Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mskogly

#1
Ladeplasser og ladekabler / Kjøp av ladestasjon med RFID og måling
mandag 17. oktober 2016, klokken 16:19
Vi trenger flere ladere på jobb, og ser etter rimelige ladepunkter som har RFID-støtte (evt andre løsninger for identifisering) samt måling. Finnes det en oversikt over slike løsninger noe sted?
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
onsdag 29. juni 2016, klokken 11:05
Fikk info fra Witro bil i Trondheim i dag.

"En Nissan Leaf er bygd opp identisk som en vanlig bil med bensin/dieselmotor, sett bort i fra at motoren er en el motor og at bilen har ett batteri i stedet for diesel/bensintank. Bilen har ett serviceintervall på 30 000km eller hver 12'e mnd. Det som inntreffer først. Det er i hovedsak 2 typer service, som er 1,3,5 og 2,4,6 år. Eu-kontroll og service kan ikke sammenlignes, og eu-kontroll er heller ikke før bilen er 4 år. På alle service skal det utføres: Batterirapport, bremseservice med full demontering av bremsene, skifte av pollenfilter, smøring av ladekontakter, feilkoderapport, og en lang rekke sjekkpunkter/kontrollpunkter. Bremsevæske skal byttes hvert 2'e år. Vi har også skifte av batteri i fjernkontroll på 2 års service, da vi har erfart at det varer i ca. 2 år.

Prisen hos oss ligger fra 3934,- til 4681,- inkl.del/arb/mva"

Jeg sendte et oppfølgingsspørsmål: - Endel av dette er det vel greit å skifte selv, som kupefilter osv. Og bremsene kan man vel få luftet/byttet veske på hvor som helst. Hvilke deler av servicen er det man må følge for at garantien skal gjelde?

Svar: "Alle punkter i sjekklisten skal utføres for at en korrekt service skal være godkjent. Hvem som gjør det kan ikke Nissan legge noen føringer for."

Er det noen som har en komplett liste over sjekkpunkter?

#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Nissan leaf tekna 2014
torsdag 14. januar 2016, klokken 11:09
Har den vært mye på verksted siden du har brukt hele 10 dager av leiebilavtalen?
#4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
torsdag 14. januar 2016, klokken 11:02
Har du noen formening om hva som er feil på batteriene? Blitt ladet ut for dypt og dødd?
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: RIP
tirsdag 15. desember 2015, klokken 11:58
Fikk du solgt den?
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy Ombygging
tirsdag 15. desember 2015, klokken 11:56
Hvordan går det med testingen? Jeg funderer på å kjøpe en Buddy og gjøre som deg, evt finne en måte å kjøre paralelt hvis det er mulig. Kanskje lage en switch mellom bly og li ion? Noen erfaringer å dele?
morten.skogly@gmail.com

#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Lithium og bly paralelt
tirsdag 15. desember 2015, klokken 11:39
Dette er muligens et dumt spørsmål, men har noen forsøkt å kjøre på blybatteri og lithium samtidig, for å utvide rekkevidden? Mulig?
#8
Tidlige elbiler: Think / Sv: Reservedele til Think
torsdag 03. september 2015, klokken 09:48
Dersom det er pcu-en som er død så tror jeg du vil få problemer med å finne erstatning
#9
Tidlige elbiler: Think / Sv: Kjøpe Think? eller la være
torsdag 03. september 2015, klokken 09:46
Leste at det står mange døde Think rundt omkring, feks hos Vinjes i Trondheim, fordi man ikke får tak i pcu.
#10
Tidlige: Buddy / Kewet / Priser på batteri
mandag 31. august 2015, klokken 23:19
Ser stadig rimelige Buddys til salg på finn, og funderer på å kjøpe en, men lurer på prisene for nytt batteri, og om dette må byttes i Oslo eller om det feks er noen i Trondheim som kan gjøre jobben? Prøvde forøvrig å kontakte Buddy Electric ang li-ion-batteri, men fikk ikke noe svar. Er de til å stole på?
#11
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Volvo Duett
onsdag 07. januar 2009, klokken 22:18
I beg to differ!

Det er et veldig rart forslag å kanibalisere en Think for å bygge en annen elbil, er ikke det litt helligbrøde? Det må da i så fall være en resten av bilen er totalskadet i kollisjon? Think er i mine øyne en nasjonalskatt på linje med Fossekallen og prekestolen, og hver og en av dem må holdes i tipp topp stand til Dovre faller!

Jeg går også svanger med en liten konverterings-drøm. Selv vurderer jeg en Boble, litt fordi det finnes ferdige kits til den, feks via http://www.e-volks.com/about.html til en ok pris = ferdig sammensatte og testede komboer for VW. Jeg kommer sikkert ikke til å kjøpe et ferig kit, men kommer heeeelt sikkert til å bruke deres erfaringer, og shoppe etter feks motor+kontroller+batteribank-komboer som funker.

En annen grunn til at jeg tenker VW Boble er selvfølgelig at den er smellvakker, at det finnes gode forum på den bilen generelt, at reservedeler til den finnes, at de er ok billige å kjøpe brukt (i motsetning til en Think), og at det finnes haugevis av folk som allerede har konvertert dem = folk å spørre. Blir sikkert å starte en egen tråd om prosjektet når jeg har kommet litt lengre :)


Men en elektrisk Volvo Duett høres også ut som en drøm av en bil, de er jo også smellvakre! Jeg fant ingen andre elektrifiserte volvo-duetter når jeg googlet, og heller ikke på http://www.evalbum.com/type/VOLV, men det kan jo hende de finnes.

Jeg er veeeldig interessert i å høre om erfaringene deres når dere er i gang altså, det må jeg si. Sett meg gjerne på mailinglista til moving cities hvis dere har, morten.skogly alfakrøll gmail.com , eller si bø på twitter.com/mskogly!

Jeg er også superinteressert i å komme kontakt med folk som har erfaring med konvertering, så langt vet jeg bare om Svein Medhus faktisk, men så er jeg newbie da. Se hans ting på http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4429/ Han er sikkert en bra mann å prate med.

Det kan sikkert også være lurt å slenge ut en liten post på det svenske forumet for e-konvertering http://elbil.forum24.se/elbil-forum-31.html spesielt siden det er snakk om en Volvo!

Jeg driver og skriver et stort og stygt dokument nå, med info og lenker til ymse løsninger jeg har funnet, deler det gjerne med hvemsomhelst. Skriver ned litt tekniske data på de ombygningsprosjektene jeg finner, feks info om kontrollere, batteri og og motor.

Her er et lite eksempel, fra listen min over deler man trenger. Beklager formateringen, men bedre med for mye info enn for lite? :)

Deler:

   1. Motor (ps, sjekk at den roterer riktig vei!) AC eller dc? Att en AC-Motor dessutom inte behöver några kol borstar gör att den kräver mindre underhåll än t.ex en DC-Motor.
   2. Adaptor plate(s) og coupler for å koble motor til girkassa. (Lovejoy coupler kan bestilles med rett diameter, se video her http://www.youtube.com/watch?v=VgNTkvEqnRs&feature=channel_page . Eller  DIY løsning http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td18877111 Second on Steve's video. Cut a 2" slice off the back of a scrapped VW
      engine and you have 1/2 of the adapter done. ) Viktig at motoren er alignet bra, slik at ikke coupler-tennene slites ned/ødelegges. Video http://www.youtube.com/watch?v=lQ-OfjbBJ6U&feature=channel + http://www.youtube.com/watch?v=Tb1rXnhYS3E&feature=channel_page. Se denne for adapterplate i aluminium http://www.youtube.com/watch?v=2nJ6u9U483E&feature=channel
   3. A motor mounting bracket will need to be fabricated to hold the other end of the motor up so all of its weight isn't being shoulder by the bell housing.
   4. DrivBatterier http://www.batteriexpressen.se/faq.htm#_Toc89664094
   5. Accelerator 5 k potentiometer koblet med wire til gasspedalen. Styrer hastigheten på motoren. http://www.grassrootsev.com/accelerator.htm
   6. Battery racks (sveise) (bruke pappkasser til å finne ut hvor batteriene skal stå.)
   7. 12v batteri til lys osv.
   8. DC/DC converter
   9. Motor Controller http://www.evalbum.com/ctroller
http://www.youtube.com/watch?v=ivla-AsnVgQ (inexpensive used controller) (bygge selv, 350 dollar i deler?) video http://s249.photobucket.com/player.swf?refURL=http://s249.photobucket.com/albums/gg204/STEVECLUNNEVS/?action=view%A4t=curtiscontollersetup.flv/&file=http://vid249.photobucket.com/albums/gg204/STEVECLUNNEVS/curtiscontollersetup.flv&fs=1&os=1&ap=1 Se litt mere her
http://www.youtube.com/watch?v=-XLLPXLtaQk&NR=1 http://www.kellycontroller.com/
      The higher amperage your controller is, the better your acceleration will be. The higher voltage, the better top speed and efficiency of the car. Also, keep in mind that amperage is also what defines range in a battery. Capacity is marked in Amp Hours, but draining a battery at double the amps will give you LESS than half the run time! Having a controller running higher voltage will use LESS amps to do the same amount of work. What's this mean? Buy the highest voltage controller you can afford! 48 volt controllers are cheap, as they are used in so many golf carts. 100V+ controllers get expensive real fast.
  10. Ladere, helst "smarte" med auto shutoff.
  11. Batteriindikator, en pr batteri. Blir spenningen for lav (under ca 5.5 volt, kan batteriet bli ødelagt. Viser også hvilke batterier som er dårlige http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor#c002474 (det går an å bruke brukte batterier, men de må lades forskjellig?
http://www.youtube.com/watch?v=cHlq1J5dbb4)
  12. Ledninger til batteriene
  13. contactor/emergency disconnect switch x2
  14. key switch contactor (tenningsløs, trigger bryter, som gjør ... ett eller annet.
  15. Evt justering av fjæringene etc, dersom bilen kommer lavere http://www.youtube.com/watch?v=bdZEzQe99xI&feature=channel
  16. Elmotoren blir glovarm (ihvertfall noen, så kanskje man kan bruke en liten 12v vifte og dra varm luft inn i bilen...)
  17. Electric heater


Ellers er jeg litt fan av å resirkulere jeg da, et tips kan være å se om man finner en skrota gaffeltrøkk, de har tydeligvis veldig bra motorer. Se feks Forkenswift-prosjektet (http://forkenswift.com/) hvor de bruker en motor fra hydraulikken til en gaffeltrøkk. Jeg har også stor tro på å la løsningen man ender på være litt organisk, bruke det man finner billig-metode, og først få til selve adapterbiten med å koble elmotoren til girkassen.

En inspirasjon i så måte er Ben Nelson. Se feks denne.
http://www.instructables.com/id/Build_your_own_Electric_Car/




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA