Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil fundamentalist

#1
Model S / Sv: Bilen vil ikke slå seg av
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 02:04
Noen av dørene er ikke lukket skikkelig..
#2
Tja, jeg legger merke til at det er mindre tålmodighet, for eksempel å slippe meg inn fra kollektivfeltet, når jeg kjører Tesla'n enn når jeg kjører Leafen.
Ergo jeg gidder ikke å «produsere» konflikter, så jeg kjører langt mer defansivt i Teslaen.
#3
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:43
Trådstarters er fra mai 2015
#4
Model S / Sv: Er du gått lei?
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:42
Jeg er lei av slike sutretråder...
#5
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:41
Nå er ikke trådstarter S85D 3år gammel. Finnes ikke 3år gamle S85D i Norge. De eldste er 2 år gamle. Kansje rette på trådnavnet?
#6
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
torsdag 26. oktober 2017, klokken 00:55
Hmm.. Lærte nettop nå av Telsabjørn vedrørende chademo adapter at «the smaller batterypacks» 60/70/75kWh charge slower, pga Ampere er stabilt og ved lavere volt blir da effekten lavere. Snurr film  :)
#7
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:19
Håper du har rett KristofferH. Jeg har kjøpt en S75D fullspekket, som trådstarter, og jeg har ikke førstehåndserfaring på langtur S75D slik jeg har med vår S85D.

S75D vs min S85D har:
- Kortere rekkevidde
- Den har mindre batteri
- Ikke dobbeltlader
- Ikke gratis SC som følger bilen

+ Lavere vekt
+ Noe bedre aerodynamikk

Er det nok til å gjøre den bedre enn S85D som elbil?
S75D er en vel bedre som _bil_ fordi den er ny, koppholdere bak, facelift etc, men den er også dyrere, men den er IKKE bedre som elbil enn S85D. Skal du ha både bedre bil og bedre elbil enn S85D må du kjøpe S100D er min påstand.

S85D lader raskere enn S100D opp til 20 minutter og raskere enn S90D opp til 26 minutter, og da er man som regel allerede klar til å kjøre videre. Det er rett å slett veldig bra! Forstår ikke hvordan S75D kan matche dette, enda mindre overgå det? I bestefall er den identisk med S85D om man optimalisere SC lading lenger opp i SOC, men få med seg mindre strøm på starten av turen.

@knut3448: -Hva Teslabjørn mener om kjøring ned lav SOC er ikke representativt fordi han kjører omtrent kun langturer og overdrevent mye SC. Normale folk kjører i hverdagen mellom 50-80% som er veldig bra for batterilevetiden. At man lader mot topp rett før man drar og kjører ned mot null på SC når man er på langtur er bare å utnytte batteriets potensiale til det det er bygget (og betalt) for. 
#8
Model S / Sv: Supercharg - hvor lang tid?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 06:34
Bjørn Nylan fikk på sin Founder X «Optimus Prime» batteriet nedjustert på Max 95kw SC effekt etter en massiv mengde SC og chademo lading. Men han sier at det kun gjelder den nye batterikjemien. S  85D får ikke denne effektreduksjonen. Selv hans tidligere MS P85 «Mellinium Falcon» hadde heller ikke reduksjon i ladeeffekt.

Altså planlegger man mye SC burde man vurdere å kjøpe forrige batterikjemi.
#9
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:55
85D er en bedre elbil.

#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
fredag 20. oktober 2017, klokken 10:18
Kan man heller ikke fokusere på de kalde dagen hver vinter som utgjør den egentlige flaskehalsen. Målrettet arbeid mot de svakeste nettene ved bruk av enova og tilskudd for aktiv styring av forbruk. Løsningen finnes allerede for varmekjel abonnement. De kobles ut når lasten i nettet er høy.
Dersom lasten er høy kan gjerne min AMS skru av varmekabler i gulvet og elkolben en halvtime- times tid. Gjerne elbil ladingen også. _Må_ jeg lade bruker jeg en annen ikke AMS regulert sikringskurs.

En slik løsning er effektiv når det gjelder, plager ikke folk og utnytter de nye målerne smartere. Hvorfor legge opp til upopulære og ingripende tiltak som ødlegger folkehelsa og øker antall dødsbranner??
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:46
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:55
Vi blir lurt hele gjengen og håper det blir med å bli lurt og ikke at jeg brenner inne fordi jeg vil spare strøm og kjører tørketrommelen om natta  :-1-:

I mange år har strømselskapene tatt ut store overskudd i stedet for å vedlikehold og bygge ut nettet, så nå må vi ta regninga. De vet nok at det blir som før - vi står opp om mårran og spiser middag etter jobb - eller vil de at vi skal stå opp sent på kvelden og legge oss om mårran .... Litt som bomavgifter som de vet kommer da alternativet er sååå mye dårligere.
+ 100
Dårlig vedlikehold og investeringsvegring. Effekt tariff har gått ut på dato fø en er implementert.  Økt fokus på brannsikkerhet og befolkningens økte motstand mot lokal luftforurensing bør være mer en nok for politikere å stanse denne effektavgiften..
#12
Model S / Sv: Brukt 85D, P85D eller noe annet?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:53
S85D lader fortere på SC enn 75D. Faktisk like raskt som S100D de første og viktigste 20-25 minuttene, da det gjerne er nok til neste supercharger. Her taper S75D 6-7 minutter hver gang.
Det er mange med dobbeltlader, som lader AC 22kw kontra 16,5kw samt skikkelige skinnseter kontra Vegan seter. Det er mye på utstyrssiden som kan variere, bl.a barnesetene som nå koster over 32 kkr Viktig å sammenlikne epler og epler... Skal du ha toppspekket S75D koster den ca 810.000,-
Da er toppspekket S85D være langt billigere og bedre, samt at man slipper den nye «Tesla avgiften»

Livsvarig supercharger har gjerne alle S85D (om de kjøpes privat) og det er et attraktivt argument når den skal selges videre. De nye selges med gratis supercharger med refrerral, men gjelder kan ikke videreføres til neste eier, og neste eier må da betale for SC.

AP1 er bedre enn AP2 og har vært det lenge nå. Vet ikke når Tesla sin versjon blir bedre enn mobileye sin utgave. Regnsensor likedan samt autoblende fjernlys hvor AP1 er bedre.

LED nærlyset har en annen lyskjegle bl. mye selvblending er det blitt kommentert her på forumen. Xenonlysene på S85D er veldig bra.

Premium center Console av den håndlagde er penere en de som er standard nå (om det er montert).

P85D er mye dyrere å forsikre (og det har vært mye negativ omtale omkring 700hk opplegget). Kortere rekkevidde og den store Drive Unit har vært mye problemer med.

Bedre isolert frunk S85D vs ny frunk. Betyr litt om man legge matvaren der på vei til hytta. Kan det bli kondensproblemer på den nye ettehvert?

Dobble kalipere bak. Kanskje ikke bedre, men kulere? Også den gamle diffuseren bak synes jeg er finere. Delte meninger om lakkering helt ned på sidene, men ny facelift foran er litt bedre, uten at det er så viktig for min del. Jeg har lagt bombrikken i nosecone. Litt usikker på hvordan det kan løses på den nyeste.

Så rent elbilmessig er S85D klart bedre enn 75D, og det er kun de helt nyeste S75D som har oppgradert effekt med 4.4sek på null til 100. Med større batteri regner jeg med at S85D har raskere akselerasjon i motorveihastighet f.eks fra 100-140, men jeg har ikke sett S85D vs S75D YouTube videoer på enda, så her kan jeg ta feil.

Nå skal det sies at jeg har for 2 uker siden kjøpte ny S75D og skal selge min S85D, men beslutningen om nykjøpet gikk veldig fort. Nå som jeg virkelig har satt meg inn i forskjellene, så hadde jeg nok heller beholdt min S85D og heller byttet til S100D om ett år eller to.

#13
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 12:48
Hatt mye rart av biler som kommer frem av signaturen også, og hva andre synes er ikke viktig for meg. En god indikasjon på at du «er på rett vei» er at du ikke vil ned i standard.

Jeg vil ikke tilbake til bensinpumpene.
Jeg vil ikke baserer meg på ladeangst som de andre (enn Tesla) «tilbyr»
Jeg vil ikke tilbake til ICE drivlinje. Den er utrolig gammeldags blitt...
Jeg vil ikke grise til miljøet, og det brydde jeg med fint lite om tidligere.

Jeg tror bevisstheten kommer med de miljøvennlige alternativene. Dårligere levestandard er ikke ett alternativ, og derfor vil folk kjøre til hytta 20-30 mil med mye stigning. Faller elbiler gjennom pga ny vektavgift, så tror jeg vi høster tilbakeslag til både flere forurensende SUVer og at folk blir mer likegyldig ovenfor miljøet. 
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 08:26
Blir nok også en del andre ting også som fartssperre, trøtthetssensor, alkolås, narkolås, medisiner med rød trekantlås, Gmåler, overlastmåler, autobøter for rødt lys, glemme blinklys, ligge for tett på, kjøre for sakte etc. Autoprikker i førerkort om man krysser heltrukne linjer etc  etc. Mange gater veier, kjørefelt  med påbud for autonome kjøretøy.

Når alt dette er på plass har man gått fra å være ansvarsfull sjåfør til «apatisk rattmater». Jeg nok oppgradert til «helt selvkjørende» lenge før det går så langt...
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Transport ved kjøp
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 08:10
Hør med Autolink.no
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA