Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kimutz

#1
BMW i3 / Sv: Priser service i3
tirsdag 30. august 2016, klokken 19:19
Betalte 4077,- for første service på i3 hos Slatlem AS i kristiansund 27.07.2016. Da var bilen gått ca 25.000. Har hatt den i underkant av 2år. Ble kjøpt ny(demobil)

I dag var jeg innom verksted pga ulyd i fronthjul. Ble da varslet om at klossene var veldig slitt, og måtte byttes snart. Pris ca 4100,-  (hvorfor dette ikke ble fanget opp på servicen er en annen diskusjon...)

Hadde jeg fått spørsmål om Serviceavtale med slitasjedeler, hadde jeg kjøpt det umiddelbart!

Skal nå løpe til forhandler å signere før jeg må bytte klossene.

Hadde hørt at service / slitasje på elbiler var minimalt, men det er jeg ikke enig i etter 4år med Think City og nesten 2år med BMW i3.

INGEN av mine forurensende biler (Ford, toyota, Skoda) har noensinne kostet så mye i servicekostnader.

Moral.... Tegn serviceavtale med slitasjedeler for i3!!!  8)
#2
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 09. september 2012, klokken 14:55
Så har jeg for første gang byttet bremseskiver og klosser på Thinken. Dette er også første gangen jeg gjør denne jobben på en bil - slik at at jeg er fersking i faget.

Litt forviklinger ble det. Stjerneskruene som holder skiven var fastrustet. Hverken rustløser, slagskrustrekker eller varme fikk løsnet skruene. Jeg endte opp med å bore dem ut.

Skivene var såpass kraftig rustet at det var vanskelig å løsne dem selv om bilen bare er to år og har kjørt kun 33.000 km. Mitt råd er derfor: Skift skiver tidlig før de ruster mye. Originalskivene er nok av meget dårlig kvalitet.

Klossene monterte jeg slik som originalklossene var montert. Imidlertid stusset jeg litt på retning for klossene. De er jo asymmetriske og merket henholdsvis L og R.

Endte opp med å montere begge klossene merket L på passasjersiden og klossene merket R på førersiden. Da blir klossene montert slik at den smale delen av bremsebelegget peker i hver sin retning  ved samme skive. Monteringen matcher originalmonteringen, men er jo litt ulogisk. Er dette riktig?

Er det noen som vet hvorfor klossene monteres motsatt vei ved samme skive?

Carl Anton

Hei.

Jeg må også bytte bremseklosser for andre gang på min think city 2010. Gått ca 36000km.
Hvilket verktøy bruker dere for å løsne de 2 5-kant boltene som calipperen er festet med?

mvh
Kimutz
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA