(240Wh/km) og hvis du forvarmer og omtrent kjører uten mere varme får du 10 mil(180Wh/km), men ta på deg en ekstra genser.

@leafnor
Etter mine beregninger så er alle %-er etter 22kWh og ikke 21,3 (som forøvrig ville være 97%SOC). F.eks. er SOH på min 87% og jeg får  19,1kWh og ikke 18,5kWh som jeg ville fått hadde det vært 87% av 21,3kWh og ikke 22kWh.
Jeg bruker 80Wh/GID etter å ha lest engelske fora, standard i LeafSpy er 77Wh/GID. Hvorfor bruker du 75Wh/GID? Jeg liker at det er runde tall :-)

Leafspy kwh visning stämmer bara i teorin.
I praktiken har en ny Leaf24 19-20kwh tillgängligt och en leaf som precis förlorat första baren(85%) har ca 16,5kwh tillgängligt.
Så man kommer garanterat inte 10mil med en förbrukning på 180Wh/km på en Leaf med 85% kapacitet.

Jag använder också 75Wh/km inställning i Leafspy för att det stämmer bättre med räckvidden i kilometer, DTE(DistanceToEvent) För low battery warning och very low battery warning
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
mandag 16. oktober 2017, klokken 08:19
Sitat fra: leafnor på søndag 15. oktober 2017, klokken 19:00
Sitat fra: Smiling when sailing på søndag 15. oktober 2017, klokken 18:25
Våres har ca 90 % SoH og litt mindre SoX og er fra 3.2012. Den har nå kjørt 131050 km. men den lader heller ikke mer enn 245 Gids ved fulllading og litt mer enn 19 kWh. Men etter noen hurtigladinger blir verdiene litt bedre for å så falle tilbake.
Tromsø? Du har hatt den på kjøla, ikke rart den da fortsatt er "fresh"!

Min har gått i höjd med Trondheim(östersund) så klimatet spelar nog stor roll!
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 16:30
Så här precis efter full laddning idag

#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 14:22
Sitat fra: leafnor på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:42
Neppe mange.

Ser du har like mange ladninger som i min 2012, men langt kortere kjørelengde.
Snitt per lading er 16,6 km.
Du lader bare til 80% maks?

Ja, nästan bara 80%, tror det blir en laddregistrering varje gång man sätter i kabeln.
Bra Ahr och soh, men gids blir bara 237(83%) vid full laddning som är 90% SOC i leafspy.
Ska testa ladda 100% en period.
#10
DRIFTSBATTERI / Leaf 2012 med 12 barer igjen, Leafspy data
søndag 15. oktober 2017, klokken 08:55
Er det mange Leaf 2012 med 12 barer igjen i Norge?


#11
BMW i3 / Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
tirsdag 26. september 2017, klokken 23:45
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. september 2017, klokken 20:21
På tide å ta frem fjorårets vinterdekktråd igjen.

Alternativene er vel fremdeles kun disse for nordiske vinterdekk

  • Bridgestone Blizzak LM-500
  • Nokian Hakkapeliitta R2 (som noen fant å være for myke for å få skikkelig regen på bare veier
  • Continental Conti Viking Contact 6

Sistnevnte er det kanskje ikke så mange med erfaringer med ennå? Fant tilfeldigvis et tilbud på 6900,- for "full pakke" dekkbytte for 4 stk, som ikke er så helt 'ille' (siden det er i Askim). Har en ikke felger fra før, er 12490,- for Bridgestone på originale 428-felger en bra deal, faktisk rimeligere enn å ta med momsfrie vinterhjul på nybil!

Bridgestone lm-500 är europeiska vinterdäck
Bridgestone blizzak nv är nordiska versionen

https://bmwi3owner.com/sv/2014/10/winter-tyre/
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Manglende kjørelys bak
søndag 10. september 2017, klokken 20:52
Den funktionen fanns redan 2011 på Leaf, men jag märker ingen skillnad på hur den reagerar på ljus.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Skal du se lansering i natt?
onsdag 06. september 2017, klokken 03:40
Sitat fra: Sjulimann på onsdag 06. september 2017, klokken 03:36
Hva blir det i praksis? 280 ish om sommeren?

Och 14mil på vintern, motorväg  :-\
#14
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
fredag 18. august 2017, klokken 20:11
Sitat fra: leafnor på fredag 18. august 2017, klokken 18:11
Sitat fra: DBR på fredag 18. august 2017, klokken 18:03
Sitat fra: leafnor på fredag 18. august 2017, klokken 17:53
Sitat fra: DBR på fredag 18. august 2017, klokken 15:01
Ikke dårlig for en '13 acenta med 65,500 på telleren!

SOH har alltid stått på 100 siden jeg kjøpte den for 20.000km/1år siden

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Når den lader til fullt, hvilken SOC stopper den på da?
Via Leafspy? Husker ikke. Kan sjekke imorgen:)
Kjøpte den med 0 hurtiglading gjort. Og jeg har brukt den i ca 9måneder med bare lading på jobben (28km en vei) og hurtigladet relativt ofte som dere ser, samt alltid stått mellom 40-70% over natta/div
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ja, SOC i leafspy. Legg ut samme bildet etter 100% ferdig ladet. Så vi ser spenning og SOC ved fulladet.

GIDs vid full laddning också intressant
#15
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
mandag 31. juli 2017, klokken 11:25
Sitat fra: anorway på mandag 31. juli 2017, klokken 11:05
Sitat fra: Amoss på mandag 31. juli 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 10:17
Lurer litt på det taket forresten. Har basisutgaven metalltak, slik at man må velge denne premiumpakken for å få glasstaket?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om metall-tak ikke blir noe alternativ likevel, så basisutgaven skal fortsatt ha glasstak. Har også sett noe om at takststivfestene er der uansett tak alternativ.

Det som bekymrer meg mer er om det er så at glasstaket overhode ikke er tonet eller har noen form for ultrafiolett og/eller infrarød beskyttelse uten premiumpakken? Det vil jo gjøre basisutgaven totalt uselgelig i sørligere breddegrader, og by på problemer også i Norge.

Studerte litt på Tesla sine nettsider med spesifikasjoner og da finner jeg:

Head room, standard: 39.6" front row, 37.7" second row
Head room, glass roof: 40.3" front row, 37.7" second row


Så her vil tro da at dersom man ikke velger premiumpakken får man vanlig tak.

Standardmodellen har glastak bak. Premium glastak både bak och fram.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA